XXL Nutrition

Melatonine en in slaap komen

Bezoekers in dit topic

HertogSandBox

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
22 sep 2017
Berichten
4.130
Waardering
8.272
Lengte
1m78
Massa
64kg
Vetpercentage
12%
Al een jaar lang kamp ik met slaapproblemen. Soms heb ik 1 maand nergens last van en val ik gewoon binnen 10 minuten in slaap en wordt ik uitgerust wakker. Soms heb ik 1 maand waarin ik gewoon rustig tot 3 uur snachts klaarwakker lig en maar niet in slaap kan vallen. Zodra ik eenmaal in slaap val slaap ik vaak goed. Stel dat ik snachts wakker wordt om te plassen, val ik binnen 2 seconden weer in slaap.

Ik heb dus vooral moeite met het in slaap komen ipv in slaap blijven. Ik heb een aantal keer de sleep aid van xxlnutrition geprobeerd (bevat melatonine), maar door dit spul slaap ik juist enorm diep. Ik krijg hele rare dromen, maar de tijd die het kost om in slaap te vallen verminderd niet. Of melatonine de kwaliteit van slapen voor mij persoonlijk dus verbeterd betwijfel ik.

In het kort mijn vragen:

1. Is melatonine alleen voor het in slaap vallen, of de diepte / slaapkwaliteit als je eenmaal slaapt?
2. Welk legaal supplement zou de tijd die het kost om in slaap te vallen kunnen verminderen? Ik zoek iets wat gewoon in de winkels / bekende webshops verkrijgbaar is. Geen heftige shit :p

Oja, en ik weet dat voeding/cafeïne etc ook invloed hebben op je slaap, maar dat is voor nu even niet mijn vraag :)

Thanks alvast
 
Ik neem voor het slapen altijd melatonine (3 mg) + GABA (500 mg). Sinds ik deze combinatie neem val ik een stuk makkelijker in slaap.
 
1. Meer bedoeld om in slaap te vallen (je lichaam maakt dit om je slaperig te maken). Mijn ervaring is als je een uurtje voor het slapen gaan en net voordat je in bed ploft inneemt, je ook wat beter doorslaapt.
2. Geen idee.
 
Probeer magnesium en een halve theelepel glycine voor het slapen.
 
Beetje een open deur, maar weet je ook waarom je soms periodes goed, en soms tijden slecht slaapt? Nu slaap ik altijd goed, dus het zal wel een domme gedachte zijn. Maar als jij bijvoorbeeld periodes aan het malen/stressen bent, ben je misschien meer gebaad bij technieken hoe je je gedachten kan verzetten.

Qua rare dromen was er volgens mij een link met magnesium en verhoudingsgewijs meer rem slaap.
 
Oja, en ik weet dat voeding/cafeïne etc ook invloed hebben op je slaap, maar dat is voor nu even niet mijn vraag :)
Jammer want ik wil over mentale/fysieke stress beginnen omdat het periodes wel/niet is. :D
 
Als je melatonine structureel neemt dan ga je het zelf minder aanmaken geloof ik. Vaak liggen mensen wakker omdat ze overdag te weinig rustmomenten hebben en daardoor 's avonds nog aan staan en de dag nog moeten verwerken. Ook kan het te maken hebben dat je tot vlak voor het naar bed gaan nog naar scherm kijkt.
 
Vermijd blauw licht uur voor je gaat slapen of koop er een speciale bril voor die het blokt. Een koele kamer werkt persoonlijk voor mij ook. Slapen nu op het begin met de kleine op de kamer, maar dan moet de kamer 20 graden verwarmd zijn en vind het echt behoorlijk klote. Liefst slaap ik 12 maanden pj raam open al vriest het.

Melatonine 3mg slik ik nu ruim een jaar, werkt goed na 30min krijg je slaap feelings en na 7/8uur slaap voel je jezelf smorgens ook echt uitgeslapen. Denk wel dat het mentaal verslavend kan werken aangezien ik het periodes niet gebruik om “af te kicken” en merk dat ik dan ook wat moeite krijg om in slaap te komen, kan tussen de oren zitten wellicht.
 
Als je melatonine structureel neemt dan ga je het zelf minder aanmaken geloof ik. Vaak liggen mensen wakker omdat ze overdag te weinig rustmomenten hebben en daardoor 's avonds nog aan staan en de dag nog moeten verwerken. Ook kan het te maken hebben dat je tot vlak voor het naar bed gaan nog naar scherm kijkt.
Ik neem het niet structureel omdat je er dan aan gaat wennen (denk ik??), en dus steeds meer nodig hebt , en ik er erg op reageer (dromen heftig / zweten snachts) . De tips hierboven (cafeinne gebruik / licht vermijden etc) <-- ben ik bekend mee
 
Hoeveel uur slaap je pd denk je?
 
Heb deze van de kruidvat werkt goed

prd-front-5160905-1-600x600 (1).jpeg
 
Ik neem het niet structureel omdat je er dan aan gaat wennen (denk ik??), en dus steeds meer nodig hebt , en ik er erg op reageer (dromen heftig / zweten snachts) . De tips hierboven (cafeinne gebruik / licht vermijden etc) <-- ben ik bekend mee
Mediteer je? Ik mediteer 2x 30 minuten per dag en heb genoeg aan 4u slaap per nacht (daardoor?) Ik ga op bed liggen en ben weg, ik word altijd vanzelf heel vroeg wakker.
 
Mediteer je? Ik mediteer 2x 30 minuten per dag en heb genoeg aan 4u slaap per nacht (daardoor?) Ik ga op bed liggen en ben weg, ik word altijd vanzelf heel vroeg wakker.
Dat is gvd handig man, maar dan moet je wel 19 uur normaal kunnen functioneren vind ik dan. Lukt dat? Focus behouden op saaie dingen etc? Ik wandel redelijk wat om het koppie leeg te maken omdat ik onrustig word van stilzitten (mediteren) en dan roep 'iets te zweverig' :D
 
Dat is gvd handig man, maar dan moet je wel 19 uur normaal kunnen functioneren vind ik dan. Lukt dat? Focus behouden op saaie dingen etc? Ik wandel redelijk wat om het koppie leeg te maken omdat ik onrustig word van stilzitten (mediteren) en dan roep 'iets te zweverig' :D
Wandelen kan ook een manier zijn van mediteren (zo klinkt het wel wat bij jou omdat je je hoofd leeg maakt). Ik hoef niet meer te presteren enzo. Maar de dingen die ik doe op een dag gaan wel goed. Ben wel blij met de extra uurtjes die ik elke dag heb.
 
Haha mediteren? Sorry maar daar heb ik echt geen zin/tijd / tijd voor maken voor :p
 
Back
Naar boven