AndroidHealthClinic

meer natuurlijke eiwit?

osmoseding

Novice
Waardering
0
ik ben nu al een paar maanden bezig met zo gewoon wat gewichten te heffen en te lopen en sit ups enzo, de normale oefeningen dus en nu ben ik sinds kort (een maandje) ook begonnen met bewust meer eiwitten te eten.
maar aangezien ik geen geld heb voor of interesse in voedingssupplementen zoals whey en creatine en al die andere spullen zit ik nu met een probleempje.
ik zou zo veel mogelijk eiwit willen innemen maar mijn voeding toch nog zo normaal mogelijk houden (zodat ik mij niet te fel aan mijn eten moet aanpassen en mijn moeder niet speciaal voor mij alleen moet koken).

mijn dagschema ziet er ongeveer als volgt uit :

smorgens :
4 sneedjes donker brood
2 a 3 tassen (0,25l ongeveer per tas) water

smiddags :
4 sneedjes donker brood
en een flesje van 0,5l water

als ik uit school kom (of rond 16:20) eet ik :
een potje magere platte kaas (of kwark zoals jullie het blijkbaar noemen) (150g)
met soms wat brood (2 a 3 sneedjes dan)

savonds eet ik dan wat de pot hier thuis schaft samen met een bakje tonijn (250g) of zalm (200g)

voor het slapen eet ik dan weer een bakje magere platte kaas (150g) met wat brood.
als drank vanaf 16:20 heb ik (minstens) een 2 liter fles water

om te beginnen eet ik dus bijvoorbeeld niet elke dag een bakje tonijn of zalm maar doe ik dit alleen maar als ik die dag getraind heb (wat ik dus meestal voor het avondeten doe). en als ik wat meer honger heb dan kan het brood per keer van 4 naar 8 of 10 sneedjes gaan. ook komen er (regelmatig) wat gewone koeken bij als ik daar zin in heb.

mijn "berekening":

het brood zou ongeveer 10g eiwit per 4 sneedjes moeten zijn (volgens de verpakking)= 30g intotaal
en de magere platte kaas 7,2g eiwit per 100g = 21,6g intotaal
de tonijn 26g eiwit ongeveer per 100g = 65g intotaal
en de zalm een goede 24g eiwit per 100g = 48g intotaal

per dag eet ik dan 116,6g of 96,6g (afhankelijk van de tonijn of zalm)
en als ik die dag geen tonijn of zalm eet is dit maar 51,6g eiwit
dit is wel zonder mijn avondeten gerekend waar ik soms kip eet of biefstuk of een hardgekookt ei of eender wat
ook kan er door de week eens een spiegelei of omelet bijkomen

als totaal aantal calorieen zou ik (ruwgeschat) rond de :
950
+ 250 (tonijn) of
+ 320 (zalm) zitten
+ mijn avondeten dan en een koek of andere rommel door de dag.

is het dus mogelijk om hier nog meer eiwit bij te krijgen met gewoon voedsel of moet ik maar tevreden zijn met deze hoeveelheid?

ik ben ook niet specifiek aan het cutten of bulken, alhoewel ik een paar maanden terug wat moest afvallen (van 90kg naar 85kg) en nu probeer ik rond de 83-85kg te blijven door op te letten dat ik niet meer dan 2000kcal/dag eet voor enkele dagen als ik boven de 85kg ga. en ik ben 1m87 groot moest het iets uitmaken

hmm. denk je wel bij de vis aan het uitlek gewicht? een blikje van 200g bevat 150g tonijn en 50g water. dus 1.5x26 = 39g eiwit.

verspreid beter je eiwitopname over de dag.

probeer er elke dag minstens één blikje tonijn in te doen.
Bij de C1000 heb je voor 69 cent goede Tonijnmoot op water van Deep Blue. dit is een van de lekkerste Tonijn op water.

