XXL Nutrition

massa oefeningen/isolatie oefeningen

Bezoekers in dit topic

mark69

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 sep 2009
Berichten
24
Waardering
0
Lengte
1m68
Massa
68kg
Vetpercentage
9%
las bij iemand dat je massa oefeningen en isolatie oefeningen moet hebben.
stond ook bij dat je massa oefeningen altijd zelfde moet houden en dat je met isolatie oefeningen moet afwisselen...
maar waaraan kun je zien of het een massa/isolatie oefening is?
 
massa? compound oefening bedoel je? :p
Bij compound oefeningen gebruik je meerdere spiergroepen(bv. bij deadliften)
en bij isolation oefeningen gebruik je slechts 1 spiergroep
 
bij isolatie gebruik je 1 gewricht en bij compound meerdere
 
bij massa staat bijv. bankdrukken en lying triceps extension en bij isolatie staat bijv. peck deck en dippen
 
bij massa staat bijv. bankdrukken en lying triceps extension en bij isolatie staat bijv. peck deck en dippen

gruwelijke compound ook

compounds kun je ook afwisselen als je maar een variatie van de basis oefeningen (bench press, rows, deadlift, squat, overheadpress) erin doet, je kan best de bench press inwisselen (voor een tijde) voor dumbbell press, of in plaats van de backsquat de frontsquat doen, zo verleg je de accenten een beetje maar blijf je de zware compound beweging doen (alleen ietsje anders)... je kan alleen geen compounds inwisselen voor isolatie (bijv. flyes ipv db press) omdat de flyes een hoop spiergroepen niet aanspreken die de db press wel pakt, + het feit dat de db press veel spieren laat samenwerken (wat goed is voor mass gains) terwijl de flyes min of meer alleen de borst aanspreken. Isolatie onderling kan je zoveel afwisselen als je wilt, afhankelijk van waar je het accent op wil leggen.

wat de persoon die je van dat "isolatie wel afwisselen, "massa" niet" waarschijnlijk dus bedoelde is dat de basis erin moet blijven, bij isolatie is dit minder belangrijk. je kan best een tijdje zonder een flye beweging of zonder leg extentions (bijna alle fullbody schema's zijn zonder) maar je kan eigenlijk niet zo goed zonder squat beweging of press beweging... daarbuiten kun je isolatie ook om de training veranderen omdat het dan lekker voelt, gewoon omdat je er zin in hebt of wat dan ook, terwijl je compounds beter paar weken dezelfde doet (dus ook dezelfde variant) zodat je in de "groove" komt en uiteindelijk dus de oefening beter uitvoert/meer gewicht pakt.
 
okee thanks
 
bij massa staat bijv. bankdrukken en lying triceps extension en bij isolatie staat bijv. peck deck en dippen

alsof je van dippen geen massa krijgt...

(en het isoleert ook niets)
 
alsof je van dippen geen massa krijgt...

(en het isoleert ook niets)

hij bedoelt denk ik bench dips, die ik toch zeker wel tot tricep isolatie reken...

het is ook onzin dat je van iso geen massa krijgt, spieren groeien of niet, dus je kan geen oefeningen doen om mass te gainen OF om meer definitie te krijgen, je kan wel spieren door isolatie meer aanspreken die achterlopen waardoor je verhoudingen beter worden en je dus meer op "fysiek" traint als op massa, maar eigk komt er dus ook massa bij...
 
hij bedoelt denk ik bench dips, die ik toch zeker wel tot tricep isolatie reken...

Het is ook onzin dat je van iso geen massa krijgt, spieren groeien of niet, dus je kan geen oefeningen doen om mass te gainen of om meer definitie te krijgen, je kan wel spieren door isolatie meer aanspreken die achterlopen waardoor je verhoudingen beter worden en je dus meer op "fysiek" traint als op massa, maar eigk komt er dus ook massa bij...

+1
 
hij bedoelt denk ik bench dips, die ik toch zeker wel tot tricep isolatie reken...

het is ook onzin dat je van iso geen massa krijgt, spieren groeien of niet, dus je kan geen oefeningen doen om mass te gainen OF om meer definitie te krijgen, je kan wel spieren door isolatie meer aanspreken die achterlopen waardoor je verhoudingen beter worden en je dus meer op "fysiek" traint als op massa, maar eigk komt er dus ook massa bij...

Van compound oefeningen groei je wel degelijk harder mede doordat dat je lichaam meer groeihormoon aanmaakt bij compounds dan bij isolatie oefeningen, dan nog het feit dat meer kracht meer massa is, en je kan ook wel degelijk meer definitie krijgen door isolatie oefeningen dan door compounds.
 
IMO is dat hele groeihormoon verhaal best wel overrated.
 
IMO is dat hele groeihormoon verhaal best wel overrated.

+1 maar dat van het samenwerken niet, als spieren samenwerken worden ze harder belast dus zal dat ook idd over het algemeen meer groei te werk brengen, al ben ik wel van mening dat voor een echte bber isolatie ook belangrijk is om sommige plaatsen wat meer aandacht te geven, dit hoeft echter pas als je gevorderd bent, in het begin zeker niet
 
Back
Naar boven