Fitness Seller

Meerwaarde langer doortrainen?

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Ik denk dat de meesten het wel kennen. Je bent gaan trainen, en richting het einde van je workout komt er bijvoorbeeld een vriend van je binnen waar je nog even mee staat te praten. Terwijl je dan toch aan het praten bent doe je nog wat extra oefeningen, omdat je er toch nog bent en je gaat ook geen kwartier niets staan te doen. De intensiteit van dat kwartier is een stuk lager maar je pakt wel een hoop meer sets dan je normaal gesproken zou hebben gedaan. Ik merk bij mezelf dan al gauw dat op zo'n moment dat ik nog heel rustig wat extra setjes/oefeningen mee pak ik helemaal geen verzuring / vermoeidheid meer voel (die ik normaal gesproken aan het eind van een intensieve workout wel heb). M'n vraag is dan ook, hebben die paar extra setjes waarmee je rustig je training afsluit dan wel echt meerwaarde (met name ten opzichte van bijvoorbeeld cortisol aanmaak?) Of kun je beter gewoon je training op je "hoogtepunt" afsluiten en stoppen, in plaats van nog op een laag pitje wat extra setjes erin te gooien?
 
Als je over een vaste periode (bijv. een week) al voldoende relevant volume in je schema hebt zitten dan zullen die extra setjes op lage intensiteit niet bijzonder veel bijdragen. Of ze een negatief effect op je algehele trainingen kunnen hebben durf ik niet te zeggen, dat ligt helemaal aan de intensiteit en je totale volume. Mensen hebben wel vaak de neiging om eerder te veel te doen dan te weinig, dus een beetje terughoudendheid kan geen kwaad.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Setjes waarbij de intensiteit te laag is om van werkset te spreken is verspilde energie.
 
ik denk dat het wel meerwaarde heeft, omdat je altijd je totaal aantal volume omhoog gooit, daarnaast mis wat spierconditie, als je maar zorgt dat je elke periode meer doet, zwaarder, meer sets, reps, altijd progressive overload principe. Meer eten, meer slapen, alles meer lijkt mij niet slecht.
Ik weet dat veel mensen er anders over denken.
 
er komt inderdaad een punt van diminishing returns maar ik denk niet dat je dat snel bereikt.
 
Als de intensiteit zo laag is is het meer cardio
 
Train kleine spiergroepen waar je moeite mee hebt (kuiten, voorarmen, rear delts) en verhoog de intensiteit. Zo is het iig geen verspilde tijd
 
Op het einde van je training wat high rep isolatie werk of wat bodyweight dingetjes is prima te doen, voor de rest heb ik geen energie meer.
Het toch willen doen van high intensity, low volume compounds is echt een no go en merk ik geen meerwaarde in.

Kost me meer dan het me oplevert gevoelsmatig, herstel is ook te lang op dat moment.
 
Vandaar dat je met HIT je volume/frequentie aan moet passen.
 
Back
Naar boven