XXL Nutrition

Maak een artikel over de diverse bodybuilding mythen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het Topic van de Maand -juli!

Het topic deze maand:

Maak een artikel over de diverse bodybuilding mythen.


• Omschrijf minimaal 5 mythen.

• met uitleg.

• Kloppen ze? of juist niet?

• Wat is je eigen mening over deze mythen.

• Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!


Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt.

Reken af met enkele mythen uit onze sport of bevestig deze juist.

Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"

2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Body & Fit waardebon 29,95

2e plaats

Bodylab waardebon 29,95

Veel succes!

Groet, Tremendes
 
Laatst bewerkt:
Leuk onderwerp!
Thanks, zat 'Mythbusters' te kijken en leek me wel leuk voor BB :)

Twee vorige en de volgende TVDM komen weer van tremendes.
 
Vet onderwerp, nice!
 
Ik wacht met smart op de eerste posts!
 
ok ik ga even typen
 
Dit artikel zal geen tot weinig ingewikkeld jargon gebruiken. Ik had eerst allerlei medische termen in mijn artikel zitten, maar dit haalde de leesbaarheid naar beneden (niet iedereen weet wat een flexor carpi ulnaris is, of de teres minor).

Trainingsmythes

Mythes over trainingsmethoden.

---

Mythe 1: door bepaalde oefeningen kun je een ‘piek’ krijgen op je biceps

Hoe je biceps eruitzien is voornamelijk afhankelijk van je genen, hetzelfde verhaal als je buikspieren dus (die bij de een schots en scheef staan en bij de ander kaarsrecht). Veel mensen zullen zogenaamde ‘concentration curls’ en ‘preacher curls’ doen in de hoop om hun piek op te bouwen; helaas tevergeefs. Ieder mens heeft een bepaald ratio aan pezen en spieren per spiergroep. Als deze niet optimaal is, kun je geen grote piek krijgen (of je moet met synthol aan de slag gaan, maar dat is een ander verhaal).

Hoe ontstaan: waarschijnlijk omdat de bodybuilder Larry Scott een gigantische piek had en veel concentration/preacher curls deed. Mensen legden automatisch dit verband: Scott heeft een grote piek à Scott doet veel concentration/preacher curls à concentration/preacher curls geven je een grote piek. Dit werd snel opgepikt door magazines en het spreiden van deze misinformatie heeft zich snel ontwikkeld.

Alternatieve theorieën: er wordt vaak gedacht dat de ‘laterale’ (de lange) kop voor de piek zorgt en dat de brachialis deze omhoog duwt. Dit is enigszins waar; maar is niet te beїnvloeden door training. Het zou hetzelfde zijn als een bepaald lichaamsdeel niet trainen zodat een ander lichaamsdeel in verhouding groter lijkt, iets wat naar mijn mening alleen acceptabel is als het om de penis gaat (en helaas is de enige manier om je penis optisch groter te laten lijken het afscheren van je schaamhaar, niet het trainen of niet trainen van bepaalde spiergroepen).

Wat wel doen: zware compounds, bijvoorbeeld close-grip chin-ups en zware curls (staand).

---

Mythe 2: zware gewichten (met als gevolg weinig herhalingen) geven weinig spiermassa, alleen kracht.

Weinig reps (onder de vijf met iets van 85-100% van je 1RM) gebruiken het meeste aantal witte spiervezels (bodybuilder = witte spiervezels, marathonloper = rood) en we weten allemaal dat die belangrijk zijn. Het gaat voornamelijk om het volume, 3x3 zal niet veel doen namelijk qua spieropbouw. 10x3 is al een heel stuk beter en kan een hele grote stimulans zijn voor het opbouwen van spiermassa.

Hoe ontstaan: waarschijnlijk omdat een gewichtheffer drie setjes moet doen van elke oefening. Drie setjes van een paar herhalingen, zoals hierboven al beschreven, zullen weinig doen voor spieropbouw met zo’n load.

Wat wel doen: meer setjes maken als je weinig herhalingen maakt.

---

Mythe 3: ecto’s (of ‘hard gainers’ zoals ze buiten DBB genoemd worden) kunnen geen grote onderarmen of kuiten ontwikkelen.

Dit heeft voornamelijk met genen te maken en is slechts gedeeltelijk waar. Als je weleens in Schotland geweest bent zul je zien dat bijna iedereen gigantische kuiten heeft, haast uit het niets. Toch is het mogelijk om er wat aan te doen.

