Fitness Seller

Zaak Dutroux

Bezoekers in dit topic

Vrij:

Michel Nihoul: Rol onduidelijk
Michelle Martin: Liet (mogelijk) twee meisjes verhongeren toen Dutroux in de cel zat voor andere feiten
Michel Lelievre: Hielp vier meisjes te ontvoeren
 
Zal me niks verbazen als Marc over niet al te lange tijd ook vrijkomt.

Wat is nou eigenlijk 30 jaar :dunno:
 
Zal me niks verbazen als Marc over niet al te lange tijd ook vrijkomt.
Tja, Michelle Martin is zelfs niet veroordeeld voor de dood van die twee meisjes. Nergens vind ik bv. het woord 'doodslag' terug.

Gearresteerd: 1996
Proces: 2004 (30 jaar)
Vrijlating: 2012

16 jaar gezeten... Karla Homolka 2.0
 
Paul Marchal reageert op vrijlating Lelièvre

1575322887933.png

De ouders van An en Eefje reageren gelaten op de vrijlating van Michel Lelièvre (48), de voormalige kompaan van Marc Dutroux. “Het is allemaal zeer zuur en bitter”, zegt Paul Marchal. “Weet u, ons An zou volgende week 42 jaar geworden zijn, maar door toedoen van Michel Lelièvre heeft ze zelfs haar 18de verjaardag niet mogen vieren.”

“Nu, we wisten dat die vrijlating er zat aan te komen, hé”, reageert Paul Marchal, de vader van An, wanneer we hem om een reactie vragen. “Lelièvre heeft 23 van de 25 jaar uitgezeten. Martin loopt al tien jaar vrij rond. Dus is de beslissing van vandaag logisch te noemen, maar daarvoor niet rechtvaardig. Ik vind dat zware criminelen hun straf moeten uitzitten tot de laatste dag. U biedt de langgestrafte geen perspectief mijnheer Marchal, maant justitie mij dan aan. Ik zeg u, laat ze hun straf uitzitten, en als ze zich niet gedragen, geef ze dan straf bij. Dat is ook perspectief bieden, maar dan op een andere manier. Ook de voorwaarden die hij krijgt, zijn om te lachen. Hij mag bepaalde metrolijnen niet nemen, of sommige treinen niet pakken. Wie gaat dat controleren? Wie gaat zich daar elke dag mee bezig houden? En de slachtoffers vergoeden? We zullen zien, de eerste cent van Martin moet mijn familie nog krijgen. Maar het strafste van al vind ik nog dat Lelièvre wanneer hij de cel verlaat, meteen mag gaan stempelen. En wie betaalt daarvoor, juist ja, u en ik. Lachwekkend vind ik dat.”

“Ja, wij nemen akte van deze beslissing van de strafuitvoeringsrechtbank”, zegt Els Schreurs, de partner van Jean Lambrecks, vader van Eefje. “Dit hing al een tijdje in de lucht. Blijkbaar heeft Lelièvre een huurcontract kunnen voorleggen en was dat zijn ticket uit de gevangenis. Nu, eigenlijk geeft de strafuitvoeringsrechtbank Lelièvre een alibi om de waarheid nooit uit te spreken. Hij weet wat er precies allemaal gebeurd is, maar verkiest het om te zwijgen. Wij, de nabestaanden, moeten verder leven zonder te weten wat er allemaal precies gebeurd is. Doordat hij niet meer met de nabestaanden in contact mag komen, hoeft hij ons ook nooit meer te zeggen wat er zich precies allemaal heeft afgespeeld.”
 
Dat is toch niet Paul Marchal? Dat kopje heb ik wel onthouden
 
In dit apenland zou het me niet verbazen als Dutroux ook nog vrijkomt :mad:
 
Vrij:

Michel Nihoul: Rol onduidelijk
Michelle Martin: Liet (mogelijk) twee meisjes verhongeren toen Dutroux in de cel zat voor andere feiten
Michel Lelievre: Hielp vier meisjes te ontvoeren
Julie Lejeune (1986–1996)
Mélissa Russo (1986–1996)
An Marchal (1977–1996)
Eefje Lambrecks (1976–1996)
Sabine Dardenne (1983)
Laetitia Delhez (1981)
 
Het is hem gelukt: Dutroux-kompaan Michel Lelièvre (48) heeft onderdak gevonden. Omdat niemand de vrijgelaten kidnapper als huurder wil, zal hij de komende maanden noodgedwongen slapen in een Brussels opvangtehuis voor daklozen, al wil zijn advocaat bevestigen noch ontkennen. “Sommigen zijn in staat om hem daar op te wachten en te lynchen. Dat is strafbaar, en ik zou niet willen dat die mensen zelf naar de gevangenis moeten.”

Lynchen is strafbaar? :thinking:

Dat zou het Belgische gerecht trouwens met een groot probleem opzadelen. Ik weet niet of een jury erg gewillig zou zijn om de dader, of daders, (zwaar) te straffen.
 
Lynchen is strafbaar? :thinking:

Dat zou het Belgische gerecht trouwens met een groot probleem opzadelen. Ik weet niet of een jury erg gewillig zou zijn om de dader, of daders, (zwaar) te straffen.
Zullen ze wel doen. Om geen precedent te scheppen voor wraak acties.

lijkt me overigens heerlijk om s’ochtends de krant open te slaan en te lezen dat de recentelijk in vrijheid gestelde aan stukken gescheurd is door een boze menigte.:wave:
 
Zullen ze wel doen. Om geen precedent te scheppen voor wraak acties.
In België hebben we het systeem met een volksjury die inspraak heeft op de strafmaat. Nederland is net een uitzondering. :P
 
Michel Lelièvre in elkaar geslagen

1576776890020.png


1576798893350.png

Michel Lelièvre, de voormalige kompaan van Marc Dutroux, is woensdag aangevallen in Anderlecht. Het Brusselse parket bevestigt dat er een onderzoek is geopend voor opzettelijke slagen en verwondingen en beschadiging.

De daders zijn het opvangtehuis waar Lelièvre verblijft in Anderlecht binnengedrongen om hem een pak slaag te geven. Of hij gewond raakte, wilde het parket niet bevestigen. De daders hebben ook zijn kamer overhoop gehaald.

“Het Brusselse parket is dan ook een onderzoek gestart wegens opzettelijke slagen en verwondingen tegen mijnheer Lelièvre en wegens beschadiging”, zegt de parketwoordvoerder aan Nieuwsblad.be

Volgens de politie Lelièvre hij geen speciale bescherming sinds hij werd vrijgelaten maar beseft hij wel dat iedereen hem haat. Daarom dat hij zich amper op straat laat zien.

Michel Lelièvre heeft op 2 december de gevangenis onder strikte voorwaarden mogen verlaten. Zo mag hij geen drank of drugs gebruiken en mag hij niet in de buurt komen waar zijn slachtoffers of hun nabestaanden wonen.

Omdat niemand hem wilde opnemen na zijn vrijlating of omdat niemand hem een kamer wilde verhuren, verblijft hij tijdelijk in een opvangtehuis voor daklozen in Anderlecht. Daar is hij woensdag tussen 12 u. en 13 u. aangevallen.

Michel Lelièvre werd in 2004 veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf voor de ontvoering van minderjarigen, bendevorming en drugshandel. Dutroux zelf kreeg levenslang.
 
We weten nu dat Michelle Martin nooit belaagd is omdat...
 
“Michel Lelièvre woont niet in Terhulpen”
Michel Lelièvre (48) is niet naar Terhulpen (Waals-Brabant) verhuisd. Dat zegt de procureur des konings in Brussel. Hij ontkent zo berichtgeving in Waalse media. De oud-handlanger van Marc Dutroux werd vorige week in elkaar geslagen aan zijn woning in Anderlecht, nadat hij begin deze maand was vrijgelaten.