• Topic Starter Topic Starter
ah, dat wist ik nu eens niet :)
bedankt voor de tip.

en aangezien ik in belgië woon denk ik dat ik niet naar een C1000 kan gaan maar de spar of de aldi zal ook wel goed zijn zeker?

Jaaa, de aldi belgie heeft ze ook, he scighera ;)

Je kan proberen bij de maaltijden waar weinig eiwit zit wat extra eiwitten te eten in de vorm van kwark, vis of ei. Of melk, maar dan zit je ook met een hoop extra kh, maar als dat geen probleem is, is melk een goede bron van eiwitten(en andere nuttige voedingsstoffen). Per liter toch bijna 35 gram eiwit.

zou ik dan best mijn water van smorgens vervangen door melk? (dus een halve liter (half volle, anders moeten we hier ook nog een aparte melk voor mij kopen) melk ongeveer drinken?
en smiddags als ik op school zit dan potje kwark erbij gooien of als ik thuis ben smiddags het water ook door melk vervangen en eventueel ook potje kwark erbij?

of weet iemand een betere oplossing?

van eieren had ik trouwens ooit eens opgevangen dat meer dan 2 per week beter vermeden wordt om de lever niet te zwaar te belasten, klopt dit of maakt het niet uit of ik nu 2 of 20 eieren op een week eet (hardgekookte, in omelet of in spiegelei vorm want rauw krijg ik ze niet binnen :) )

Originally posted by osmoseding
zou ik dan best mijn water van smorgens vervangen door melk? (dus een halve liter (half volle, anders moeten we hier ook nog een aparte melk voor mij kopen) melk ongeveer drinken?
en smiddags als ik op school zit dan potje kwark erbij gooien of als ik thuis ben smiddags het water ook door melk vervangen en eventueel ook potje kwark erbij?

of weet iemand een betere oplossing?

van eieren had ik trouwens ooit eens opgevangen dat meer dan 2 per week beter vermeden wordt om de lever niet te zwaar te belasten, klopt dit of maakt het niet uit of ik nu 2 of 20 eieren op een week eet (hardgekookte, in omelet of in spiegelei vorm want rauw krijg ik ze niet binnen :) )

probeer genoeg water te drinken over de gehele dag. ik let echt niet op hoeveel water ik per maaltijd drink, das standaard genoeg bij mij. Als je maar genoeg overall drinkt. mlek is sochtend ideaal doordat t vloeibaar is en zodoende snel naar binnen gewerkt kan worden.

enne die eieren staat genoeg info hier, hier een link over antallen maar gebruik anders de zoekfunctie mar
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4044&highlight=eieren

maar om de hoeveel uur eet je? en bij je avondeten ook nog tonijn? waar bestaat die avondmaaltijd uit?

en als je koeken gaat eten doe dat dan t liesft na de training aangezien die snelle suikers dan ideaal zijn maar probeer dat wel te matigen

normaal drink ik een 3 a 4 liter water per dag (afhankelijk van mijn dorst en inspanningen dus) maar als ik nu smorgens en smiddags melk ga drinken wordt dit 2 a 3 liter.

merci voor de link, was een wel interessant artikel op 2de pagina.

ik eet meestal op de "normale" tijdstippen.
7u (ontbijt)
12u (middagmaal, meestal op school)
16u (tussendoortje)
19u (avondeten)
en rond 22 of 23u als ik ga slapen nog een beetje

ik heb dus niet echt een specifiek schema maar blijkbaar eet ik toch om de 3 uur ongeveer (buiten smorgens)

de tonijn of zalm komt er alleen bij bij het avondeten, en het avondeten bestaat uit wat er hier wordt gemaakt. dus dat kan vanalles zijn : patatten met god weet wat bij of fritten of ook gewoon wat boterhammen...
misschien niet het beste om te doen, maar anders moet er speciaal voor mij een hele maaltijd worden klaargemaakt...