Hoe ontstaan: ecto’s hebben vaak wat dunnere polsen en enkels en zijn vaak ook wat smaller in het algemeen, omdat hun gewrichten e.d. kleiner zijn in omtrek. Daarom wordt er vaak ook gedacht dat ze extra moeite hebben met het kweken van spiermassa wat betreft voorarmen en kuiten. Dit is slechts gedeeltelijk waar voor de kuiten en niet van toepassing op de voorarmen. Je kunt namelijk altijd grote voorarmen kweken omdat de spieren/pezen per se een bepaald ratio moeten hanteren (anders kun je je hand niet goed gebruiken). Hier zit natuurlijk wel variatie in, maar het zal nooit extreem in je nadeel zijn. Wat betreft je kuiten heb je meer pech, want hier kan het ratio je wel serieus nekken, omdat je tenen niet per se goed hoeven te functioneren (in tegenstelling tot je vingers). Is je ratio slecht, dan zul je nooit grote kuiten kunnen kweken. Dit is echter niet afhankelijk van somatatypering, dus goed nieuws voor ecto’s en een tegenvaller voor meso’s.

Wat wel doen: je onderarmen en kuiten veel trainen, 6x per week is zelfs niet te veel. Om supercompensatie niet in de weg te zitten zou ik na 4 of 5 weken je kuiten 1x per week trainen gedurende 2 weken.

---

Mythe 4: ik doe al aan voetbal, dus ik hoef mijn benen niet te trainen

Iets wat je te veel ziet op dit forum en wat schijnbaar ook zeer geaccepteerd is in andere communities. Zo zei een fitnessinstructeur bij mijn gym dit zelfs, toen ik vroeg waarom hij geen beenoefeningen in zijn schema had staan.

Hoe ontstaan: als excuus en als een zeer simpele redenering: ik trap, sprint en loop veel, ergo ik hoef mijn benen niet te trainen. Dit is niet waar, je focust niet op hypertrophy tijdens de voetbaltraining.

Wat wel doen: squatten! Zware squats kunnen namelijk je sprint versnellen en is een goede basis voor vrijwel elke sport. Ook train je zo op hypertrophy, waardoor je quadriceps een fikse boost krijgen, een boost die ze niet hadden gekregen wanneer je alleen maar voetbalde.

---

Mythe 5: ik wil het vet op mijn buikspieren kwijt, dus moet ik buikspieroefeningen doen om het vet daar te verbranden:

Nee, je kunt niet plaatselijk vet verbranden. Als je bepaalde oefeningen doet dan verbrand je calorieën en je lichaam bepaalt zelf waar het die calorieën vandaan haalt. Als het lichaam al besluit om vet te verbranden dan zal dat meestal niet als eerste bij je buik zijn. Mannen hebben voornamelijk last van ophopend vet bij hun (onder)buik, vrouwen bij hun dijen/heupen. Het specifiek trainen van deze spiergroepen in de hoop om vet te verliezen zal een teleurstellend resultaat geven.

Hoe ontstaan: waarschijnlijk bedenken mensen dit zelf en bepaalde verkopers (TelSell...) willen nog weleens een handje helpen met mythes de wereld inbrengen. Denk maar aan al die ab-apparaten of elektronische gordels, of zelfs youtubefilmpjes! Voor slechts 8 minuten per dag kun je een 6pack hebben. Yeah right. Abs are built in the kitchen, not in the gym.

Wat wel doen: op je eten letten + cardio! Ga zo’n 10% tot 20% onder je onderhoud (aantal calorieën dat je nodig hebt om geen gewicht aan te komen of af te vallen) zitten en gebruik desnoods een goede fatburner om het proces een eindje op weg te helpen.

Outsidermythes

Mythes afkomstig van personen die slecht geїnformeerd zijn wat betreft bodybuilding. Deze sectie zal iets humoristischer zijn en iets minder informatief.

---

Mythe 1: Bodybuilding verkort de levensduur

We kennen ze allemaal wel, huisvrouwen en moeders die je waarschuwen over de gevaren van bodybuilding. Maar waar komt het eigenlijk vandaan?

