MuscleMeat

Melk goed of slecht??? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RobbieH

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
865
Waardering
0
Is melk nou goed of slecht???
Ik kon via de search niks erover vinden.
 
op zich goed tijdens bulken.

maar je kunt het beter niet gebruiken tijdens het droogtrainen. Dikkere huid etc. Dat maakt het altijd een minder goed produkt als je juist je definitie wil verhogen.
 
Magere melk (drink ik altijd) is niet verkeerd. 4 gram eiwit per 100 ml en vet vrij.
Zitten wel melk suikers in, en als je voor een wedstrijd voorbereid adviseren ze om melk de laatste maand eruit te halen, maar voor niet wedstrijd BB ers erg goed hoor.
 
Originally posted by RichardV
Magere melk (drink ik altijd) is niet verkeerd. 4 gram eiwit per 100 ml en vet vrij.
Zitten wel melk suikers in, en als je voor een wedstrijd voorbereid adviseren ze om melk de laatste maand eruit te halen, maar voor niet wedstrijd BB ers erg goed hoor.

mee eens.. vloeibaar eiwit, oftewel zeker voor degene die lastig aan hun eiwitten komen, neem tussendoor een liter melk, evt. 2x per dag.. een makkelijke manier om eiwit binnen te krijgen..
 
Goed of slecht? Zo zwart wit kun je het eigenlijk niet stellen. De koolhydraten zorgen voor grote insuline schommelingen. Verder levert het wel de nodige eiwitten. Het is dus niet echt slecht maar zeker ook niet goed in mijn ogen, ook niet in de 'bulk'.
 
lactose zorgt voor grote insulineschommelingen?? melk heeft een lage GI he..
 
Vind melk ook een prima eiwitbron. Lekker makkelijke eiwitten.
 
Op deze site stond in een topic een link naar www.pilliewillie.nl en daar stond dit:



Kan je nu nog eens uitleggen waarom we geen melk moeten drinken?
De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis. Amerikaanse onderzoekers hebben twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Nog een glaasje melk?
Als je op het web zoekt dan vindt je over melk tegenstrijdige berichten. Als je echter de wetenschappelijk informatie bestudeert kan je maar één conclusie trekken: melk is niet erg gezond maar wel erg goed voor de Nederlandse economie. Hier onder vind je een aantal standpunten, en een aantal wetenschappelijk bewezen feiten over melk en ook over calcium.
Melk vormt een slijmlaag op de ingewanden
[Bron: Boek, "Eet je vit"]

De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis.
Melkproducten bevatten lichaamsvreemde eiwitten die eerst door het lichaam moeten worden omgezet naar lichaamseigen eiwitten. Het enzym, lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt. Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase zal bij grote consumptie van melkproducten tot problemen leiden. Melkproducten kunnen een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben. Zure melkproducten en geiten- en schapenkaas worden beter verteerd en zijn minder slijmvormend.
Te veel eiwitten veroorzaakt extra verlies van kalk via de nieren
[Bron: Boek, "U kunt langer blijven leven"]

Professor Defares vindt slijmvorming door melk nog niet wetenschappelijk aangetoond. Hij stelt dat melk een bron is van eiwit en calcium en helaas vet. Overmatige consumptie van eiwit leidt, volgens Defares, tot extra calciumverlies via de nieren. Dat betekent dat je nog meer calcium nodig hebt om een goede botopbouw te handhaven. Meer melk helpt hier niet, dat is, vanwege de eiwitten in melk, een vicieuze cirkel. Maar er zijn natuurlijk andere voedingsmiddelen waarin wel calcium maar geen eiwitten zitten. Voorbeelden zijn broccoli (260mg/400gr), boerenkool (180mg/100gr), tahoe (190mg/100gr), vijgen (280mg/100gr) en Bulgaarse yoghurt (180mg/100gr). Natuurlijk zijn er nog altijd voedingssupplementen. Pas wel op, te veel calcium is niet goed.
Extra calcium alleen samen met magnesium
[Bron: Web, Live Extention Foundation]

