1. Selecteer hier of je gepersonaliseerde advertenties wilt zien (Opt-in). Je kan je keuze nadien nog veranderen via de meer info link of de notificatie wegklikken. Steun het forum door je adblocker uit te schakelen. We hebben een beperkt aantal banners met een minimale impact op de gebruikerservaring.

Opt-in   Meer info

Ontzet Notitie

Meningsverschillen

Discussie in 'Oefeningen' gestart door RougeMonkey, 18 okt 2002.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. RougeMonkey

RougeMonkey King of the hill Elite Member Topic Starter

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Veel mensen verklaren mij voor gek als ik bijvoorbeeld zeg dat 9 setjes voor borst per week genoeg zou kunnen zijn, is er ergens een goed artikel online die de traingsmethoden die de mensen hier gebruiken goed onderbouwd?

2. SQUAT

SQUAT Prof Bodybuilder Prof Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Ja, gelijk heb je.
    Wanneer je aan je bortstraining (na deze goed gestretcht te hebben) begint en voor je eerste oefening
    (vb: incline press) 1 opwarm set doet, gevolgd door 1 set aan 65% van je 1RM voor 8 reps, gevolgd door 80% van je 1RM en daar een max. aantal herhalingen alleen uithaald + 2 geforceerde reps + 2 negatieve reps.
    Voor je 2e oefening (vb: flyes) 1 set met 65% van je 1RM voor 8 reps, gevolgd door 1 set met 85% op dezelfde wijze als voor incline.
    Voor je 3e oefening (vb: dumbbell press) een set aan 65% en een aan 85% zoals beschreven voor flyes.
    En als laatste oefening een set barbell pulls met gestrekte armen aan 70% van je 1RM + 2 geforceerde reps + 2 negatieve reps. Boven je pecs 2 seconden hard aanduwen voor alle oefeningen. Tot het uiterste voor je aan de negatieve begint is TOT HET UITERSTE zonder hulp en strikt! D'as het moeillijkste! Ik ken veel gasten die zeggen "ja maar dit doe ik altijd!" Tot je hen eens volgt! Tot het uiterste wil zeggen dat je er geen beweging meer inkrijgt, je ogen er als het ware uitpuilen en ze een vod in je mond moeten duwen omdat je heel de gym onderkeelt (nee, dit heeft niets met "ik ben een hardcore bodybuilder!" te maken.
    Natuurlijk dit alles binnen een blessureveilige limiet. NIET VOOR BEGINNERS!
    Heb je al eens geteld hoeveel sets je deed? En groeien zul je als een kool. (Indien voeding en rust aangepast zijn)

3. Big-T

Big-T Administrator Admin Founder - R.I.P.

Leuk Bevonden:
    3.220
    Geslacht:
    Man
    Eigenlijk kan je beter die mensen voor gek verklaren dat ze er meer doen.

Ik stel voor dat je dit ff uitprint en onder die mensen die je gek verklaren hun neus duwd. :D

4. wateengedoe2

wateengedoe2 Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    T, is dit off topic? ??? Is toch gewoon training?

5. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.220
    Geslacht:
    Man
    Daarom heb ik deze thread ook naar training gemoved ;)

6. SQUAT

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Waarom dan toch meerdere sets gaan doen en niet direct je maximale sets?
    Naar een hoogtepunt werk je naartoe, (sorry heeft niets met coïtus te maken, maar je zou het wel kunnen vergelijken) het zou gewoon schadelijk zijn om direct je maximale set te doen. Gewrichten, pezen en spieren zouden hieronder lijden en ook psychologisch moet je naar die maximumsets toewerken. Dus is het wel normaal dat iemand meer sets maakt dan een ander persoon omdat ie gewoon meer nodig heeft voor hij aan zijn eigenlijke maximumset kan beginnen. Ouderdom speelt waarschijnlijk ook een rol.

7. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.220
    Geslacht:
    Man
    Ik denk dat de opwarming zeer compleet moet zijn, zeker bij low volume training.
    Hoe beter je opwarmt, hoe minder kans dat je blessures oploopt.
    Dus een oef waarbij je 2 worksets of minder doet, maakt dat je opwarming langer moet worden, 2 tot 3 sets waarbij je dus niet tot failure gaat.
    Al ben ik geen voorstander van 1 set/oef ik wilde enkel aantonen dat meer dan 9 worksets per kleine tot middelgrote groep vrij zinloos is.

8. RougeMonkey

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Dank je voor het artikel

Ik had het trouwens over 9 worksets

9. Big Cat

Big Cat CEO @Muscleandsportsscience.be Elite Member

Leuk Bevonden:
    335
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m84
    Massa:
    97kg
    Vetpercentage:
    6%
    Re: Re: Meningsverschillen

Ik kan je vergelijkende studies tonen die dit tegenspreken. Waarin 1 enkele set tegenover 3 sets nagenoeg geen effect hadden. Dit in rechtstreekse gecontroleerde dubbel-blinde studies ...

10. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.220
    Geslacht:
    Man
    Posten die handel :) mare ben zoals gezegd niet voor 1 set/oef was enkel om aan te tonen dat hoog volume niet beter is.

11. RougeMonkey

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Mijn max 1RM voor benchpress is atm 80 denk ik
    Kan ik het volgende dan toepassen? :

12 * 20 (stang)
    8 * 50
    8 * 60
    65 till failure

is dat wat?

en is dit systeem dan overal op toepasbaar?

edit:
    Nu heb ik dus maar 1 work set
    wat ik eigenlijk altijd doe is 3 worksets:

opwarmen
    11*60
    8/9 * 65
    4/5 *70

Kan ik hier beter een 12 * 50 bij plakken als `semi-warmup` ofzo?

Laatst bewerkt: 28 okt 2002
  12. SQUAT

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    1 max set to faillure kan gewoon niet genoeg zijn. Wat belangrijk is is dat de spier die je aanpakt lang genoeg onder spanning heeft gestaan om deze te beschadigen (dit is waarschijnlijk de enige toegang tot spiergroei). Kan je dit bereiken met 1 max set?
    is dit genoeg om supercompensatie te bereiken? Of zal je gewoon je spier beschadigen (blesseren). Denk dat je de theorie van 1 set to faillure niet kan omzetten in praktijk.

13. Deejay_Spike

Deejay_Spike Freaky Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    26
    Geslacht:
    Man
    dus je zegt dat TUT belangrijker is. wat idd zo is.

ik vind zelfs dat je niet in aantal sets moet kijken, maar eerder naar het totaal volume, en het percentage waar mee gewerkt wordt.

bvb voor laat ons zeggen squats

3*10 reps met bwa, 70% van je 1rm
    en
    6*5 reps met 85% van je 1rm

totaal volume blijft 30 reps, MAAR je kan bij het tweede een zwaarder gewicht gebruiken, wat op zich meer Type IIb spiervezels recruteert dan pakweg je 70%

14. 3XL

3XL Senior Moderator Super Mod

Leuk Bevonden:
    1.464
    Ik denk dat er altijd wel discussie zal blijven bestaan tussen HIT en high Volume. Het beste is gewoon van alles proberen en kijken wat voor jou werkt.

Voor mijzelf train ik alles 1x/week en zit ik bv bij borst maar aan de 5-6 werksets waarvan er 3 tot pos.fail. en 3 tot neg. fail. zijn

Wat 1 set training aangaat. Ik heb het al vaker hier gezet maar als je de org. trainingsvideos van Mike Mentzer bekijk dan zie je dat hij heeeeel iets anders onder 1 set training verstaat als wat op de meeste zg HIT sites vekondigd word.

In de video die ik gezien heb gaat hij er vanuit dat alles tot pos. fail. opwarmen is, en pas als je voldoende opgewarmd ben (2-3 tot pos.fail.)sets) doe je 1 set tot absoluut neg. faill. (dus pre-ex. => reps => forcedreps ed)

Als je het op deze manier bekijkt dan is de Tijd Onder Spanning ruim voldoende om voor spiergroei te zorgen. Het enige nadeel hievan is dat de training zelf enorm veel zelfdicipine vraagt en (heb ik gemerkt) erg belastend voor je gewrichten is

15. Deejay_Spike

Deejay_Spike Freaky Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    26
    Geslacht:
    Man
    idd ook. en trouwens, de grootste kritiek die ik de hit 'guru's' kan geven is dat hun manier van werken geen wetenschappelijke backup hebben, endat ze alle andere trainingsmethoden lijken te diaboliseren. ook hebben ze weinig benul van biomechanice of zelfs elementaire fysica

16. xerxes

xerxes Cool Novice

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    wanneer ?

Hi

waanneer is deze discussie eigenlijk voor het eerst begonnen? En waarom is het zo gevoelig bij sommigen scholen/trainers? Ik heb wel eens vroeger bij iemand 3 weken getrained en hij wou absoluut NIETS van HIT training weten. Hij vond het echt onzin.... Vanwaar die haat ? Ik vraag me af waarom deze discussie zo gevoelig ligt ?

Groetjes,

Xerxes

17. man_of_magic

man_of_magic Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m85
    Massa:
    90kg
    Vetpercentage:
    25%
    Ik heb een paar maanden HIT met 1 set per oefening gedaan. Heeft bij mij wel voor een redelijke basis gezorgd. (pezen en gewrichten kunnen wel wat hebben nu :) ).

Echter een training=loeizwaar, en ik merkte dat ik het steeds minder leuk begon te vinden. Plus als ik een beetje moe was vd dag was ging het trainen 's avonds echt voor geen meter.

Waar komt dit op neer :) , zoals eerder gezegd afwisselen !!!

18. 3XL

3XL Senior Moderator Super Mod

Leuk Bevonden:
    1.464
    Voor mijzelf vind ik het grote nadeel dat je niet regelmatig MAG trainen.

Ook al zou het de beste trainingmanier zijn, het moet ook leuk blijven. Als je maar af&toe MAG trainen dan gaat imo de lol eraf.

19. Big-T

Leuk Bevonden:
    3.220
    Geslacht:
    Man
    Re: wanneer ?

Eigenlijk ging de thread niet over (S)HIT vs high volume maar over hoge/lage sets.
    Ik vind HIT persoonlijk crap, op de manier zoals 3XL al zegt vind ik het beter maar 1 set tot maximum is gewoon lame.
    Maar als men lacht met 9 sets per kleine/gemiddelde groep dan zeg ik: beter eronder blijven dan erboven gaan.

20. RougeMonkey

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Wat is jou schema bij bijvoorbeeld BP dan T
    ?

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie