Fitness Seller

Machine beter dan barbell?

Bezoekers in dit topic

jinxx

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid sinds
24 aug 2003
Berichten
591
Waardering
6
Lengte
1m89
Massa
93kg
Vetpercentage
15%
Ik stond gister dus Military presses te doen in de gym en toen kwam een instructeur naar me toe die vertelde dat me techniek verkeerd was, ik moest meer schuin omhoog stoten en me ellebogen wat meer naar binnen houden. Dit kan prima natuurlijk omdat ik nog niet zo lang train maar toen gaf ie meteen aan dat ik de oefening beter op zo'n zittenden schouder machine kon doen, dit voor een betere stabilisatie. Ik zei al meteen dat ik liever met losse gewichten werkte dan met machine's, en de techniek komt wel met de tijd (dit is toch zo?).

Ook vroeg ik me af of ik de squat nou correct uitvoer. Ik sta met me voeten ongeveer op schouderbreedte, licht door me knieen gebogen, mijn handen iets breder dan schouderbreedte en de stang steunend op het gedeelte iets achter mijn schouders. Ik hou mijn rug voor mijn gevoel heel erg naar voren en borst omhoog zodat er een soort van kromming in me rug is en buig dan helemaal door tot me benen ongeveer parallel met de grond is. Correct?
 
Je grip is bij de military press wat smaller dan bij de neckpress dus je ellebogen moeten idd meer naar voren wijzen. Ik zou de halter persoonlijk niet schuin van me af duwen.. maar eerder wat 'achterop' leggen zo dat je in uitgestrekte positie in balans bent.

Je hebt gelijk dat techniek moet slijten met de tijd.. in het begin is niks perfect.. Het is mijn inziens alleen maar makkelijk en soort van veilig beleid van je trainer om te zeggen dat je beter een machine gebruiken kunt.. in zo'n machine wordt je bewegings baan voor je bepaald. Er is dus weinig ruimte om iets verkeerd te doen. Je bent dus relatief veilig bezig.. Dit is een methode om veel mensen tegelijk met weinig toezicht te laten trainen... dus.. gewoon met losse halter trainen en vraag om feedback van je trainer..

Het is lastig om je squat techniek te beoordelen vanaf geschreven tekst :-) .. maar het klinkt redelijk. Zet je voeten iig zo dat je lichaam daadwerkelijk ook zakken kan. Dus het liefst iets buiten schouder breedte. Maakt een goede holle rug.. maar ga niet naar voren leunen. Probeer zo recht mogelijk op te blijven. Maak een goede blokkering door je adam vast te zetten voor je zakt. En probeer goed diep te zakken, zover zonder positie te verliezen.

Suc6 met trainen..
 
Luister maar niet naar die instructeur. Zo zijn er genoeg, beetje gestudeerd maar 0 praktijk ervaring of geen bal praktische kennis.

Hoe kan een machine beter zijn voor de stabilisatie als je elke stabiliserende spier uitsluit? Losse gewichten zijn juist beter voor het trainen van de stabiliserende spieren. Nu ja, als je liever zwak blijft aan die spieren dan kan je liefst enkel machines gebruiken.

Probeer gewoon niet te snel veel gewicht te willen nemen, leer het rustig aan met een doenbaar gewicht. Handen op schouderwijdte of iets wijder. Smaller en je gebruikt teveel de triceps en belast de polsen op een verkeerde manier. Breder en je zal je kracht te weinig kunnen benutten. Laat de bar net onder het sleutelbeen komen en druk explosief maar gecontroleerd uit, laat beheerst terugkomen en zorg dat je bij het uitstoten de barbell of dumbbell niet naar achter laat hellen, dit is cheaten en zo gebruik je deels de rug maar effectief zal het dan al lang niet meer zijn.
 
Back
Naar boven