XXL Nutrition

[m/19] Beginner (Feedback en ervaring hoor ik graag!) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rayco

Novice
Lid geworden
8 sep 2018
Berichten
7
Waardering
2
Lengte
1m86
Massa
84kg
Vetpercentage
17%
Ik ben een man van 19 jaar, ik was 22 juni 2018 begonnen in de sportschool en was toen 64 kilo.
Nu ben ik inmiddels 75 kilo, heb dus aardig wat gewicht erbij gekregen. Ik krijg momenteel 200 tot 300 gram per week aan gewicht erbij.

Mijn voeding:
Qua voeding zorg ik dat ik elke dag boven de 2900 kcal kom te zitten. Ik eet minimaal 180 gram eiwitten en 300 gram koolhydraten. Alleen is het soms moeilijk voor mij om die koolhydraten binnen te krijgen. Ik kan er iets onder zitten, maar nooit lager dan 250 gram.
Daarnaast eet ik geen snoep, chocolade of vage ontbijt producten zoals chocoloops of wat dan ook. Ik eet gewoon havermout met biologische pindakaas of kwark met muesli in de ochtend. Ik drink ook minimaal 3L water per dag.

Vooruitgang:
Ik kan zelf geen verschil zien in de spiegel, op foto's zie ik wel hier en daar verschil vooral in de breedte en gewoon mijn lichaams gewicht in het algemeen. Vrienden en familie zeggen ook dat er zichtbaar verschil aanwezig is. Ik merk wel dat ik dubbel of zelfs drie-dubbel kan tillen dan wat ik voorheen kon.
Mijn armen durf ik zonder twijfel over te zeggen dat ze gegroeid zijn, net zoals mijn benen, shouders, trap, rug en nek. Alleen mijn borst is nog een twijfel geval. Ik kan de spieren goed zien bewegen maar er zit nog een beetje vet voor, is het zo dat borst nou eenmaal moeilijker is om te laten groeien?

Mijn routine:
Ik ga 5 dagen in de week sporten, ik doe 1 dag benen, 2 dagen per week borst met triceps en nog eens 2 dagen per week schouders en rug met biceps(ik geef mijn spieren wel de rust die ze nodig hebben). Dit werkt voor mij verder prima, ik kan me voorstellen dat er betere routines zijn maar momenteel kom ik hier mee vooruit. Ik doe 5 dagen in de week ook mijn Abs trainen. Ik zou graag alle oefeningen opnoemen maar het zijn vooral dingen zoals pushups, pullups, dips, benchpress, chest press, squads, deadlifts etc.

Huidige ervaring
Wat ik wel merk, vooral sinds de laatste weken. Is dat als ik iets train - zoals mijn borst - dan voel ik een 'stretch', of pompend gevoel. Nadat ik de oefening gedaan heb kan ik dat ook goed voelen vooral als ik rek/aanspan. Maar na +10 minuten is dat gevoel zo goed als weg. De dag erna heb ik ook niet echt meer spierpijn zoals ik in het begin had, ik kan wel voelen dat ik het getraind heb. Ervaren jullie dit ook of doe ik iets verkeerd?

Mijn doel:
Mijn doel is vooral om niet de hele dag stil te zitten. Daarnaast wil ik zwaarder worden, maar ik vind het vooral gewoon lekker om even mijn energie kwijt te raken in de sportschool, ook het gevoel van voldoening en vooral de progressie is de reden dat ik ga sporten.

[EDIT] Momenteel doe ik 6-8 reps, 4 herhalingen. Ik til zwaar maar wel zodat ik de gewichten normaal kan tillen en zodat ik een goede houding kan aannemen. Na de 5e rep zit ik ook vaak tegen failure aan.

Progressie foto:
unknown.png
 
Laatst bewerkt:
Goed begin dus........

Structureel blijven eten (ietwat boven behoefte) en structureel blijven trainen (intensief / zwaar) dan komt het zekers goed.

:thumbs:
 
Yo man, lekker bezig! Je verhaal klinkt heel erg als die van mij. Ik ben in Mei begonnen, bijna 2 maanden eerder dan jij en begon op 68 kilo en ben nu 75, dus aankomen gaat een stuk langzamer dan bij jou. Hoelang ben jij? Ik zie idd een verschil als ik de eerste en laatste foto zie! Wat voor oefeningen doe je voor bicep en tricep en wat voor gewichten gebruik je daar ongeveer voor?
 
Goed begin.
Zou gewoon zo doorgaan en iets boven je behoefte blijven eten.
Zoek producten met veel kcal wanneer je het niet weg kunt krijgen.
 
Op zich een prima begin. Ik zou wel je trainingsschema herzien. Je gaat er naderhand zeer waarschijnlijk spijt van krijgen, als je benen achterliggen. Ik zou persoonlijk voor 3x per week fullbody gaan, maar ik krijg de indruk dat je dat niet wil. Dat is prima, want er zijn ook andere goede opties. Ik zou je dan ook een UB/LB of PPL split adviseren. Dan is je training beter in verhouding. Qua voeding zou ik voorlopig in een kcal-overschot blijven.

Spierpijn is trouwens geen indicatie van spiergroei. Pomp ook niet per se.
 
Yo man, lekker bezig! Je verhaal klinkt heel erg als die van mij. Ik ben in Mei begonnen, bijna 2 maanden eerder dan jij en begon op 68 kilo en ben nu 75, dus aankomen gaat een stuk langzamer dan bij jou. Hoelang ben jij? Ik zie idd een verschil als ik de eerste en laatste foto zie! Wat voor oefeningen doe je voor bicep en tricep en wat voor gewichten gebruik je daar ongeveer voor?
188cm

[edit]
Ik doe vooral bicep curl(20kg/30kg), tricep pulldown(32kg), hammer curls (2x10kg), arm dips, pushups. Dit is een beetje de core ik doe daarnaast nog meer oefeningen maar dit verschilt van tijd tot tijd.
 
inmiddels is het al weer een tijdje later. Ik ben nog steeds aan het bulken (en gainen), alleen is mijn vet percentage nu +/- 17%.
Ik zit er aan te denken om in februari te gaan cutten waarschijnlijk tot ongeveer 10%, en dan weer opnieuw te gaan bulken. Mijn "endgame" is 7% body fat.
Ik ben nu 84 kilo.

Daarnaast heb ik een vraag. Wanneer ik mijn rug train bijvoorbeeld met Rows dan voel ik een soort van branderig gevoel, dat mijn spieren moe worden, net als in mijn benen. Dit lijkt me een normaal gevoel omdat ik de spieren ook voel werken. Alleen heb ik dit niet echt met lat pulldowns en pull ups. Ik heb eens gevraagd aan een trainer of hij mee wou kijken en hij zei dat ik hem correct deed. Soms voel ik het wel ineens maar dit is bij ongeveer 4 van de 8 reps, niet echt effectief dus.
Zijn er bepaalde oefeningen die ik kan doen zodat ik betere activation heb zodat mijn lat pulldowns ook beter worden?

[afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven