AndroidHealthClinic

Marion jones geeft dopinggebruik toe

Bezoekers in dit topic

SHUTTERSPEED

Enormous Athlete
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
13 jun 2005
Berichten
36.950
Waardering
279
De dopingaffaire rond Marion Jones is de grootste in de atletiek sinds Ben Johnson tijdens de Olympische Spelen in 1988 werd betrapt op het gebruik van anabole steroïden, vooral stanozolol. Zijn in Seoel gelopen wereldrecord van 9.79 verdween uit de boeken en zijn legendarische collega Carl Lewis kreeg alsnog het goud toebedeeld.
Jones leverde eigenhandig haar vijf medailles, waaronder drie gouden, van Sydney in. Huilend bekende de Amerikaanse eind vorige week voor de federale rechter in White Plains vanaf 1999 dope te hebben gebruikt, hoewel ze daarbij aantekende lange tijd niet te hebben geweten dat ze dit deed. Haar toenmalig trainer Trevor Graham zou hebben verteld dat het om lijnzaadolie ging.

Marion Jones is daarmee de grootste vis in de zogeheten Balco-affaire, vernoemd naar het laboratiorium dat de verboden middelen - in Jones’ geval het spierversterkende middel THG - produceerde. Eerder werden onder anderen Jones’ ex-man, kogelstoter C.J. Hunter, en haar latere vriend, sprinter Tim Montgomery, al ontmaskerd.

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) kan medailles bij vals spel tot uiterlijk acht jaar later afnemen. Voor wereldkampioenschappen, die onder het gezag van de internationale atletiekfederatie IAAF vallen, geldt dat voor de hele periode waarin het gebruik van dope is toegegeven. Dit betekent dat Jones ook het goud van de WK in 1999 in Sevilla kwijtraakt.

Het hoofd van het Amerikaanse Olympisch Comité, Peter Ueberroth, had Jones al opgeroepen om haar plakken vrijwillig in te leveren. De belangrijkste daarvan - die van haar zege op de 100 meter - valt in handen van Ekaterini Thanou. Daar is de sport echter allerminst mee gediend. Ook de Griekse draagt immers een verdachte geschiedenis met zich mee. Net voor de Spelen van 2004 in Athene ensceneerde ze een motorongeluk met haar eveneens sprintende landgenoot Konstantinos Kenteris, om zo de dopingcontroleurs te ontlopen. Een schorsing van anderhalf jaar volgde. Thanou sport weer, maar er loopt nog wel een rechtszaak tegen haar vanwege meineed.

Datzelfde kan ook Jones verwachten. Zij loog tot twee keer toe onder ede: in de Balco-affaire en in een fraudezaak van haar voormalige partner Montgomery. Daar staat een maximale gevangenisstraf van vijf jaar op, maar verwacht wordt dat Jones ‘slechts’ drie tot zes maanden de cel in moet.

De sprintkoningin van weleer zegt intussen nog meer problemen te hebben. De atlete, die tijdens haar loopbaan miljoenen verdiende, zou blut zijn. Amerikaanse media twijfelen daaraan. Gesuggereerd wordt dat Jones het geld heeft doorgesluisd naar een buitenlandse rekening in het Caribisch gebied. Ze is behalve Amerikaanse ook burger van het kleine landje Belize.

De Balco-affaire is na de ontmaskering van Marion Jones nog niet afgerond. Onderzoekers jagen nog op een andere grote naam in Amerika, Barry Bonds. De 43-jarige honkballegende, die homerun-recordhouder is, heeft onder ede verklaard niet willens en wetens THG te hebben aangewend. Maar de Amerikaanse autoriteiten lijken vastbesloten om ook Bonds te dwingen tot een bekentenis.

Mochten ze daarin slagen dan betekent dat na Jones opnieuw een enorme schok voor sportminnend Amerika.

AD.nl - Uw mening - Is topsport beter af met doping?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

:sad: ik vond haar altijd geweldige loopster. en nog steeds wel hoor :o
ik snap niet dat men niet gewoon een naturel en doping circuit opbouwt. :dunno:
 
Ach ja, het is de één na de ander. Ik begin zo langzamerhand te geloven dat iedereen gebruikt :o Ik zie het liever gelegaliseerd worden. Het blijven allemaal toppers, met of zonder doping.
 
Mja best k*t dit nieuws vind ik.
Jones is en blijft natuurlijk gewoon een geweldige sportvrouw, met talent voor de atletiek. Die had zonder dope ook tot de toppers gehoord. Best jammer..
 
Eens met prophet, ik denk dat vrijwel iedereen gebruikt.
 