die koeken is maar als ik zin heb in iets extras of bijvoorbeeld na een training wanneer ik nog eens extra honger heb die niet met kwark,brood en water stil te krijgen valt.
maar als ik dan weer terug aan het bijkomen ben laat ik die weer vallen zodat ik weer rond "mijn gewicht" kom te zitten.

ik eet meestal op de "normale" tijdstippen.
7u (ontbijt)
12u (middagmaal, meestal op school)
16u (tussendoortje)
19u (avondeten)
en rond 22 of 23u als ik ga slapen nog een beetje

ik heb dus niet echt een specifiek schema maar blijkbaar eet ik toch om de 3 uur ongeveer (buiten smorgens)

k zou dan toch omstreeks 9.30 iets eten. dan heb je die 5 uur verdeeld over 2x 2,5 uur en dat is ideaal om nog wat binnen te krijgen. vor mijn part een boterham met kalkoen/kipfilet.
en wat eet je dan savons voor t slapen gaan. zou kwark aanbevelen qua trage afgifte van eiwitten vor tijdens je nachtrust

de tonijn of zalm komt er alleen bij bij het avondeten, en het avondeten bestaat uit wat er hier wordt gemaakt. dus dat kan vanalles zijn : patatten met god weet wat bij of fritten of ook gewoon wat boterhammen...
misschien niet het beste om te doen, maar anders moet er speciaal voor mij een hele maaltijd worden klaargemaakt...

je bent niet de enige die eet wat de pot schaft maar je kan dan wel minder friet ete bijv. wel latisg idd, dan kan je t beter helemaal niet eten want eenmaal begonnen is t moeijlk om ervan af te blijven, maar dan van te voren juist die zalm eten. dan zit je gelijk al een stuk voller. en voor vet vlees kan je als je dat niet gek vind je vlees in keukenrol deppen. deze zuigt als t ware een groot gedeelte an het vet op.
en rustig kauwen en rustig eten en neem gedurende de maaltijden rgelmatig een goed slok water.

die koeken is maar als ik zin heb in iets extras of bijvoorbeeld na een training wanneer ik nog eens extra honger heb die niet met kwark,brood en water stil te krijgen valt.
maar als ik dan weer terug aan het bijkomen ben laat ik die weer vallen zodat ik weer rond "mijn gewicht" kom te zitten.

ik zou dan die koeken echt schrappen. Koken bevatten simpele suikers. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel snel. je bloedsuikerspiegel zal ook snel weer dalen. deze daling is voor jou trek en je grijpt weer wat zoetigs om je tekort aan te vullen. Je eet dus veel en toch hou je trek en voel je je futloos.

En waarom valt honger niet met kwark en water te stillen. dat is gewoon lekkere trek wat je aangeeft.als je eenmaal gewend bent aan het regelmatig eten van gezonde dingen zal je merken dat t met trek niet zo erg meer is. je voelt aan wanneeer je moet en wilt eten en dan neem je gewoon je maaltijden zonder er een hongergevoelaan over te houden. en geloof me, je gaat je er lichamelijk en geesteleijk stukken beter door voelen.

Laatst bewerkt:
ik heb er inderdaad ook al aan gedacht om rond 10:10 (school he...) wat te eten maar dan moet ik weer meer meenemen en daar heb ik het niet echt op want mijn boeken zijn al zwaar genoeg en mijn eten heeft de neiging verplettert te worden.

voor het slapen gaan eet ik meestal nog een bak kwark (150g) met wat brood.

de frieten zijn al een heel stuk gezakt hoor, vroeger was dat bijna elke dag een grote friet met frikandel en een vettige kwak tartaar erop, de ene dag van de frituur de andere dag thuis gemaakt. en tegenwoordig is het nog maar 1 keer per week maximum omdat ik zowieso op mijn gewicht en cholesterol moet letten. en inderdaad ja, dat heb ik al gemerkt als ik tegenwoordig nog fritten eet dan neem ik er een bakje zalm bij wat er ineens voor zorgt dat ik nog maar de helft ongeveer van vroeger binnenkrijg.
ook heb ik alle mayonaise of andere overduidelijk vette dingen uit men eten gegooid of vervangen (mayonaise door ketchup bv).

