AndroidHealthClinic

Mag je tijdens de rust tussen sets lenigheidsoefeningen doen?

Bezoekers in dit topic

lass.e

Novice
Lid geworden
1 nov 2015
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
62kg
Dag iedereen,

ik heb niet veel tijd om al mijn oefeningen te doen, dus heb ik een vraag:
Een goede workout houdt o.a. in dat je tussen de sets +- 2 minuten rust, dus vroeg ik me af of ik in die rust lenigheidsoefeningen mocht doen? Dit zou super efficiënt zijn, maar ik twijfel of het goed is voor spieren als je ze eerst intensief opspant, dan stretcht en ze dan weer intensief gebruikt. Heeft iemand hier een goed antwoord op? (die lenigheidsoefeningen zijn noodzakelijk want ik ben abnormaal onlenig)
Ik zat ook te denken of ik tijdens de rust een oefening mag doen die een totaal andere spier(groep) traint dan de vorige oefening? Bv: ik heb net mijn dips gedaan, mag ik dan in de 2 minuten rust squats doen?

alvast bedankt! :)
 
Een goede workout 2 minuten rust, maar je hebt niet veel tijd... Naar mijn idee is 2 minuten echt veel te lang. 60 sec bij mega zware oefeningen en 45 bij isolatie.

Maar dat is mijn mening
 
Niet verstandig, je kracht/explosiviteit neemt tijdelijk af door rekken en strekken.

Voor af en tijdens je w-up setjes kan het geen kwaad om wat aan je mobiliteit te doen. Je mobiliteit vergroten en in die verbeterde mobiliteit gaan trainen, prima. Dit heeft me bij Squats en Deadlifts goed geholpen.

Als ik daarna nog wat lichte setjes doe merk ik niet meer veel van het kracht verlies, maar wel dat ik soepeler mijn squats kan doen.
Bij je werk-setjes zou ik het niet meer doen, kan hier wel een broscience verhaal neergooien, maar iemand anders vult me vast aan.

Na je training kan je wel intensief Rekken en Strekken. met de nadruk op kan...


mijn advies:
w-up, stretchen licht, 2-3 w-up setjes gecombineerd met wat stretches, opbouwen naar je werksetjes en niet meer rekken.
Als je die tijd zonde vind om te wachten kan je altijd wat abs doen. Tenzij je maximaal gaat squatten zal het je niet echt hinderen.
 
Probeer eens te stretchen en achteraf te sprinten dan ga je zien dat je minder kracht hebt , zou gewoon een warmup set doen en post workout stretchen of op een ander tijdstip
 
Aan de andere kant, als mobility jouw grootste probleem is, kan het geen kwaad om de kracht gains even achterwege te laten en eerst gewoon de bewegingen uitvoeren zoals ze horen. vnm squat en deadlift. de oefeningen die je daarna doet zou ik niet meer rekken/strekken en gewoon doen wat je altijd doet.
 
Ik zat ook te denken of ik tijdens de rust een oefening mag doen die een totaal andere spier(groep) traint dan de vorige oefening? Bv: ik heb net mijn dips gedaan, mag ik dan in de 2 minuten rust squats doen?
Dit noemt men staggeren en is iets wat zeker kan. Ik heb meestal ook (te) weinig tijd voor mijn workouts en -indien mogelijk- doe ik dat met de leg-extension en de leg-curls. Die pak ik om-en-om. Soms doe ik ook een andere oefening tijdens de rust van de calf raises. Sommigen doen het ook met biceps en triceps oefeningen. Je kan ook tijdens de rust van een oefening vast een warming-up setje voor een andere oefening doen.
 
Back
Naar boven