XXL Nutrition

Magnesium (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gottardi Exp

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 jul 2006
Berichten
3.836
Waardering
2
Een intressant artikel gevonden over Magnesium aangezien ik op zoek ben naar mogelijke oorzaken van mijn vermoeidheid en stijve nek-dagen.
Misschien dat velen zich compleet kunnen identificeren in de symptomen bij een tekort aan Magnesium.
Opvallend is dat het artikel beklemtoond dat eiwitrijk eten snel leidt tot een tekort hiervan..iets wat ons aangaat en wat wij tegelijkertijd prioritair nodig lijken te hebben.

Volledige artikel Bron:
http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html





HET SYMPTOMEN-BEELD VAN EEN MAGNESIUMTEKORT IS INDRUKWEKKEND!

hier volgt een overzicht:

Algemeen: verstijfde, verharde, verkrampte en soms trillende spieren (?s nachts!) ~ nerveus gespannen zenuwen ~ snel en chronisch vermoeid zijn ~ overspannenheid ~ uitputtingsverschijnselen ~ onrust, futloosheid en a-vitaliteit ~ prikkelbaarheid ~ alertheid-, concentratie-, geheugen- en woordbenoemings-stoornissen ~ kouwelijkheid ten gevolge van doorbloedingsstoornissen (door coronaire en/of perifere vaatverkramping/-vernauwing) maar ook dreigende beroertes en TIA?s ~ duizeligheid ("onvast lopen") ~ te hoge of te lage bloeddruk (magnesium is een 'natuurlijke bètablokker, een biologische calciumantagonist') ~ diabetessymptomen en hypoglycaemie.

Specifiek: (drukkende, bonzende, hypertensie-) hoofdpijn ~ migraine ~ (pre- en post-)menstruele klachten en pijnen ~ weersgevoeligheid ~ slaapstoornissen, meestal met nare dromen ~ overgevoeligheid voor lawaai en (fel) licht ~ angsten, fobieën en depressiviteit ~ haaruitval ~ prikken in de benen ~ hartkloppingen en pijnuitstraling rond de hartstreek (door verhoogde prikkelbaarheid van de hartspier- en hartzenuwcellen, soms myocardinfarct en andere myocardpathologie) ~ jeuk aan handen en voeten ~ darmkrampen (-spasmen) ~ bronchospasmen + astmatische symptomen door hyperreactiviteit van de weefselreceptoren > histamine verhoging; dus diverse allergische reacties ~ osteoporose (poreuze, broze botten t.g.v. verstoorde calcium-magnesium-ratio) ~ verkalking van de nieren (en het hart, op termijn) en steen- + gruisvorming, o.a. in de nieren ~ hyperreactiviteit, onhandelbaarheid en nauwelijks te beïnvloeden onrust bij (jonge) kinderen ~ de hik ~ cholesterolverhoging ~ vroegtijdige weeën tijdens zwangerschap ~ fibromyalgie ~ glaucoom.

VERHOOGDE BEHOEFTE AAN MAGNESIUM:
zien we bij de volgende bevolkingsgroepen en onder de volgende omstandigheden:

1] bij veel gebruik (misbruik) van koffie, alcohol (!), suiker, eiwitten(!) en calcium (melkproducten).

MAGNESIUM-RIJKE VOEDING
Cacao (bevat, naast tarwezemelen, het tot nu toe hoogst gevonden magnesiumgehalte!), tarweproducten (-zemelen), sojaproducten (tofu), noten (vooral amandelen, pecannoten en cashewnoten), pinda's, bonen, granen, zaden (zonnebloempitten, sesamzaad), roggebrood, bananen en abrikozen, volle rijst, kokos, vele groene groenten en schelpdieren.

