Fitness Seller

Meer vet aanzet door bepaalde voeding? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

fred22

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
25 jun 2012
Berichten
2.929
Waardering
2.323
Lengte
1m85
Om even een fabel naar de eeuwige jachtvelden te brengen mijn vraag; zet je van bepaalde voeding meer vet aan? Denk aan snoepgoed of Roomboter croissants. Of is kcals echt kcals en is vetaanzet altijd gelijk (gaat dus niet direct over aankomen want dan maakt het inderdaad niet uit)

Als de rest van je voeding op orde is voor de micros kan je bovenstaande prima permitteren of moet ik vasthouden (zoals een hoop) aan de kip en rijst? Snap deze pure fixatie namelijk ook niet zo :D
 
Voor zover ik begrijp zul je niet veel aankomen als je "dirty voedsel" eet als je caloriebalans op orde is.

Echter, is het geloof ik wel zo dat als jij vetten eet en koolhydraten eet, het lichaam de koolhydraten prefereert over de vetten als energiebron. Of dit betekent dat het lichaam de vetten per definitie opslaat in vetweefsel, kan ik niet met zekerheid zeggen. Sommige vetten zijn wel makkelijker af te breken dan anderen (LCT vs MCT) of worden meer of minder opgenomen (Laurinezuur wordt maar voor 25-30% opgenomen).

Ook is het volgens mij zo dat als jij snoepgoed eet, je bloedglucose omhoog schiet door de enorme hoeveelheid suikers en daardoor je lichaam meer insuline aanmaakt, wat weer leidt tot de opslag van glucose in de lever, spier en vetweefsel. Ook zorgt het eten van suikkerrijk voedsel voor pieken en dalen in je insuline, waardoor je mogelijk sneller/vaker een hongergevoel hebt.
 
https://chivo.nl/calorie-is-calorie-wil-nu-echt-zeggen/

Leuk artikel waarin je vragen volgens mij beantwoord worden.
Interessant artikel. Wat "nieuw" voor mij is uit dit artikel is vooral de theorie over dopamine. Natuurlijk wist ik wel dat je en goed gevoel krijgt als je suiker en vetten eet, maar stond er niet bij stil dat dit komt door dopamine aanmaak en dat dat mogelijk verslavend werkt. Kan dus ook zo zijn dat je niet echt een hongergevoel krijgt na het eten van suiker- en vetrijk voedsel, maar dat het misschien een soort hunkering is naar dopamine... :shrug:
 
Als je boven je kcal behoefte eet kom je aan, of je dat nou met roombotercroissants doet, mcdonalds of broccoli.

Een kcal = een kcal
 
Als je boven je kcal behoefte eet kom je aan, of je dat nou met roombotercroissants doet, mcdonalds of broccoli.

Een kcal = een kcal
Ja aankomen wel, die ken ik . Maar heb het over vetopslag/toenname.
 
Denk dat als je geen podium ambities hebt je geen zorgen hoeft te maken over zulke dingen, als het gewoon in je macros past is er niet zoveel aan de hand.

Het fijne weet ik dr ook niet van
 
Interessant artikel. Wat "nieuw" voor mij is uit dit artikel is vooral de theorie over dopamine. Natuurlijk wist ik wel dat je en goed gevoel krijgt als je suiker en vetten eet, maar stond er niet bij stil dat dit komt door dopamine aanmaak en dat dat mogelijk verslavend werkt. Kan dus ook zo zijn dat je niet echt een hongergevoel krijgt na het eten van suiker- en vetrijk voedsel, maar dat het misschien een soort hunkering is naar dopamine... :shrug:

Chi is de laatste die voeding verslavend noemt, en gedrag koppelt aan 1 specifieke neurotransmitter.

Ja aankomen wel, die ken ik . Maar heb het over vetopslag/toenname.

On topic: Puur voor bodycompositie zou je inderdaad kunnen stellen dat de caloriebalans leidend is. Echter literatuur beweert ook dat timing er niet toe doet, wat vanuit logisch beredeneren prima te weerleggen is. Optimalisatie van lichaamssamenstelling gaat beduidend verder dan je kcal balans in check krijgen.
 
Los van aankomen/afvallen speelt gezondheid ook een factor. Daarnaast denk ik ook dat je je fitter en gezonder voelt met een gezond voedingspatroon dan met fastfood en rotzooi. Verder speelt verzadiging en snelle/trage energiebron een rol. Tot slot zit binnen de BB een groot deel van de mensen aan de AAS, hetgeen al een negatieve impact op de HDL/LDL-radio heeft. Als je dan ook nog eens een hoop transvetten en verzadigde vetten naar binnen gaat werken, zal dit niet geweldig zijn.
 
Back
Naar boven