AndroidHealthClinic

Maakt niet uit waar het vandaan komt, eiwit is eiwit! Of toch niet?

Bezoekers in dit topic

Maakt niet uit waar het vandaan komt, eiwit is eiwit! Of toch niet?

Als athleet heb je veel eiwit nodig, voornamelijk voor het herstel van spierweefsel, aangezien er microtrauma (kleine scheurtjes in de spier) ontstaat dat wordt “gerepareerd” door eiwitten, door deze "reparatie" van uitgerekt weefsel ontstaat er meer weefsel dan er ontspronkelijk was, en dus spiergroei. Voor bodybuilders/powerlifters is dit dus een essentieel onderdeel van hun voeding, er zal dan ook niemand zijn die ook maar een beetje verstand heeft van voeding die je af zal raden genoeg (1-1,5g/Ibs/d) eiwit tot je te nemen. Overmatig gebruik is echter ook niet gezond, diverse studies hebben aangetoond dat een dieet met zeer hoge waardes (300-350gr+) de nieren beschadigen.

Eiwit?
Eiwit is de bouwstof in je lichaam, het zorgt voor herstel en opbouw van allerlei orgaan- en spierweefsel. Ook bevat het de rol van DNA en bepaalde hormonen. Een eiwit overmaat in je lichaam word nooit opgeslagen, eiwit word als bouwstof gebruikt of als brandstof. Een eiwit is een polymeer van aminozuren, die worden gesynthetiseerd door middel van de genetische code, bestaande uit de stikstofbasen Thymine, Guanine, Cytosine en Adenine. Als eiwitten het lichaam binnendringen worden ze door het verteringsstelsel gesplitst tot afzonderlijke aminozuren, en via het bloed naar organen gevoerd. In de cellen van de organen worden deze aminozuren weer aan elkaar gekoppeld in een volgorde die specifiek is voor eiwitten van de mens, dit noemt men eiwitsynthese.

Opsomming rollen van eiwit:
- Bouwstof van orgaan- en spierweefsel
- Versnellen van chemische reacties (enzymen).
- Regelen van processen in het lichaam (hormonen).
- Transport vervoer van stoffen in het bloed.

Essentieel of niet-essentieel?
In eiwitten van de mens komen 20 verschillende aminozuren voor, 12 niet-essentiele en 8 essentiele. Het verschil tussen essentieel en niet-essentieel is dat de essentiele aminzouren niet in het lichaam geproduceerd kunnen worden, ze moeten dus uit het voedsel gehaald worden. Niet-essentiele aminozuren worden in de lever gevormd uit andere aminozuren, dit gebeurd door een proces genaamd transaminering.

Biologische Waarde.
Iedereen op dit forum heeft wel eens gehoord van Whey-eiwit, dat goed opgenomen zou worden. Maar voor de rest van de voeding maken mensen geen onderscheid in waar ze hun kwaliteits-eiwitten vandaan halen. Zo word er gedacht dat de BW van een ei 100 is, fout. Wat word er bedoeld met BW, Hoe goed het word opgenomen? Gedeeltelijk, met BW bedoelt men in hoeverre het aminozuurprofiel afwijkt met het aminozuurprofiel van de mens, en dus hoe snel het kan opgenomen worden. Immers, een aminozuurprofiel wat niet op die van de mens lijkt zal moeten worden afgebroken en gereconstructueerd. In moedermelk komt de ideale combinatie van aminozuren voor, deze waarde is dus op 100 gezet. Hier volgen de BWs van een aantal voedingsmiddelen:

Moedermelk: 100
Ei: 97
Rundvlees: 82
Kip: 79
Vis: 79
Koemelk: 75
Sojabonen: 73
Rijst: 69
Erwten: 64
Tarwe: 50

Toch zie je vaak dat fabrikanten beweren dat hun eiwitpoeder een biologische waarde van ver boven de 100 heeft, dat kan. Door bepaalde productiemethoden hebben ze het aminozuurprofiel aangepast aan dat van de mens, maar bewerkt met bepaalde stoffen, die ervoor zorgen dat ze niet afgebroken worden tot aminozuren, maar als aminozuurprofiel intact blijven, en dus in sommige gevallen, bijvoorbeeld bij isolaat soms zelfs tot 90% intact kunnen blijven.
 
Laatst bewerkt:
Netjes hoor!!;)
 
Dank u, dat over de voeding is toch iets waar veel mensen niet bij stilstaan ;)
 
Ik ga moedermelk kaas uit frankrijk bestellen ! (ja, dat bestaat)
 
Bedankt, zeer leerzaam...:)
 
leuk stukje , uit een boek..?
eiwit is de krachtpatser , maar koolhydraten de energiebron voor een sporter.
 
Heb je nog meer BW's zoals van kip, tonijn, kwark ?
 
leuk stukje , uit een boek..?
eiwit is de krachtpatser , maar koolhydraten de energiebron voor een sporter.

Nee, ik heb alles zelf geschreven, behalve de Biologische Waardes, die heb ik uit een boek.
 

Moedermelk: 100
Ei: 97
Rundvlees: 82
Kip: 79
Vis: 79
Koemelk: 75
Sojabonen: 73
Rijst: 69
Erwten: 64
Tarwe: 50



ik weet niet zeker of rundvlees een hogere BW heeft dan kip of vis, overal wordt kip of vis aangewezen als de betere eiwit bron, met zeer hoogwaardige eiwitten. Vis nog beter dan kip. Nou bevatten kip en vis wel meer eiwit per 100 gram, maar ik denk ook dat de BW hoger is.

Voedingswijzer

En wat is de BW van whey?
 
Eiwit afkomstig uit vlees (maximum BW van 80)
Hoewel kip op een of andere manier een goede status heeft binnen de krachtsport wereld is het eigenlijk rood vlees dat betere resultaten oplevert. Verscheidene studies hebben aangetoond dat de mensen die rood vlees consumeerden, meer spieren behaalden dan degene die de twee favoriete soorten vlees in de sport gebruikten: kip en tonijn. Dat betekent niet dat u de andere twee moet schrappen, maar persoonlijk ben ik geen groot voorstander van tonijn. Des al niettemin zijn beide bronnen de beste voeding wanneer men op dieet is. Tonijn en kip hebben een laag vet- en hoog eiwitgehalte. Nog een pluspunt is dat zij gemakkelijker bereid kunnen worden in smakelijke hapjes.

bron: De biologische waarde van eiwit | eiwitpoeder .nl

BW whey concentraat = max 104 en BW whey isolaat is max 157
 
ik weet niet zeker of rundvlees een hogere BW heeft dan kip of vis, overal wordt kip of vis aangewezen als de betere eiwit bron, met zeer hoogwaardige eiwitten. Vis nog beter dan kip. Nou bevatten kip en vis wel meer eiwit per 100 gram, maar ik denk ook dat de BW hoger is.

Voedingswijzer

En wat is de BW van whey?

Ja, kip of vis word aangewezen als de betere eiwitbron omdat rood vlees vaak meer (verzadigd) vet bevat.
 
Maakt niet uit waar het vandaan komt, eiwit is eiwit! Of toch niet?

Overmatig gebruik is echter ook niet gezond, diverse studies hebben aangetoond dat een dieet met zeer hoge waardes (300-350gr+) de nieren beschadigen.

Dat wordt vaak gezegd maar niet onderbouwd. Wat ik erover kan vinden is: Goede nieren kunnen hoge eiwitbelasting aan. Zieke nieren niet, maar dat komt niet door de eiwit maar doordat ze al ziek zijn.


Eiwit?
....Een eiwit is een polymeer van aminozuren, bestaande uit de basenparen Thymine, Guanine, Cytosine en Adenine.

Euh... basenparen, dat is bij DNA toch?


Als eiwitten het lichaam binnendringen worden ze door het verteringsstelsel gesplitst tot afzonderlijke aminozuren, en via het bloed naar organen gevoerd. In de cellen van de organen worden deze aminozuren weer aan elkaar gekoppeld in een volgorde die specifiek is voor eiwitten van de mens, dit noemt men eiwitsynthese.

Er is ook een deel wat als korte ketens opgenomen en verwerkt wordt (BCAA's). Zoals je verderop uitlegt: hoe meer de gegeten eiwitten op menselijke eiwitten lijken, hoe groter het deel wat niet helemaal afgebroken hoeft te worden, dus hoe sneller het eiwit bruikbaar is voor het lichaam.