Bij de toepassing van een voeding-aanvullend magnesiumpreparaat kan het nodig zijn de biologische beschikbaarheid te versterken door tevens andere synergistische (meewerkende) elementen aan te vullen. We denken dan vooral aan een goede verhouding met het element calcium, zowel de aanwezigheid in de voeding - als de aanwezigheid in het lichaam.
Ook hierbij maakt de irisdiagnostiek zich weer nuttig, omdat een zekere mate van "blauw-verkleuring" van het oogwit wijst op een (meestal erfelijk bepaalde) aanleg voor stoornissen in de calciumstofwisseling. Vitamine D kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Een tekort daarvan geeft een moeilijke opname door de darmwand én een moeilijke acceptatie van calcium in het bloed. Dat geldt overigens ook voor de opname van magnesium. Momenteel gaat men er van uit dat de ideale verhouding CALCIUM-MAGNESIUM in het lichaam 3:2 is. Ook de vitaminen B3, B6, C, F, het mineraal ZINK en het aminozuur TAURINE blijken voor een maximale benutting van magnesium onmisbaar (= co-factoren).

MAGNESIUM-VERBINDING
Het element magnesium is in een goed opneembaar product meestal gebonden aan het lichaamseigen, "linksdraaiend" asparaginezuur (L-aspartaat). Deze verbinding (chelering) is identiek aan de lichaamseigen binding; de verdraagbaarheid, biologische beschikbaarheid en het vervoer zijn zodoende optimaal. Het transport vindt plaats tot in het celplasma en in de celkern (mitochondriën); L-aspartaat heeft als sleepstof een sterke affiniteit met de botten.

MAGNESIUM L-ASPARTAAT is verkrijgbaar in druppelvorm (snelste orale opname) en in tablet-, poeder- of capsulevorm; daarnaast ook in complexvorm met andere elementen. Magnesium is een essentieel element voor de mens: het neemt deel aan meer dan 310 enzymatische reacties in het lichaam en is dus noodzakelijk voor een groot aantal belangrijke functies. Magnesium is van groot belang voor de prikkeloverdracht in de cellen en dus ook voor ENERGIE. Het is zowel een "meewerkend" als een "tegenwerkend" mineraal voor CALCIUM; beide elementen hebben elkaar steeds nodig voor ieders goede werking en benutting (antagonisme~synergisme).

Reeds jaren blijkt uit diverse wetenschappelijke rapporten dat er veel aanwijzingen zijn, dat het zeer nuttig en gewenst is de voeding van zwangere (en lacterende) vrouwen ALTIJD aan te vullen met extra essentiële vitaminen, mineralen enzovoort. Een chronisch magnesiumtekort neemt daarbij een groot deel van de zwangerschaps-complicaties voor zijn rekening. Juist en vooral de MAGNESIUM-STATUS is hier belangrijk om de kans op bijvoorbeeld te vroege weeën en te vroeg geboren baby's, maar ook de kans op een postnatale depressie, zwangerschapshypertensie, vochtophoping en pre-eclampsie voor de (a.s.) moeder te verkleinen. Ook groeistoornissen van de foetus worden met magnesium-deficiëntie in verband gebracht.

Zo is ook aangetoond dat 85% van de hartinfarct-patiënten een (relatief) tekort heeft aan magnesium in de cellen. Onderzoek in Schotland, Ierland en Finland heeft overigens al jaren geleden een sterk verlaagd magnesiumniveau (minder dan 10mg./L) aangetoond in het drinkwater.

Verhoogde MAGNESIUM-TOEVOER leidt tot consequente vaatverwijding (arteriën en arteriolen) en heeft zodoende een gunstig effect bij hoge bloeddruk, maar ook bij kouwelijkheid door vaatvernauwing c.q. -verkramping.
Dier-experimenteel onderzoek heeft aangetoond dat MAGNESIUM in staat is hartnecrose (afsterven van hartspierweefsel), welke door magnesiumtekort in stress-situaties is opgewekt, te verhinderen. Interessant in deze samenhang is het feit, dat magnesiumsuppletie het gevaar van bloedstolselvorming in de bloedvaten kan verkleinen (preventie - hartinfarct!).

Magnesiumdeficiëntie verhoogt het vitamine E-verbruik; als deze stoffen niet worden aangevuld neemt het gevaar voor arterio-sclerotische vaatdegeneratie toe. Nieuwe onderzoeksresultaten geven een waardevolle betekenis aan de magnesium-suppletietherapie voor preventie en genezing van diabetes-symptomen, coronaire hartziekten en vroegtijdige verouderingsklachten.

MAGNESIUM is een 'natuurlijke tranquillizer', die zowel preventief als curatief kan worden toegepast. Het ontspant de spieren, zenuwen en bloedvaten door zgn. repolarisatie en geeft dus meer energie!


Functies
Magnesium is een essentieel element voor de mens: het neemt deel aan meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam en is dus noodzakelijk voor een groot aantal belangrijke functies. Magnesium is van groot belang voor de prikkeloverdracht in de cellen, de stabilisering van de celmembranen, de aanmaak van ATP (ademhalingsketen in de mitochondriën) en de economisering van zuurstof in de cellen. Het is kortom een zeer belangrijke factor voor de ENERGIEVOORZIENING. Een daling van de magnesiumconcentratie in erytrocyten van ongeveer 25%, heeft een activiteitsverlaging van de magnesiumafhankelijke enzymen tot gevolg van zo?n 50%[6] Insuline en adrenaline zorgen voor een constant en evenwichtig magnesiumniveau in de cel; insuline verhoogt de instroom en adrenaline de uitstroom.[13]

Ook de stofwisseling van vetten (vetzuuroxidatie), eiwitten en nucleïnezuren, de glycolyse (verbranding van glucose tot acetyl-coenzym A), de prostaglandinesynthese, de huid- en pigmentstofwisseling en de synthese van RNA en DNA zijn volledig magnesiumafhankelijk. Door de sterke affiniteit van magnesium met fosforgroepen speelt het een grote rol in de stabilisatie van het DNA.[18] Recent onderzoek heeft gedemonstreerd dat magnesium noodzakelijk is voor de functie van het parathyreoïde hormoon, de actieve metabolieten van vitamine D en insuline.[18]
 
Super. Zal het morgen even helemaal doorlezen maar van wat ik nu even heb bekeken komen me een paar symptomen wel bekend voor. trillende spieren, snel en vaak moe, prikkelbaarheid en die woordbenoemingsstoornissen en nog wel een paar.
 
Ik heb in de zomervakantie ook behoorlijke last gehad van vermoeidheidsverschijnselen, stijve, spieren, slechte concentratie, futloosheid etc. Ik was na een rondje fietsen echt buiten adem. Heb toen echt flink rust genomen, en ben wat gaan zoeken op internet. Ook ik kwam terecht bij magnesium. En wonderbaarlijk merkte ik na een week van magenesium suppletie dat het al een stuk beter ging!
 
Veel mensen hebben tegenwoordig vitamine/mineralen tekort. En vele denken het te kunnen oplossen door een pilletje. Een vitamine/mineralen supplement = geen vervangen!!!

Magnesium is een heel belangrijk mineraal voor het lichaam. Ontzettend belangrijk zelfs..... Om het te verhelpen is het al een goed idee om elke dag een zo'n puur mogelijk stuk chocola te eten. Hier zit ook ontzettend veel magnesium in en bomvol anti-oxidanten.

Trouwens ook goeie combi met calcium... (melk/kwark). Het bevorderd namelijk de opname van calcium in je lichaam.
Maar niet té veel magnesium eten, dat is niet goed voor je... bijv. magnesium word weer versterkt door dacht ik, Vitamine D. Die word aangemaakt door je lijf door de zon. Dus bij te te veel magnesium + combi van volle zon, kun je best ziek worden. Je kunt duidelijk (al denken sommige van niet) een overdosis vitamine+mineralen krijgen...en bij bepaalde kan dat best gevaarlijk zijn.

Ook een hele gezonde, maar niet té veel van eten = mineraal Selenium. Selenium s een zeer belangrijk mineraal met ook veel anti-oxidanten.

Selenium is de bouwsteen van diverse enzymen in ons lichaam. Selenium is oa van belang voor een goede werking van de schildklierhormonen. Het bekendste enzym waarvan selenium deel uitmaakt is het gluthation peroxidase, dat als antioxidant zeer belangrijk is.

Dit enzym kan de schade die ontstaat aan de celwanden door de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Ook bindt de selenium zware (giftige) metalen die in het lichaam terecht zijn gekomen en is daarom van belang bij het ontgiftigen van het lichaam zoals bijvoorbeeld bij een kwikvergiftiging (amalgaan vullingen).


De bron waar het meeste selenium in zit = Paranoten!!! Word vaak vergeten als je gaat zoeken naar selenium, maar in paranoten, damn daar zit een boost selenium in :D. Maar geen overkill van eten! Houdt het bij max. 5 kleine noten / 3 grote noten per dag = genoeg.
 
Veel mensen hebben tegenwoordig vitamine/mineralen tekort. En vele denken het te kunnen oplossen door een pilletje. Een vitamine/mineralen supplement = geen vervangen!!!

Magnesium is een heel belangrijk mineraal voor het lichaam. Ontzettend belangrijk zelfs..... Om het te verhelpen is het al een goed idee om elke dag een zo'n puur mogelijk stuk chocola te eten. Hier zit ook ontzettend veel magnesium in en bomvol anti-oxidanten.

Trouwens ook goeie combi met calcium... (melk/kwark). Het bevorderd namelijk de opname van calcium in je lichaam.
Maar niet té veel magnesium eten, dat is niet goed voor je... bijv. magnesium word weer versterkt door dacht ik, Vitamine D. Die word aangemaakt door je lijf door de zon. Dus bij te te veel magnesium + combi van volle zon, kun je best ziek worden. Je kunt duidelijk (al denken sommige van niet) een overdosis vitamine+mineralen krijgen...en bij bepaalde kan dat best gevaarlijk zijn.

Ook een hele gezonde, maar niet té veel van eten = mineraal Selenium. Selenium s een zeer belangrijk mineraal met ook veel anti-oxidanten.

Selenium is de bouwsteen van diverse enzymen in ons lichaam. Selenium is oa van belang voor een goede werking van de schildklierhormonen. Het bekendste enzym waarvan selenium deel uitmaakt is het gluthation peroxidase, dat als antioxidant zeer belangrijk is.

Dit enzym kan de schade die ontstaat aan de celwanden door de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Ook bindt de selenium zware (giftige) metalen die in het lichaam terecht zijn gekomen en is daarom van belang bij het ontgiftigen van het lichaam zoals bijvoorbeeld bij een kwikvergiftiging (amalgaan vullingen).


De bron waar het meeste selenium in zit = Paranoten!!! Word vaak vergeten als je gaat zoeken naar selenium, maar in paranoten, damn daar zit een boost selenium in :D. Maar geen overkill van eten! Houdt het bij max. 5 kleine noten / 3 grote noten per dag = genoeg.


Ik wist wel dat je ook niet te veel vitamine/mineralen moest eten. Vriend van me is een tijdje geleden nog een half jaar ziek geweest door een flinke overdosis vitamine. Mischien dan maar gewoon cacao ofzo door de kwark doen voor wat extra magnesium? Mischien dat het de kwark nog eetbaar maakt ook :p ik ga in ieder geval eens even kijken wat wat extra magnesium doet hopelijk voel k me dan over een tijdje weer wat beter.
 
Veel mensen hebben tegenwoordig vitamine/mineralen tekort. En vele denken het te kunnen oplossen door een pilletje. Een vitamine/mineralen supplement = geen vervangen!!!

Magnesium is een heel belangrijk mineraal voor het lichaam. Ontzettend belangrijk zelfs..... Om het te verhelpen is het al een goed idee om elke dag een zo'n puur mogelijk stuk chocola te eten. Hier zit ook ontzettend veel magnesium in en bomvol anti-oxidanten.

Trouwens ook goeie combi met calcium... (melk/kwark). Het bevorderd namelijk de opname van calcium in je lichaam.
Maar niet té veel magnesium eten, dat is niet goed voor je... bijv. magnesium word weer versterkt door dacht ik, Vitamine D. Die word aangemaakt door je lijf door de zon. Dus bij te te veel magnesium + combi van volle zon, kun je best ziek worden. Je kunt duidelijk (al denken sommige van niet) een overdosis vitamine+mineralen krijgen...en bij bepaalde kan dat best gevaarlijk zijn.

Ook een hele gezonde, maar niet té veel van eten = mineraal Selenium. Selenium s een zeer belangrijk mineraal met ook veel anti-oxidanten.

Selenium is de bouwsteen van diverse enzymen in ons lichaam. Selenium is oa van belang voor een goede werking van de schildklierhormonen. Het bekendste enzym waarvan selenium deel uitmaakt is het gluthation peroxidase, dat als antioxidant zeer belangrijk is.

Dit enzym kan de schade die ontstaat aan de celwanden door de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Ook bindt de selenium zware (giftige) metalen die in het lichaam terecht zijn gekomen en is daarom van belang bij het ontgiftigen van het lichaam zoals bijvoorbeeld bij een kwikvergiftiging (amalgaan vullingen).


De bron waar het meeste selenium in zit = Paranoten!!! Word vaak vergeten als je gaat zoeken naar selenium, maar in paranoten, damn daar zit een boost selenium in :D. Maar geen overkill van eten! Houdt het bij max. 5 kleine noten / 3 grote noten per dag = genoeg.


Nette reply, ook terug te vinden in het artikel eigenlijk. Maar ga toch wel voor een magnesium supplement. Ik ben benieuwd of dit voelbaar resultaat gaat opleveren.
 
Nette reply, ook terug te vinden in het artikel eigenlijk. Maar ga toch wel voor een magnesium supplement. Ik ben benieuwd of dit voelbaar resultaat gaat opleveren.

Ja klopt, was weer wat te snel :rolleyes:. Ik bedoelde ook dat supplementen geen "vervanging" is voor de echte vitamine/mineralen uit voeding ipv "vervangen".

Maar magnesium supplement kan altijd ook wel baat hebben, mits je het niet combineert met veel magnesiumrijke voeding. Hoop dat je er baat bij hebt :) :) Suc6.
 
Ik merk meestal wel een aardige boost na het eten van chocola of cashewnoten. Ik maak me ook geen zorgen aangezien ik elke dag bananen en cashews eet.
 
Ja ik krijg helaas noten niet weg weet niet waarom maar vind de meeste noten echt niet te eten. erg jammer want daar gaat een goede bron van vet eiwitten en andere gezonde dingen. Ben nu bezig met wat cacao door mn kwark te doen. Even kijken of ik er baat bij heb en of de symptomen weg gaan.
 
yep, mangnesium is top als jet voldoende binnenkrijgt stijgen je geestelijke en lichamelijke prestaties.
De meeste mensen hebben een tekort door slechte voeding en levenswijze.
De helft van alle klachten kan je genezen met wat eenvoudig magnesium.
 
De meeste mensen hebben een tekort door slechte voeding en levenswijze.
De helft van alle klachten kan je genezen met wat eenvoudig magnesium
:orly:
kom op zeg! dit lijkt wel een biostabiel reclame
 
Veel mensen hebben tegenwoordig vitamine/mineralen tekort. En vele denken het te kunnen oplossen door een pilletje. Een vitamine/mineralen supplement = geen vervangen!!!

Magnesium is een heel belangrijk mineraal voor het lichaam. Ontzettend belangrijk zelfs..... Om het te verhelpen is het al een goed idee om elke dag een zo'n puur mogelijk stuk chocola te eten. Hier zit ook ontzettend veel magnesium in en bomvol anti-oxidanten.

Trouwens ook goeie combi met calcium... (melk/kwark). Het bevorderd namelijk de opname van calcium in je lichaam.
Maar niet té veel magnesium eten, dat is niet goed voor je... bijv. magnesium word weer versterkt door dacht ik, Vitamine D. Die word aangemaakt door je lijf door de zon. Dus bij te te veel magnesium + combi van volle zon, kun je best ziek worden. Je kunt duidelijk (al denken sommige van niet) een overdosis vitamine+mineralen krijgen...en bij bepaalde kan dat best gevaarlijk zijn.

Ook een hele gezonde, maar niet té veel van eten = mineraal Selenium. Selenium s een zeer belangrijk mineraal met ook veel anti-oxidanten.

Selenium is de bouwsteen van diverse enzymen in ons lichaam. Selenium is oa van belang voor een goede werking van de schildklierhormonen. Het bekendste enzym waarvan selenium deel uitmaakt is het gluthation peroxidase, dat als antioxidant zeer belangrijk is.

Dit enzym kan de schade die ontstaat aan de celwanden door de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Ook bindt de selenium zware (giftige) metalen die in het lichaam terecht zijn gekomen en is daarom van belang bij het ontgiftigen van het lichaam zoals bijvoorbeeld bij een kwikvergiftiging (amalgaan vullingen).


De bron waar het meeste selenium in zit = Paranoten!!! Word vaak vergeten als je gaat zoeken naar selenium, maar in paranoten, damn daar zit een boost selenium in :D. Maar geen overkill van eten! Houdt het bij max. 5 kleine noten / 3 grote noten per dag = genoeg.

Volgens my raak jij zelf helemaal 'para' met je verhaal. Let je er zelf een beetje op dat je geen overdosis neemt
 
Trouwens ook goeie combi met calcium... (melk/kwark). Het bevorderd namelijk de opname van calcium in je lichaam.

Volgens mij werkt het elkaar juist tegen. Als je calcium binnenkrijgt stopt je lichaam even met het opnemen van magnesium. Daarom neem je ook je ZMA pas een halfuur na je avondshake(met melk)
 
Ga gewoon naar de huisarts om bloed te laten trekken op te korten.
zo weet je als je het hebt anders heeft het niet veel zin om extra in te nemen.
 
Volgens my raak jij zelf helemaal 'para' met je verhaal. Let je er zelf een beetje op dat je geen overdosis neemt

Ja ik ben ook para :haar::haha:

Volgens mij werkt het elkaar juist tegen. Als je calcium binnenkrijgt stopt je lichaam even met het opnemen van magnesium. Daarom neem je ook je ZMA pas een halfuur na je avondshake(met melk)

Je moet wel de juiste verhoudingen innemen en niet overdrijven uiteraard.
-> Het gaat er namelijk om dat magnesium zorgt voor vitamine D aanmaak (wat anders door de zon gebeurd), dus het is sowieso goed extra in te nemen op grauwe dagen zoals vandaag :mad:. (:roflol:). -> Vitamine D zorgt voor de ondersteuning dat Calcium beter word opgenomen in het lichaam.

Ik heb het zelf gelezen uit een Engels boek, die ik ooit heb gekocht in Singapore waar alle mineralen en vitaminen worden besproken en welke elkaar ondersteunen of juist niet. Erg interessant...maar ook via google kom ik meerdere site's tegen waar je het ook kunt lezen.

