Fitness Seller

Menno starting strength

Bezoekers in dit topic

• Hey jongens. Ik vroeg me af. Als je ervoor kiest om stappen van 2.5 te maken op squat ipv 5. Ik heb soms het idee als ik in de hole zit van, wow, dit is erg wennen voor me lichaam. It's like haha am I gonna get outta here.

Maar goed stel je zegt ik doe 2.5 increments per keer is dat dan iets dat je definitief doet of als je merkt dat je lijf sneller sterker word kan je hem weer voor 1/2/... keer naar 5 doen?
    Ik ben daarom altijd bij 2.5kg of 2kg stappen gebleven, of uiteindelijk (met ander schema) zelfs nog langzamer gaan ophogen door het gewicht weken achter elkaar vanaf minder reps tot het doel aantal reps te herhalen. Vooral die eerste keren met nieuw gewicht kunnen erg wennen zijn en langzamer ophogen geeft daar meer tijd voor, meer blootstelling aan vergelijkbare belasting. Ook met oog op dat als het zo moeilijk voelt er meer kans is op afwijkingen of fouten in uitvoering. Maar ik zeg niet dat het beter is.

Sorry voor gebrek aan filmpjes! Ik maakte een beetje een zooi van mijn squats doordat ik zo met me hoofd bij hip drive zat en aangezien het de eerste keer was merkte ik wel dat ik mezelf nu even wat moeilijker uit de hole (leek) te krijgen. Daar zat ik erg in me hoofd wat ten koste ging van bijvoorbeeld een tight core. Daarnaast het "recht omhoog" gaan ging niet perfect. Vandaar dat ik het niet had gepost.

Kijk zo even of ik nog wat nuttigs heb.

Het is geen enkel probleem de Squat, die je 3x per week doet, te verlagen naar 2,5kg per keer. Zolang je kan blijven verhogen gaat het goed.

Hoeveel rust neem je tussen de sets?

Hoeveel gewicht gebruik je nu bij de Squat en andere oefeningen?
    Niet erg veel hoor. Squat nog met 65 kilo. Desalniettemin heb ik wel het idee dat 5 kilo per keer uitdagend is. Kan tussen me oren zitten.

Rust ja ik sta mezelf tot 5 minuten toe bij worksets omdat ik dat las bij Starting Strength

Het is meer ik heb echt nooit dit soort oefeningen gedaan en rond dit gewicht begint het "in de hole zitten" uitdagend te worden. Het is een vreemde sensatie en ik zie soms de term RPE gebruikt worden, ik voel me al snel vrij hoog qua RPE. Me lijf is enorm unfamiliar ermee in die hole zitten (en eruit komen) met gewicht of tenminste zo ervaar ik het.

Edit:

Oh sorry. Deadlift is nu 95 kilo. Bankdrukken 50 kilo. Overhead press 32.5 kilo

Laatst bewerkt:
    Ik ben daarom altijd bij 2.5kg of 2kg stappen gebleven, of uiteindelijk (met ander schema) zelfs nog langzamer gaan ophogen door het gewicht weken achter elkaar vanaf minder reps tot het doel aantal reps te herhalen. Vooral die eerste keren met nieuw gewicht kunnen erg wennen zijn en langzamer ophogen geeft daar meer tijd voor, meer blootstelling aan vergelijkbare belasting. Ook met oog op dat als het zo moeilijk voelt er meer kans is op afwijkingen of fouten in uitvoering. Maar ik zeg niet dat het beter is.

Ja je zou kunnen stellen dat ik hier met 60-65 kilo voor het eerst echt uitgedaagd word, zal vast onervarenheid zijn want zoveel is het voor sommigen niet. Maar stappen van 5 kunnen dan wat grof voelen. En inderdaad enorm veel vorm focus nodig

Je zit echt op dat punt dat je voor de set denkt van. Och jee, hier gaan we. Haha.

Mentaal probeer ik erg bij mijn heup te zitten, "verticaal", ik merk dat dat wel helpt. Maar alsnog. Het is een behoorlijk uitdagende oefening aan het worden.

Bedoelde je de set opbreken in reps en zo je doel behalen uiteindelijk?

Klinkt best goed want ik denk dat het alsnog een stukje mentaal zit, maar alsnog, stappen van 5 kunnen best grof aanvoelen soms.

Maar ja, ik heb behoorlijk weinig ervaring dus ik kan zulke claims niet zo goed maken. :)

Laatst bewerkt:
    Het spijt me nog iets te plaatsen maar nooit geschoten is altijd mis.

Wat is jullie idee qua eiwit? Is 0,8 eiwit per lbs bodyweight voldoende?

En qua calorieën?

