Fitness Seller

Menno starting strength

Bezoekers in dit topic

  • Alles is wel een skill en door steeds je setup stappen te doorlopen of met elke rep slijt je dat er in.

    Ik denk niet dat je maar allerlei mogelijke cues moet gaan opzoeken en toepassen, eigenlijk alleen als je iets aan de uitvoering fout doet om dat dan te proberen corrigeren. Dan zoeken naar wat het hem doet voor jou en klaar.

    Anders kun je van alles vinden en inderdaad alle kanten op; de een vind dit de ander vind dat, de ene cue is voor de ene fout de andere cue is voor de tegengestelde fout, of men bedoelt hetzelfde met verschillende cues, blablabla.

    Neem die simpele stappen van het programma, laat daarbij je vorm checken prima, maar dan knallen om die basis eigen te maken. (waarmee je vanzelf wel weer tegen dingen om te leren aanloopt of waarna je alles kunt leren en dan ook in een kader van iets wat je uit ervaring weet kunt plaatsen)
    Dit! :thumb:
     
    Ja.

    Zie onderstaande voor filmpjes. Bij SU leert hij je ook hoe je kan leren voelen of je goed bracet door je vingers naar buiten te duwen.

    Filmpjes kijken, iets kiezen om te proberen, oefenen. Verwacht niet alles inn1 keer tegelijk.

    Filmpjes van onderstaande op YT vind ik vaak nuttig.
    Mark Rippetoe / Starting Strength
    Alan Thrall
    Brian Alsruhe (o.a. over bracing)
    Squat University
    Renaissance Periodization
    Dank je wel!



    Ik merk dat ik na de twee rustdagen nog steeds aardig verzuurd ben na week 1. Ik heb het idee (als ik een beetje rondlees) dat het misschien door mijn vorm zou kunnen komen.

    Het zijn vooral mijn spinal erectors. Maar eerlijk gezegd ook traps enz. Ik had ook een slechte nacht. Kan misschien ook zijn omdat ik echt last van rug kreeg totdat ik mijn matras op de grond lengte (blijkbaar te slap bed).

    Als ik vergelijk wat ik anders deed dan ik nu heb geleerd.

    1. Kon heen rechte rug goed maken
    2. Deed het deadlift echt langs je benen omhoog en omlaag niet goed
    3. Het deel "in het midden van de voet" begreep ik denk ik niet heel goed.
    4. Ik behandelde het als een pull, minder als een leg press.
    5. Denk dus ook dat her gewicht snel iets te hoog was om form breakdown te voorkomen hoe weinig het in theorie ook mag zijn.

    Ik zeg dit omdat ik hem zag zeggen dat meer spierpijn vaak slechte vorm betekent.

    Gezien die vette DOMs weet ik niet of ik week 2 moet beginnen. Misschien paar daagjes rust en reset?

    Sorry als ik tikkie overdenkend ben maar moet even in de flow komen. Dank jullie voor de tips
     
    Laatst bewerkt:
    Oke dankje!
     
    Wat vinden jullie trouwens van active recovery ?
    zoiets bijv? Of is rust echt rust? Man wat ben ik stijf van me eerste week barbell hahaha.
     
    Ja. Ik sta er eerlijk gezegd war van te kijken. Af gezien van de stanf echt langs me benen omhoog halen dat kon iers beter (maar ik heb wel pijn in me schenen dus das goed teken las ik) heb ik het idee dat het best oke ginf deze keer. Miste alleen nog beetje brace. Probeerde te visualiseren dat ik in me buik geslagen ging worden. Het is nog niet de sterkste brace hoop dat hij sterker word.

    Ervaarde het als iets minder vreselijk dit keer. Probeerde vooral te denken aan het Eddie Hall filmpje

    Had zo'n "zat meer in de tank" gevoel, als in 5 kilo erbij lukte denk wel, maar ik had vorige keer al 10 ipv 5 verhoogd omdat hij zei dat sommige mensen ook 10 omhoog konden de eerste paar keer. Maar ga liever iets te traag dan te snel denk ik.

    Vorm van de hoogste sets:
     

    Bijlagen

    • PXL_20240522_145758623.mp4
      4,7 MB
    • PXL_20240522_150218638.mp4
      3 MB
    • PXL_20240522_150916476.mp4
      4 MB
    • PXL_20240522_135302461.mp4
      4,8 MB
    Rug ziet er voor mij ok uit. Alleen ga je in je setup voor de eerste rep denk ik te laag zitten, erna kom je hoger uit met je heupen. Als je dat laatste vooraf al aan kunt nemen zit je goed imho.

    Misschien lag de bar vooraf te ver van je schenen af?

    1716393272064.png
    1716393322424.png
     
    Ik deed het voornamelijk zo omdat ik het idee heb dat Eddie Hall in het voorbeeld filmpje het ook zo deed en het voelt behoorlijk goed tbh. Ik bedoel dit natuurlijk niet om bijdehand te doen ik kan het verkeerd begrijpen natuurlijk.

