MuscleMeat

Massa bij krachttraining (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

CrocoDillon

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 feb 2003
Berichten
677
Waardering
0
Als je nou traint met prioriteit voor kracht, hoe zit het dan met massa toename. Stel mijn doel is zo'n 90 kg, met BB haal ik dat in een jaar of 2 (ik heb wel wat aanleg). Hoelang doe ik erover als ik lager in mijn reps ga (4-6)? Of moet ik beter BB tot ik mijn doel heb en dan overstappen op kracht om bij gelijkblijvende massa zoveel mogelijk kracht te krijgen... of verlies ik dan massa?
 
in principe is:

kracht is massa

je kan geen kracht opbouwen, zonder ook in spiermassa toe te nemen. Dit zal ook wel andersom gelden
 
en als je nou eerst met BB veel massa wint... dan heb je dus veel "niet-functionele" spieren omdat je minder sterk bent in verhouding met massa dan iemand die op kracht traint. (zie ik in de gym, lichtere ppl dan mij die zwaardere gewichten gebruiken.. grrr)

En als je daarna op kracht gaat trainen, groeien je functionele spieren maar krimpen de niet-functionele spieren, right? dan neem je dus in massa af netto dan. ofnie?
 
Originally posted by Scighera
in principe is:

kracht is massa

je kan geen kracht opbouwen, zonder ook in spiermassa toe te nemen. Dit zal ook wel andersom gelden
Geldt maar tot op zekere hoogte hoor, zonder spieren zal je nooit sterk worden maar iemand die gespierder is, is niet automatisch sterker...

Kijk maar naar de licht gewichtsklassen bij PL, die mannen zijn over het algemeen een stuk sterker dan BB van 10-15kg. zwaarder.
Over het algemeen geldt wel: massa = voeding, maw als je groot wilt worden moet je eerder je voeding daaraan aanpassen dan je training.
 
Croco, je kan inderdaad eerst massa winnen en dan op kracht beginnen trainen en je spieren 'omtunen'. Het heeft iets te maken met spanning, en het type spier enzo maar daar weet Spike veel meer van.
Maar het kan, als je je training eraan aanpast. En als je degelijk blijft eten, zal je niet veel 'niet-functionele' spieren verliezen.
 
Originally posted by Big Byron
Geldt maar tot op zekere hoogte hoor, zonder spieren zal je nooit sterk worden maar iemand die gespierder is, is niet automatisch sterker...


kracht=toch massa

iemand die maar 40 kan drukken maar wel zijn max. is zal hij goed groeien op kracht. Persoonsgebonden. Sorry voor de vage uitleg.
 
Het schijnt dat je kan trainen op:
1. conditie
2. kracht
3. volume/massa
 
Originally posted by Big Byron
Croco, je kan inderdaad eerst massa winnen en dan op kracht beginnen trainen en je spieren 'omtunen'. Het heeft iets te maken met spanning, en het type spier enzo maar daar weet Spike veel meer van.
Maar het kan, als je je training eraan aanpast. En als je degelijk blijft eten, zal je niet veel 'niet-functionele' spieren verliezen.

Thnx! Dit zie ik wel terug in bepaalde cycles van krachtsporters enz. Waar blijft Spike :)
 
kracht = massa
massa = kracht.

Hoewel je op een van deze de nadruk kan leggen zal je massa opbouwen als je voor kracht traind, en kracht opbouwen als je voor massa traint. Logisch als je er goed over nadenkt...
 
En wat als je in een bepaalde gewichtsklasse wilt blijven en toch sterker worden? Is dat dan gewoon onmogelijk?
Lijkt me niet, natuurlijk zal de natuurlijke reflex van je lichaam zijn om meer massa te bouwen als je sterker wilt worden, maar dit is toch geen gelijke verhouding hoor. Waarmee ik wil zeggen dat twee mensen met dezelfde spiermassa (en lengte) toch zeer verschillend in kracht kunnen zijn...
 
Waar heb ik gezegd dat het gelijk opgaat?? Dat is ook niet zo (wel in het begin denk ik), maar het heeft zeer zeker wel verband met elkaar!
 
Bij sporten zoals powerliften en gewichtsheffen zie je dat de atleten naarmate ze sterker worden vanzelf de stap moeten nemen naar een zwardere gewichtsklasse.

Er zijn er maar weinig die in de klasse blijven waar ze begonnen zijn. Dit houd dus in dat er ondanks het gericht trainen op kracht er wel degelijk massa winst is.