Lelièvre werd op het proces-Dutroux veroordeeld tot 25 jaar cel voor de ontvoering van An Marchal, Eefje Lambrecks, Sabine Dardenne en Laetitia Delhez. Daarvan zat hij 23 jaar uit. In september werd beslist dat hij onder voorwaarden vrij kon komen. Nadat hij een tijd doorbracht in een opvangtehuis voor daklozen in Brussel, verhuisde hij in alle stilte naar Anderlecht.

Daar werd hij afgelopen woensdagmiddag in elkaar geslagen, voor de deur van zijn schuiladres. Een nacht eerder was ook al zijn woning overhoopgehaald.

Volgens Waalse media zou Lelièvre naar Terhulpen zijn verhuisd, maar de procureur des konings in Brussel ontkent dat. De voormalige kompaan van Dutroux woont ook niet in een andere gemeente die behoort tot de politiezone La Mazerine (Terhulpen, Lasne en Rixensart), aldus nog het Openbaar Ministerie.

Eerder schreef La Dernière Heure dat Lelièvre naar Waals-Brabant was verhuisd. De Franstalige krant vernam uit goede bron dat de man twee dagen in Terhulpen heeft verbleven, maar de gemeente intussen weer verlaten heeft.

De verblijfsmogelijkheden van Lelièvre zijn sowieso beperkt. Bij zijn vervroegde vrijlating op 30 november legde de rechter hem een reeks voorwaarden op. Zo moet de veertiger Vlaams-Brabant, Henegouwen, Luik, Luxemburg, Limburg en sommige delen van Brussel vermijden. Plaatsen waar zijn slachtoffers of de families van zijn slachtoffers wonen of werken. Bovendien mag hij geen alcohol of drugs gebruiken en moet hij het drugsmilieu vermijden.
Advocaat van Dutroux pleit in open brief voor afschaffing van levenslange gevangenisstraf: “Steriele foltering”
“Dutroux is geen monster. Hij heeft spijt”, dixit Bruno Dayez, de advocaat van Marc Dutroux. Onder meer voor zulke opvallende uitspraken werd Dayez door de Waalse krant La Meuse uitgeroepen tot één van de opmerkelijkste personen van 2019. Voor de gelegenheid schreef hij een open brief waarin hij pleit voor het afschaffen van de levenslange gevangenisstraf.

“De vrijlating van de heer Dutroux is voor mij vooral van symbolisch belang”, zo steekt de advocaat van wal. De vrijlating van Marc Dutroux zou volgens hem meteen synoniem staan voor het afschaffen van de levenslange gevangenisstraf: “Net zoals de zaak-Patrick Henry (een Franse kindermoordenaar die in 1977 aan de guillotine ontsnapte, n.v.d.r.) leidde tot de afschaffing van de doodstraf in Frankrijk, zou zijn vrijlating moeten resulteren in de afschaffing van de levenslange gevangenisstraf.”

Vervolgens wijst Dayez op de “absurditeit van het Belgische gevangeniswezen”. Hij stelt dat onze gevangenissen de situatie verergeren zonder de problemen met de publieke veiligheid daadwerkelijk op te lossen. Levenslange opsluiting is met andere woorden weglopen van de problemen – die gewoon blijven bestaan.

“Voor sommigen is het misschien een terechte straf”, zo spreekt hij over de levenslange gevangenisstraf van zijn cliënt. “Maar ik beschouw het eerder als een steriele foltering. Het leidt tot niets goeds, behalve de sadistische genoegdoening te weten dat hij lijdt.”

Bruno Dayez wil Dutroux tegen 2021 - dan zou hij 25 jaar in de cel hebben gezeten - voorwaardelijk vrij krijgen en daarvoor is een gunstig psychiatrisch rapport essentieel. In oktober werden er drie nieuwe psychiaters aangesteld door de strafuitvoeringsrechtbank. Ze krijgen een halfjaar de tijd om een nieuw rapport op te stellen over de geestestoestand van Marc Dutroux.

Dayez geeft evenwel toe dat de kans klein is dat Dutroux ooit vrijgelaten zal worden. “De rechters van de strafuitvoeringsrechtbank zouden opmerkelijke moed aan de dag moeten leggen om in te gaan tegen een overgrote meerderheid”, aldus Dayez.
 
Back
Naar boven