De reden dat ik het vraag is omdat de maker van starting strength erg leunt naar monster kilos aankomen en aangezien ik al 115 woog aan het begin van het schema, was mijn vraag of jullie het eens met hem zijn dat heel aggressief bulken de way is. Ik hoef niet echt 140 te wegen ofzo zo bedoel ik het.. behalve als er geen andere weg is. Niets verkeerd bedoelt tegenover dit gewicht natuurlijk. Ik ben puur benieuwd of het echt nodig is zo aggressief te bulken. Was gewoon benieuwd wat jullie mewr ervarene zouden reageren. :)

Bedoelde je de set opbreken in reps en zo je doel behalen uiteindelijk?
    Bijvoorbeeld de eerste keer met het nieuwe gewicht 3x3 doen, dan de volgende trainingssessie 3x4, en de trainingssessie daarna pas 3x5. Of zelfs 3-3-3, 3-3-4, 3-4-4, 4-4-4, 4-4-5, 4-5-5, 5-5-5.

Dacht dat dat mocht bij Starting Strength.

En qua calorieën?

De reden dat ik het vraag is omdat de maker van starting strength erg leunt naar monster kilos aankomen en aangezien ik al 115 woog aan het begin van het schema, was mijn vraag of jullie het eens met hem zijn dat heel aggressief bulken de way is. Ik hoef niet echt 140 te wegen ofzo zo bedoel ik het.. behalve als er geen andere weg is. Was gewoon benieuwd wat jullie mewr ervarene zouden reageren. :)
    2 gr per kg. Dat moet meestal genoeg zijn voor optimale gains. Er zijn voor sommige extreme gevallen wel mogelijke voordelen om nog meer te nemen maar je moet ook nog de andere macros vullen.

Het flink bulken met starting strength is vooral bedoeld voor jonge tieners in de groei met ondergewicht.

Normale bulk +300 tot +500 kcal. Als beginner kan dat dan vrijwel geheel of tenminste grotendeels spiermassa winst geven. Je kunt ook licht cutten en spiermassa winnen. Maar ik durf niet te zeggen of dat geweldig met starting strength werkt, gezien het schema eigenlijk best weinig trainingsvolume bevat.

Weet ook niet wat jij moet willen. Ziet er toch niet chubby uit dacht ik. Hoeveel weeg je nu?

En qua calorieën?

De reden dat ik het vraag is omdat de maker van starting strength erg leunt naar monster kilos aankomen en aangezien ik al 115 woog aan het begin van het schema, was mijn vraag of jullie het eens met hem zijn dat heel aggressief bulken de way is. Ik hoef niet echt 140 te wegen ofzo zo bedoel ik het.. behalve als er geen andere weg is. Niets verkeerd bedoelt tegenover dit gewicht natuurlijk. Ik ben puur benieuwd of het echt nodig is zo aggressief te bulken. Was gewoon benieuwd wat jullie mewr ervarene zouden reageren. :)
    Nee, het is niet nodig zo agressief te bulken in jouw situatie.

De maker van Starting Strength richt zich met die boodschap op jongeren met ondergewicht en heeft een visie dat je beter iets zwaarder en sterker kan zijn. Misschien is dat voor het uitmelken van zijn programma nodig, maar je moet je afvragen of je dat wilt en of dat voor jou een goed idee is.

Voor de meeste mensen is 1,6 g/kg voldoende. Voor jou is waarschijnlijk 85 x 1,6-2 voldoende in eiwitten. Vergeet niet dat je ook vetten en koolhydraten nodig hebt.

Aangezien jij gezien je lichaamsgewicht waarschijnlijk flink wat vet met je meedraagt zou ik in jouw geval afvallen/cutten en eerst zorgen dat je onder de 100kg komt en dan rustig doorcutten naar <90 kg en/of <15% VP.

Als je terwijl je dit doet vastloopt met (sommige oefeningen van) Starting Strength, zijn er allerlei manieren om dit te resetten, tweaken of tal van andere mogelijkheden.

Ik weeg 116. Voel me niet per se chubby nee. Geen idee waar het precies zit maar goed. :p dank jullie wel voor jullie tips

Ik denk dat vooral bij mij in me hoofd komt te zitten als je hebt over enkele extremiteiten, wat nou als ik daarbij hoor om wat dan ook voor reden. Haha. Je kent het wel. Maar hoe realistisch is dit, of welke extremiteiten (qua eiwit) praten we nu over. Meer eiwit vind ik minder prettig aanvoelen dan meer koolhydraten bijvoorbeeld.

Ik zet binnenkort weer wat vorm filmpjes.

Ik weeg 116. Voel me niet per se chubby nee. Geen idee waar het precies zit maar goed. :p dank jullie wel voor jullie tips

Ik denk dat vooral bij mij in me hoofd komt te zitten als je hebt over enkele extremiteiten, wat nou als ik daarbij hoor om wat dan ook voor reden. Haha. Je kent het wel. Maar hoe realistisch is dit, of welke extremiteiten (qua eiwit) praten we nu over. Meer eiwit vind ik minder prettig aanvoelen dan meer koolhydraten bijvoorbeeld.

