• Log in of maak account aan om verder te gaan zonder reclame

Veel plezier! 💪🏋‍♂️

AndroidHealthClinic

Macro overschrijding

Bezoekers in dit topic

Gregoryq

Novice
Waardering
6
Lengte
1m68
Hi,

Ik ben sinds twee weken weer bezig met een lean bulk. Nu vraag ik me af hoe belangrijk de verdeling van macronutriënten is, vooral als je daar soms overheen gaat. In principe geldt: kcal in > kcal out = aankomen, toch?

Reden dat ik dit vraag:

Ik zit nu ongeveer 250 kcal boven mijn onderhoudsniveau van 2500 kcal.

Ik heb mijn macro’s netjes berekend, maar merk dat ik vaak mijn koolhydraten niet haal en standaard over mijn eiwitten en vetten heen ga. Ik blijf wel altijd netjes op de 2750 kcal zitten. Maakt dit veel verschil voor mijn lean bulk, zolang ik ervoor zorg dat ik het minimum voor eiwitten en vetten altijd behoud, maar er soms (vaker wel dan niet) overheen ga, terwijl ik mijn koolhydraten niet helemaal haal, zodat het in “balans” blijft en ik de afgesproken kcal wel haal?

Is prima! Zolang je je eiwit doelen haalt en evenveel kcal binnenkrijgt, maakt het niet uit dat je meer eiwit binnenkrijgt dan de bedoeling was en minder koolhydraten :)

Edit:
Het maakt dus geen verschil, tenzij je het echt hebt over grote aantallen, maar dan is het alsnog kcal in/kcal out en zou het enkel effect hebben op bijvoorbeeld je energie.

• Like
Waarderingen: Gregoryq
  • Topic Starter Topic Starter
Is prima! Zolang je je eiwit doelen haalt en evenveel kcal binnenkrijgt, maakt het niet uit dat je meer eiwit binnenkrijgt dan de bedoeling was en minder koolhydraten :)
Bedankt voor het snelle antwoord! Geldt dit dan in principe ook voor vetten? 😊

• Like
Waarderingen: Hell93
Hi,

Ik ben sinds twee weken weer bezig met een lean bulk. Nu vraag ik me af hoe belangrijk de verdeling van macronutriënten is, vooral als je daar soms overheen gaat. In principe geldt: kcal in > kcal out = aankomen, toch?

Reden dat ik dit vraag:

Ik zit nu ongeveer 250 kcal boven mijn onderhoudsniveau van 2500 kcal.

Ik heb mijn macro’s netjes berekend, maar merk dat ik vaak mijn koolhydraten niet haal en standaard over mijn eiwitten en vetten heen ga. Ik blijf wel altijd netjes op de 2750 kcal zitten. Maakt dit veel verschil voor mijn lean bulk, zolang ik ervoor zorg dat ik het minimum voor eiwitten en vetten altijd behoud, maar er soms (vaker wel dan niet) overheen ga, terwijl ik mijn koolhydraten niet helemaal haal, zodat het in “balans” blijft en ik de afgesproken kcal wel haal?
Hoe kom je op de 2500-2750Kcals ?

Je start vanaf(je cut) met 200-250kcals extra, vaak in het begin eerst 4 dagen. dat kijk je dag of 10 aan en pas het aan als nodig.
In februari was je nog met cut bezig, is dat succesvol afgelopen, of ben je er ondertussen klaar mee ?
Je had toen ook vragen mbt . misschien daar de antwoorden nog eens lezen

• Like
Waarderingen: Gregoryq
  • Topic Starter Topic Starter
Hoe kom je op de 2500-2750Kcals ?

Je start vanaf(je cut) met 200-250kcals extra, vaak in het begin eerst 4 dagen. dat kijk je dag of 10 aan en pas het aan als nodig.
In februari was je nog met cut bezig, is dat succesvol afgelopen, of ben je er ondertussen klaar mee ?
Je had toen ook vragen mbt . misschien daar de antwoorden nog eens lezen
Cut is goed gegaan! 11,5kg kwijt en tevreden met resultaten. Ik heb inderdaad nu in 3 weken opgebouwd en zit nu op 2500 (nieuw berekende onderhoud). Vanaf volgende week dus 250 erbij, dan kijken hoe m’n lichaam reageert. In principe al vragen over voeding gesteld inderdaad maar kon nergens op het forum een topic vinden zo snel waar duidelijk stond of je over je macro’s mag gaan. Dus vandaar :)

Cut is goed gegaan! 11,5kg kwijt en tevreden met resultaten. Ik heb inderdaad nu in 3 weken opgebouwd en zit nu op 2500 (nieuw berekende onderhoud). Vanaf volgende week dus 250 erbij, dan kijken hoe m’n lichaam reageert. In principe al vragen over voeding gesteld inderdaad maar kon nergens op het forum een topic vinden zo snel waar duidelijk stond of je over je macro’s mag gaan. Dus vandaar :)
Hoeveel kom je wekelijks aan en hoeveel neemt je buikomtrek toe ?
Wat je eerst deed om af te vallen, moet je nu doen om lean te bulken

Zou wel denken dat een overschot aan vet alleen maar meer vetopslag kan geven, wat een overschot aan proteine niet direct doet, en carbs nuttiger gebruikt worden om glycogeen te vullen voor training.

Daaruit haal ik wel wat voorkeuren.

Dacht dat je zo door ruim voorbij 2 gr per kg proteine te gaan ook leanere gains kan krijgen.

Maar bij de hoeveelheden die jij in dit geval noemt zal het nihil/verwaarloosbaar zijn. Een paar gram dit een paar gram dat. Dan zou ik zeggen dat het allemaal niet tot op de gram moet.

Van 2gr/kg proteine naar 3-4gr, mits niet ten koste van carbs, dan wordt het significant.

Als het met je wilt en kunt eten mooi uitkomt, mooi, maar als je dieet anders onmogelijk uit te houden wordt dan zou ik die paar gram extra vet voor lief nemen. Je wilt niet aan het eind van de dag huilend met een al volle buik nog 2 droge steaks naar binnen moeten werken.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven