1. (werkt op alle apparaten, ook desktop, behalve iphone/ios)

Ontzet Notitie

Meer vet aanzet door bepaalde voeding?

Topic in 'Voeding' gestart door fred22, 1 mei 2019.

MuscleMeat to webshop

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. fred22

fred22 Competitive Bodybuilder Topic Starter

Leuk Bevonden:
    714
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Om even een fabel naar de eeuwige jachtvelden te brengen mijn vraag; zet je van bepaalde voeding meer vet aan? Denk aan snoepgoed of Roomboter croissants. Of is kcals echt kcals en is vetaanzet altijd gelijk (gaat dus niet direct over aankomen want dan maakt het inderdaad niet uit)

Als de rest van je voeding op orde is voor de micros kan je bovenstaande prima permitteren of moet ik vasthouden (zoals een hoop) aan de kip en rijst? Snap deze pure fixatie namelijk ook niet zo :D

2. Caterpillar29

Caterpillar29 Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    117
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m70
    Massa:
    69kg
    Vetpercentage:
    10%
    Voor zover ik begrijp zul je niet veel aankomen als je "dirty voedsel" eet als je caloriebalans op orde is.

Echter, is het geloof ik wel zo dat als jij vetten eet en koolhydraten eet, het lichaam de koolhydraten prefereert over de vetten als energiebron. Of dit betekent dat het lichaam de vetten per definitie opslaat in vetweefsel, kan ik niet met zekerheid zeggen. Sommige vetten zijn wel makkelijker af te breken dan anderen (LCT vs MCT) of worden meer of minder opgenomen (Laurinezuur wordt maar voor 25-30% opgenomen).

Ook is het volgens mij zo dat als jij snoepgoed eet, je bloedglucose omhoog schiet door de enorme hoeveelheid suikers en daardoor je lichaam meer insuline aanmaakt, wat weer leidt tot de opslag van glucose in de lever, spier en vetweefsel. Ook zorgt het eten van suikkerrijk voedsel voor pieken en dalen in je insuline, waardoor je mogelijk sneller/vaker een hongergevoel hebt.

Bert en fred22 vinden dit leuk.
  3. marina1975

marina1975 Never give up! Elite Member

Leuk Bevonden:
    9.838
    Geslacht:
    Vrouw
    Lengte:
    1m68
    Jwdoetookmee en fred22 vinden dit leuk.
  4. Japio

Japio Semi-amateur Elite Member +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    3.885
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m90
    Massa:
    85kg
    Vetpercentage:
    6%
    fred22 en Caterpillar29 vinden dit leuk.
  5. Caterpillar29

Caterpillar29 Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    117
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m70
    Massa:
    69kg
    Vetpercentage:
    10%
    Interessant artikel. Wat "nieuw" voor mij is uit dit artikel is vooral de theorie over dopamine. Natuurlijk wist ik wel dat je en goed gevoel krijgt als je suiker en vetten eet, maar stond er niet bij stil dat dit komt door dopamine aanmaak en dat dat mogelijk verslavend werkt. Kan dus ook zo zijn dat je niet echt een hongergevoel krijgt na het eten van suiker- en vetrijk voedsel, maar dat het misschien een soort hunkering is naar dopamine... :shrug:

fred22 vindt dit leuk.
  6. fred22

Leuk Bevonden:
    714
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Mmh thanks, 't maakt dus in weze niet uit als je kcals en macro's ook gewoon bijhoud.

Verbaasd me hoe rustig het hier is met alle voedsel gurus die kip en rijst de hemel in prijzen. Of is het zo voor de hand liggend dat ze niet antwoorden :o

Camelus vindt dit leuk.
  7. Big Chungus

Big Chungus Competitive Bodybuilder Elite Member

Leuk Bevonden:
    2.593
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m81
    Massa:
    86kg
    Vetpercentage:
    12%
    Als je boven je kcal behoefte eet kom je aan, of je dat nou met roombotercroissants doet, mcdonalds of broccoli.

Een kcal = een kcal

8. fred22

Leuk Bevonden:
    714
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Ja aankomen wel, die ken ik . Maar heb het over vetopslag/toenname.

9. Big Chungus

Big Chungus Competitive Bodybuilder Elite Member

Leuk Bevonden:
    2.593
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m81
    Massa:
    86kg
    Vetpercentage:
    12%
    Denk dat als je geen podium ambities hebt je geen zorgen hoeft te maken over zulke dingen, als het gewoon in je macros past is er niet zoveel aan de hand.

Het fijne weet ik dr ook niet van

fred22 vindt dit leuk.
  10. Jwdoetookmee

Jwdoetookmee Monstrous Giant Elite Member Contest Winner x2

Leuk Bevonden:
    5.861
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Massa:
    100kg
    Vetpercentage:
    6%
    Chi is de laatste die voeding verslavend noemt, en gedrag koppelt aan 1 specifieke neurotransmitter.

On topic: Puur voor bodycompositie zou je inderdaad kunnen stellen dat de caloriebalans leidend is. Echter literatuur beweert ook dat timing er niet toe doet, wat vanuit logisch beredeneren prima te weerleggen is. Optimalisatie van lichaamssamenstelling gaat beduidend verder dan je kcal balans in check krijgen.

marina1975 en fred22 vinden dit leuk.
  11. Bert

Bert /_o_\ Elite Member Karmaslet 2x Challenge Winner

Leuk Bevonden:
    13.429
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m89
    Massa:
    102kg
    Los van aankomen/afvallen speelt gezondheid ook een factor. Daarnaast denk ik ook dat je je fitter en gezonder voelt met een gezond voedingspatroon dan met fastfood en rotzooi. Verder speelt verzadiging en snelle/trage energiebron een rol. Tot slot zit binnen de BB een groot deel van de mensen aan de AAS, hetgeen al een negatieve impact op de HDL/LDL-radio heeft. Als je dan ook nog eens een hoop transvetten en verzadigde vetten naar binnen gaat werken, zal dit niet geweldig zijn.

fred22 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie