MuscleMeat

Meningsverschillen

Bezoekers in dit topic

Ik wissel nu af met dropsets en halve piramide

week 1

flat bench 12x 50% 4x90% 6x80% 8x75%
incline dumbbell 4x90% 6x80% 8x75%
cable cross 10x70% 8x75% 6x80%

week2

Incline dumbbell 12x50% 8x75% 6x80% 4x90%
flat bench 8x75% 6x80 4x90%
bench flyes 8x75% 7x80% 6x80%

percentages zijn een ruwe schatting.
 
Originally posted by SQUAT
1 max set to faillure kan gewoon niet genoeg zijn. Wat belangrijk is is dat de spier die je aanpakt lang genoeg onder spanning heeft gestaan om deze te beschadigen (dit is waarschijnlijk de enige toegang tot spiergroei). Kan je dit bereiken met 1 max set?
is dit genoeg om supercompensatie te bereiken? Of zal je gewoon je spier beschadigen (blesseren). Denk dat je de theorie van 1 set to faillure niet kan omzetten in praktijk.

ook omdat de beschadiging aan het zenuwstelsel je trainingsfrequentie zal doen dalen.

Maar wat hier gezegd is is belangrijk, want inderdaad, na een set heeft de spier wel een stimulus, maar dan denkt ie dat het eenmalig is en zal hij niet groeien. Pas als de spier beseft dat ie herhaaldelijk zal getaxeerd worden zal ie beseffen dat ie moet groeien om die spanning aan te kunnen.
 
Originally posted by admin
Ik wissel nu af met dropsets en halve piramide

week 1

flat bench 12x 50% 4x90% 6x80% 8x75%
incline dumbbell 4x90% 6x80% 8x75%
cable cross 10x70% 8x75% 6x80%

week2

Incline dumbbell 12x50% 8x75% 6x80% 4x90%
flat bench 8x75% 6x80 4x90%
bench flyes 8x75% 7x80% 6x80%

percentages zijn een ruwe schatting.

Droppen zal je zowiezo. Naargelang je training vorderd en de spier moe wordt, moet je het gewicht toch minderen.
Wat ik wel aanraad is wanneer je al een 1e oefening gedaan hebt, voor je 2e oefening na een (en ik noem dit aftastset om te kijken of er geen spier of gewrichtsprobleem is) aftastset direkt zwaar te gaan. Dus piramiden van zwaar naar licht. Eerst je zwaarste set. Waarom? Omdat anders je spier al moe is voor je aan je maxset kan beginnen. Dus heb je het meeste kracht voor je belangrijkste set. Idem 3e en 4e oefening.
 
ok, ga ik eens proberen dan :) maar ik doe dus al iets in die aard, alleen niet voor alle sets en niet elke week.
Maar het systeem is idd goed.
 
Originally posted by SQUAT


Droppen zal je zowiezo. Naargelang je training vorderd en de spier moe wordt, moet je het gewicht toch minderen.
Wat ik wel aanraad is wanneer je al een 1e oefening gedaan hebt, voor je 2e oefening na een (en ik noem dit aftastset om te kijken of er geen spier of gewrichtsprobleem is) aftastset direkt zwaar te gaan. Dus piramiden van zwaar naar licht. Eerst je zwaarste set. Waarom? Omdat anders je spier al moe is voor je aan je maxset kan beginnen. Dus heb je het meeste kracht voor je belangrijkste set. Idem 3e en 4e oefening.

Klinkt logisch..

Jij bent van mening dat dit altijd de beste manier is?
 
In een individueel programma zoals ik die opstel pas ik altijd de rep range aan aan het predominante vezeltype in een spiergroep. Bijgevolg is het essentieel op elke set evenveel reps te halen, ongeveer. Dus zoals squat zegt kun je niet anders dan lichter gaan voor de 3rde en 4de set.
 
Originally posted by Reinier


Klinkt logisch..

Jij bent van mening dat dit altijd de beste manier is?

hoeft niet altijd zo te zijn denk ik.

misschien kijk ik teveel vanuit mijn eigen standpunt maar ik denk dat er ook dáárin variatie moet gehouden worden.

dus eens opbouwen en dan een aantal sets aan hetzelfde gewicht doen kan volgens mij zeker geen kwaad.

je kan bvb gedurende 3 weken doen zoals squat het beschrijft.
en dan kan je voor 3 volgende weken iets anders doen. bvb opwarmen met 2-3 sets, en dan je zwaarste set, maar met verschillende sets en misschien 1 rep short of concentric failure. is volgens mij een even goede manier om spiergroei te stimuleren, zolang er regelmatig gevarieerd wordt.
 
Originally posted by Big Cat
Ja pas die techniek toe maar soms wil ik echt die korte sets doen met een 'schrik' gewicht zodat je dat zwaardere gewicht toch al eens hebt gehad en bij de volgende training een betere compensatie hebt en sterker staat. Die indruk krijg ik althans.
 
Originally posted by Big Cat
In een individueel programma zoals ik die opstel pas ik altijd de rep range aan aan het predominante vezeltype in een spiergroep. Bijgevolg is het essentieel op elke set evenveel reps te halen, ongeveer. Dus zoals squat zegt kun je niet anders dan lichter gaan voor de 3rde en 4de set.

je gaat ervan uit dat in bepaalde spiergroepen een bepaald vezeltype sowieso predominant is? is dat soms niet wat risky? ik bedoel, dit is zeker niet bij iedereen standaard zo.

ofwel bekijk je eerst hoe die persoon traint en kijk je hoe hij/zij eruitziet en ga je zo ongeveer bepalen waar welke vezeltype dominant is?
 
Originally posted by admin

Ja pas die techniek toe maar soms wil ik echt die korte sets doen met een 'schrik' gewicht zodat je dat zwaardere gewicht toch al eens hebt gehad en bij de volgende training een betere compensatie hebt en sterker staat. Die indruk krijg ik althans.

Je begint nu al direct met je maximum dat je voor die rep range kan gebruiken onmiddelijk na je warm-up set. Snap niet hoe je nog hoger kunt gaan zonder je rep range te verlaten.
 
Originally posted by Spike
je gaat ervan uit dat in bepaalde spiergroepen een bepaald vezeltype sowieso predominant is? is dat soms niet wat risky? ik bedoel, dit is zeker niet bij iedereen standaard zo.


Nee, maar wel zeer makkelijk te achterhalen. Daarom ook dat het voor mij tweemaal zolang duurt om een schema te maken dan bij gelijk welke andere trainer. Ik heb specifieke informatie nodig die erg individueel is.

ofwel bekijk je eerst hoe die persoon traint en kijk je hoe hij/zij eruitziet en ga je zo ongeveer bepalen waar welke vezeltype dominant is?

Moest ik je dat verklappen zou ik mezelf toch niet goed aan het verkopen zijn ? :D
 
Originally posted by Big Cat


Moest ik je dat verklappen zou ik mezelf toch niet goed aan het verkopen zijn ? :D [/B]


roflol!


ah crap... knowlegde is to be passed on, isn't it? :D
 
Originally posted by Big Cat


Je begint nu al direct met je maximum dat je voor die rep range kan gebruiken onmiddelijk na je warm-up set. Snap niet hoe je nog hoger kunt gaan zonder je rep range te verlaten.
Nee hoor rep range verschilt wel , dus beginnen met zwaarste gewicht voor 4 reps dan voor 6 en dan voor 8 reps (dropset) en 8-6-4 voor halve piramide met stijgend gewicht.
Ik zal er eens een week vaste rep range bij doen.
 
Trouwens, hoe kan je nu 3 sets met het zelfde gewicht doen voor het zelfde aantal reps? Dan is enkel je eerste set een to faillure. Indien dit zo is, haal je bij je 2e en 3e set zeker niet het zelfde aantal reps meer.
 
Net Spike op msn zegt dat hij 6 sets van 3 met 150 kg doet (squat) het kan dus zolang je niet helemaal tot failure gaat.
 
Beetje zinloos als het om spiergroei gaat.
Wel goed als je eens de draad wil ontspannen. Kan ook best zwaar zijn als deze sets meer dan 70% van je 1RM bedraagt. Maar of dit effectief zal zijn om spiergroei te bevorderen?
 
Voor Spike kan dat geen kwaad want hij is een powerlifter ...
 
Hmm, interessant onderwerp :)

Wat ik me heb laten vertellen is dat je juist een beetje zwaar moet gaan als je spieren moe zijn, om zo je spieren dus te beschadigen. Ofwel gewoon setjes als 8x 45% 8x 60% 6 - 8x 80% en dan nog 90% till failure. En mij werd ook verteld dat DIT de reden is dat biceps na rug worden getraint en Triceps na Borst, omdat ze dan al moe zijn. Maar dit is dus ook bull?

Zoals ik hier lees beschadig je dus je spieren meer door gelijk na je warmup set zo zwaar mogelijk te pakken (90% ?) en dan rustig aan trugzakken ???

Ik kan in allebei wel logica zien, maar IS er 1 van de 2 het beste? of verschilt dat weer per persoon?
 
is meer omdat als je eerst je biceps traint en dan je rug, je je rug niet maximaal kan belasten omdat je de kracht in je biceps er niet meer voor hebt.
 
Dat snap ik, grote spiergroepen altijd eerst...
Maar het ging mij erom dat het op dezelfde dag gedaan word ipv op een andere dag, de nadruk lag dus een beetje op de dag zelf en niet de volgorde :)
 
Back
Naar boven