De 1 zegt, nee het is magnesium en calcium, maar het gaat dus eigenlijk om de vitamine D. Magnesium is zeker wel een goed mineraal om niet te vergeten, erg belangrijk zelfs, maar je moet er niet teveel van binnen krijgen.
 
Ga gewoon naar de huisarts om bloed te laten trekken op te korten.
zo weet je als je het hebt anders heeft het niet veel zin om extra in te nemen.

Jup dat is op zich wel het verstandigst. Niet zozeer wat dokters zeggen, (kunnen vaak van alles roepen en uiteindelijk je nog geen meter verder helpen), maar gewoon vragen om je te laten testen op verschillende vitaminen/mineralen.

Let er wel op, dat het soms aardig wat kan kosten (ligt aan je zorgverzekering en nu met eigen risicoshit) en dat ze je daar niks over zeggen en daar mee kunnen naaien (heb er ervaring mee). In iedere geval...vraag even na wat het zou gaan kosten en ga anders ergens anders testen. Bijv. bij alternatieve geneeskunde of dergelijke waar het ook vertrouwelijk is en via een lab. gaat. Daar is het meestal een stuk goedkoper!
 
Dat testen op vitaminen, mineralen, aminozuren, vetzuren, bloedwaarden, hormonen etc. etc. kan je bij PMC in Rotterdam laten doen. Kost rond de 150,00 maar je krijgt het doktersconsult vioa je verzekering vergoed (als je daarvoor verzekerd bent) en dan blijven er maar een paar tientjes over.

Magnesium is inderdaad een onderschat mineraal dat bij zeer veel processen betrokken is. We krijgen meestal te veel Calcium en te weining Magnesium binnen. Deze mineralen zijn elkaars antagonisten. Het is een kwestie van een Calcium:Magnesium-balans houden van ongeveer 2:1.

[Link niet meer beschikbaar]
 

En waarom is dat onzin dan?
Nu mensen meer kant en klare rotzooi eten met zogenaamde "groentes" erin verwerkt terwijl als je goed lees het maar "extracten" zijn? En behalve dat er overal meer rotzooi en suiker,zout in word verwerkt en ga zo maar door.... Veel mensen eten minder groente of fruit. Eerder pakken ze een koekje of een snoepje.

Ik heb het niet over iedereen, maar wel over "veel" mensen die niet beter weet. Om even 1 voorbeeld te geven: "Waarom denk je dat kinderen steeds vroeger dikker worden?" Hen ouders weten niet beter en zo leren hen kinderen ook niet beter te weten, en ga zo maar door....
Meer mensen dik = meer mensen ziek...en waar ligt de grootste oorzaak?

Voeding, voeding = belangrijk!
En tja...dik zijn zou je zeggen, die eet zat...maar vaak hebben die mensen juist te kort aan belangrijke voedingsstoffen en zijn ze genoeg vet, omdat ze verkeerde dingen eten.

Meer mensen worden ziek en de dokter schrijft weer een receptje voor ipv te kijken naar de oorzaken. Wanneer word er nou door een dokter onderzocht of je te kort hebt aan bepaalde voedingsstoffen? Voeding = belangrijk en de dokter vraagt er vaak 9 van de 10 keer niet eens naar.

En ja, vraag maar rond, meeste mensen krijg je vaak zat te horen "nee ik eet niet zo veel groente, maar ik neem in de ochtend een vitaminepil". En ga mij niet vertellen dat dit hetzelfde is als een vers bord groente of fruit. Een vitaminepil waarvan alle vitaminen/mineralen een chemisch proces hebben doorstaan en 1. bevatten veel gisoleerde voedingsstoffen en werken hierdoor minder goed dan in natuurlijke vorm, 2. voedingsstoffen worden slechter opgenomen, 3. zijn minder bio-actief en 4. grootste deel beland in de WC.

Als je het onzin vind, laat maar weten waarom je dat vind, ipv alleen dat te zeggen. Hebben we alle weinig aan. ???
 
Back
Naar boven