Fitness Seller

Mening / Advies over Full Body schema

Bezoekers in dit topic

CaptainW

Novice
Lid geworden
28 dec 2022
Berichten
3
Waardering
2
Lengte
1m79
Massa
72kg
Beste vrienden,

Ik ben sinds begin November begonnen met trainen. Ik wilde graag 3x per week trainen, dus ik zag online dat een full body schema hier het beste bij paste.
Ik was opzoek naar een full body schema die zowel op kracht als op hypertrophy is gericht.
Ik volg dit schema nu een aantal weken en zie ook wel gains. Verder gaat mijn kracht ook omhoog (progressive overload).
Ik doe dit icm een bulk. Ik had nl ondergewicht, zit nu op een nette 72 kg. Maar dit mag zeker nog omhoog.

Mijn vraag is: is mijn schema ondanks de gains optimaal? Hebben jullie misschien nog advies of zelfs een beter alternatief voor nog meer gains?
Of zit ik hiermee wel in de goede richting?

Ik heb het schema bijgevoegd als bijlage. Alvast super bedankt voor jullie tijd en advies!

(PS: Ik heb dit schema niet zelf gemaakt, aangezien ik hier de vereiste kennis voor mis. Ik heb deze na urenlang zoeken via YouTube gevonden en de reviews klonken wel positief)
 

Bijlagen

  • C66FE74E-78F7-42C0-A9F2-3F8D6EF99E5D.jpeg
    C66FE74E-78F7-42C0-A9F2-3F8D6EF99E5D.jpeg
    543 KB · Weergaven: 126
Voor een echte beginner vind ik dit schema minder geschikt. Zou zelf beginnen met bv starting strength, greyskull, 5x5 of de ub/lb uit de stickie.
Gewicht aankomen = meer eten dan je verbruikt, ongeacht hoe je traint. Door training zorg je ervoor dat dit grotendeels spiermassa is en niet vet.
 
opzich geen slecht schema voor een full body. Persoonlijk had ik een upper, lower, upper gedaan (lower, upper, lower kan ook maar voor de meeste beginners minder entertainend).
Zoals Solway Firth ook zei, je kan zoveel trainen als je wilt maar als je niet eet kom je niet aan dus onderschat dat niet. succes!
 
Voor een echte beginner vind ik dit schema minder geschikt. Zou zelf beginnen met bv starting strength, greyskull, 5x5 of de ub/lb uit de stickie.
Gewicht aankomen = meer eten dan je verbruikt, ongeacht hoe je traint. Door training zorg je ervoor dat dit grotendeels spiermassa is en niet vet.
Dank voor je bericht! Ik had idd ook naar de schema’s gekeken die je opnoemt. Maar ik was bang dat de ‘gains’ hiermee minder te zien zouden zijn aangezien het echt krachtgerichte training is.
Het eten en aankomen gaat tot nu toe wel goed. Was even wennen en wat proppen, maar ik merk nu dat het allemaal vlot naar binnen gaat.
opzich geen slecht schema voor een full body. Persoonlijk had ik een upper, lower, upper gedaan (lower, upper, lower kan ook maar voor de meeste beginners minder entertainend).
Zoals Solway Firth ook zei, je kan zoveel trainen als je wilt maar als je niet eet kom je niet aan dus onderschat dat niet. succes!
Dankjewel! Ik heb een upper lower upper schema al eens voorbij zien komen, maar ik heb mij hier eerlijk gezegd niet heel erg in verdiept. Ik weet niet of dit beter zou zijn dan een full body 3x per week?

Het eten onderschat ik zeer zeker niet haha. Ik kom netjes aan in een mooi tempo, ik zie ook dat mijn lichaam er al iets gevulder uitziet.
Bij het lage gewicht dat ik had zie je een kilo erbij best snel.
Goed om te weten trouwens dat m’n full body schema opzich geen slecht schema is
 
Ik weet niet of dit beter zou zijn dan een full body 3x per week?
Één van de belangrijkste regels in fitness is dat er nooit een "juist" antwoord is. sommige mensen herstellen sneller en kunnen 3x in de week full body wel aan. andere mensen hebben wat langer nodig en kunnen dus wat meer rust tussendoor gebruiken.
ditzelfde geld voor bepaalde oefeningen waarvan squat een goed voorbeeld is: niet iedereen is gemaakt om optimaal te squaten, vaak is een oefening als leg press of smith machine squats een goede vervanger.

Dus luister naar je lichaam en laat niemand je zomaar iets vertellen. Probeer het zelf zie hoe hoe het gaat, probeer eventueel een andere variatie van de oefening, lichter gewicht meer of minder reps etc etc. Je zal de meeste ervaring, en dus gains, krijgen door te experimenteren.
 
Maar ik was bang dat de ‘gains’ hiermee minder te zien zouden zijn aangezien het echt krachtgerichte training is
Then you're in for a surprise! Voor wat meer hypertrophy wordt vaak enkele isolatie of assistance oefeningen toegevoegd.
 
Één van de belangrijkste regels in fitness is dat er nooit een "juist" antwoord is. sommige mensen herstellen sneller en kunnen 3x in de week full body wel aan. andere mensen hebben wat langer nodig en kunnen dus wat meer rust tussendoor gebruiken.
ditzelfde geld voor bepaalde oefeningen waarvan squat een goed voorbeeld is: niet iedereen is gemaakt om optimaal te squaten, vaak is een oefening als leg press of smith machine squats een goede vervanger.

Dus luister naar je lichaam en laat niemand je zomaar iets vertellen. Probeer het zelf zie hoe hoe het gaat, probeer eventueel een andere variatie van de oefening, lichter gewicht meer of minder reps etc etc. Je zal de meeste ervaring, en dus gains, krijgen door te experimenteren.
Ja je hebt helemaal gelijk. 3x full body lukt toe nu toe wel. Heb toch wel het gevoel dat ik voldoende rust heb om te herstellen. Zal idd eens een beetje experimenteren of variaties gebruiken. Zal hier zeker wel ervaring mee opbouwen.
Then you're in for a surprise! Voor wat meer hypertrophy wordt vaak enkele isolatie of assistance oefeningen toegevoegd.
Ik heb het even opgezocht en ik zie het idd. In mijn schema zitten in principe al isolatie oefeningen, maar deze zou ik om de zoveel tijd kunnen inwisselen voor andere oefeningen. Dan blijft het allemaal een beetje een uitdaging ;)

Echt bedankt jongens voor jullie hulp en tips. Echt het voorbeeld van een mooie gym community!
 
In mijn schema zitten in principe al isolatie oefeningen, maar deze zou ik om de zoveel tijd kunnen inwisselen voor andere oefeningen
Weet niet of je echt net begint, maar in dat geval kun je het best een hele tijd dezelfde oefeningen blijven doen en daar goed in worden. Lineaire progressie is het doel, focus op uitvoering. Leer vooral de compounds (squat, bench, ohp, deadlift, rdl, rows) goed aan. Isolatie is nog niet zo belangrijk, zorg eerst voor een solide basis. Daar ga je naderhand veel profijt van hebben.
 
Back
Naar boven