    Ik bedoel van de reactie van Bullshark (3e post in topic)
     
    Ik deed het voornamelijk zo omdat ik het idee heb dat Eddie Hall in het voorbeeld filmpje het ook zo deed en het voelt behoorlijk goed tbh. Ik bedoel dit natuurlijk niet om bijdehand te doen ik kan het verkeerd begrijpen natuurlijk.

    Ik bedoel van de reactie van Bullshark (3e post in topic)
    Eddie Hall is een strongman van 140-200 kg die 500 kg heeft gedeadlift en een dynamische start gebruikt waarbij hij de bar eerst naar zich toe moet rollen omdat hij door zijn power belly anders niet in positie kan komen. Als hij de beweging lager aanneemt dan denk ik dat hij daarmee de spieren op spanning zet maar nog niet daadwerkelijk vanuit daar het volle gewicht trekt en tijdens die dynamische start wacht tot zijn heupen in de juiste positie zijn voordat hij echt volledig tilt.

    Denk ik, maar persoonlijk heb ik niet het idee dat ik zijn uitvoering moet nabootsen en denk ik dat er een andere basis techniek is.

    Welke Starting Strength leert waarbij je heupen iets hoger starten en je schouders iets voor de bar uitkomen zodat het zwaartepunt onder je schouderbladen zit. Ik denk dat dit meestal/voor de meesten een efficiëntere positie is om het trekken daadwerkelijk van te beginnen, goed is om eerst te leren, en een dynamische start geen verkeerde maar een gevorderde techniek is die slechts voor sommigen voordelen bied.
     
    Zie jou bijna alleen deadliften, doe je ook nog bench press ?
     
    Ja met een tandenstoker hahaha. Nee maar ik doe ook benchpress, maar pas 1 keer gedaan in starting strength momenteel.
     
    Ik heb een spiertje in me nek verrekt. Geen idee hoe tbh. Hij was twee dagen terug op het punt dat ik niet eens meer links of rechts kon kijken. Het is nu een tikkie minder maar nog steeds behoorlijk slecht. Zouden jullie gewoon de training doen of niet?
     
    Ik heb een spiertje in me nek verrekt. Geen idee hoe tbh. Hij was twee dagen terug op het punt dat ik niet eens meer links of rechts kon kijken. Het is nu een tikkie minder maar nog steeds behoorlijk slecht. Zouden jullie gewoon de training doen of niet?
    met handdoek in je nek beetje rekken door voorzichtig je hoofd te draaien. kan iedereen gebeuren
     
    Dank je voor de tip! Is een training vervolgen aan te raden though of even geduldig wachten?

    Excuses denk dat je dit als warmingup bedoelde. Thanks
     
    Laatst bewerkt:
    Hey gasten het spijt me voor me idioterie het boek starting strength is aardig lang en ben niet zo'n lezer. Ik gebruikte geen hip drive in mijn squats. Nu ik het doe moet ik in theorie overnieuw omdat mijn heup niet sterk genoeg is voor het gewicht dat ik nu doe

    Kunnen jullie me miss een richting opsturen zodat ik domme fouten als dat niet nog is maak? Eerdat ik starting strength uit heb duurt nog wel even.

    Of miss hebben jullie wat noob tips.

    Ik gebruikte het als een leg press idd.
     
    Je squat zag er toch prima uit. Die hip drive ideeën zouden de uitvoering of nadruk van hoe het gewicht wordt verdeelt juist voordeliger maken, dus dat je meer kunt dan anders. Dat je heupen juist een beperkende factor zouden zijn lijkt mij sterk.

    Misschien wil je er nu een good morning beweging van maken?

    Filmpje?

    Tevens is ook niet iedereen voorstander van de voorgestelde squat uitvoering in het boek.
     
    Sorry voor gebrek aan filmpjes! Ik maakte een beetje een zooi van mijn squats doordat ik zo met me hoofd bij hip drive zat en aangezien het de eerste keer was merkte ik wel dat ik mezelf nu even wat moeilijker uit de hole (leek) te krijgen. Daar zat ik erg in me hoofd wat ten koste ging van bijvoorbeeld een tight core. Daarnaast het "recht omhoog" gaan ging niet perfect. Vandaar dat ik het niet had gepost.

    Kijk zo even of ik nog wat nuttigs heb.
     
    Hey jongens. Ik vroeg me af. Als je ervoor kiest om stappen van 2.5 te maken op squat ipv 5. Ik heb soms het idee als ik in de hole zit van, wow, dit is erg wennen voor me lichaam. It's like haha am I gonna get outta here.

    Maar goed stel je zegt ik doe 2.5 increments per keer is dat dan iets dat je definitief doet of als je merkt dat je lijf sneller sterker word kan je hem weer voor 1/2/... keer naar 5 doen?
     
    Het is geen enkel probleem de Squat, die je 3x per week doet, te verlagen naar 2,5kg per keer. Zolang je kan blijven verhogen gaat het goed.

    Hoeveel rust neem je tussen de sets?

    Hoeveel gewicht gebruik je nu bij de Squat en andere oefeningen?
     
    Back
    Naar boven