Fitness Seller

Meerwaarde ALA tov EPA/DHA

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
25
Meerwaarde ALA in lijnzaad tov EPA/DHA in vis(olie)

Jongens/meisjes!

Nu heb ik dus al een paar maanden de lofzang gezongen van levertraan en/of visolie (waar 1 gram EPA/DHA in zit per 5ml) tov van lijnzaadolie (met 50% ALA) omdat je dan direct de juiste omega-3-vetzuren binnenkrijgt (EPA/DHA) die je lichaam anders uit ALA moet converteren (30% conversie).

Nu is me duidelijk gemaakt dat ALA niet geheel en al nutteloos is.. er gebeurt dus 'iets' met de 70% ALA die niet geconverteerd wordt.
Maar wat?
En... waarom zou ALA dan nuttig zijn?

Ik wil er nog wel naar zoeken, maar breng jullie vast op de hoogte van mijn hoofdbrekens.

Helaas... ik vind lijnzaadolie echt te goor voor woorden (dit itt levertraan) en wil hooguit gebroken lijnzaad oid gaan nemen. En eens gaan studeren welke omega-3-vz er dan in mijn nootjes zitten.

Moeilijk , moeilijk....

Wie helpt me uit de brand? :help:

Espi

Laatst bewerkt:
[Abeelding niet meer beschikbaar]

Dit is in ieder geval al de 'pathway' van ALA en het is dus duidelijk waarom ik wel visolie/levertraan slik en geen lijnzaadolie, maar niet waarom ik ook nog eens ALA moet nemen.. tenzij die tussenstappen nog iets te betekenen hebben.

Voor de volledigheid ook de omega-6-vetzuren:

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Van [Link niet meer beschikbaar] zomaar een webstek waar men omega-3 vetzuren verkoopt.

What’s the difference between fish oil and flax seed oil? Omega-3 fatty acids fall into two major categories: Plant derived (flax seed oil, yielding alpha linolenic acid or ALA) or marine derived (fish oil, yielding both EPA and DHA). The human conversion of ALA to EPA and DHA is somewhat slow and can be inhibited by various conditions such as a diet high in linoleic acid (Omega-6), trans-fatty acids such as fast foods and baked goods, alcohol intake, certain health conditions, and vitamin and mineral deficiencies (B3, B6, C, zinc, magnesium). Fish, on the other hand, is a direct source of EPA and DHA. The general consensus is that only about 15% of ALA converts to EPA, and it may not convert to DHA at all.
Dus geeneens 30% conversie, maar slechts 15% conversie naar EPA en niet eens naar DHA [Oops!](N)
Nog veel erger dan ik altijd al aangaf!

Op naar een webstek waar ze lijnzaadolie promoten... zal wel vol staan met waarschuwingen over vit. D en zware metalen/PCB vergiftiging.. wat heus wel losloopt (heb het allemaal al ooit uitgerekend een maand of 2 geleden.

Zelf zeggen ze.. let niet op de blabla

Is it safe to take EFAs derived from fish? I’ve heard that fish oil contains mercury and other environmental toxins.
Fish oils may contain environmental toxins that accumulates in fish during its life span. Potential toxins can be virtually eliminated given the use of high quality raw materials and a technologically advanced refining process utilizing the very latest distillation technologies.
Nordic Naturals fish oils are molecularly distilled utilizing a leading edge enzymatic process, where any potential heavy metals and dioxins are removed. Third party testing document the complete absence of heavy metals and dioxins (where heavy metals are tested down to 25 particles per billion and dioxins down to 0.5 particles per trillion).
While Nordic Naturals' policy is to test competing products on an ongoing basis to monitor the overall quality level of the fish oil industry, Nordic Naturals has never found a competing product to match its freshness and purity levels.

Espi

Een van de dingen waar ik van vermoed dat ALA beter is dan visolie met EPA/DHA, was dat ik merkte met lijnzaadolie een gladdere huid te hebben. Momenteel is die nl. droger dan destijds.
Toeval? Of ...? Moet wel toegeven dat ik nog maar 3x per week 15 ml levertraan neem (goed voor 4 gram EPA/DHA), miss was dagelijks 5-10 ml beter?

Espi

Jawel, dat snap ik,maar heb ik genoeg aan levertraan waar EPA en DHA al in zit of moet ik toch nog aan de lijnzaad of lijnzaadolie gaan voor de ALA , die geeneens fatsoenlijk converteert naar EPA & DHA.

Maar misschien wel ergens anders voor gebruikt wordt waar ik nog geen weet van heb???

Espi

Dat van die gladdere huid klopt wel, wordt ook bij paarden gebruikt om glanzende vacht te krijgen.

[Link niet meer beschikbaar] :)

maar wat dacht je van udo's oil http://www.udoerasmus.com/articles/udo/udo_index.htm
, of lemonsoil [Link niet meer beschikbaar] maar tja, probeer dat hier maar eens te vinden voor een reddelijke prijs...

W.

enige voordeel van visolie ten opzichte van lijnzaadolie is dat je de visolie een jaar kan bewaren en lijnzaad maar 3 weken. en de smaak is misschien NET iets beter maar blijft GRUWELIJK vies!!!

qua gladde huid merk ik geen verschil tussen beiden.
voor de rest weet ik geen malle moer qua waarden en shit, maar ik gebruik het ook al enkele weken niet meer want ik word er gewoon te vet van en krijg nu genoeg vetten binnen. Als ik een goed dieetje heb opgezet over een week oid ga ik het misschien 1 a 2 x per week innemen.

Meisjes en jongens ik ben eruit!

Voor EPA & DHA hoef ik lijnzaadolie echt niet te slikken, maa rwel voor andere eigenschappen ervan, met name dus die er voor zorgen dat ik een gladdere huid kreeg. Waar het precies door komt weet ik nog niet, maar ik merkte al dat levertraan alleen het niet doet.
In lijnzaad of lijnzaadolie (kan evt. ook gebroken lijnzaad gebruiken) zitten lignanen, misschien dat die het doen?

Ik ga ietsjes vetter eten dus (ongeveer 100kcal erbij ws) om 3x per week 10 ml lijnzaadolie dan wel voor plm 100 kcal aan gebroken lijnzaad in nemen.

Espi

PS: die witsenburg olie die Marcus aanbevolen heeft, vind ik wel interessant, maar ik eet mijn vetten liever met het eten, dan goor door elkaar gemengd.

Naar aanleiding van: [Link niet meer beschikbaar]

heb k ff je thread opgezocht, maar snap er nix van ALA en EPA/DHA. Maakt verder ook niet uit heb ik me bedacht zal wel gezond voor je zijn! :D

Maar waar kan ik die troep kopen dan?
Neem gewoon paar lepels visolie/levertraan
en een paar capsules
( [Link niet meer beschikbaar] )
Voor me olie IPV lijnzaad is nl niet te haggelen :(

Zalmolie capsules!! Zijn die ook goed IPV levertraan?
En tonijn op OLIE BASIS??
En zag ik net nog staan in een thread..
kruidvat verkoop levertraantokkels? kan je die ook slikken ter vervanging?

Mag je lijnzaadolie maar 3 weken bewaren ? O dan is de mijne al een paar maandjes over datum :D

indien geopend... anders zijn ze wel een halfjaar houdbaar. als ze open zijn 3weken in de koelkast. Maar komt niet zo precies volgens mij. als je de dop er maar op houdt, loopt het ook niet weg....

D. zei:
indien geopend... anders zijn ze wel een halfjaar houdbaar. als ze open zijn 3weken in de koelkast. Maar komt niet zo precies volgens mij. als je de dop er maar op houdt, loopt het ook niet weg....

Uiteraard was ie al open, maarja ik proef geen verschil tussen over datum en vers want vers smaakt ook niet al te best :)

Geopend 3 weken jah :)

ik geef het altijd aan de hond na 3 weken :D

http://www.bodybuilding.com/store/flax.html

Lignans

Lignans are natural plant chemicals. They are molecules with anti-cancer, anti-viral, and anti-bacterial properties. Flax seeds are the richest source of lignans. Diets high in lignans can lead to a lower chance of getting colon, prostate, and breast cancer.

These plant hormones are also believed to block the formation of hormone based tumors. Lignans also boost the productions of a substance attached to estrogen and carries it out of the body. Researchers also believe lignans to have antioxidant properties. Flax seed has 75 to 800 percent more lignans than other vegetables and grains! Making flax seed worth the investment.

Dit is dus voornaamste verschil tussen lijnzaad en levertraan. Er zitten geen lignanen in dierlijke produkten. Lignanen schijnen trouwens ook in frambozenpitjes te zitten.

Vandaag een zak lijnzaadjes gekocht, die ik zelf ga fijnstampen en in kleine beetjes toevoegen aan mijn maaltijdsalade (di-wo) en daarnaast dus ook 1-2x per week apart lijnzaadolie nemen (ma en vr).

Espi

tokkel zei:
Naar aanleiding van: http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?p=169759#post169759#post169759

heb k ff je thread opgezocht, maar snap er nix van ALA en EPA/DHA. Maakt verder ook niet uit heb ik me bedacht zal wel gezond voor je zijn! :D

Maar waar kan ik die troep kopen dan?
Neem gewoon paar lepels visolie/levertraan
en een paar capsules
( [Link niet meer beschikbaar] )
Voor me olie IPV lijnzaad is nl niet te haggelen :(

Zalmolie capsules!! Zijn die ook goed IPV levertraan?
kruidvat verkoop levertraantokkels? kan je die ook slikken ter vervanging?
Capsules die extra sterk zijn leveren rond 0,5 gram EPA plus DHA per 3 capsules zag ik. Ze kosten een vermogen.