Calcium suppletie om botontkalking tegen te gaan moet je alleen toepassen in combinatie met magnesium. Als je botontkalking wilt tegen gaan zorg dan dat de calcium / magnesium suppletie verhouding ongeveer 2 / 1 is. Gebruik een magnesium dat gebonden is aan een aminozuur anders wordt het niet goed in je lichaam opgenomen. Gebruik wat extra vitamine D om de absorptie van calcium te verbeteren (er zit vaak al voldoende vitamine D in een goede multi-vitamine).
"Melk moet" -- voor de Nederlandse economie!!!!
[Bron: De Volkskrant]

Amerikaanse onderzoekers stellen dat één glas halfvolle melk net zo slecht voor de gezondheid is als de consumptie van twee speklapjes. Melk is n.l. een belangrijke leverancier van dierlijk, en dus slecht vet. Bovendien bevat melk kleine hoeveelheden dioxinen en pcb's.

Het komt steeds meer voor dat kinderen allergisch blijken te zijn voor melk. Koemelkallergie kan bij kinderen behoorlijke problemen veroorzaken, van ademhalingsproblemen tot en met extreem wild en druk gedrag.

Melk bevat grote hoeveelheden kalk. In Nederland krijgen mensen die gezond eten echter al voldoende kalk binnen. De Nederlandse gezondheidsraad heeft daarom eind 1998 geadviseerd geen extra calcium suppletie te gebruiken als preventie tegen botontkalking (dus ook geen Ca+ melk). De raad legt meer de nadruk op vitamine D suppletie die de opname van calcium in het lichaam verbeterd.

De Harvard Medical School in Amerika heeft twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Nog een glaasje melk?

Waarom drinken we dan in godsnaam zoveel melk in Nederland? Is Joris Driepinter wel gezond? Het is diep triest, maar na de Parlementaire Enquête over de Bijlmerramp verbaast niets me meer.


De noodzaak om Nederland aan de melk te krijgen was een economische.

Begin jaren dertig was er een enorm melkoverschot en er was een crisis, vooral op het platteland ging het slecht. De boeren moesten aan het werk gehouden worden. Daarom werd in 1934 het Zuivelbureau opgericht met als taak Nederland aan de melk te brengen. In de dertiger jaren was de voeding in Nederland zo schraal dat kinderen die melk dronken dikker en langer werden dan kinderen die dat niet deden; in de 50er jaren was er geen verschil meer. De reden dat wij melk drinken is niet om onze gezondheid te verbeteren maar om de economie te verbeteren.
Het Zuivelbureau richtte zich vooral op de jeugd, compleet met gesubsidieerde schoolmelk, "Melk moet", Joris Driepinter en de M-Brigade. Wat echter niet iedereen weet is dat het Zuivelbureau gefinancierd wordt door de industrie. Dit is een belangenverstrengeling die anno 1999 ondenkbaar zou zijn. Het is trouwens slecht afgelopen met Joris Driepinter, hij heeft een flink aantal allergien opgelopen, is hyper actief en zit nu in een rolstoel omdat hij zes keer zijn heup heeft gebroken en dat allemaal door die drie glazen melk per dag.
Door lezers gemelde resultaten
Ik wil heel graag weten welke resultaten met mijn adviezen worden behaald. Ervaringen van anderen zijn waardevoller dan tien artikelen van mij. Wilt u mij alstublieft laten weten of u resultaten boekt met deze informatie!!!!

LIJST NOG NIET BESCHIKBAAR, WORDT AAN GEWERKT
Referenties
"Eet je vit", Anne Marie Reuzenaar, pagina 12 - 13
lef.org/prod_hp/abstracts/php-ab395c.html
www.lef.org/protocols/prtcl-085.shtml
"U kunt langer blijven leven", Prof. dr. J.G.Defares, pagina 152 - 159
De Volkskrant, 18 februari 1999, pagina 11
------------------------------------------------------------------------------------
Overdreven onzin of waarheid??
 
Originally posted by burn
Goed of slecht? Zo zwart wit kun je het eigenlijk niet stellen. De koolhydraten zorgen voor grote insuline schommelingen. Verder levert het wel de nodige eiwitten. Het is dus niet echt slecht maar zeker ook niet goed in mijn ogen, ook niet in de 'bulk'.
Onzin, melk suiker of lactose heeft een betrekkelijk lage GI/II en zal zeker geen grote schommelingen teweeg brengen.
ter info: de GI van melk is 39 of lager dat is minder dan pasta rijst of brood etc.
Algemeen word aangenomen dat en GI van 50 of lager al staat voor goede koolhydraten maw koolhydraten die gezond en traag werken.
Nog iets: lactose breekt in je darmen af naar glucose en galactose, die laatste kan niet meteen omgezet naar glucose dus moet eerst door de lever.

Maar wat is het belangrijkste, melk is een ideale bron van eiwit voor zowel jong als oud. Het leverd een aanzienlijke hoeveelheid eiwit, dat traag is en niet snel oxideert, ideaal tijdens de dag en ideaal voor herstel van je lichaam na zware sport prestaties.

RobbieH, wat die negatieve publiciteit van melk betrefd zou ik me niet teveel van aantrekken, bijna alles wat eetbaar is heeft wel enkele nadelige kenmerken.
Ik kan ook elke argument tegenspreken met een onderzoek of een uitleg dat net het tegenovergestelde zegt.
Bijv. vet in melk zou ongezond zijn. ALLE verzadigd vet is ergens ongezond ALS je er TEVEEL van eet.
Bovendien , niemand weerhoud je ervan om afgeroomde melk te kiezen als je liever wat minder vet in je dieet hebt.
Nog iets: er zouden chemische sporen inzitten die er niet in thuishoren, neem dan biologische melk.
Allemaal opgeklopte en overdreven kritiek IMO.
 
Originally posted by admin

Onzin, melk suiker of lactose heeft een betrekkelijk lage GI/II en zal zeker geen grote schommelingen teweeg brengen.
ter info: de GI van melk is 39 of lager dat is minder dan pasta rijst of brood etc.
Algemeen word aangenomen dat en GI van 50 of lager al staat voor goede koolhydraten maw koolhydraten die gezond en traag werken.
Nog iets: lactose breekt in je darmen af naar glucose en galactose, die laatste kan niet meteen omgezet naar glucose dus moet eerst door de lever.

Maar wat is het belangrijkste, melk is een ideale bron van eiwit voor zowel jong als oud. Het leverd een aanzienlijke hoeveelheid eiwit, dat traag is en niet snel oxideert, ideaal tijdens de dag en ideaal voor herstel van je lichaam na zware sport prestaties.

RobbieH, wat die negatieve publiciteit van melk betrefd zou ik me niet teveel van aantrekken, bijna alles wat eetbaar is heeft wel enkele nadelige kenmerken.
Ik kan ook elke argument tegenspreken met een onderzoek of een uitleg dat net het tegenovergestelde zegt.
Bijv. vet in melk zou ongezond zijn. Alle verzadigd vet is ergens ongezond ALS je er TEVEEL van eet.
Bovendien , niemand weerhoud je ervan om afgeroomde melk te kiezen als je liever wat minder vet in je dieet hebt.
Nog iets: er zouden chemische sporen inzitten die er niet in thuishoren, neem dan biologische melk.
Allemaal opgeklopte en overdreven kritiek IMO.
Niks aan toe te voegen, volledig mee eens.. en dat verhaal van een dikke huid?? ik heb er me twijfels bij, als ik ze zie met 5,5% vet, strepen op de spieren en dikke aderen, en 2 liter melk per dag, zou ik niet bepaald willen zeggen dat je huid dik wordt.. mischien dat het voor een podiumatleet iets uitmaakt, voor de rest geen fok..
 
