AndroidHealthClinic

Meer kcal eten om het cardioën te compenseren?

Bezoekers in dit topic

Luukzorika

Cool Novice
Lid geworden
9 sep 2015
Berichten
171
Waardering
22
Lengte
1m75
Massa
75kg
Vetpercentage
16%
Ik heb mijn topic even een schopje gegeven naar dit subforum ivm dat ik denk dat mijn vraag hier wat beter beantwoord kan worden.

Ik heb even wat meer research gedaan in cardio en het verbranden van kcals.

Nu vraag ik me af, als jullie gaan cutten (stel op een trainingsdag verbrand je 600 kcal met cardio.) Doen jullie die 600 kcal er dan diezelfde avond er weer meteen bij eten?
Dus bv: 3000 (onderhoud) - 500 = 2500
Plus 600 maakt het in totaal 3100 kcal?

En hoe zit dit met krachttraining? Is het de moeite waard om voor die kcals die je verbrand met krachttraining een nieuw en specifiek eetschema te maken?

Ik zit er namelijk zelf over na te denken om op cardio dagen (verbrand zo'n 600kcal) 500 kcal meer te eten.
Op krachttrainingsdagen ga ik niet meer eten omdat je met krachttrainingsdagen toch niet zo bizar veel kcal verbrand. (Ik denk zo'n 200 a 300?)
 
Je berekent je onderhoud op basis van activiteitsfactor toch.. Als je structureel extra cardio pakt, ligt je onderhoud hoger en kan je dus meer eten. Anders wordt je calorie deficit mogelijk te groot.

Vb. onderhoud is 3000 zonder extra cardio. Met structureel 2x per week cardio wordt je onderhoud 3200. Dan zou ik gaan cutten op 2700 ipv 2500.
 
Je berekent je onderhoud op basis van activiteitsfactor toch.. Als je structureel extra cardio pakt, ligt je onderhoud hoger en kan je dus meer eten. Anders wordt je calorie deficit mogelijk te groot.

Vb. onderhoud is 3000 zonder extra cardio. Met structureel 2x per week cardio wordt je onderhoud 3200. Dan zou ik gaan cutten op 2700 ipv 2500.
Cardio bedoel ik de crosstrainer mee.
Verbrand dan rond de 600 kcal in een uur.
Zou dan 2500 plus 600 moeten zijn toch?
 
Waarom zou je dat in vredesnaam doen? Kan je beter 600 kcals minder eten en geen cardio. Word je ook niet moe.
 
Cutten in de zin van gewichtsverlies of vetverlies? Qua training cut je sterker op (anaerobe) krachttraining, veel gedachte fout dat het cardio is mits je dit random doet ipv binnen specifieke (aerobe dan wel anaerobe) hartslagfrequenties...
 
Waarom zou je dat in vredesnaam doen? Kan je beter 600 kcals minder eten en geen cardio. Word je ook niet moe.
Omdat mijn doel is om mijn vet % lager te krijgen.
Dan is cardio 600kcal verbranden toch beter dan 600 kcal minder eten..
 
Cutten in de zin van gewichtsverlies of vetverlies? Qua training cut je sterker op (anaerobe) krachttraining, veel gedachte fout dat het cardio is mits je dit random doet ipv binnen specifieke (aerobe dan wel anaerobe) hartslagfrequenties...
Cutten in de zin van vetverlies
 
Omdat mijn doel is om mijn vet % lager te krijgen.
Dan is cardio 600kcal verbranden toch beter dan 600 kcal minder eten..
Zou ik ook wel willen weten, maar theoretisch gezien verbrand je vet door een calorietekort te creëren.
Of dat nou door cardio of gewoon minder eten is, je gaat cutten op ca. 300-500 calorieën onder je onderhoud waarmee je voornamelijk vet verliest.
 
Zou ik ook wel willen weten, maar theoretisch gezien verbrand je vet door een calorietekort te creëren.
Of dat nou door cardio of gewoon minder eten is, je gaat cutten op ca. 300-500 calorieën onder je onderhoud waarmee je voornamelijk vet verliest.
Maar cardio zal toch wel wat meer meerwaarde hebben dan dat je gewoon simpelweg minder gaat eten om aan die kcal te kort te komen?
 
Bij een calorie-tekort zal je lichaam zijn energie ergens vandaan moeten halen, dat haalt je lichaam uit je vet reserves en deels uit je spieren.
Dus als jij 2500 kcal eet op onderhoud, en je verbrand 500 aan cardio kom je uit op 2000 dus die 500 kcal moet je lichaam toch ergens vandaan halen.
of je die 500 kcal nou mindert via cardio of minder eten maakt (denk ik) niet zoveel uit.
 
Omdat mijn doel is om mijn vet % lager te krijgen.
Dan is cardio 600kcal verbranden toch beter dan 600 kcal minder eten..

Nee. 600 kcal is 600 kcal. Wel is cardio uiteraard beter voor je conditie :)

Maar voor vetverlies maakt t niet uit.
 
Bij een calorie-tekort zal je lichaam zijn energie ergens vandaan moeten halen, dat haalt je lichaam uit je vet reserves en deels uit je spieren.
Dus als jij 2500 kcal eet op onderhoud, en je verbrand 500 aan cardio kom je uit op 2000 dus die 500 kcal moet je lichaam toch ergens vandaan halen.
of je die 500 kcal nou mindert via cardio of minder eten maakt (denk ik) niet zoveel uit.

Ik denk het wel, geen hele grote verschillen maar op de lange termijn wel degelijk verschil. uiteindelijk is je lijf een heel complex systeem dat zich niet laat samenvatten tot simpele rekensommetjes
 
Nee. 600 kcal is 600 kcal. Wel is cardio uiteraard beter voor je conditie :)

Maar voor vetverlies maakt t niet uit.

Precies dit, maar daarbovenop komt ook nog eens dat die apparaten zo onnauwkeurig meten als maar kan. Op de ene crosstrainer kun je 1200 kcal per uur verbranden op de andere misschien 600 (als je net zo hard/zwaar/hoog traint), vertel mij maar welke er dan precies meet wat ik zou verbranden. Geef mij maar gewoon een cut met een normaal voedingsschema -500 kcals, kan ik 't tenminste zelf een beetje inschatten.
 
Je kunt een deficit van 500kcal hebben en voor een 400kcal cardio sessie ook 400kcal meer eten en dus op hetzelfde uitkomen.

imo cardio verhoogd je metabolisme...maw de dagen erna heb je hier nog profijt van. Lijkt een beetje op een refeed dag waardoor je metabolisme ook weer omhoog wordt geschroefd en dat je de dagen erna hier profijt van hebt.

Als je krachttraining consequent is dan tel je dit mee in je 'tekort' door je activiteitsfactor. Als je cardio daar niet bij hebt geteld zul je dat erbij moeten eten want anders zit je te veel onder je 'tekort' en gaat je lichaam in defence. Je zult ook merken dat je dan ineens minder snel afvalt. Een refeed dag is dus een vereiste om je lichaam 'voor de gek' te houden en je metabolisme op peil te houden.
 
Back
Naar boven