XXL Nutrition

Peiling Meest gemaakte fouten

Bezoekers in dit topic

Mudita

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
8 okt 2016
Berichten
2.904
Waardering
1.375
Lengte
1m83
Massa
81kg
Aangezien ik soms toch het gevoel heb dat ik niet zoveel weet als dat ik denk van het hele trainen en eten. En iedereen altijd zegt er later achter te komen dat ook daadwerkelijk te hebben. Vroeg ik me af wat jullie onwetendheid was qua training en voeding in de eerste aantal jaren? Wanneer begon je echte progress te maken na wat voor aanpassingen? Wat waren je grootste fouten?

Vaak zie je dat je aan het begin wel goed groeit. Maar dan vanaf een (later) bepaald punt toch ineens dikke progressie boekt doordat je echt geleerd hebt hoe je het goed moet doen.

Misschien is dit een goed topic om beginners vanaf het begin nog beter te laten beginnen :).
 
Aangezien ik soms toch het gevoel heb dat ik niet zoveel weet als dat ik denk van het hele trainen en eten. En iedereen altijd zegt er later achter te komen dat ook daadwerkelijk te hebben. Vroeg ik me af wat jullie onwetendheid was qua training en voeding in de eerste aantal jaren? Wanneer begon je echte progress te maken na wat voor aanpassingen? Wat waren je grootste fouten?

Vaak zie je dat je aan het begin wel goed groeit. Maar dan vanaf een (later) bepaald punt toch ineens dikke progressie boekt doordat je echt geleerd hebt hoe je het goed moet doen.

Misschien is dit een goed topic om beginners vanaf het begin nog beter te laten beginnen :).

Toen ik net begon met trainen dacht ik, dat vooruitgang alleen maar gestimuleerd werd door jezelf binnen een training volledig 'kapot' te trainen.
Ik bekeek het trainingsproces te veel vanuit een individuele trainingssessie en dacht dat het een ABSOLUTE noodzaak was om iedere training (op wat voor manier ook) zwaarder te gaan.
Als ik dan een keer een paar trainingen had waarop dit niet lukte, dacht ik dat ik compleet gefaald had en raakte gefrustreerd en gedemotiveerd.
Ik ging aan alles twijfelen, verviel in permanent schema wisselen en deed eigenlijk al datgene waardoor je juist progressie belemmert.

Toen leerde ik de belangrijke les dat trainings-resultaat het product is van een lange reeks consistente trainingen en dat geduld hierbij essentieel is.

Ook leerde ik begrijpen dat het een heel normaal iets is, dat je niet altijd beter/harder/sneller kunt.
Van de 10 trainingen die je doet zijn er gemiddeld zo'n:
- 1 a 2 sessies waarin alles lijkt te lukken
- 1- 2 sessies waarin je zwaar onder de maat presteert
- 6-8 'normale' trainingen, niet supergoed, niet superslecht, maar op z'n minst acceptabel.

Dit alles wordt bepaald door fluctuaties in het bioritme en presterend vermogen van het lichaam.
Toen ik dit begrepen had, liet ik me hier niet meer door frustreren.
Uiteindelijk kon ik dit ook accepteren en zelfs waarderen, waardoor trainen veel meer ontspannen werd.
Daarna kwamen resultaten eigenlijk als vanzelf.

Wat daarbij ook van onschatbaar belang is: Trainen moet leuk zijn en je moet geloof/vertrouwen hebben in wat je doet.
Vooropgesteld dat je trainingsmethode niet zwaar kl*te is, blijkt dit beter te werken dan schema's volgen die misschien meer optimaal zijn en sneller resultaat brengen/beloven, maar waar je geen zak aan vindt waardoor je ze niet vol houdt.

Oh ja, ik leed in het begin ook nog wel eens aan "paralysis by analysis" en "Majoring in Minors".
Kort gezegd, ik maakte het allemaal veel ingewikkelder dan nodig was, waardoor ik ook mentaal vast liep.
Nu is het motto: Train met Vlag en Wimpel, maar houdt het Simpel!

Wat ik ook heb moeten afleren is het zoeken naar hét perfécte schema.
Zo'n schema bestaat niet en als dit al wel zo is, dan bestaat het slechts tijdelijk.
De kunst is om de trainingsrichtlijnen en vuistregels te 'ontdekken' die in ieder goed schema werken, zoals dat je ten aller tijden het beste schema voor jou op een bepaald moment in tijd kunt samen stellen.
 
Laatst bewerkt:
Majoring in minors heb ik ook last van gehad. Met name qua voeding. Heb nog in mijn beginperiode Ultimate Diet 2.0 gedaan :') Dat was leuk voor de ervaring, maar nooit meer. Te veel gezeur voor marginale extra gains (en voor beginners nog minder gains een standaard 3/w fb met kcal-surplus. Het punt is: track je kcal-inname, je eiwitten en vooral maak het lekker. Kies producten die je graag eet, want 4000 kcal aan rijst, kip en broccoli is niet hardcore, maar gewoon saai.

Op het gebied van trainen vooral progressive overload toepassen en verder vooruit kijken dan één workout.
 
weigeren te minderen wanneer ik duidelijk pijntjes en beginnende blessures had.

2-4 weken later werden het dus echte blessures en had ik met 1-2 weken rust 2 maanden aan niet of nauwelijks trainen kunnen voorkomen.
 