Ik zelf zou trouwens ook eerst voor kracht gaan, en dan met de zwaardere gewichten m'n massaschema doen. Wat je infeite dus doet bij een periodisatie schema

BV:

overgangsschema 4wkn
puur kracht 6wkn
power 6wkn
massa 8wkn
vakantieperiode (actieve rust) 4wkn

overgang 4wkn
massa 4wkn
power 4wkn
massa 12wkn

Op deze manier heb je het jaar onderverdeeld in 2 macrocycles die ieder 4 mesocycles bevatten. Deze mesocycles kunnen
ieder weer bestaan uit .... microcycles (weekelijkse veranderingen)
 
Hmm... en heeft dit voor een beginner meer effect dan standaard altijd op massa trainen? Volg jij ook zo een macrocycle 3xl?
 
Ja. Mijn training is ook onderverdeeld in verschillende fases
 
vergeet niet dat je massa ook grotendeels onder controle kan worden gehouden door je dieet.

dit wil zeggen, je kan zuiver op kracht trainen en nog degelijke spiermassa winnen, door middel van een aangepast dieet.

een powerlifter zal dan wel meer functionele spieren aanmaken.

verder bestaat er niet zoiets als "niet-functionele spieren"... dat is gewoon de half-vloeibare stof tussen de spiervezels die bij bodybuilders meer aanwezig is. lees dit stukje over de verschillende soorten spiergroei :

5) What is Hypertrophy?
Hypertrophy is increase in fiber diameter. There are two causes of hypertrophy and they are:

1)Hyperplasia which we discussed earlier in this article.
2)The enlargement of cross-sectional areas of certain fibers. (Sarcoplasmic hypertrophy and Myofibrillar hypertrophy)

Sarcoplasmic hypertrophy the volume increases of non-contractile proteins and semifulid plasma build up or increase between the muscle fibers. Although the cross-sectional area of the muscle increases greatly, the lack of fiber density decrease causing a loss in force production. This form of hypertrophy is greatly found in bodybuilders.

Myofibrillar hypertrophy the myofibrils increase in density and increase in individual numbers. Unlike that of sarcoplasmic hypertrophy the cross-section increases which allows the ability to generate and exert force. This form of hypertrophy is mostly found in elite Olympic weightlifters and power lifters.

It is not unreal, but unlikely, that athletes from different sports such as bodybuilding can exert force to that or greater then a power lifter or its not uncommon to see a power lifter exhibit muscular bulk as great as that of a bodybuilder. Although it is highly doubtful that a bodybuilder could exert a force as great as an elite Olympic weightlifter. Heavy resistance training contributes to both forms of hypertrophy, but the design of the training program and genetic factors play a role in the development of hypertrophy to individuals.
(GoldSpink,1980)
 
(geschreven door Powerlifter16 aka FortifiedIron @ bb.com en vriend van me)
 
Originally posted by Spike
5) What is Hypertrophy?
Hypertrophy is increase in fiber diameter. There are two causes of hypertrophy and they are:

1)Hyperplasia which we discussed earlier in this article.
2)The enlargement of cross-sectional areas of certain fibers. (Sarcoplasmic hypertrophy and Myofibrillar hypertrophy)


Ben ik het dus niet mee eens.

Hyperplasia heeft niets te maken met hypertrofie. Hyperplasia is een splitsing van bestaande vezels, waardoor je dus meer vezels krijgt (die op hun beurt wel onderhevig kunnen zijn aan hypertrofie). Heeft dus niets te maken met vezeldoorsnede.

Vreemde is dat hij wel goed begint "Hypertrophy is increase in fiber diameter. Jammer dat hij daarna de mist ingaat.
 
Originally posted by 3XL
Ja. Mijn training is ook onderverdeeld in verschillende fases


Hoe vul jij deze in dan? Ik doe namelijk meer de massa cycle...12mnd per jaar :p En werkt tot nu toe perfect...
 
Ik heb gewoon bepaalde fases waarin ik de reps verlaag (1-5) om m'n 1RM omhoog te halen.

Daarnaast heb ik ook fases waarin ik me specifiek richt op kleinere groepen zoals onderarmen, rotators enz. Dit is meestal na een rustperiode. Deze periode is niet gericht op massa, maar ook meer op kracht
 
Laatst bewerkt:
Aha..ik vrot gewoon alles in dezelfde tijd... werkt prima :D
 
Back
Naar boven