XXL Nutrition

Mass Traing VS Strength Training (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wilde eigenlijk niet reageren op de discussie. Maar aangezien het lijkt alsof deze berust is op fundamentele misverstanden omtrent de betekenis van intensiteit en intensief trainen, wil ik even een korte opheldering geven.

Er is een verschil tussen intensiteit en intensiviteit.

Intensiteit is een maat van spieractiviteit die je kunt kwantificeren in termen van vermogen (natuurkundige symbool P, de geleverde arbeid per tijdseenheid). Dit houdt dus in dat hoe hoger het gewicht bij de 1rm ligt hoe hoger de intensiteit.

intensiviteit: de eigenschap om intens te zijn, een hoge niveau te leveren.

Hieronder een quote van Tony Gentilcore omtrent het verschil tussen intensiteit en intensiviteit.



Het lijkt erop dat Cyan intensiteit en intensiviteit gelijk stelt. Het lijkt erop dat Cyan trainen met een hogere intensiteit gelijk stelt aan trainen met een hogere intensiviteit. Hij stelt namelijk meerdere malen dat trainen met een hogere percentage van de 1RM zwaarder trainen is. Zwaarde trainen in deze context staat echter gelijk met een hogere intensiviteit en niet intensiteit.

Om deze reden is de basis van deze discussie gebaseerd op een misverstand. Men kan dan ook niet zeggen, dat het trainen met een hogere intensiteit gelijk staat aan het trainen met een hogere intensiviteit en dus zwaarder is.

Bovendien vind ik het vreemd dat er op grond van de zogenaamd hogere intensiteitstraining bepaald wordt dat bodybuilders zwaarder trainen. Dit lijkt mij ook een misverstand te zijn, aangezien in het algemeen juist in de Powerlifting disciplines de hoogste intensiteitspercentages gehanteerd worden, het trainen met percentages van boven de 90% is vaak een vereiste om het doel van powerlifting te realiseren. In de bodybuilding discipline daarentegen wordt er juist over het algemeen gebruik gemaakt van submaximale gewichten met een hogere volume om hypertrophie te bewerkstelligen. Er zijn geen systemen bekend die percentages van boven de 90 % als basis hanteren voor hypertrophy. Er wordt sporadisch wel eens gebruik gemaakt van hoge percentages, maar dat is niet de basis van bodybuilding training. Dus ook om deze reden is de discussie ongegrond.

De twee aannames van Cyan, namelijk dat het trainen met hogere intensiteit zwaarder is en dat bodybuilding vanwege de hogere intensiteit zwaarder is, is ongegrond.
Ik was al aan het twijfelen of intensiviteit nu bestond of niet:p

Goeie post :thumbs: ik had het niet beter kunnen zeggen.
 
Ik ben blij dat je dat al inziet.

ik zie alles.
niet kleinerend beginnen doen.

Intensiteit gebruiken zou deze discussie idd veel makkelijker maken:

Jij verliest.

Nee, artikel gaat over allerlei activiteiten die je intensiteit bepalen.
maar wil nog altijd niet zeggen dat 80% van je rm trainen minder intensiever is dan 2 sets doen van 60% in 2 minuten ofzoiets.
Percentage van de rm bepaalt de meeste intensiteit, maar idd, andere factoren bepalden dat ook, maar toch wel in mindere mate.





simpelweg omdat je meer intensiever traint per set waarbij je bij die andere minder intensiever traint.
groter volume bepaalt ook de intensiteit ja, maar hogere percentages binnen 1 sets heeft in mijn inziens een groter aandeel in de intensiteit dan percentages gemiddeld verspreid in verschillende sets.



Was maar een voorbeeld, lijkt me van wel. Als je het je niet kan inbeelden, neem dan als voorbeeld een vechtsporter die tientallen pushups en BW squats doet.

Die traint dus niet hard volgens jou, wat complete onzin is. Misschien traint hij niet zwaar, als je onder "zwaar" veel gewicht verstaat, maar dat heeft opzich weinig betekenis.

Dan traint hij niet zwaarDER dan een gemiddeld powerlifter/bodybuilder of iemand die 70%+ traint.
 
Nee, artikel gaat over allerlei activiteiten die je intensiteit bepalen.
maar wil nog altijd niet zeggen dat 80% van je rm trainen minder intensiever is dan 2 sets doen van 60% in 2 minuten ofzoiets.
Percentage van de rm bepaalt de meeste intensiteit, maar idd, andere factoren bepalden dat ook, maar toch wel in mindere mate.
Mindere maten? Daar zegt het "artikel" niets van.

simpelweg omdat je meer intensiever traint per set waarbij je bij die andere minder intensiever traint.
groter volume bepaalt ook de intensiteit ja, maar hogere percentages binnen 1 sets heeft in mijn inziens een groter aandeel in de intensiteit dan percentages gemiddeld verspreid in verschillende sets.
Intensief en intens is idd niet hetzelfde, zoals goedie al zei.


Dan traint hij niet zwaarDER dan een gemiddeld powerlifter/bodybuilder of iemand die 70%+ traint.
Klopt, als zwaarder betekent "meer gewicht", dan traint een powerlifter zwaarder. Je punt zijnde?
 
Het lijkt erop dat Cyan intensiteit en intensiviteit gelijk stelt. Het lijkt erop dat Cyan trainen met een hogere intensiteit gelijk stelt aan trainen met een hogere intensiviteit. Hij stelt namelijk meerdere malen dat trainen met een hogere percentage van de 1RM zwaarder trainen is. Zwaarde trainen in deze context staat echter gelijk met een hogere intensiviteit en niet intensiteit.

met zwaarder trainen bedoel ik dan intensief trainen.
Hoe hoger de percentage rm, hoe intensiever.
Zei ik toch ook ?


Bovendien vind ik het vreemd dat er op grond van de zogenaamd hogere intensiteitstraining bepaald wordt dat bodybuilders zwaarder trainen. Dit lijkt mij ook een misverstand te zijn, aangezien in het algemeen juist in de Powerlifting disciplines de hoogste intensiteitspercentages gehanteerd worden, het trainen met percentages van boven de 90% is vaak een vereiste om het doel van powerlifting te realiseren. In de bodybuilding discipline daarentegen wordt er juist over het algemeen gebruik gemaakt van submaximale gewichten met een hogere volume om hypertrophie te bewerkstelligen. Er zijn geen systemen bekend die percentages van boven de 90 % als basis hanteren voor hypertrophy. Er wordt sporadisch wel eens gebruik gemaakt van hoge percentages, maar dat is niet de basis van bodybuilding training. Dus ook om deze reden is de discussie ongegrond.

ik heb van in het begin gezegd dat ik met een conventionele bodybuilding systeem 70-100 bedoelde.
Ik begrijp dat je niet alle pagina's wou lezen, je hebt heus wat beters te doen, maar ik heb me al zo vaak herhaald hierop.

Ik vergeleek tevens mijn inzicht van een cbb schema met een wsb schema.
ik heb geen idee waaruit een metal militia systeem bestaat en daarover durf ik ook niks te zeggen.
ik zeg ook niet dta bodybuilders intensiever trainen dan powerlifters (misschien hier ergens wel in een niet genuanceerd post), maar ik wou met dit discussie duidelijk maken dat een powerlifter NIET persé intensiever hoeft te trainen.
 
met zwaarder trainen bedoel ik dan intensief trainen.
Hoe hoger de percentage rm, hoe intensiever.
Zei ik toch ook ?
Ok, weer even voor alle duidelijkheid. Als jij zegt "intensiever" dan bedoel je "hoger percentage 1rm"?

Uiteraard heb je dan gelijk dat als je op een hoger pergentage traint, je intensiever traint, dat is gewoon het toepassen van de definitie.

Jij liet echter uitschijnen dat intensiever ook harder wil zeggen.
 
Mindere maten? Daar zegt het "artikel" niets van.

nee dat zeg ik en ik zal een voorbeeld geven.

2 sets van 80% - 4 min rust tussen set
of 2 sets van 60% - 2 min rust tussen set.

Nou, dan is de eerste nog steeds intensiever. Reden weet je al.


Intensief en intens is idd niet hetzelfde, zoals goedie al zei.
instensief = hoe hoger de percent, hoe intensiever toch ? Wat goedie aangaf.
==> Intensiteit is een maat van spieractiviteit die je kunt kwantificeren in termen van vermogen (natuurkundige symbool P, de geleverde arbeid per tijdseenheid). Dit houdt dus in dat hoe hoger het gewicht bij de 1rm ligt hoe hoger de intensiteit.

omg, ben ik ****ing scheel aan het worden ofzo ? Dit zei ik toch altijd ?


Klopt, als zwaarder betekent "meer gewicht", dan traint een powerlifter zwaarder. Je punt zijnde?
zwaarder betekent per definitie hoger percentage, maar ok, vaak ook meer gewicht(ik zeg dit om misverstanden te vermijden).
Mijn punt ?
euhm...bodybuilders kunnen zwaarder trainen dan powerlifters.
dat wil ik duidelijk maken.
 
Ok, weer even voor alle duidelijkheid. Als jij zegt "intensiever" dan bedoel je "hoger percentage 1rm"?

ja!

Uiteraard heb je dan gelijk dat als je op een hoger pergentage traint, je intensiever traint, dat is gewoon het toepassen van de definitie.
idd, ik zeg niks verkeerds dus


Jij liet echter uitschijnen dat intensiever ook harder wil zeggen.

ik bedoelde met harder en zwaarder ook intensiever. Ik gebruikte de eerste 2 woorden voor wat variatie, maar ik vond dat de term intensiever meer op zijn plaats hoort hier.

Harder/zwaarder zijn idd vage bregippen waar verschillende interpretaties kunnen onstaan.
Mijn excuses daarvoor, maar nu kunnen we weer helderder discusieren toch, dus dat is goed.
 
instensief = hoe hoger de percent, hoe intensiever toch ? Wat goedie aangaf.
intensiviteit-->intensief
intensiteit-->intens

Snap je dat dit verwarren wordt? Jij gebruikt het woord "intensief"


zwaarder betekent per definitie hoger percentage, maar ok, vaak ook meer gewicht(ik zeg dit om misverstanden te vermijden).
Mijn punt ?
euhm...bodybuilders kunnen zwaarder trainen dan powerlifters.
dat wil ik duidelijk maken.
Zwaar KAN zwaarder gewicht betekenen. Maar vermits je zwaar, hard en intensief door elkaar zit te gebruiken, ga ik er vanuit dat jet het eerder over dit hebt:
intensiviteit: de eigenschap om intens te zijn, een hoge niveau te leveren.
 
ja!


idd, ik zeg niks verkeerds dus




ik bedoelde met harder en zwaarder ook intensiever. Ik gebruikte de eerste 2 woorden voor wat variatie, maar ik vond dat de term intensiever meer op zijn plaats hoort hier.

Harder/zwaarder zijn idd vage bregippen waar verschillende interpretaties kunnen onstaan.
Mijn excuses daarvoor, maar nu kunnen we weer helderder discusieren toch, dus dat is goed.
Nee, we hoeven niet meer te discussieren.
Je zegt gewoon dat je intensief definieert als een hoog percentage van je 1RM. Dat is jou definitie, ik definieer intensief normaal gezien ook zo (hoewel ik nu wat in de war ben met dat artikel van goodie).
Jij zegt met een hoger percentage van 1RM te trainen dan een bepaalde WSB template, dat gewoon hetzelfde betekent als intensiever. Ik veronderstel dat je niet liegt.
geen discussie, geen gelijk of ongelijk.
 
Nee, we hoeven niet meer te discussieren.
Je zegt gewoon dat je intensief definieert als een hoog percentage van je 1RM. Dat is jou definitie, ik definieer intensief normaal gezien ook zo (hoewel ik nu wat in de war ben met dat artikel van goodie).
Jij zegt met een hoger percentage van 1RM te trainen dan een bepaalde WSB template, dat gewoon hetzelfde betekent als intensiever. Ik veronderstel dat je niet liegt.
geen discussie, geen gelijk of ongelijk.

jup, zo zit het. Dat is het eigenlijk.
Pfew.
en toen dacht ik: hey, ik ben een bodybuilder en toch vind ik dat ik intensiever train dan een wsb powerlifter. That's odd.
Want, wees eerlijk, als je naar eender wie vraagt wie intensiever traint: een powerlifter of bodybuilder dan zegt 99,99999999% powerlifter.

Eigenlijk is het een k*tvraag, zonder enige nuancering en het maakt van dit eigenlijk een k*tdiscussie.
 
'k Wil me niet mengen in deze discussie, hou het dus bij deze post.
Wil dit toch effe meegeven...

Stel eens dat twee even sterke krachttrainers een set uitvoeren aan 100%RM, 1 rep dus.
De ene voert die wel iets sneller uit dan de andere...

Dan kan je stellen dat de intensiteit, volgens definitie van krachttraining, voor beide perfect hetzelfde is want het gebruikte gewicht is gelijk.
In energetische termen is er echter wel een verschil want de ene heeft die rep sneller uitgevoerd dan de andere waardoor hij in feite harder, zwaarder, intensiever heeft getraind. De ene krachtrainer kan dus over meer iets meer vermogen beschikken dan de andere terwijl 100%RM toch gelijk is, al is dit natuurlijk zeer beperkt.
Wil je beide beter met mekaar kunnen vergelijken dan zal je dus buiten %RM ook tut (time under tension) moeten in rekening brengen.



Stel ook eens een 20 reps set op 70%RM (uitputtingsset) en vergelijk dan eens rep 1 en 20 :

Volgens intensiteit in krachtsport blijft de intensiteit weer gelijk omdat het gewicht bij rep 1 en rep 20 hetzelfde blijft (70%RM).

In energetische termen is er ook weer een verschil, rep 1 wordt nl. sneller uitgevoerd dan rep 20 vermits de sporter bij rep 20 uitgeput is. Vermits er bij rep 1 evenveel energie ( zelfde gewicht ) wordt geleverd in een kortere tijd dan bij rep 20 is rep 1 intensiever, in energietermen bekeken, dan rep 20.
Ondanks het feit dat rep 20 natuurlijk veel zwaarder aanvoelt dan rep 1...

Reden hiervan is dat de spier bij rep 20 door uitputting eigenlijk niet meer beschikt over z'n volledige vermogen, zoals dat geldt voor rep 1.
Omdat het gewicht echter nog altijd hetzelfde is en je slechts beschikt over veel minder vermogen kan je stellen dat rep 20 niet wordt uitgevoerd aan 60%RM maar wel aan (bv) 98%RM gevoelsmatig. De intensiteit volgens krachtsport blijft echter 60%RM en de intensiteit volgens energietermen lager...

Je ziet dus duidelijk het verschil tss

* intensiteit (%RM), gedefinieerd volgens krachtsport
* intensiteit volgens energietermen
* intensiteit gevoelsmatig
 
'k Wil me niet mengen in deze discussie, hou het dus bij deze post.
Wil dit toch effe meegeven...

Stel eens dat twee even sterke krachttrainers een set uitvoeren aan 100%RM, 1 rep dus.
De ene voert die wel iets sneller uit dan de andere...

Dan kan je stellen dat de intensiteit, volgens definitie van krachttraining, voor beide perfect hetzelfde is want het gebruikte gewicht is gelijk.
In energetische termen is er echter wel een verschil want de ene heeft die rep sneller uitgevoerd dan de andere waardoor hij in feite harder, zwaarder, intensiever heeft getraind. De ene krachtrainer kan dus over meer iets meer vermogen beschikken dan de andere terwijl 100%RM toch gelijk is, al is dit natuurlijk zeer beperkt.
Wil je beide beter met mekaar kunnen vergelijken dan zal je dus buiten %RM ook tut (time under tension) moeten in rekening brengen.

Wel, volgens de tekst van flying fox behoort sneller een oefening uitvoeren ook een verhoging van de intensiteit.

One's training "intensity" may be (but not necessarily) increased by:
increasing the speed of movement

Punt van gevoelsmatig intensief is interessant, maar verandert niks aan mijn eerdere stelling (ik zeg niet dat het je bedoeling was om dat te breken).
 
dus powerlifters trainen maar 2x per week hard? trainen maar op 1 oef hard en de rest pussy weights? schaaf best eens je wereldvisie eens aan en geef toe dat je eigenlijk niks van training af weet. of misschien weet je gewoon teveel waardoor je de weg kwijt bent

een tip voor jou:
"keys to progress" van John McCallum (een compilatie van al zijn artikels)
 
iedereen traint naar eigen vermogen hard.....
maar net als bij motoren heeft de 1 meer vermogen dan de ander.:eek:
 
dus powerlifters trainen maar 2x per week hard? trainen maar op 1 oefening hard en de rest pussy weights? schaaf best eens je wereldvisie eens aan en geef toe dat je eigenlijk niks van training af weet. of misschien weet je gewoon teveel waardoor je de weg kwijt bent

een tip voor jou:
"keys to progress" van John McCallum (een compilatie van al zijn artikels)


Misschien moet je de topic beter lezen, lanfeust.
de volle 11 pagina's, begin er maar aan.
 
Misschien moet je de topic beter lezen, lanfeust.
de volle 11 pagina's, begin er maar aan.

Misschien moeten jullie beiden eens een toegeving doen. Als hij nu eens iets minder hard zou trainen, zodat hij al deze topics in detail zou kunnen lezen. Dan zou hij ook kunnen beargumenteren waarom hij zo hard vooruit gaat. En als jij nu eens daadwerkelijk productief zou trainen en wat minder discussiëren over intensiteit versus intensiviteit. Dan zou je ook wat spieren hebben om al je kennis te staven. Wat zou de wereld mooi en verdraagzaam zijn.
 
Misschien moeten jullie beiden eens een toegeving doen. Als hij nu eens iets minder hard zou trainen, zodat hij al deze topics in detail zou kunnen lezen. Dan zou hij ook kunnen beargumenteren waarom hij zo hard vooruit gaat. En als jij nu eens daadwerkelijk productief zou trainen en wat minder discussiëren over intensiteit versus intensiviteit. Dan zou je ook wat spieren hebben om al je kennis te staven. Wat zou de wereld mooi en verdraagzaam zijn.

Je post barst van oppervlakkigheden. Ik ga hier niet meer op in.
Ik heb hier mijn zegje gedaan. Als je niet akkoord gaat, dan stel ik voor dat je met argumenen komt en niet met loze uitspraken.
 
Whine less, squat more ;
Fear less, press more ;
Talk less, eat more ;
And all good things are yours

There you go cyan, misschien dat jij nu ook eindelijk van die 74kg afkomt.
 
kvraag me af of ie al BW squat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven