Fitness Seller

Macro verhoudingen?

Bezoekers in dit topic

Jeppa

Novice
Lid geworden
14 jul 2015
Berichten
15
Waardering
3
Lengte
1m78
Massa
76kg
Vetpercentage
15%
Hoi leden, ik lees best veel over de bekende verhouding van 40%c - 40%p - 20%f. Dit zijn het aantal procenten welke je nodig zou hebben tijdens een cut. Als ik 40% carbs neem op een calorietotaal van 1700 kom ik uit op 680gram koolhydraten. Maak ik nou ergens een rekenfout, want dit zijn toch te veel koolhydraten? Kan iemand mij hiermee verder helpen? Thanks!
 
Laatst bewerkt:
De fout zit hem in dat carbs en eiwitten 4 kcal per gram zijn en vetten 9 per gram.
Dan kan je simpelweg niet 40% van het totaal nemen. Mijn hersenen staan nu op slot anders had ik het wel voor je berekend.
Beter maak je account aan op Myfitnesspenpal. Daar berekent die het automatisch voor je.

(En ik denk dat 1.700 te weinig voor je is, aangezien ik dat eet en ik ben kleiner & lichter)
 
Bereken eerst je onderhoud eens. daar ga je maximaal 500 kcal onder zitten.

geen % aanhouden maar
ca 2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
minimaal 1 gr vet per kg lichaams gewicht
rest koolhydraten.

als ik uitga van je stats en 3 a 4 x per week trainen is je onderhoud ca. 2750 kcal.
Dus eerste insteek zou zijn ca 2250 kcal eten.

ca. 160 gr eiwitten = 640 kcal
75 gr vet = 675 kcal
2250-675-640 = 935 kcal aan koolhydraten = ca 234 gram koolhydraten.

daar baseer je je schema op.
 
Dank voor jullie reactie, super! Echter was 1700 maar een voorbeeld, dit is niet het aantal wat ik zelf aanhoud, excuus voor deze verwarring. Ik kom zelf uit op 2000 kcal voor een cut, ik heb dan ook een zittend beroep (verders ook geen beweging) en train 4 x in de week 45 minuten. Ik heb de calculator gebruikt op http://www.iifym.com/iifym-calculator/.

Echter vroeg ik het me af omtrent de procenten (40-40-20), gezien ik die verhouding vaak tegenkom. De reactie van Uniqua klinkt wel logisch, is er iemand die hier een concreet rekenvoorbeeld van kan geven?
 
De fout zit hem in dat carbs en eiwitten 4 kcal per gram zijn en vetten 9 per gram.
Dan kan je simpelweg niet 40% van het totaal nemen. Mijn hersenen staan nu op slot anders had ik het wel voor je berekend.
Beter maak je account aan op Myfitnesspenpal. Daar berekent die het automatisch voor je.

(En ik denk dat 1.700 te weinig voor je is, aangezien ik dat eet en ik ben kleiner & lichter)

Mijn hersens staan ook op slot, maar het klopt wel degelijk hoor.
Vetten leveren inderdaad 9 kcal/gr, maar doordat je normaal geeproken veel minder vetten(grammen) nodig hebt dan eiwitten en koolhydraten, kom je wel goed uit.

En er zijn er die zeggen dat percentages/procenten niet goed werken en dat je per kg lichaamsgewicht bv :2 gr eiwitten/1 gr vetten en de rest moet aanvullen met koolhydraten , maar in de praktijk komt dat aardig overeen met percentages.
Al zou ik geen 40/40/20 aanhouden dan.

Wat zijn je stats?
 
Bereken eerst je onderhoud eens. daar ga je maximaal 500 kcal onder zitten.

geen % aanhouden maar
ca 2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
minimaal 1 gr vet per kg lichaams gewicht
rest koolhydraten.

als ik uitga van je stats en 3 a 4 x per week trainen is je onderhoud ca. 2750 kcal.
Dus eerste insteek zou zijn ca 2250 kcal eten.

ca. 160 gr eiwitten = 640 kcal ( iets meer dan 2x lichaamsgewicht aan eiwitten * 4 kcal per gram eiwit)
75 gr vet = 675 kcal (75 gram vetten * 9 kcal /gram)
2250-675-640 = 935 kcal aan koolhydraten = ca 234 gram koolhydraten. (935 kcal / 4 kcal./gram)

daar baseer je je schema op.

Dank voor jullie reactie, super! Echter was 1700 maar een voorbeeld, dit is niet het aantal wat ik zelf aanhoud, excuus voor deze verwarring. Ik kom zelf uit op 2000 kcal voor een cut, ik heb dan ook een zittend beroep (verders ook geen beweging) en train 4 x in de week 45 minuten. Ik heb de calculator gebruikt op http://www.iifym.com/iifym-calculator/.

Echter vroeg ik het me af omtrent de procenten (40-40-20), gezien ik die verhouding vaak tegenkom. De reactie van Uniqua klinkt wel logisch, is er iemand die hier een concreet rekenvoorbeeld van kan geven?
zie de reactie erboven...
 
Back
Naar boven