Hoe ontstaan: waarschijnlijk door nieuwsberichten over bodybuilders die zijn gestorven door onveilig AAS-gebruik. Bodybuilding is op zichzelf niet per se schadelijk. Daarbij zoeken veel mensen ook een excuus om hun eigen ego omhoog te halen: “ja je kunt wel zo een lichaam hebben maar je bent dood op je veertigste”, “je kunt je nu wel de man voelen op het strand maar straks in de McDonald’s voel ik me de man” “ik wil genieten van het leven” etc.

Wat wel doen: ijzer pompen.

---

Mythe 2: als je ziek bent, dan komt het automatisch door ‘die troep die je vreet’

Zeer populair onder de moeders van tieners.

Hoe ontstaan: ongeїnformeerd. Vaak worden dingen zoals eiwitpoeder en pillen gelinkt aan drugs. Creatine heeft wel wat weg van crack en bepaalde afbeeldingen, reclames en marketing helpt ook niet echt (ik zal geen namen noemen, maar een bepaald pre-workout product ziet er niet uit alsof je het aan je kind gaat geven). Daarbij is er ook een vreselijke angst voor het onbekende. De huisarts staat niet aan jouw kant, je ‘kunt het beter uit gewone voeding halen’, wat enigszins waar is maar niet altijd mogelijk vanwege bepaalde plichten (waaronder school).

Wat wel doen: wachten tot je ouder bent of het stiekem inslaan.

---

Mythe 3: je kunt vet omzetten in spier

Ik denk dat dit grotendeels gewoon slechte verwoording betreft, maar voor de mensen die echt denken dat dit kan: het kan niet. Adipose tissue kan niet ‘omgezet’ worden in spiermassa, het kan alleen weggaan door het te verbranden.

Hoe ontstaan: ik denk dat dit voornamelijk is ontstaan door ecto’s die flink moeten gaan vreten en dit advies ook meerdere keren krijgen. De correlatie wordt snel getrokken and a new myth is born... Op een bepaald vetpercentage is het over het algemeen wel gemakkelijker om spiermassa te kweken (in verband met hormonen, het reageren op insuline, ...,), dit kan ook een oorzaak zijn geweest van het ontstaan van deze mythe.

Wat wel doen: de stickies lezen

Vrouwenmythes

Ook onder de vrouwen zijn er een hoop mythes die maar niet weg willen gaan. Ik zal ze kort behandelen. Degenen die opletten, zullen ontdekken dat sommige van deze mythes ook bij mannen voorkomen. Dit is natuurlijk waar, maar naar mijn mening zijn deze mythes dominanter bij de vrouwen.

---

Mythe 1: als ik zwaar train, word ik megadroog en megagespierd

Onzin natuurlijk, maar toch zweert iedereen erbij. Vaak genoeg zie ik vrouwen in de gym dumbbell presses doen met wel 3kg dumbbells, want ‘dan zijn ze tenminste even bezig en ze hoeven niet zo megagespierd te worden’.

Hoe ontstaan: ik denk dat ze te veel gekeken hebben naar de vrouwelijke bodybuilders die AAS als snoepjes gebruiken. Ook is het natuurlijk een manier om het goed te praten: ach, het is gewoon voor de ontspanning, ik hoef geen superstrak lijf te hebben.

Wat wel doen: gewoon hard trainen, je zult vaak spiermassa opbouwen dat zo 1-2-3 niet zichtbaar is (vooral niet met kleren aan), maar toch als een vetverbrandingsmotor werkt, zelfs als je niets doet!

---

Mythe 2: ik wil strakke billen en slanke benen, dus moet ik op de hip abductor en adductor machines zitten.

Je kunt plaatselijk geen vet verbranden, zoals al eerder besproken (zie mythe #5 onder het kopje ‘trainingsmythes’). Om je kont goed uit te laten komen kun je het beste diep gaan squatten. De hip adductor en hip abductor machines zijn een van de minder goede oefeningen, tenzij je aan jiu-jitsu doet ofzo.

Hoe ontstaan: ik heb werkelijk geen idee. Ik denk dat het een makkelijke oefening is (de makkelijkste oefening van alle beenoefeningen) en dat de voorkeur voor deze apparaten voornamelijk afkomstig is van gemakzucht. Ook zal iets als ‘iedere vrouw doet het, dus moet het wel goed zijn’ ook wel meespelen.

Wat wel doen: zoals ik al eerder zei: squattensquattensquatten! Hiermee pak je je glutes goed en krijg je de befaamde ‘squatkont’, iets dat zeer aantrekkelijk is bij vrouwen!
 