Biologische Waarde.
Iedereen op dit forum heeft wel eens gehoord van Whey-eiwit, dat goed opgenomen zou worden. Maar voor de rest van de voeding maken mensen geen onderscheid in waar ze hun kwaliteits-eiwitten vandaan halen. Zo word er gedacht dat de BW van een ei 100 is, fout. Wat word er bedoeld met BW, Hoe goed het word opgenomen? Gedeeltelijk, met BW bedoelt men in hoeverre het aminozuurprofiel afwijkt met het aminozuurprofiel van de mens, en dus hoe snel het kan opgenomen worden. Immers, een aminozuurprofiel wat niet op die van de mens lijkt zal moeten worden afgebroken en gereconstructueerd. In moedermelk komt de ideale combinatie van aminozuren voor, deze waarde is dus op 100 gezet. Hier volgen de BWs van een aantal voedingsmiddelen:

Moedermelk: 100
Ei: 97
Rundvlees: 82
Kip: 79
Vis: 79
Koemelk: 75
Sojabonen: 73
Rijst: 69
Erwten: 64
Tarwe: 50

Toch zie je vaak dat fabrikanten beweren dat hun eiwitpoeder een biologische waarde van ver boven de 100 heeft, dat kan. Door bepaalde productiemethoden hebben ze het aminozuurprofiel aangepast aan dat van de mens, maar bewerkt met bepaalde stoffen, die ervoor zorgen dat ze niet afgebroken worden tot aminozuren, maar als aminozuurprofiel intact blijven, en dus in sommige gevallen, bijvoorbeeld bij isolaat soms zelfs tot 90% intact kunnen blijven.[/QUOTE]

De term "Biologische waarde" is dus enigszins misleidend, want de BW zegt niets over hoe waardevol het eiwit is of hoeveel ervan gebruikt kan worden of zo. Vergelijkbaar met de glykemische index bij koolhydraten.

Het is vooral van belang om gemiddeld per dag voldoende eiwitten van verschillende bronnen te nemen. De snelheid van verwerking en de relatieve hoeveelheden van de verschillende aminozuren maken niet veel uit, zolang alle essentiele aminozuren erin zitten.

Alleen op sommige momenten wil je als sporter graag dat de ingenomen eiwitten zo snel mogelijk het bloed bereiken, met name direkt na het opstaan omdat je dan katabool bent en zo snel mogelijk anabool wil worden dmv eiwit+koolhydraat. Maar zelfs dan is de snelheid van eiwitopname niet doorslaggevend, want het zijn vooral de koolhydraten die je snel anabool maken.
 
Leuk dat je zoveel moeite doet, maar zonder gedegen bronnenlijst vind ik het geen goed artikel. Met alle respekt.
 
Leuk dat je zoveel moeite doet, maar zonder gedegen bronnenlijst vind ik het geen goed artikel. Met alle respekt.

Aangezien ik dit geleerd heb op school, lijkt 't me onnodig om de bron te vermelden, aangezien je het toch niet gaat/kan nalezen.
 
Euh... basenparen, dat is bij DNA toch?

Nee, aminozuren zijn opgebouwd uit stikstofbasen, door de basenparen A&T en C&G in een bepaalde volgorde van 3 stikstofbasen te plaatsen, krijg je een aminozuur. Dit noem je ook wel "de genetische code".
 
Mooi werk maar wat ze op school zeggen is daarvoor niet altijd juist:p
Had het graag wat langer gezien het artikel maar goed:)
 
Nee, aminozuren zijn opgebouwd uit stikstofbasen, door de basenparen A&T en C&G in een bepaalde volgorde van 3 stikstofbasen te plaatsen, krijg je een aminozuur. Dit noem je ook wel "de genetische code".

Sorry, maar volgens mij moet je het nog een keer nakijken. DNA is opgebouw uit basenparen en bevat de genetische kode. De genetische kode is wel belangrijk voor het aanmaken van eiwitten, maar is geen onderdeel van het eiwit. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, die hebben niets met basen te maken.
 
Back
Naar boven