Fitness Seller

Macro's berekenen

Bezoekers in dit topic

chrisssj2

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 mei 2008
Berichten
57
Waardering
1
Hoe doe je dit, ik heb me al suf gegoogled maar kom alleen op dat je zulke of zulke verhouding moet houden maar ik weet helemaal niet hoe je dit berekent. Ik zeg het je nu al ik ben niet snugger qua wiskunde, ik ga niet die vergelijkingen snappen die mensen plaatsen. dus het moet in jip en janneke taal

Ik eet 2108.7 KCAL 84.55 Vet 138.07 Eiwit en 179.58 Koolydraat. Wat dagelijks eigenlijk hetzelfde is bijna.
Dan komt er nog avondeten bij wat wisselend is, meestal nog 300 KCAL vrijwel geen vet(eetgezond) 20-30 eiwit- 20-40 gr koolydraat.

Moet je de vetten eiwitten en koolydraat naar calorieen omzetten en bij elkaar tellen voor je calorie verbruik of werkt dit anders? Mijn BMR is 2770, 76-79 KG weeg ik.

Dan kom ik op 4140 zonder avondeten en 4660 met avondeten
Hoeveel % vet/koolydraat/eiwit macro heb ik dan?
En als ik een BMR heb van 2700 zit ik dan niet veel te hoog met 4660?
Als ik 100 gram cashenoten laat zitten elke dag zakt het naar +- 3500 misschien is dat een stuk beter..?(ik eet deze vooral omdat ik ook dacht dat ik te weinig at)
Ik sport nu 5x per week.
 
84.55 gr vet * 9 kcal/gram =761 kcal
138.07 gr eiwit * 4 kcal/gram =552 kcal
179,58 gr koolhydraten * 4 kcal/gram =718 kcal
samen dus 2031 kcal

als hier alleen je avondeten van 300 kcal nog bijkomt eet je te weinig... dan eet je maar 2330 kcal.

misschien moet je je hele voedingsschema eens posten. Dan kunnen we daarop tips geven.
 
84.55 gr vet * 9 kcal/gram =761 kcal
138.07 gr eiwit * 4 kcal/gram =552 kcal
179,58 gr koolhydraten * 4 kcal/gram =718 kcal
samen dus 2031 kcal

als hier alleen je avondeten van 300 kcal nog bijkomt eet je te weinig... dan eet je maar 2330 kcal.

misschien moet je je hele voedingsschema eens posten. Dan kunnen we daarop tips geven.

Ja maar dat is alleen de KCAL aan eiwitten/koolydraten/eiwitten. DAARNAAST. zitten toch ook gewoon KCAL in voedsel?
Dat bedoelde ik met de 2108.7. +2031= 4140 zegmaar, (zonder avond eten)

Het schema gaat zo: KCAL- Vetten-Eiwit-Koolydraat
Is in volgorde, alleen eiwitshake is verspreid over de dag.
5x eiwit shake 412 - 7.5 - 82 - 4.0
100grHavermout 370 - 8.4 - 12 - 56
125gr bessen 54 - 0.6 - 0.6 - 9.5
25 gr walnoot 163.5 - 16.25 - 3.75 - 3.5
1 kiwi 40 - 0.2 - 0.8 - 9
80 gr falafel 259.2 - 4.8 - 17.12 - 27.28
1 banaan 86 - 0 - 1 - 19
Avond eten dan verschilt.. groenten of chili sin carne vaak +-300 - niet veel vetten, gezond avondeten, 20-30 gr eiwit meestal en 20-40 gr koolydraat
100 gr cachew noten 591 - 46.5 - 18.5 - 22.5
250 gr druiven 133 - 0.3 - 2.3 - 28.8
 
Laatst bewerkt:
Nee. je eiwitten koolhydraten en vetten zijn samen je kcal. Dat zit in je eten. Je eet dus maar 2031 kcal zonder je avondeten.

je eet totaal dus maar 2408 kcal als ik alles optel. Dat is dus te weinig.

daarbij --> 5 shakes is veel teveel. Beter is om gewoon meer vast voedsel te eten.
Ik zie ook alleen 100 gr havermout staan.. dat zal je ontbijt zijn
Ik zie ook 1 avondmaaltijd staan...
waar is je lunch?
waarom zoveel fruit?
rijst/pasta/brood/etc.. er mist nog heel veel.

post eens de volgorde hoe je het eet? wat je bij welke maaltijd eet.
 
