XXL Nutrition

Maak een artikel over negatieve reps vs positieve reps.

Bezoekers in dit topic

het enige waar ik misschien niet mee akkoord ga is dat je zegt dat je voor negatieve reps echt gevorderd moet zijn. Ik doe ze zelf ook wel eens, en ik train amper 2 jaar dus ben niet echt gevorderd, maar ik vind het echt een heel erg zalige manier van trainen :)

Wat ik bedoel is dat je voor negatief trainen wat meer gevorderd moet zijn. Hiermee bedoel ik niet die paar negatieve reps aan het eind van je set. Er is zeker wel een verschil tussen die twee. Hoewel ik de tweede ook niet in je eerste paar maanden training zou doen dan is de nadruk op coordinatie misschien beter.

Aan de andere kant als je 2 twee jaar fanatiek traint dan ben je (naar mijn mening) ook geen beginner meer. Wanneer je precies wat bent valt natuurlijk over te discussieren. En als het lekker traint dan zou ik het zeker blijven doen!
 
Wat ik bedoel is dat je voor negatief trainen wat meer gevorderd moet zijn. Hiermee bedoel ik niet die paar negatieve reps aan het eind van je set. Er is zeker wel een verschil tussen die twee. Hoewel ik de tweede ook niet in je eerste paar maanden training zou doen dan is de nadruk op coordinatie misschien beter.

Aan de andere kant als je 2 twee jaar fanatiek traint dan ben je (naar mijn mening) ook geen beginner meer. Wanneer je precies wat bent valt natuurlijk over te discussieren. En als het lekker traint dan zou ik het zeker blijven doen!

Ik bedoelde wel degelijk echte negatieve trainingen, ik heb dat een aantal maanden gedaan en het beviel me erg goed. Nu even gestopt ermee door een blessure :)
 
Vanwege het feit dat er al iemand is geweest die zijn artikel heeft geplaatst, wordt het des te moeilijker dit te overtreffen en niet teveel te herhalen. Ik probeer het zo gemakkelijk mogelijk te houden zodat iedereen er een wat beter beeld bij krijgt.
Een excentrische contractie is een type spiersamentrekking ("[Link niet meer beschikbaar]") waarin de weerstand groter is dan de kracht die door de spier wordt geleverd, zodat de spier verlengt tijdens de contractie. Excentrische contracties kunnen ook voorkomen bij het vertragen van objecten waardoor de spier in lengte toeneemt.
Eenvoudige voorbeelden van bewegingen waarbij excentrische contracties voorkomen zijn jezelf laten zakken tijdens het opdrukken (hierbij wordt de [Link niet meer beschikbaar] verkort), of het afdalen van een trap. Omdat hier de [Link niet meer beschikbaar] werkt in de richting waarin de beweging plaatsvindt, zal dit moeten worden afgeremd door excentrische contracties, teneinde een ongecontroleerde voortgang van de beweging te vookomen.
Omdat een spier tijdens een excentrische contractie wordt opgerekt door een externe kracht, terwijl de interactie van de [Link niet meer beschikbaar]- en [Link niet meer beschikbaar] juist is gericht op een verkorting, resulteert dit in meer spierschade dan een concentrische contractie (positieve). Daarnaast ben je bij een excentrische contractie zo’n 40% sterker dan bij een concentrische, dit verschilt per persoon.
Een spiercontractie is de benaming voor het samentrekken (contraheren) van
[Link niet meer beschikbaar].


Waarom negatief trainen?

Mensen beginnen vaak negatief te trainen als de spiergroei met de normale (wat heet normaal) training stopt, dan wel niet te langzaam gaat. Dit is uiteraard een mening, wat bij de meeste mensen via deze manier werkt. Je kan simpelweg je eigen lichaam en je trainingen niet vergelijken met die van een ander.

Hoe negatief trainen?

Ook hier zijn verschillende meningen over, maar zoals men al begrijpt is negatief niet de stoot maar het gewicht laten zakken. Ook heb je een trainingspartner nodig! Zoals eerder vermeld ben je tijdens de negatieve herhaling sterker dan bij de positieve, je partner helpt je dus met het positieve gedeelte. Hij helpt het gewicht omhoog te krijgen en kijkt daarna dat je het gewicht langzaam laat zakken. Het belangrijke van negatieve herhalingen is dat je het niet te snel laat zakken en je duidelijk kan zien dat je zowel bij de eerste rep als de laatste er even veel tijd over doet.

