MuscleMeat

maakt trainingschema veel uit (volgorde)?

Bezoekers in dit topic

mosfet

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 jul 2004
Berichten
592
Waardering
0
hey,

ik vroeg me af of de volgorde waarin je de verschillende spiergroepen traint veel uitmaakt?
Ik heb nu een vrij onregelmatig werkrooster (ze bellen me als ze me nodig hebben :( ) waardoor ik soms mijn trainingschema moet veranderen.

Maakt het vb veel uit of je nu borst en biceps tsamen traind en dan rug en triceps of of je nu maandag borst doet en dan woensdag benen en triceps...

zolang je goed traind en alles min. 1 x traind, is het dan niet genoeg?
uiteraard let ik erop dat ik genoeg rust krijg en dat ik een spiergroep rust genoeg geef (vb min. 1 dag tussen borst en triceps).

ik heb dus voorlopig geen vast trainingschema maar kom wel aan alle spiergroepen én heb genoeg rust per week... Is dat niet het belangrijkste?
 
maakt niet zo gek veel uit lijkt me. als je maar genoeg rust hebt.

benen met triceps is misschien niet ideaal, maar het KAN wel.
als je maar oplet dat je niet op maandag bijvoorbeeld schouders traint en dan op dinsdag borst ofzo (gebruik je die vermoeide schouders ook weer.)

maar verder zie ik niet echt problemen.
(als ik tenminste goed begrijp wat je bedoelt :D )
 
Moob zei:
maakt niet zo gek veel uit lijkt me. als je maar genoeg rust hebt.

benen met triceps is misschien niet ideaal, maar het KAN wel.
als je maar oplet dat je niet op maandag bijvoorbeeld schouders traint en dan op dinsdag borst ofzo (gebruik je die vermoeide schouders ook weer.)

maar verder zie ik niet echt problemen.
(als ik tenminste goed begrijp wat je bedoelt :D )

dat van die benen en triceps was maar een vb
indd ik let er wel op dat ik niet schouders en borst en triceps te snel achter elkaar train
 
Volgens mij maakt het wel iets uit.

Als je vb bankdrukt gebruik je zowel schouders, triceps als borst

De dag erna kan dit lijden tot iets minder harde training van deze andere spieren.

Tis maar tezien oeveel last je ervan ondervindt, en hoe vlug je recuperatie is.
 
Sniperken zei:
Volgens mij maakt het wel iets uit.

Als je vb bankdrukt gebruik je zowel schouders, triceps als borst

De dag erna kan dit lijden tot iets minder harde training van deze andere spieren.

Tis maar tezien oeveel last je ervan ondervindt, en hoe vlug je recuperatie is.

ja dat heb ik dus ondertussen al twee maal gezegd: ik train schouders, borst en triceps niet op dagen na elkaar
 
Laatst bewerkt:
Hij gaf gewoon maar een voorbeeld. Benchpress is niet de enieg oefening die meerdere spieren gebruiken weet je. Zolang je je spieren(alle spieren!) genoeg rust gunt lijkt het me geen probleem, maar ik denk toch dat dta quasi onmogelijk is of je doet niets anders dan isolatie oefeningen...
 
Ja, natuurlijk maakt het uit hoe je een schema indeeld.
 
Volgorde is zeker belangrijk.
Werk ook in onregelmatige diensten en probeer mijn schema hier zo goed mogelijk op aan te passen.
Maar als het zo uitkomt door mijn diensten icm de openingstijden van de gym dat ik alleen de dag na triceps kan trainen en dan pas weer 2 dagen later dan ga ik zeker geen borst op die dag doen.
Alle spiergroepen die op dat moment nog niet voldoende rust hebben gehad (voor mij 4-5 dagen) die laat ik met rust.
Ik sla dan nog liever een trainingsdag over of ga dan lekker cardioën dan dat ik spieren voordat ze volledig hersteld zijn weer ga trainen.
Natuurlijk kun je bij compoundoefeningen waar een spier een beetje meewerkt deze spier al na 2 dagen wel weer belasten omdat bij 40-50% van 1RM er niet zo snel nieuwe microscheurtjes ontstaan en dus het herstel er dan niet door belemmerd wordt.

Maar het is in deze sport wel een weelde om gewoon van ma-vr van 8:00 tot 16:30 te werken, een trainingsschema is hier veel beter op aan te passen.
Je hoeft dan geen rekening te houden met of de gym wel open is op de uren dat je kunt, je slechtere rust hebt bij nachtdienst, je nog werken moet na de training op de dagen dat je middagdienst hebt enz.
Als ik bijv ochtenddienst in het weekend heb kan ik 2 dagen niet trainen omdat de gym maar tot 13:00 geopend is, dan kan ik alleen als het net uitkomt in het schema thuis wat DB oefeningen doen.
 
Back
Naar boven