Nee. je eiwitten koolhydraten en vetten zijn samen je kcal. Dat zit in je eten. Je eet dus maar 2031 kcal zonder je avondeten.

je eet totaal dus maar 2408 kcal als ik alles optel. Dat is dus te weinig.

daarbij --> 5 shakes is veel teveel. Beter is om gewoon meer vast voedsel te eten.
Ik zie ook alleen 100 gr havermout staan.. dat zal je ontbijt zijn
Ik zie ook 1 avondmaaltijd staan...
waar is je lunch?
waarom zoveel fruit?
rijst/pasta/brood/etc.. er mist nog heel veel.

post eens de volgorde hoe je het eet? wat je bij welke maaltijd eet.

Ontbijt idd met het fruit en walnoten erbij.
Mijn lunch is 1 banaan + 80 gr falafel. Ik eet geen vlees, brood, pasta rijst, melk producten. (ja whey is misschien ook van melk dat weet ik )
Die 5 eiwitshakes zijn nodig omdat ik anders niet aan 1.8-2.0 eiwitinname kom.
Ik zou best 1 shake minder kunnen doen dat wel.
Het staat allemaal in volgorde.

Oke?? eiwitten koolhydraten en vetten zijn samen je kcal?? :S maar wat dan met die overige kcal. die gebruikt/slaat je lichaam toch ook op...
 
Waarom eet je geen vlees, brood, pasta,rijst en melkproducten?
er is geen reden om dit te vermijden. Als je wil aankomen zal je toch meer moeten eten. En dit zijn juist prima producten!
zuivel (kwark melk etc), vlees, vis en vergeet de eieren niet! perfect voor je eiwitten!
rijst brood pasta etc perfect voor je koolhydraten!

die overige kcal zoals jij het omschrijft ZIJN die kcallen van je eiwitten koolhydraten en vetten bij elkaar opgeteld.
Het verschil tussen die 2031 (die ik berekend heb) en die 2108 die jij berekend hebt zit in de afrondingen van de kcal en in eventuele vezels die niet in de berekening staan.

dus 2408 van alles opgeteld is wat jij NU eet aan eiwitten koolhydraten en vetten!

veel duidelijker kan ik het niet maken. :p
 
Waarom eet je geen vlees, brood, pasta,rijst en melkproducten?
er is geen reden om dit te vermijden. Als je wil aankomen zal je toch meer moeten eten. En dit zijn juist prima producten!
zuivel (kwark melk etc), vlees, vis en vergeet de eieren niet! perfect voor je eiwitten!
rijst brood pasta etc perfect voor je koolhydraten!

die overige kcal zoals jij het omschrijft ZIJN die kcallen van je eiwitten koolhydraten en vetten bij elkaar opgeteld.
Het verschil tussen die 2031 (die ik berekend heb) en die 2108 die jij berekend hebt zit in de afrondingen van de kcal en in eventuele vezels die niet in de berekening staan.

dus 2408 van alles opgeteld is wat jij NU eet aan eiwitten koolhydraten en vetten!

veel duidelijker kan ik het niet maken. :p

Ik ben van mening dat dit niet het gezondste is. Ten eerste is mijn prioriteit longetivity/gezondheid.
Daarna afvallen (mijn buikje, niet heel veel ofzo maar wil het strakker, je kunt een vorming zien laat ik het zo zeggen)
En spierkracht daarna.
Daarnaast heb ik ook andere gezondheidklachten waardoor ik deze producten beter kan mijden. Eieren eet ik beperkt (max 4 per week)
Dusja daar ga ik niet zozeer in discussie over ik snap dat jij (of iemand anders) mij probeerd te helpen van uit jouw kennis enz.
Maar ik wil het doen met mijn eigen voedingswijze en ik geloof dat dat ook zeker mogelijk is!

Je bedoeld te zeggen dat de KCAL die op een product staat, deze optelling al in gedaan is, en je deze dus niet opnieuw erbij berekend?
 
Ik ben van mening dat dit niet het gezondste is. Ten eerste is mijn prioriteit longetivity/gezondheid.
Daarna afvallen (mijn buikje, niet heel veel ofzo maar wil het strakker, je kunt een vorming zien laat ik het zo zeggen)
En spierkracht daarna.
Daarnaast heb ik ook andere gezondheidklachten waardoor ik deze producten beter kan mijden. Eieren eet ik beperkt (max 4 per week)
Dusja daar ga ik niet zozeer in discussie over ik snap dat jij (of iemand anders) mij probeerd te helpen van uit jouw kennis enz.
Maar ik wil het doen met mijn eigen voedingswijze en ik geloof dat dat ook zeker mogelijk is!

Je bedoeld te zeggen dat de KCAL die op een product staat, deze optelling al in gedaan is, en je deze dus niet opnieuw erbij berekend?
Misschien kan je dan aangeven wat je wel kan en wil eten.
In ieder geval is het ook niet echt gezond om zoveel op shakes te leven. Het zijn supplementen. Een AANVULLING op gewone voeding. Niet een vervanger.
dus misschien kan je met voor jou mogelijke producten ervoor zorgen dat je meer normale voeding eet in plaats van zoveel shakes (wat ook gewoon zuivel is... ).

Op je vraag. Ja. Dat klopt.

Ik vraag me alleen af... als je brood en rijst zo ongezond vind.. waarom dan wel havermout?

Misschien kan je iets doen met zwarte bonen en linzen. Die zijn ook aardig eiwitrijk.
Denk dan ook eens aan mais of tuinbonen.. Mocht je die wel kunnen/willen eten.

Sojamelk of sojayoghurt, rijstmelk, havermelk (gezien je ook havermout eet).
Paddenstoelen en champignons bevatten ook nog wat eiwitten.

eet je ook geen vis?
 
Misschien kan je dan aangeven wat je wel kan en wil eten.
In ieder geval is het ook niet echt gezond om zoveel op shakes te leven. Het zijn supplementen. Een AANVULLING op gewone voeding. Niet een vervanger.
dus misschien kan je met voor jou mogelijke producten ervoor zorgen dat je meer normale voeding eet in plaats van zoveel shakes (wat ook gewoon zuivel is... ).

Op je vraag. Ja. Dat klopt.

Ik vraag me alleen af... als je brood en rijst zo ongezond vind.. waarom dan wel havermout?

Misschien kan je iets doen met zwarte bonen en linzen. Die zijn ook aardig eiwitrijk.
Denk dan ook eens aan mais of tuinbonen.. Mocht je die wel kunnen/willen eten.

Sojamelk of sojayoghurt, rijstmelk, havermelk (gezien je ook havermout eet).
Paddenstoelen en champignons bevatten ook nog wat eiwitten.

eet je ook geen vis?

Dat herinner ik me niet precies meer heb daar wat over gelezen.
Ik eet vaak tuinbonen en kidneybonen. Maar idd dat zou ik ook kunnen eten.
Mais eet ik liever niet, of echt met mate. Champignons eet ik vaak. Dit allemaal is deel van het avondeten vandaar dat je het niet terug zit in de lijst hierboven. Soja vind ik ook niet gezond. Ook genoeg over gelezen of tenminste, met echt mate.

Ik eet dus wel groenten, (kolen houd ik niet van) ik eet vaak italiaans groentenpannetje 375gr +225 gr ertwen, of 300 gr tuinbonen met 250 gr sperziebonen. Ik eet 1x per week een salade, met tonijn(enigste vis die ik ook lust), paprika, cherrytomaatjes, 1 fruit stuk erdoor,ruccola sla melange 75 gr. en 2-4 eieren.

En geld 2700 +- 200/500 ook voor in het weekend wanneer je niet traint..?
 
Je hebt dus wat gelezen, maar weet niet precies meer wat en dus eet je het niet meer....
Dan kan je beter niets meer eten. Want bij alles is wel wat te bedenken waarom je het niet zou eten.
Dan zou ik ook tonijn maar vermijden ... ivm kwik
Groentes worden over het algemeen bespoten...
Dat italiaanse groentepannetje zit vol met E-nummers...
 
Je hebt dus wat gelezen, maar weet niet precies meer wat en dus eet je het niet meer....
Dan kan je beter niets meer eten. Want bij alles is wel wat te bedenken waarom je het niet zou eten.
Dan zou ik ook tonijn maar vermijden ... ivm kwik
Groentes worden over het algemeen bespoten...
Dat italiaanse groentepannetje zit vol met E-nummers...
Ja idd. maar je moet keuzes maken. daarom ook maar 1x tonijn ipv meerder keren.
 
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt zonder goede reden, maar dat moet je lekker zelf weten.Vlees, zuivel, pasta, rijst etc. is namelijk niet per sé ongezond. Gevarieerd en niet te veel bewerkt eten is doorgaans het beste en dat gaat lastiger als je driekwart van onbewerkte voeding niet eet ;)

calorieën uit voeding zijn in feite de energie die je lichaam kan verkrijgen uit de stoffen waar je voeding uit bestaat, oftewel hoeveel levert het verbranden van alle eiwitten, koolhydraten en vetten bij elkaar op. Hopelijk is dat wat duidelijker.
 
Back
Naar boven