Risico

Negatief trainen is eigenlijk niet te doen zonder een trainingspartner. Deze helpt niet alleen je positieve herhaling omhoog maar kijkt daarnaast hoelang elke herhaling duurt. Hoe moeilijk het ook is, is dit altijd nog gemakkelijker in te schatten door een partner dan door jezelf. Daarnaast is het zo dat als je vermoeid raakt je ze automatisch (zonder dat je het door hebt) sneller laat zakken. Stress. Door negatieve herhalingen kan er (te)veel stress op je pezen en aanhechtingen komen, dat is uiteraard iets negatiefs en willen we voorkomen. Je zal alles zelf moeten uitproberen aangezien het per persoon verschilt.

Hoe vaak?

Persoonlijk zou ik ongeveer 1 keer in de week negatief trainen. Het is zo dat je er meer kracht door krijgt, maar er zitten ook nadelen aan, zoals in dit geval de stress die je spieren krijgen te verduren.

Bij een concentrische contractie wanneer de spier onder spanning wordt verkort. Een voorbeeld hiervan is de halter omhoog duwen bij het bankdrukken. Bij het concentrische samentrekken van de spier voor je een oefening zogenaamd positief uit.
Aangezien de meeste wel weten wat positief trainen is, zoals hierboven is beschreven laat ik het hierbij en zal ik naar de conclusie gaan.

Conclusie
Conclusie is zoals bij negatieve herhaling al is vermeld, dit te doen wanneer de spiergroei stopt of langzaam gaat. Lees je daarnaast, naast dit topic in op andere websites en vraag anderen naar hun mening.

bron:
DBB
Wikipedia
 
aanvulling

Eenvoudige voorbeelden van bewegingen waarbij excentrische contracties voorkomen zijn jezelf laten zakken tijdens het opdrukken (hierbij wordt de [Link niet meer beschikbaar] verkort), of het afdalen van een trap.

He NoSurrender, leuke aanvulling!

Ik zat alleen even met het bovenstaande: Bij het opdrukken wordt bij de neergaande beweging de m. triceps brachii verlengt en niet verkort, toch? Vandaar ook dat het een exentrische contractie is.
Bij de exentrische beweging van bijvoorbeeld chinnen (trap is me niet helemaal bekend) is het de m. bicep brachii die een exentrische contractie maakt! De trcips moeten ontspannen, tenzij je jezelf naar beneden duwt!

Dit om verwarring te voorkomen.:)
 
Welkom in het Topic van de Maand -Augustus!

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Sportfood waardebon 29,95

2e plaats

XXL Nutrition waardebon 29,95

Veel succes!

Groet, Tremendes
__________________

1000 karma punten ook goed :)

Mijn input:


Zelf ben ik in negatieve reps zeer slap, positieve reps weer niet ben ik ijzer sterk in voor zo'n klein ventje als ik.
De meeste mensen trainen met positieve reps omdat dat een manier van trainen is met duidelijke spieropbouw.
Het grote verschil is alleen dat je deze 2 moet comineren, ik doe bv 3 maanden gewoon trainen en dan 1 maand negatief en positief als voorbeeld.
Alleen is het alleen niet bij alle spieren mogelijk maar zeker bij 80% van de oefeningen.

Het nadeel is idd zoals al eerder beschreven dat je je aanhechtingen zwaar belast, daar ben ik het compleet mee eens
maar je maakt ze ook sterker en traint het ook lichter dan met positief dus je kan blessure zeker een stuk verminderen.

Negatief is IMO echt iets wat je standaard in je training MOET hebben, niet een lange periode achter elkaar en gecombineerd,
denk aan als vb bankdrukken beginnen met dumbbells en dan negatief met stang gelijk achter elkaar (probeer het maar eens), trainings maat tilt het gewicht op en jij laat hem alleen zakken.

Ik doe met name schouder Fly's negatief heel langzaam laten zakken heerlijk is dat, je pompt hem gelijk vol met bloed en heb de dag erna geheid spierpijn,
omdat je niet continue op deze manier traint dus het is elke keer een shock voor de spieren, en shock = spierpijn = groei.

Probeer echt met negatieve herhalingen dus je maat het gewicht te laten tillen en er echt 15 tot 20 seconden zakken.
Training is dan echt gruwelijk dus mijn manier van borst sinds 2 weken (maat van me deed dat al langer, ik heb sindsdien elke keer ****ing erge spierpijn) : dummbel drukken gewoon en gelijk dus binnen 3 seconden bij wijze van al beginnen met negatief.
Dit doe je flat en incline.
 
Laatst bewerkt:
1000 karma punten ook goed :)

Mijn input:


Zelf ben ik in negatieve reps zeer slap, positieve reps weer niet ben ik ijzer sterk in voor zo'n klein ventje als ik.
De meeste mensen trainen met positieve reps omdat dat een manier van trainen is met duidelijke spieropbouw.
Het grote verschil is alleen dat je deze 2 moet comineren, ik doe bv 3 maanden gewoon trainen en dan 1 maand negatief en positief als voorbeeld.
Alleen is het alleen niet bij alle spieren mogelijk maar zeker bij 80% van de oefeningen.

Het nadeel is idd zoals al eerder beschreven dat je je aanhechtingen zwaar belast, daar ben ik het compleet mee eens
maar je maakt ze ook sterker en traint het ook lichter dan met positief dus je kan blessure zeker een stuk verminderen.

Negatief is IMO echt iets wat je standaard in je training MOET hebben, niet een lange periode achter elkaar en gecombineerd,
denk aan als vb bankdrukken beginnen met dumbbells en dan negatief met stang gelijk achter elkaar (probeer het maar eens), trainings maat tilt het gewicht op en jij laat hem alleen zakken.

Ik doe met name schouder Fly's negatief heel langzaam laten zakken heerlijk is dat, je pompt hem gelijk vol met bloed en heb de dag erna geheid spierpijn,
omdat je niet continue op deze manier traint dus het is elke keer een shock voor de spieren, en shock = spierpijn / groei.

Probeer echt met negatieve herhalingen dus je maat het gewicht te laten tillen en er echt 15 tot 20 seconden zakken.
Training is dan echt gruwelijk dus mijn manier van borst sinds 2 weken (maat van me deed dat al langer, ik heb sindsdien elke keer ****ing erge spierpijn) : dummbel drukken gewoon en gelijk dus binenn 3 seconden bij wijze van al beginnen met negatief.
Dit doe je flat en incline.
zeer mooi artikel, heb wel iets verbeterd omdat dit een veel voorkomende fout is.
spijtig dat ik je maar 1 karma kan geven en geen 1000.
greetz.
 
hahaha, ik had hem idd binnen een paar minuten getikt dus kan idd zo zijn dat er wat spelfouten inzitten, maar goed ging om de input.

maar haaii thnxs voor de verbetering :D
 
Krijgen we de uitslag toevallig vandaag?
 
Eind van de middag, uiterlijk morgen is er een nieuwe en kan er gestemd worden.

Niet veel artikels afgelopen maand.

Ik zal de volgende wat toegankelijker maken, zodat er hopelijk wat meer artikels zullen komen.
 
Eind van de middag, uiterlijk morgen is er een nieuwe en kan er gestemd worden.

Niet veel artikels afgelopen maand.

Ik zal de volgende wat toegankelijker maken, zodat er hopelijk wat meer artikels zullen komen.


Zou een stuk leuker zijn inderdaad. Nu heb je eigenlijk geen competitie. Daarnaast zal ik er ook veel meer werk van maken als er meerdere personen mee zouden doen.
 
Dan zou je juist een leuk stukje moeten schrijven, trigger je anderen ook mee.
 
Hangt uiteraard ook maar net vanaf over welk onderwerp het gaat en of het mijn interesse trekt. En als ik deze maand iets win dat maakt me extra gemotiveerd nogmaals te winnen.
 
Ben benieuwd hoelang het ngo gaat duren.
 
Back
Naar boven