Laatst bewerkt:
Mooi artikeltje, leuk die opdeling ook :thumbs:
 
Zeker een goed artikel, netjes!..:)
 
eeh stomme vraag miss, maar hoe weten we dat de artikels 100% waar zijn en geen lulkoek?
 
eeh stomme vraag miss, maar hoe weten we dat de artikels 100% waar zijn en geen lulkoek?

Niet :) Net zoals alle artikelen die je in bv de diverse bladen leest.

Vaak zit daar weer een sponsor of iets dergelijks aan verbonden en is het meer een stuk van: wij van wc-eend adviseren wc-eend, dus tja.

Ieder kan z'n eigen artikel hier maken maar zal, ongetwijfeld, bij een "lulkoek" verhaal weinig stemmen krijgen.

Denk dat we met z'n alle wel de goede artikelen kunnen scheiden van de "lulkoek" artikelen.

Daarnaast gaat het om een mooi stuk schrijven en moeten we niet te zwaar tillen aan een, eventuele, kleine misvatting of onwetenheid.

Maar mocht dat eens voor komen dan staat het ieder vrij om de schrijver van het bewuste artikel hier op te wijzen, zodat het door deze aangepast kan worden.
 
Laatst bewerkt:
ik vind:
Wat vel doen: ijzer pompen
???
Wat wel doen: de stickies lezen

Wel erg kort door de bocht.
Dan kan je net zo goed bij elke bericht neerzetten: wat wel doen: zoeken op google.nl
Maargoed wie ben ik om te klagen... leuk stukje, daar niet van :)
 
ik vind:
???


Wel erg kort door de bocht.
Dan kan je net zo goed bij elke bericht neerzetten: wat wel doen: zoeken op google.nl
Maargoed wie ben ik om te klagen... leuk stukje, daar niet van :)

Mythes afkomstig van personen die slecht geїnformeerd zijn wat betreft bodybuilding. Deze sectie zal iets humoristischer zijn en iets minder informatief.

'de stickies lezen' is een soort van meme dat vaak terugkomt op DBB als er naar basisinformatie gevraagd wordt. Omdat het antwoord vrij simpel is, heb ik gekozen voor een humoristisch antwoord, omdat de echte oplossing voor de hand ligt (naar mijn mening).
 
Dit is nog eens een goei onderwerp! Netjes.
 
Nu nog wat mooie artikeltjes!
 
De meeste van deze zijn echt dingen die men vaak hoort, vooral van beginners. Maar toch vind ik het belangrijk dat – een aantal - van die mythes, die tegenwoordig in elke gym zijn, opgehelderd worden.






1: Als je wil vermageren moet je gewoon geen (of zo weinig mogelijk vet eten)


Dit is natuurlijk helemaal fout. Vroeger werd dit héél vaak (en zelfs door verschillende dieëtisten) beweerd. Vet zou de oorzaak zijn van dik worden, als je geen vet eet mag je eten wat je wilt. Dit is natuurlijk belachelijk. Er zijn verschillende soorten vet. In grote lijnen zijn er de verzadigde en de onverzadigde vetten. Verzadigde vetten worden vooral gevonden in dierlijke producten. Kaas, boter, melk, biefstuk, gehakt…dit zijn allemaal verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn de vetten die het meest, niet helemaal onterecht, als gevaarlijk worden gezien. Te veel verzadigde vetten kunnen, inderdaad, voor een aantal problemen zorgen. Vooral dan omdat je cholesterol hierdoor gaat stijgen. Aan te raden is dus om verzadigde vetten zo veel mogelijk te beperken, hoewel je dit (bijna) onmogelijk voor 100% uit je voeding kunt bannen. Dan zijn er de oververzadigde vetten. Dit zijn vetten die je vooral in natuurlijke producten vindt. Ik denk hierbij aan Olijfolie, noten, vis etc… Deze vetten zijn veel gezonder omdat ze het cholesterolgehalte niet gaan verhogen en dus niet gaan zorgen voor allerlei problemen. Het heeft zelfs positieve effecten op je lichaam.

Het is dus wel duidelijk dat het aan te raden is om verzadigde vetten te voorkomen. Vet bevat 9 kcal per gram. Of het nu verzadigde is of onverzadigd. Op gebied van vetverlies heeft dit dus maar weinig effect (misschien behalve dat onverzadigde vetten wat positieve bijdragen leveren aan je lichaam, iets wat verzadigde vetten niet doen). Vetten hebben op zich een belangrijke rol in het lichaam. Als je 0% vet zou hebben zou je zelfs niet kunnen overleven. Het is dus zeker een mythe, zowel binnen als buiten de wereld van het bodybuilden, dat je zo weinig mogelijk vetten moet eten.





2: Door te eten voordat je gaat slapen wordt je heel dik omdat je deze kcal niet meer verbrandt


Dit is ook voor een groot deel volledig onjuist, toch wordt het nog heel vaak beweert. Het is wel zo dat je geen groot bord spaghetti meer moet gaan eten voor je gaat slapen, dit is ook vrij logisch aangezien het al snel 800 kcal bevat en je die koolhydraten ’s nachts niet nodig hebt, toch zeker niet in die hoeveelheid. Maar een portie trage eiwitten (vele mensen eten kwark voor het slapengaan) zijn perfect voor je gaat slapen. Zo heeft je lichaam gedurende een groot deel van de nacht toch nog eiwitten, terwijl je lichaam vaak wanneer je gaat slapen al zonder eiwitten zit wanneer je de laatste keer om 6-8 uur hebt gegeten. De kcal die je ’s avonds eet blijven net zo veel, ze worden niet verdubbeld ofzo omdat je slaapt (dit wordt ook vaak beweert.)





3: als je gespierd wilt worden moet je zo veel mogelijk trainen.


Dit is natuurlijk helemaal fout. Je spieren hebben voldoende rust nodig. Het is niet voor niets dat héél veel bodybuilders volgens een splitschema trainen – elke spiergroep maar 1x per week trainen.




4: je moet zo veel mogelijk oefeningen doen voor een spiergroep, hoe meer oefeningen hoe sneller je groeit

Dit is één van de meest gemaakt fouten in mijn ogen. Veel beginners doen wel tot 20 setjes voor biceps, borst en triceps, hoewel deze net behoren tot de kleinste spiergroepen in je lichaam. Je spieren mogen zeker niet te veel getraind worden, op deze manier ga je meer slecht dan goed doen. Train voldoende, maar zeker niet te veel. De kans op blessures wordt door te veel oefeningen te doen ook enorm vergroot.





5: door 100/200/300/400/500 sit ups per dag te doen krijg je een sixpack zoals Ronaldo!


Door zo veel situps te doen ga je zo goed als niks bereiken. Je buikspieren zijn een spier zoals een andere, zo moeten ze dus ook getraind worden. Een setjes op 3-9, met gewicht op je borst wanneer je crunches doet. Door te deadliften en te squaten train je overigens je buikspieren ook mee.




6: een goede training duurt minstens 2 uur

Zeker niet waar. De gemiddelde training zou tussen 40 minuten en een uur en 10-15 minuten moeten liggen. Als je 20 oefeningen gaat doen of 10 minuten tussen je sets gaat pauzeren, sjah, dat weet je zelf ook wel dat dat niet goed is.





7: door te trainen zet je vet om in spieren

Nog zo een mythe die enorm veel vaak voorkomt. Overlaatst zat ik met een kerel die praten die pas begon te trainen. Ik vroeg hem wat hij wou bereiken. Als antwoord gaf hij mij: “ik wil graag gespierd worden. Maarja, maklijk zal dat niet gaan, want ik heb niet zo veel vet”. Hij bedoelde dus dat hij dacht dat je vet omzet in spieren, en dat je zo veel eet omdat je dan eerst vet wordt en daarna dat vet omzet in spieren. Niets is natuurlijk minder waar, vet bijkomen/verliezen en spiermassa bijkomen/verliezen staan ver uit elkaar (hoewel je in de cut vaak wat spiermassa verliest en in de bulk vaak wat vet wint, dit even terzijde). Hoe veel vet en spieren je bijkomt hangt af van je trainingen en je voeding. Je kan perfect spieren bijkomen en toch geen vet bijkomen (of bijna geen).