Ik haal 1,2 gram uit 5 ml levertraan en per keer neem ik nu 15ml. Is 3,6gram.
Optimale dosis EPA/DHA gesteld op 1-4 gram, met die 15ml zit ik op mooie hoeveelheid. Die kost bij mij 6,49 euro per 365ml.

Als ik capsules had willen nemen, had ik voor 3,5 gram EPA/DHA dus 3,5/0,5 = 7x 3 = 21 capsules moeten slikken.. hoeveel zaten er ook al weer in 1 potje en hoeveel gram EPA/DHA leverden ze?

Voor die 15ml levertraan ben ik dus 15/365 x 6,49 = 0,26 € kwijt.
Dat red je nooit met capsules.. dacht dat voornoemde potje 12 pleuro kostte .. stel dat er 100caps in zitten, dan is dat dus 0,12x21 = 2,52 € voor dezelfde 3,5 gram.. kan meer of minder zijn.

Waar slaat die link van jou trouwens op, ik kwam bij TARWEKIEMOLIE uit, dat is helemaal niet hetzelfde.
Ik heb het over visolie/lijnzaadolie.
Vergis je niet met de olie die in tonijn in blik zit, dat is gewoon ordinaire zonnebloemolie of zo.

Espi

Voornaamste vergeten: de levertraan koop ik zelf bij de reformzaak. Dat is bij ons een particuliere winkel, maar ik weet dat veel mensen naar 'De Tuinen' gaan... alhoewel: iemand zei me dat ze daar niet eens te koop is. Is dus helaas iets wat je haast niet meer in flesvorm te koop ziet.
Ik had wateengedoe wel kunnen wurgen, ze is nota bene 2x naar Oslo geweest en daar kon je voor een spotprijs flessen levertraan in de supermarkt kopen. Ze vond het te smerig spul om mee te nemen.. aaargh, zij hoefde het goedje toch niet te slikken? Zowat het allerenigste wat je daar goedkoop kon kopen. Zelfs de zalm was er 2x zo duur als hier!

Espi

Laatst bewerkt:
Levertraan ..? Zeker allemaal niet lid van het Wereld Natuur Fonds :( :D

levertraan wordt gemaakt van kabeljauw... die zijn niet zo zielig als walvissen (nog niet tenminste).

W. (ach hebben die beesten ook een doel in hun leven)

/edit... oh Oslo.. Noorwegen... walvissen .. hmmmm...

Esperantisto zei:
Capsules die extra sterk zijn leveren rond 0,5 gram EPA plus DHA per 3 capsules zag ik. Ze kosten een vermogen.

Ik haal 1,2 gram uit 5 ml levertraan en per keer neem ik nu 15ml. Is 3,6gram.
Optimale dosis EPA/DHA gesteld op 1-4 gram, met die 15ml zit ik op mooie hoeveelheid. Die kost bij mij 6,49 euro per 365ml.

Als ik capsules had willen nemen, had ik voor 3,5 gram EPA/DHA dus 3,5/0,5 = 7x 3 = 21 capsules moeten slikken.. hoeveel zaten er ook al weer in 1 potje en hoeveel gram EPA/DHA leverden ze?

Voor die 15ml levertraan ben ik dus 15/365 x 6,49 = 0,26 € kwijt.
Dat red je nooit met capsules.. dacht dat voornoemde potje 12 pleuro kostte .. stel dat er 100caps in zitten, dan is dat dus 0,12x21 = 2,52 € voor dezelfde 3,5 gram.. kan meer of minder zijn.

Waar slaat die link van jou trouwens op, ik kwam bij TARWEKIEMOLIE uit, dat is helemaal niet hetzelfde.
Ik heb het over visolie/lijnzaadolie.
Vergis je niet met de olie die in tonijn in blik zit, dat is gewoon ordinaire zonnebloemolie of zo.

Espi

Aha bedankt!
Bedoelde die cabs IPV ook nog een lepel lijnzaad die je 3x in de week neemt, dan neem je nu elke dag 1/2 cab.

Ga toch maar eens een potje aanschaffen,
nog eneige tips hoe je het naar binnenwerkt? Als het net zo vies is als lijnzaad en ik moet het zo doorslikken :eek:

ik snap echt niet waar je over bazelt tokkel!
cabs = capsules..
Heb ik net uit zitten leggen dat als je even veel EPA/DHA wilt eten als ik binnenkrijg met mijn vloeibare levertraan, je wel 21 capsules moet nemen, ga jij nog zeuren over capsules????
Lijnzaad neem ik nu ofwel als vloeistof (10 gram of 10 ml per keer) of wel als lijnzaad zelf (dus de zaden, voor als je het niet snapt...meesten hier weten geeneens dat je ook zaden kunt kopen), dan ook 10 gram.

Voor de volledigheid, als je zo traag van begrip bent zoals het nu lijkt:
ma-vr lijnzaadolie (10 gram of 10 ml)
wo lijnzaden (10 gram)
di-do-za levertraan (15 ml of 15 gram)

Espi

Laatst bewerkt:
Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven