MuscleMeat

Macronutriënten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Passi

Cool Novice
Lid geworden
28 aug 2019
Berichten
35
Waardering
13
Lengte
1m79
Massa
87kg
Vetpercentage
16%
jo allen!

Ik sport nu 2 jaar waarvan het laatste jaar krachttraining. Ik ga 4 dagen in de week en doe 2 keer full body per week. Alles is prima op elkaar afgestemd, rust is goed, ik drink niet tot zeer weinig, ik slaap voldoend etc etc.

Alleen liep ik laatst tegen een plateau aan, ik probeerde zoveel mogelijk te eten (2 maaltijden per dag, stevig ontbijt etc.) maar ik kwam niet verder, ik voelde me vaak energieloos, of ik herstelde langzaam. Schiet niet op dus. Ik besloot om uit te rekenen wat ik nou eigenlijk moet eten en dat ook gewoon lekker te meal preppen.
Ik ben uitgekomen op 50/25/25 (carbs/fats/protein) nou prima, beetje zilvervliesrijst afwegen, en volkoren spaghetti voor de afwisseling ;P.
Koken, kipje erbij, groen erbij, in bakjes verdelen en klaar.

Mijn vraagt komt.
Ik krijg de helft amper weg...?! Het is zoveel wat ik moet eten volgens alle voedingsdeskundigen op die sites en zo..?
Hoe dan? Heeft het te maken met dat ik mijn bodyfat erbij mee heb gerekend als lichaamsgewicht? Of had ik de rijst moeten koken en dan pas afwegen aangezien rijst in massa wel bijna 3 keer toeneemt..?

Wat waren jullie bevindingen toen jullie voor het eerst echt strak met voeding bezig gingen?? Let me know :)

Ps: ik moet dus 3300 kcal eten, is dat niet erg veel voor een jongen van 1.80 lang en 81kg waarvan minimaal 12% bodayfat.
En is die verhoudingen van macro’s echt zo belangrijk ?

Groetjes
 
Rijst kan je ongekookt afwegen, ook gekookt. Kcal/gram verandert dan wel natuurlijk.
Verhoudingen is niet handig. Beter 2x lichaamsgewicht eiwitten, 1x lichaamsgewicht vetten, rest kcal uit carbs.
Met 3300 kcal zal 't ongeveer wel op hetzelfde uitkomen.

Of de calorieën veel zijn kunnen wij geen uitspraak over doen.
Weet niet wat je in het dagelijks leven doet. Het zou best kunnen namelijk.
 
Rijst kan je ongekookt afwegen, ook gekookt. Kcal/gram verandert dan wel natuurlijk.
Verhoudingen is niet handig. Beter 2x lichaamsgewicht eiwitten, 1x lichaamsgewicht vetten, rest kcal uit carbs.
Met jou gewicht zal 't ongeveer wel op hetzelfde uitkomen.

Of de calorieën veel zijn kunnen wij geen uitspraak doen. Weet niet wat je in het dagelijks leven doet.
Het zou ebst kunnen namelijk.

Bedankt voor je reactie, ik werk in de horeca. Ik sta voornamelijk en loop aardig wat.
Het probleem is dat ik snel een verzadigd gevoel heb. Wat haal jij voornamelijk je carbs uit?
 
Bedankt voor je reactie, ik werk in de horeca. Ik sta voornamelijk en loop aardig wat.
Het probleem is dat ik snel een verzadigd gevoel heb. Wat haal jij voornamelijk je carbs uit?

Dan maak je flink wat stappen, actief werk. Dan is 3300 kcal voor een bulk wel redelijk realistisch.
Je komt er vanzelf achter als je op termijn te snel aankomt (Meer dan 0.3 á 0.4 kilo per week gemiddeld)
Dan kan je altijd nog je calorieën bijstellen. Berekenen is maar een indicatie of start-punt natuurlijk.

Als je snel verzadigd raakt moet je eten kiezen dat veel calorieën bevat maar weinig volume.
Bijvoorbeeld pinda's en overige noten zijn heel caloriedense, vullen niet gigantisch maar bevatten wel veel calorieën.
Is overigens niet erg als je wat meer (+-1.5 keer lichaamsgewicht) aan vetten eet.

Carbs haal ik persoonlijk uit havermout, (zoete) aardappel, rijst, pasta, salades en dergelijken.
Ik heb zelf het probleem dat ik niet snel verzadigd ben, dus eet ik juist zoveel mogelijk volumevoer.
 
Dan maak je flink wat stappen, actief werk. Dan is 3300 kcal voor een bulk wel redelijk realistisch.
Je komt er vanzelf achter als je op termijn te snel aankomt (Meer dan 0.3 á 0.4 kilo per week gemiddeld)
Dan kan je altijd nog je calorieën bijstellen. Berekenen is maar een indicatie of start-punt natuurlijk.

Als je snel verzadigd raakt moet je eten kiezen dat veel calorieën bevat maar weinig volume.
Bijvoorbeeld pinda's en overige noten zijn heel caloriedense, vullen niet gigantisch maar bevatten wel veel calorieën.
Is overigens niet erg als je wat meer (+-1.5 keer lichaamsgewicht) aan vetten eet.

Carbs haal ik persoonlijk uit havermout, (zoete) aardappel, rijst, pasta, salades en dergelijken.
Ik heb zelf het probleem dat ik niet snel verzadigd ben, dus eet ik juist zoveel mogelijk volumevoer.

Dat zou betekenen dat het niet heel
Erg is om ietsje minder rijst te eten en dan wat meer noten of pindakaas toevoegen aan mn havermout/kwark? Zolang de energiebalans maar positief is?
En je zegt bulk, maar ik heb het zo berekend dat ik (volgens mij) leannbulk. In normale activiteitenniveau zou ik 3000 kcal moeten hebben. Ik probeer er nu 300 boven te zitten, kan ik dat bulken noemen? Hoeveel kcal erbovenop eet jij?
 
Dat zou betekenen dat het niet heel
Erg is om ietsje minder rijst te eten en dan wat meer noten of pindakaas toevoegen aan mn havermout/kwark? Zolang de energiebalans maar positief is?
En je zegt bulk, maar ik heb het zo berekend dat ik (volgens mij) leannbulk. In normale activiteitenniveau zou ik 3000 kcal moeten hebben. Ik probeer er nu 300 boven te zitten, kan ik dat bulken noemen? Hoeveel kcal erbovenop eet jij?

Dat klopt inderdaad, dat is een goede keus. 300 erboven op is prima.
Aankijken of je op termijn gemiddeld ~0.3 kilo per week aankomt. Anders kan je je calorieën wat opschroeven.
 
Dat klopt inderdaad, dat is een goede keus. 300 erboven op is prima.
Aankijken of je op termijn gemiddeld ~0.3 kilo per week aankomt. Anders kan je je calorieën wat opschroeven.

Oké top, ik zal mijn gewicht bijhouden en idd gewoon letten op hoeveel ik aankom. En dan eventueel meer of minder eten :)

Thanks
 
Oké top, ik zal mijn gewicht bijhouden en idd gewoon letten op hoeveel ik aankom. En dan eventueel meer of minder eten :)

Thanks

No problem.
Succes!
 
Back
Naar boven