8: Deadlifts zijn slecht voor je rug

Dit is DE mythe waar ik mij het meest aan erger – vooral omdat zeker 90% van de bevolking dit denkt. Ik train zelf in een health gym, en iedere keer dat ik deadlift krijg ik opmerkingen. Zelfs fysiotherapeuten, dokters en kinesisten vertellen me dat deadlift enorm slecht is voor je rug.
Als je een goede vorm hebt (en dit is een ENORM belangrijke voorwaarde) is er nooit aangetoond dat deadlift slecht zou zijn voor je rug, dit dan wel op voorwaarde dat je vorm goed is. Vele beweren zelfs het tegendeel, het versterkt je spieren waardoor je gewrichten minder belast worden.




9: squats zijn slecht voor je knieën

Dit is ook iets wat men heel vaak zegt. Voor een gedeelte klopt dit ook wel, als je met je knieën naar binnen gaat tijdens het squaten kan er een zeer sterke druk op je knieën komen. Daarom moet je er ook voor zorgen dat je knieën niet naar binnen gaan. Zo zal de druk enorm verminderen en zul je hoogstwaarschijnlijk geen problemen ondervinden.






10: powerplates geven je net zo veel massa als krachttraining

Dit is wat veel fitnessinstructeurs zeggen. De reden? Verkoop. De prijzen om een kwartiertje op die dingen te staan zijn gewoon schandalig, soms tot 50 euro voor een half uur. Die dingen werken amper (en misschien zelfs helemaal niet). Als dit zo was, waarom zouden er dan nog mensen met gewichten trainen? Trap hier niet in. Hetzelfde geldt voor trilapparaten van tell-sell die je op je buik moet zetten waardoor je in 3 minuten buikspieren krijgt.





11: kuiten moet je met 15-50 reps trainen, dan groeien ze het beste

Je kuiten gebruik je, een beetje, wanneer je stapt. Zo zijn ze dus eigenlijk al hoge reps gewoon. Train je kuiten eens op heel lage reps, met erg veel gewicht. Als je 50 reps doet heb je een enorme spierpijn/pomp, maar dit betekent niet dat je daarom optimaal hebt getraind.




12: als je pomp hebt, groei je

Dit is nog zo iets wat ik heel vaak zie. Heel veel mensen doen op het einde van hun workout 25 reps voor hun biceps/triceps omdat dat een goede pomp geeft. En ja, dat doen 25 reppers ook. Maar verder heeft het geen nut. Het voegt weinig tot niets toe aan je spiergroei, maar het voelt natuurlijk wel lekker.




Zo, dat is alles wat ik kan bedenken. Hopelijk heeft iemand hier iets aan gehad, het is vrij basic gebleven, vooral beginners mythes. Ik heb zelf ook niet genoeg ervaring om andere mythes te gaan verklaren, mede omdat ik denk dat veel ‘mythes’ zowel waar als niet waar zijn, afhankelijk van duizend-en-één dingen, en dan voornamelijk omdat elke persoon nu eenmaal anders is. Maar dit zijn wel grote mythes die vaak door mensen die niet of pas trainen geaccepteerd worden.
 
Laatst bewerkt:
hier iets als je nog niet weet over wat te schrijven: droogtrainen (meer herhalingen voor meer vet of meer definitie)

zijn nog veel discussies over dus lijkt mij wel leuk als iemand dat gebruikt.
 
hier iets als je nog niet weet over wat te schrijven: droogtrainen (meer herhalingen voor meer vet of meer definitie)

zijn nog veel discussies over dus lijkt mij wel leuk als iemand dat gebruikt.


haha, daar dacht ik ook aan, wou ik schrijven, maar ik kan eigenlijk niet goed verklaren waarom het niet waar is, ookal weet ik wel dat het niet zo is..

Is ook zo'n standaard iets, 15-20 reppers moet je doen als je cut want dan verbrand je meer kcal...

Naaah :)


Maar idd, is zo'n typische mythe.
 
@skld @crit mooie artikel, leuk om te lezen :thumbup:
 
haha, daar dacht ik ook aan, wou ik schrijven, maar ik kan eigenlijk niet goed verklaren waarom het niet waar is, ookal weet ik wel dat het niet zo is..

Is ook zo'n standaard iets, 15-20 reppers moet je doen als je cut want dan verbrand je meer kcal...

Naaah :)


Maar idd, is zo'n typische mythe.

mooi artiekel btw maar 1 vraagje jij zegt dat mensen op het eind van hun workout 25 reps doen maar dat kan toch ook een soort cooling down zijn ?
 
Back
Naar boven