Waarschijnlijk hadden de andere renners in dezelfde wedstrijd ook gebruikt, maar komen ze niet in het daglicht omdat ze niet gewonnen hebben.....

vond het echt zielig voor haar toen ik het op het nieuws zag!

Greetz
 
Waarschijnlijk hadden de andere renners in dezelfde wedstrijd ook gebruikt, maar komen ze niet in het daglicht omdat ze niet gewonnen hebben.....

vond het echt zielig voor haar toen ik het op het nieuws zag!

Greetz

Waarom vind je het zielig voor haar? Ze heeft het zichzelf allemaal aangedaan.
 
Ik vind dat je doping tot een bepaalde mate moet toestaan. De verhouding tussen in het lichaam tussen testosteron en epitestosteron mag nu 4 op 1 zijn geloof ik. Ik ben er dan voor om bijvoorbeeld een max van 10 op 1 in te stellen. Dus dat er wel doping mag worden gebruikt, maar dan wel in een gecontroleerde en relatief veilige dosis.

Het publiek verwacht dat er elk jaar wereldrecords worden gelopen, en dat de prestaties alsmaar verbeterd worden. Dat kan simpelweg niet zonder een vorm van doping.
 
Het was voorheen 6:1, dat gaan ze dus nooit opschroeven naar 10:1. Een 4:1 is al vrij discutabel en alleen bij degenen waarbij een natuurlijke afwijking bestaat zal er boven de 2:1 gescoord worden. Als je boven die ratio zit valt dat aan te tonen in tests.

10:1 toestaan en daarmee eventueel dopinggebruik zal ook nooit gebeuren. Dopinggebruik is het misbruiken van medicijnen. Deregulering van dit soort middelen zal de farmaceutische industrie niet eens willen aangezien de opbrengst dan een stuk lager is.
 
Het was voorheen 6:1, dat gaan ze dus nooit opschroeven naar 10:1. Een 4:1 is al vrij discutabel en alleen bij degenen waarbij een natuurlijke afwijking bestaat zal er boven de 2:1 gescoord worden. Als je boven die ratio zit valt dat aan te tonen in tests.

10:1 toestaan en daarmee eventueel dopinggebruik zal ook nooit gebeuren. Dopinggebruik is het misbruiken van medicijnen. Deregulering van dit soort middelen zal de farmaceutische industrie niet eens willen aangezien de opbrengst dan een stuk lager is.

Ja, maar op deze manier verder is ook niet echt een succes. Nu is het gewoon oneerlijk, omdat de sporters met de beste apothekers winnen. In elke topsport wordt doping gebruikt, dat is inmiddels wel bekend. Ik zeg ook niet dat het gaat gebeuren, maar het zou naar mijn inziens beter zijn om het dus in een bepaalde mate toe te staan.
 
Men wil een competitie waar geconcurreert wordt op talent en doorzettingsvermogen en niet één waar een wedloop ontstaat tussen clusters van sportartsen, apothekers en laboratoria. Er wordt tegenwoordig uiteraard ook doping gebruikt, maar legaliseren zou een stap in de verkeerde richting zijn.

Legaliseren zou namelijk betekenen dat de bonden dopingverstrekkers omarmen in hun organisatie. Dat gaat niet alleen tegen jarenlang sportbeleid in, maar ook tegen algemene opvattingen in de samenleving van extra regels, tabaksrestrictie, leeftijdsgrenzen, overheidsbemoeienis. Dan staat er zo geen Marlboro meer op de Ferrari's, maar testo-supply.com ofzo :rolleyes:
 
Ach ja, het is de één na de ander. Ik begin zo langzamerhand te geloven dat iedereen gebruikt :o Ik zie het liever gelegaliseerd worden. Het blijven allemaal toppers, met of zonder doping.

Idd, maar dat kan je niet maken want dan zet je zogezegd de jeugd om die producten te gebruiken.
 
Doping etc. Rulez de topsport.

ze kunnen het beter toestaan en de atleten profesioneel begeleiden.

het word to(g)ch wel gebruikt.

degene die nu gepakt worden gaan geheel naar de klote, en de rest fietst rent etc. gewoon verder.
 
Idd, of iedereen testen, of niemand. Want het is hypocriet om er een paar te pakken en de rest vrolijk door te laten gaan terwijl toch iedereen gebruikt.
 
Idd, of iedereen testen, of niemand. Want het is hypocriet om er een paar te pakken en de rest vrolijk door te laten gaan terwijl toch iedereen gebruikt.
 
Back
Naar boven