XXL Nutrition

Medicatie & Doping II

Bezoekers in dit topic

olav

Advanced Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
0
Voedingssupplementen en vitaminepreparaten

De jongste jaren zijn verschillende dopinggevallen bekend geraakt, waarbij de positieve tests veroorzaakt werden door inname van voedingssupplementen.

Het gaat voornamelijk om volgende bestanddelen :
De préhormonen: "DEHA" (Dehydroepiandrostrone), androstenedione(en varianten), 19-norandrostenedione / diol en varianten, strychine, efedrine(soms mislijdend onder andere namen zoals "ma huang", sida cordifolia, epitonin), pseudo-efedrine, phenyl efrine, amfetamines.

Er worden verscheidene supplementen verkocht die bestanddelen bevatten die verboden zijn. Helaas volstaat niet altijd om na te gaan wat er op de etiketten staat. Er is gebleken dat sommige producenten de verboden producten niet vermelden op de samenstelling.

Sommige producten vermelden wel de verboden bestanddelen. Vermijd supplementen op basis van pré-hormonen, ginseng, en afslankende producten met efedrinevarianten of amfetamines.

Het internationaal olympisch comité heeft dan ook een steekproef gedaan op verschillende voedingssupplementen die geen verboden bestanddelen vermelden. Het resultaat was onthutsend. 94 van de 634 geteste producten (14.8%) bevatte hormonale bestanddelen!.

Country nr. of products nr. of positives % of positives

Netherlands 31 8 25.8%
Austria 22 5 22.7%
UK 37 7 18.9%
USA 240 45 18.8%
Italy 35 5 14.3%
Spain 29 4 13.8%
Germany 129 15 11.6%
Belgium 30 2 6.7%
France 30 2 6.7%
Norway 30 1 3.3%
Switserland 13 - -
Sweden 6 - -
Hungary 2 - -

Bij een gelijkaardige studie in Oostenrijk werd opnieuw hormonale doping gevonden.

In het artikel staat de firma die het maakt vermeld, deze geeft ik niet op op internet. Ik wil niet in de problemen komen omdat ik hier slechte reklame maak. wie het wil weten moet mijn een mail sturen.

Productnaam Gedetecteerde anabole-androgene Steroide.

BCAA Dehydroepiandrosteron (DHEA)
L-Carnitine 1000 DHEA, Androstendion
Fat Bloc (merk) Androstendion, DHEA, 4-
Norandrostendion, Androstadiendion
Pure OKG Androstendion
Ultra ripped Androstendion
Tribugain 4-Norandrostendion
Super L-carnitine 4-Norandrostendion
All-in-one DHEA
Fattack(merk) 4-Norandrostendion, DHEA
Speed creatin 4-Norandrostendion
Tri plex zell 4-Norandrostendion
Zell tech DHEA

Het is dus vna uitermate belang om geen verdachte exotische supplementen te nemen. denk ook niet dat de natuurlijke kruidenùengelmingen onschuldig zijn. Veelal bevatten ze efedrine en dergelijke.

Supplementen met pro-hormonen lopen altijd een groot risico.

Koop alleen voedingssupplementen met een volledige en begrijpelijke ingrediëntenlijst. Prosucten als cafeïne , ephedra en pro-hormonen krijgen dikwijls alternatieve namen.
http://www.necedo.nl/menu_items/index.php?iid=161

Volgende artikel dat ik morgen zal posten zal gaan over cafeïne.
Wat ik persoonlijk het intressantste van de drie vind.

Ik ben geschrokken dat er in zoveel gewone supplementen doping blijkt te zitten.
Je zou al een paar keer denken alvorens iets nieuws uit te proberen.

• Topic Starter Topic Starter
als je geen competitie doet geeft dat allemaal niet.

er zit niet veel in, maar toch genoeg om positief te zijn

Terug
Naar boven