XXL Nutrition

Media aandacht voor gewichtheffen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Invloed van de media kan de sport inderdaad een duwtje in de rug geven. Moet zeggen dat ik zelf altijd wel gecharmeerd van gewichtheffen en volg dan ook trouw het WK op Eurosport. Wat ik me eigenlijk af vraag is of er wel voldoende trainingsruimte is..? Een sportschool vind je op elke hoek maar waar kan de gewichtheffer met hartelust trainen ism een goede begeleiding..?
 
Gewichtheffen in NL is bijna niet te doen....
 
Iedere regio zou toch wel zijn eigen Gewichthef school moeten hebben...
 
1 regio kan heel groot zijn
 
Ik heb een paar vraagjes mbt gewichtheffen:

Is olympisch gewichtheffen nou iets waar je echt voor geboren moet zijn?
Of kan je het aanleren dmv goede begeleiding en basiskracht?
Op welk niveau waren de meeste gewichtheffers voordat ze trainde?

Sorry voor offtopic gaan. Ik kijk ook altijd wanneer ik weet dat er WK of iets dergelijks op Eurosport langsflitst en het maakt echt een diepe indruk op me als ik mannetjes/vrouwtjes van 60kg zo 150kg zie C&Jen..
 
Ik heb een paar vraagjes mbt gewichtheffen:

Is olympisch gewichtheffen nou iets waar je echt voor geboren moet zijn?
Of kan je het aanleren dmv goede begeleiding en basiskracht?
Op welk niveau waren de meeste gewichtheffers voordat ze trainde?

Sorry voor offtopic gaan. Ik kijk ook altijd wanneer ik weet dat er WK of iets dergelijks op Eurosport langsflitst en het maakt echt een diepe indruk op me als ik mannetjes/vrouwtjes van 60kg zo 150kg zie C&Jen..

Zoals de engelse gezegde gaat: Practice makes perfect. Gewichtheffen is om aan te leren. Natuurlijk hebt het als je een aanleg hebt voor de sport maar bijna iedereen kan gewichtheffen doen.
 
De krachtsport staat in Nederland op een laag pitje. In de VS bijvoorbeeld gaat iedere knul die aan American Football doet naar het krachthonk van zijn high school of universiteit en leert daar zijn power cleans en snatches. De stap naar het gewichtheffen of powerliften is zo klein.

In het eerste jaar van mijn studie begon ik met krachtsport (aanvankelijk ter ondersteuning van een andere sport). De universiteit had een oude, koude hal waar wat roestige halters lagen. Dit was voor mij prima om de basisoefeningen te leren. Nu is deze hal tegen de vlakte en staat er een hypermodern sportcentrum met allerlei glimmende apparaten. Er is geen losse halter of squat rek te beginnen. Dit is tekenend voor de plek die krachtsport in Nederland inneemt...
 
De krachtsport staat in Nederland op een laag pitje. In de VS bijvoorbeeld gaat iedere knul die aan American Football doet naar het krachthonk van zijn high school of universiteit en leert daar zijn power cleans en snatches. De stap naar het gewichtheffen of powerliften is zo klein.

In het eerste jaar van mijn studie begon ik met krachtsport (aanvankelijk ter ondersteuning van een andere sport). De universiteit had een oude, koude hal waar wat roestige halters lagen. Dit was voor mij prima om de basisoefeningen te leren. Nu is deze hal tegen de vlakte en staat er een hypermodern sportcentrum met allerlei glimmende apparaten. Er is geen losse halter of squat rek te beginnen. Dit is tekenend voor de plek die krachtsport in Nederland inneemt...

Helemaal mee eens. In amerika heb je een sportcultuur. Mensen worden al van jongs af aan aangespoort te sporten. Ook is het niveau van begeleiding daar erg hoog.
Wat een beetje het probleem is, is de bekendheid van de sport. Gewichtheffen is bij iedereen bekend maar niemand(althans weinig) weet waar je kan trainen. Ik woon zelf in tilburg en zou niet weten waar ik terecht zou kunnen om te trainen. Natuurlijk kan ik in mijn eigen gym het een en het ander oefenen. Alleen zeker gezien het feit dat gewichtheffen een technische sport is mis je dan de goede begeleiding.
 
Ik heb een paar vraagjes mbt gewichtheffen:

Is olympisch gewichtheffen nou iets waar je echt voor geboren moet zijn?
Of kan je het aanleren dmv goede begeleiding en basiskracht?
Op welk niveau waren de meeste gewichtheffers voordat ze trainde?