Ok, bedankt voor de info :)
Ben blij dat het dus allemaal opgeklopte onzin is want melk is best handig op mijn werk aangezien ik niet zomaar vanalles kan gaan eten.
En ik drink ook altijd magere melk.
En over dat alles ergens wel ongezond is klopt ook ja.
Ze vertelden mij laatst op mijn werk ook dat 2 keer per dag warm eten ongezond is, hadden ze ergens gehoord....
Tsja dat komt dan af van personen die drinken en roken.
Nou dat doe ik alletwee niet dus laat mij maar lekker ongezond doen met mijn 2 maaltijden per dag en mijn melk:D
 
Originally posted by admin

Onzin, melk suiker of lactose heeft een betrekkelijk lage GI/II en zal zeker geen grote schommelingen teweeg brengen.
ter info: de GI van melk is 39 of lager dat is minder dan pasta rijst of brood etc.
Algemeen word aangenomen dat en GI van 50 of lager al staat voor goede koolhydraten maw koolhydraten die gezond en traag werken.


Maar wat is het belangrijkste, melk is een ideale bron van eiwit voor zowel jong als oud. Het leverd een aanzienlijke hoeveelheid eiwit, dat traag is en niet snel oxideert, ideaal tijdens de dag en ideaal voor herstel van je lichaam na zware sport prestaties.
Onzin? Kun je vinden.
Melk heeft zeker geen lage II, wel een lage GI. En ik had het ook over insuline schommelingen. Verder moet je zelf weten of je melk in je dieet opneemt. Ik wil ook tijdens het bulken zo min mogelijk vet in verhouding met spieren en daar passen de koolhydraten in melk niet bij. Ik kies voor langzame vezelrijke koolhydraten. Als je extra kcal nodig hebt dan is melk een makkelijke kcal. bron. In mijn ogen zijn er genoeg andere eiwit bronnen die voldoen aan dezelfde eisen.
 
T, wat betreft dioxinen, die zitten ook in biologische melk. Dioxinen slaan namelijk neer vanuit de (vervuilde) lucht op het gras. Voordeel van biologische melk is wel dat er geen bestrijdingsmiddelen over dat gras heen gaan en dat de koeien geen antibiotica krijgen etc..

Ik vermoed dat de Nederlanders zo lang en groot zijn doordat er hier zoveel melkproducten gedronken en gegeten worden (de oorzaak zit denk ik in de hoge eiwitinname die daar mee gepaard gaat). Nu zie ik dus in het stukje van Robbie dat we dat te danken hebben aan een een economische campagne. Grappig! :D

Verder ben ik van mening dat melk nou niet bepaald ongezond hoeft te zijn. Het lijkt me zelfs een van de gezondere componenten in de gemiddelde hedendaagse voeding. Melk is een voedingsproduct uit de natuur met een uitgekiende balans van voedingsstoffen (mits niet afgeroomd). Natuurlijk is die balans niet specifiek afgestemd op de mens maar het is altijd nog beter dan koekjes, candybars, koffie, jam etc. Wat betreft de bloedsuikerspiegel lijkt het me zelfs beter dan sinaasappelsap en zeker beter als fruitdrankjes met toegevoegde suiker.
 
Originally posted by burn

Onzin? Kun je vinden.
Melk heeft zeker geen lage II, wel een lage GI. En ik had het ook over insuline schommelingen. Verder moet je zelf weten of je melk in je dieet opneemt. Ik wil ook tijdens het bulken zo min mogelijk vet in verhouding met spieren en daar passen de koolhydraten in melk niet bij. Ik kies voor langzame vezelrijke koolhydraten. Als je extra kcal nodig hebt dan is melk een makkelijke kcal. bron. In mijn ogen zijn er genoeg andere eiwit bronnen die voldoen aan dezelfde eisen.

Zoals? Welke andere eiwitbron bevat zoveel casseine/traag eiwit en is tegelijkertijd drinkbaar/vloeibaar?
Soyamelk? Laten we daarover zwijgen, nog meer verhaaltjes over ongezonde bijwerkingen.
kan je mij de II van melk geven, want volgens mij maakt dat geen bal uit als de GI laag is.
 
Originally posted by Kris
T, wat betreft dioxinen, die zitten ook in biologische melk. Dioxinen slaan namelijk neer vanuit de (vervuilde) lucht op het gras. Voordeel van biologische melk is wel dat er geen bestrijdingsmiddelen over dat gras heen gaan en dat de koeien geen antibiotica krijgen etc..
Alleen, niet overal is de lucht zo erg vervuild. Ik denk dat de hoeveelheden die je dan in melk terugvind zo laag zijn dat ze werkelijk te verwaarlozen zijn.
 
Originally posted by admin


Zoals? Welke andere eiwitbron bevat zoveel casseine/traag eiwit en is tegelijkertijd drinkbaar/vloeibaar?
Soyamelk? Laten we daarover zwijgen, nog meer verhaaltjes over ongezonde bijwerkingen.
kan je mij de II van melk geven, want volgens mij maakt dat geen bal uit als de GI laag is.

Voor mij hoeft een eiwitbron niet drinkbaar te zijn, ik hou juist van eten. Daarom zei ik ook als je de kcal nodig hebt dan kan het handig zijn, ik kan makkelijk genoeg eten. Anders zou je een shake kunnen nemen.

De ii van melk kun je hier wel zien: http://www.testosterone.net/img/photos/210_leanchart.gif
[Link niet meer beschikbaar]
Deze onderzoeken zijn echter vaak niet 100% goed uitgevoerd. Ook is het zo dat niet alles d.m.v. wetenschap verklaart kan worden. Mijn ervaring is gewoon dat melk zorgt voor een slechte definitie en niet alleen door de 'dikkere huid'.
 
Wat wordt bedoeld met de 'II' ?
 
Insuline index..

En nederland is que controle op voedingsmiddelen een van de strengst, zo niet het strengst gecontroleerde lang. Mijn vader onderzoekt de hoeveelheid hormonen in diervoeders en vee en zware metalen in veevoeders en vee en ik kan je vertellen die controles gaan zo extreem ver dat de kleinste concentraties zonder problemen opgepikt worden. ik zou me daar dus echt niet druk om maken.. simpel vb. als jij in een zwembad vol water 1 druppel van een metaal oplost pikt die apparatuur dat er zonder problemen uit.. veiliger als ned. zul je het echt niet vinden, wij zijn op land en tuinbouw gebied extreem ver ontwikkeld. kijk bv. naar lu en dlo, enz..
 
Het is normaal dat de II altijd wat hoger ligt dan de GI, de II duid aan hoe insuline afgifte is, de GI hoeveel glucose daar tegenover staat.
Maw een hogere insuline maar weinig glucose in het bloed zorgt niet noodzakelijk voor vetopslag.
Verder door andere dingen bij je melk te eten kan je de II en Gi verlagen.
Bijv. melk+ brood, melk+ groenten melk +brinta enzovoort.
het gaat dus niet op om melk daarvoor af te keuren.
Verder at soulreaver zegt: je denkt toch niet dat na alles wat er gebeurd is dat men nog maar een beetje toxische stoffen gaat toelaten in de voeding?

En nog iets: als melk besmet zou zijn door dat koeien vervuild gras eten, wat denk je dan dat er met alle andere zuivel - en vleesproducten gebeurd?
Dan kan je zelfs geen brood of graanproducten meer eten want alles is blootgesteld aan de buitenlucht.
Dus al je andere eiwitbronnen zijn net zo vervuild hoor (als er al sprake van is)
 
er zijn ook vele onderzoeken die hebben aangetoond dat mensen die 'veel' melk drinken, lagere vetpercentages hebben... wordt in verband gebracht met calcium, zou een gunstig effect hebben..... maar dan wel calcium uit zuivel, want los calcium supplementeren had minder effect op het vetpercentage..... kan ff geen websites/onderzoeken melden nu.... (geen zin om te zoeken, hehe..):D
 
Back
Naar boven