en die koeken, tja, ze zijn al een heel stuk geminderd. vroeger at ik bv een heel pak malo cakes of een heel pak prince koeken en nu is het nog maar 1 of 2 koekjes, wat ik toch al veel beter vindt (tis ook te merken aan men buikje dat toch al verdwenen is :p )
maar om snel iets te eten dat vult als je honger hebt helpt een koekje af en toe toch wel, het is misschien niet professioneel of voedzaam maar de mindering ervan is toch al een stap vooruit, niet?
als de examens voorbij zijn zal ik proberen om ze allemaal te schrappen en een meer "gezond" dieet te maken, hopelijk met jullie hulp :)

ik heb er inderdaad ook al aan gedacht om rond 10:10 (school he...) wat te eten maar dan moet ik weer meer meenemen en daar heb ik het niet echt op want mijn boeken zijn al zwaar genoeg en mijn eten heeft de neiging verplettert te worden.

voor het slapen gaan eet ik meestal nog een bak kwark (150g) met wat brood.

de frieten zijn al een heel stuk gezakt hoor, vroeger was dat bijna elke dag een grote friet met frikandel en een vettige kwak tartaar erop, de ene dag van de frituur de andere dag thuis gemaakt. en tegenwoordig is het nog maar 1 keer per week maximum omdat ik zowieso op mijn gewicht en cholesterol moet letten. en inderdaad ja, dat heb ik al gemerkt als ik tegenwoordig nog fritten eet dan neem ik er een bakje zalm bij wat er ineens voor zorgt dat ik nog maar de helft ongeveer van vroeger binnenkrijg.
ook heb ik alle mayonaise of andere overduidelijk vette dingen uit men eten gegooid of vervangen (mayonaise door ketchup bv).

en die koeken, tja, ze zijn al een heel stuk geminderd. vroeger at ik bv een heel pak malo cakes of een heel pak prince koeken en nu is het nog maar 1 of 2 koekjes, wat ik toch al veel beter vindt (tis ook te merken aan men buikje dat toch al verdwenen is :p )
maar om snel iets te eten dat vult als je honger hebt helpt een koekje af en toe toch wel, het is misschien niet professioneel of voedzaam maar de mindering ervan is toch al een stap vooruit, niet?
als de examens voorbij zijn zal ik proberen om ze allemaal te schrappen en een meer "gezond" dieet te maken, hopelijk met jullie hulp :)

blikje tonijnmoot openmaken; goed laten uitlekken; in zo'n turperware (ben naam kwijt) meenemen met een lepeltje.
en je dan even terugtrekken inm de wc om 10.10u

hey osmoseding,
ik zal je zeggen, ik heb in t zelfde schuitje gezeten als dat jij nu ongeveer zit. elke dag vette hap. friet op school, knakworten saucijsjes op school. thuis vaak de frituur aan omdat mn ma vaak dagen lang moest werken dus hoppa, weer frikandellenen friet en pakken koeken vlogen er echt doorheen. Ik moet zeggen dat dit leventje zoals nu mij echt veel beter bevat. lichamelijk uiteraard maar ook qua geest ben ik veel lekkerder in mn vel.

dus t gaat helemaal goedkomen met jou, als jij beetje bij beetje je voeding aanpast kom je al een hel eind. de wil en t begin is er iig. zorg dat je niet te drastisch alles eruit gaat gooien dan kom je jezelf enkel vies tegn. Doe wat Scighera al aangeeft, haal gewoon wat tonijn in huis en gezondeere dingen. beeetje bij beeje komt t dan tot een goed voedingsplan. succes gegarandeerd:thumb:

Terug
Naar boven