Sorry voor offtopic gaan. Ik kijk ook altijd wanneer ik weet dat er WK of iets dergelijks op Eurosport langsflitst en het maakt echt een diepe indruk op me als ik mannetjes/vrouwtjes van 60kg zo 150kg zie C&Jen..


Hoi, kijk je moet bij Gewichtheffen disepline hebben anders kom je niet ver.
als je iets wilt bereiken moet je hard ervoor gaan en niet 1dag trainen en weer niet trainen gewoon elke dag trainen snapje.. en als je echt wilt ek of wk winnen moet je van je 8e t/m 10 tot techniek leren en dan pas na je 11ofzo beginen met gewichten. En inderdaad je hebt goede begleiding nodig.
 
Zoals de engelse gezegde gaat: Practice makes perfect. Gewichtheffen is om aan te leren. Natuurlijk hebt het als je een aanleg hebt voor de sport maar bijna iedereen kan gewichtheffen doen.

Het probleem is dat je zonder trainer/coach niet fatsoenlijk de techniek kunt leren. Je kunt het wel proberen door een hoop te lezen en filmpjes te kijken, maar het is ondoenlijk om zo goede techniek te leren. En verenigingen zijn er gewoon te weinig. Als je geluk hebt is er een bij je in de buurt, maar bijv. in Limburg is er maar 1.
 
Het probleem is dat je zonder trainer/coach niet fatsoenlijk de techniek kunt leren. Je kunt het wel proberen door een hoop te lezen en filmpjes te kijken, maar het is ondoenlijk om zo goede techniek te leren. En verenigingen zijn er gewoon te weinig. Als je geluk hebt is er een bij je in de buurt, maar bijv. in Limburg is er maar 1.

Luister vriend je zegt wel je moet veel lezen en filmpjes kijken voor je techniek dat is helemaal fout. Kijk elke persoon heeft eigen techniek dus je moet trainen hoe voor jou makelijk is als je paar lesen van je trainer hebt gehad dan kun je zelf wel ontwikelen. IK heb op dit moment geen begleiding maar train gewoon hoe ik moet trainen ;) dus dat is de probleem ook niet echt.
 
Zou mooi zijn als ze hier op de universiteit gewichtheffen serieus zouden nemen. Volgens mij is een van de studentes zelfs Nederlands kampioen, maar op de uni trainen gaat niet (nou zij misschien wel, maar als ik in de buurt van het squatrek een overhed press doe tik ik zo de lampen van het gloednieuwe plafond.... en de gewichten laten vallen zal ook wel niet op prijs gesteld worden.

Geef me 100 euro en ik bouw een schitterend olympisch platform voor ze.
 
Luister vriend je zegt wel je moet veel lezen en filmpjes kijken voor je techniek dat is helemaal fout. Kijk elke persoon heeft eigen techniek dus je moet trainen hoe voor jou makelijk is als je paar lesen van je trainer hebt gehad dan kun je zelf wel ontwikelen. IK heb op dit moment geen begleiding maar train gewoon hoe ik moet trainen ;) dus dat is de probleem ook niet echt.


Ik zeg juist dat het op deze manier niet te doen is om de techniek goed aan te leren (zonder trainer). Beter lezen vriend.
 
kijk als je paar keer met de trainer heb getraind dan kun je wel zonder;) dat wou ik zegen
 
Een paar keer trainen met trainer dan en zonder?

Dat lukt nooit, het vergt altijd tijd eer je een beweging geautomatiseerd hebt en zelf kunt corrigeren. Of je nu turnen, volleybal of gewichtheffen doet. U lichaam heeft gewoon tijd nodig om een techniek aanteleren.
 
Kijk in principe hebben jullie gelijk het is verdomd moeilijk een sport als gewichtheffen aangeleerd te krijgen het ontbreekt aan gekwalificeerd kader!
en het ontbreekt aan enthiousiasme, ik denk dat er nog zon dertig actiefe gewichtheffers over zijn in Nederland, je zou ze de laatste der mohikanen kunnen noemen echte liefhebbers die genieten van de trainingen en wedstrijden!
er zit wel wat in , je techniek kun je niet in een acht weekse cursus duwen , je techniek blijf je steeds weer verbeteren!
In nederland zijn er nog maar een paar stekjes waar je de sport kunt beoefenen ondergoede begeleiding, Nijmegen, Simpelveld en Veldhoven, dat zegt al genoeg!
Erg moeilijke sport om breed uit te zetten er was eens een gek in Amsterdam die dat geprobeerd heeft, bij een ROC, maar het was gedoemd tot falen jammer.
 
je vergist je hoor in nederland heb je veel plekken om te trainen niet alleen Nijmegen, Simpelveld en Veldhoven
 
Back
Naar boven