Persbericht
Lokeren, 28 augustus 2008
‘Nepkaas’ is gezond alternatief
Marktleider St. Paul uit Lokeren (B) pleit voor helderheid
Margarine, plantaardig alternatief
De commotie die is ontstaan rondom het gebruik van kaasalternatieven op plantaardige basis lijkt op de discussie over boter en margarine in de jaren dertig van de vorige eeuw. Margarine is immers ook een plantaardig alternatief voor boter. Margarine smaakt anders, is goedkoper dan boter, heeft nagenoeg dezelfde toepassingsmogelijkheden en het is gezonder.
Zo ook de kaasalternatieven die op pizza’s en in lasagne’s worden gebruikt. Het gebruik van plantaardige oliën in plaats van dierlijke vetten is beter voor de gezondheid. Bovendien is melkeiwit naast plantaardig vet het belangrijkste bestanddeel. Voor kaasalternatieven worden uitsluitend hoogwaardige ingrediënten gebruikt. ‘De consument koopt een eerlijk en gezond product, voor een veel lagere prijs dan kaas, bovendien hebben kaasalternatieven o.a. betere eigenschappen.’ aldus Dieter Kuijl, eigenaar van St Paul en producent van onder andere kaas en kaasalternatieven.
Duidelijker etiketteren
Vanwaar dan deze ophef? De heer Kuijl kan de bezwaren van de consumentenbond en de Keuringsdienst van Waarde begrijpen. ‘Waar het hier om gaat, is dat er niet op de verpakking staat dat er kaas èn een kaasalternatief op de pizza of in de lasagne zit. De kaas wordt met naam genoemd en alleen de ingrediënten van het kaasalternatief. Dat is geheel volgens de wetgeving, maar voor de consument is het blijkbaar nog niet duidelijk genoeg. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.’
Kans voor de branche
Kuijl ziet deze ophef als een kans. ‘Het is goed dat ons mooie product eens voor het voetlicht komt, hoewel ik het liever op een andere manier had gehad, uiteraard. Maar kaasalternatieven zijn perfecte producten, gezond en met vele toepassingen, die meer bekendheid moeten krijgen bij de consument. Als de etikettering duidelijker wordt voor de consument, kan hij ook een keuze maken: vandaag een pizza met kaas òf een mix met een kaasalternatief. Die bewuste keuze maakt hij met boter en margarine ook.’
De Belgische producent ziet hier een taak weggelegd voor de branche. ‘Door helder te communiceren, zowel via de verpakking als via voorlichting, geven we de consument de kans een weloverwogen keuze te maken. En zo hoort het ook.’