AndroidHealthClinic

Medische goedkeuring - Bloedonderzoek

Bezoekers in dit topic

Triple Aces

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
230
Lengte
1m82
Massa
105kg
In mei 2012 wou ik me aansluiten bij een powerlifting federatie om wedstrijden te doen en daarvoor was medische goedkeuring vereist.
Dus ga ik naar m'n huisarts die ik zo'n 1.5-2j niet meer gezien had omdat ik zelden ziek ben en als er iets klein is ik daarvoor niet naar de dokter ga.
Ipv een gewoon routine-onderzoekje te doen en zijn handtekening te zetten wou hij persé een uitgebreid bloedonderzoek doen omdat hij het niet normaal/gezond vond dat ik in die periode dat hij mij niet gezien heeft zoveel verzwaard was. (kleine 20kg)

Heb daar uiteraard mee ingestemd omdat ik toch niets te verbergen heb en ik uiteindelijk toch zijn handtekening op m'n papiertje kreeg en dat het enige was dat telde voor mij.

Dag later krijg ik de resultaten via mail en krijg ik telefoon dat er aantal waarden verhoogd zijn en dat hij zich toch zorgen maakt,
en dat ik maar eens een maand normaal moest eten en dan eens terug komen om te kijken of die waarden binnen de marges gezakt waren.
Om eerlijk te zijn, meteen na het bekijken van die resultaten was het laatste wat ik deed me zorgen maken...

Deze waarden waren licht verhoogd:

Onder hematologie:
aantal leukocyten: 5210/mcl (was normaal: moet tussen 4000 en 10000 zijn)
maar % daarvan lymfocyten was 41% (streef: 20-40%)
Reden daarvoor lijkt me duidelijk als ik naar andere leukocyten kijk
neutrofielen 52% (streef 40-80%)
eosinofielen 1% (streef 0-6%)
basofielen 0% (streef 0-2%)
monocyten 6% (streef 2-12%)
al deze zijn gewoon binnen de streefwaardes maar aan de lage kant, waardoor het logisch is dat eentje er net bovenuitspringt aangezien het totaal 100% moet zijn. Iemand die weet wat het risico hiervoor is?

Andere hematologie zaken perfect normaal

Glucose nuchter 84m/dl (streef 55-99) perfect normaal dus en was niet eens nuchter

Lipiden alles PERFECT normaal! Ruim onder bovengrenzen dus dat was de opluchting voor mij... Anders gegarandeerd serieuze preek over voeding.

Hart-Spier-Lever-Galwegen-Pancreas waarden hier begint de miserie (volgens de huisarts tenminste)

- AST (GOT) 42 IU/l (streef 0-40.0)
- ALT (GPT) 44 IU/l (streef 0-41.0)
- AF 136 IU/l (streef 40-129)

verder bilirubines, gamma-GT, LDH & Lipase perfect normaal...

Wat opzoeking gedaan en kwam hierop:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2291230/

Lijkt me dus dat ik me hierover geen zorgen hoef te maken? Iemand die hierover meer kan zeggen?

Nierfuntie
Creatinine 1.22mg/dl (streef: 0.7-1.2)
glomerulaire filtratie daarentegen wel perfect dus... Geen vuiltje aan de lucht lijkt me, zeker aangezien creatinine in verhouding staat met je hoeveelheid spiermassa... pH, eiwitten, suikers van in urine was ook normaal (had hij op moment zelf getest met strip staat niet in de resulaten die ik nu bij me heb, bloeddruk ook trouwens, perfect normaal)

Verder ook alles normaal...

Nu zit het zo dat ik me hier niet teveel zorgen over maak, maar dat ik wel voor komend seizoen weer zo'n medische goedkeuring moet en dat ik bij het maken van de afspraak al te horen kreeg dat ik nuchter moest komen... Dus ja, de huisarts wil perse weer bloed testen om wellicht dezelfde cijfers te zien...
Allemaal goed en wel, trek mij daar niet teveel van aan maar zou het wel erg vinden als hij nu geen handtekening wil zetten als mijn waarden volgens zijn interpretatie 'niet gezond' zijn!

Je huisarts zit er naast

Lymfo's zijn een moment opname, ter info, de mijne zijn altijd net iets te laag, leuko's altijd prima.

Ast alt waardes komen overeen met zware sporten. Ik heb ze veel vaker gezien.

Als de rest in orde is, hdl/ldl ratio etc dan mag je huisarts zich iets meer verdiepen in de patient goor hij direct paniek gaat zaaien

• Topic Starter Topic Starter
Je huisarts zit er naast

Lymfo's zijn een moment opname, ter info, de mijne zijn altijd net iets te laag, leuko's altijd prima.

Ast alt waardes komen overeen met zware sporten. Ik heb ze veel vaker gezien.

Als de rest in orde is, hdl/ldl ratio etc dan mag je huisarts zich iets meer verdiepen in de patient goor hij direct paniek gaat zaaien

Ok man, exact wat ik dus dacht... Zou het alleen enorm klote vinden als hij geen goedkeuring voor wedstrijden meer wil geven omdat hij bij zijn standpunt vastblijft, dat dit dus door m'n voeding zou zijn...

Terug
Naar boven