Blijf doen wat jou motivatie geeft en laat je niet vastnagelen omdat er op een verfrommeld papiertje staat dat je een x aantal sets per oefening moet doen. Laat je niet gevangen nemen door doelen welke bepalen dat je voor het eind van het jaar x aantal kg moet liften. Zie een schema niet meer dan een richtlijn. Neem het advies van de gemiddelde personal trainer/ gymbro met een korrel zout en luister naar je eigen lichaam. Accepteer dat het een ondankbare hobby is en denk zo min mogelijk in spiergroepen maar besef dat je lichaam het best en zoveel mogelijk leert samenwerken c.q. bewegen.
 
Ook leerde ik begrijpen dat het een heel normaal iets is, dat je niet altijd beter/harder/sneller kunt.
Van de 10 trainingen die je doet zijn er gemiddeld zo'n:
- 1 a 2 sessies waarin alles lijkt te lukken
- 1- 2 sessies waarin je zwaar onder de maat presteert
- 6-8 'normale' trainingen, niet supergoed, niet superslecht, maar op z'n minst acceptabel.

kijk ,hier spreekt een man met echte ervaring :thumb:

ik was in mijn "vechtsport " periode al blij met 1 goede training per week ,

de rest was kut of net daaronder ,(mensen die claimen altijd voluit

te kunnen trainen liegen of ze zitten zwaar aan de PWO's of Aas)

ik zit nu toevallig in de flow dat alles goed gaat ,zelfs na het opstaan zie ik er nog geweldig uit ,

maar ik besef en accepteer wel dat er mindere periodes aan gaan komen ,

de autisten en wetenschappers onder ons houden het geen 10+ jaren vol ,

die missen de mentale veerkracht om deze relatieve saaie maar harde sport echt lang vol te

houden
 
Laatst bewerkt:
(mensen die claimen altijd voluit

te kunnen trainen liegen of ze zitten zwaar aan de PWO's of Aas)

'Hey dude hoe kan het dat jij altijd zo hard traint en nooit slechte training hebt, zit je aan de anabolen ofzo?'

Nee man beter nog

'Vertel vertel'

Nou niet zeggen hoor maar ik neem sinds kort 2 koppen koffie wat creatine en een banaan voor mijn training

'Fuckkk shit man jij bent echt crazy'

Ja man ik kan nu 7x Pw voluit trainen, zonder anabolen.
 
Blijf doen wat jou motivatie geeft en laat je niet vastnagelen omdat er op een verfrommeld papiertje staat dat je een x aantal sets per oefening moet doen. Laat je niet gevangen nemen door doelen welke bepalen dat je voor het eind van het jaar x aantal kg moet liften. Zie een schema niet meer dan een richtlijn. Neem het advies van de gemiddelde personal trainer/ gymbro met een korrel zout en luister naar je eigen lichaam. Accepteer dat het een ondankbare hobby is en denk zo min mogelijk in spiergroepen maar besef dat je lichaam het best en zoveel mogelijk leert samenwerken c.q. bewegen.
Is dus iets wat ik volledig met je eens ben , training is een aanvulling op je leven geen tweede baan . Heb zelf mijn lifts die ik altijd uitvoer daarnaast doe ik meestal wat de cosmos mij ingeeft .
 
'Hey dude hoe kan het dat jij altijd zo hard traint en nooit slechte training hebt, zit je aan de anabolen ofzo?'

Nee man beter nog

'Vertel vertel'

Nou niet zeggen hoor maar ik neem sinds kort 2 koppen koffie wat creatine en een banaan voor mijn training

'Fuckkk shit man jij bent echt crazy'

Ja man ik kan nu 7x Pw voluit trainen, zonder anabolen.

:roflol:
 
schranspartijen goedpraten als "bulken" en niet op tijd weer gaan cutten.
 
- Niet vanaf het begin op je voeding letten en maar wat aanklooien.
- Alles geloven wat op het internet staat en voor veel centen onzin supps kopen.
- Geen benen trainen.
- Mensen in de gym direct geloven ipv zelf research doen
 
Is dus iets wat ik volledig met je eens ben , training is een aanvulling op je leven geen tweede baan . Heb zelf mijn lifts die ik altijd uitvoer daarnaast doe ik meestal wat de cosmos mij ingeeft .
Yea,, ik test eerst de temperatuur binnen vervolgens buiten en kijk of er wel voldoende ''licht'' staat dan besluit ik of ik upper of lowerbody train en waar ik mijn focus leg!! Vandaag somber weer, calves reageren het beste op dit soort klimaat. Volgende week is kuitenweek met een enkele curl en een press
 
Elke training tot het uiterste gaan. jaar in jaar uit. tot de blessures komen.
 
in het begin dacht ik dat ik genoeg at, zoals velen.

terwijl het 2 keer zoveel moet zijn.

Bv alleen letten op eiwitten en te weinig op koolydraten en kcal.
 
te veel focussen op de weegschaal, gewicht moest hoe dan ook elke week overduidelijk omhoog gaan.

te veel volume draaien, onnodige oefeningen doen.

te snel een eerste kuur doen
 
Te veel zo 'goed' mogelijk te willen doen.
Merk dat ik veel gelukkiger ben bij trainen op gevoel.
Mentale staat van welzijn is ook wat belangrijker dan obsessief bezig zijn met het sporten.

Aka;

Upper body day
A> Bench + OHP + Row + Isolatie
B> OHP + Bench (Variatie) + Row (Variatie) + Isolatie
Lower Body Day
A> Squat + Isolatie
B> Deadlift + Isolatie
 
Geen aandacht besteed aan mijn mobiliteit tot het te laat was. :sad:
 
Minimalisme in training kan goed werken, maar eens in de zoveel tijds moet je diverser trainen. Al was het alleen maar om verborgen zwakten te onderkennen.
 
Back
Naar boven