Wat is eigenlijk je doel met trainen, gezondheid, spiermassa, spierkracht?

No offence, maar als je meer dan 100kg weegt bij 185cm en je bent geen atleet of enorm gespierd dan heb je waarschijnlijk veel vet aan je lichaam. Dat is niet goed voor je gezondheid, zeker als het ook nog (deels) in je taille hangt. Op de langere termijn ga je hier last van krijgen.

Met 2g/kg BW, in jouw geval ivm lengte en VP met 170g eiwitten zit je al héél ruim in je eiwitten. Als je dat consequent volhoudt zal je in combinatie met krachttraining gespierder worden. Vergeet ook niet voldoende vetten te eten, die hebben ook een belangrijke rol. De rest kan je naar believen invullen met koolhydraten.

Hoe hoger je VP en hoe meer je een beginner bent, hoe makkelijker je in een kcal tekort spieren en kracht kan bouwen.

Gewoon sterker worden. Ben goede tijd, oftewel paar jaar aardig ziek geweest. En ik praat niet over een griepje. Dan kijk ik daarna wel verder. Dank je voor de tips.

Ik vind persoonlijk dat ik op 111-112 kilo altijd nog vrij slank ben. Nu zullen er door de bulk ongetwijfeld ook wel wat vet kilo's extra bijkomen. Maar goed je zal het wel beter weten dan mij. Ik maak in ieder geval een kracht periode af aangezien ik geen interesse heb in cutten na vier jaar buikklachten en amper iets kunnen eten. Wie weet daarna.

Gewoon sterker worden. Ben goede tijd, oftewel paar jaar aardig ziek geweest. En ik praat niet over een griepje. Dan kijk ik daarna wel verder. Dank je voor de tips.

Ik vind persoonlijk dat ik op 111-112 kilo altijd nog vrij slank ben. Nu zullen er door de bulk ongetwijfeld ook wel wat vet kilo's extra bijkomen. Maar goed je zal het wel beter weten dan mij. Ik maak in ieder geval een kracht periode af aangezien ik geen interesse heb in cutten na vier jaar buikklachten en amper iets kunnen eten. Wie weet daarna.
    Goed om te horen dat je er bovenop bemt gekomen.

Je kan er ook voor kiezen ongeveer hetzelfde te blijven wegen (of zelfs een heel klein beetje afvallen). Zeker als beginner kan je zo prachtige resultaten halen, jij hebt, denk ik, echt geen bulk nodig voor resultaat.

Kijk eventueel naar BMI en/of taille-omvang om je gezondheid te monitoren.

Welke keuze je ook maakt, succes!

Goed om te horen dat je er bovenop bemt gekomen.

Je kan er ook voor kiezen ongeveer hetzelfde te blijven wegen (of zelfs een heel klein beetje afvallen). Zeker als beginner kan je zo prachtige resultaten halen, jij hebt, denk ik, echt geen bulk nodig voor resultaat.

Kijk eventueel naar BMI en/of taille-omvang om je gezondheid te monitoren.

Welke keuze je ook maakt, succes!
    Heel erg bedankt voor het meedenken.

Ik dacht aan beter spiermassa behouden tijdens extreme tekorten (-1500 kcal, "rapid fatloss diet") en evt met extremen aan cardio erbij. Mogelijk iets minder vet gainen in een groot overschot, zonder extra spiermassa gains, maar dat kan misschien ook doordat men zich door al die proteïne niet meer zo aan het overschot houd. Gaat niet perse om meer spiermassa winst.

Maar je kunt inlezen en je eigen mening vormen.

Hey jongens als je twee weken vakantie gaat. Als novice. Naar een plek zonder gym. Wat ik kan doen zijn dingen als pushup, gewichtvest, chinups plek zoeken, miss wat filmpjes online van bodyweight circuits/stretch achtige dingen.

Is er een manier om ondanks deze twee weken toch je aansterkingsproces te blijven behouden ookal is het dan misschien niet op de meest efficiente manier. Of is alles dat buiten het schema valt useless omdat het niet valt binnen de progressive overload van het schema? En behoud je lijf dat niet / is het niet nuttig?

Kan bijvoorbeeld wat high volume Basic dingen doen, of ietd van youtube

Vanavond/morgen plaats ik nog wat vorm filmpjes

Laatst bewerkt:
    Hey jongens als je twee weken vakantie gaat. Als novice. Naar een plek zonder gym. Wat ik kan doen zijn dingen als pushup, gewichtvest, chinups plek zoeken, miss wat filmpjes online van bodyweight circuits/stretch achtige dingen.

Is er een manier om ondanks deze twee weken toch je aansterkingsproces te blijven behouden ookal is het dan misschien niet op de meest efficiente manier. Of is alles dat buiten het schema valt useless omdat het niet valt binnen de progressive overload van het schema? En behoud je lijf dat niet / is het niet nuttig?

Kan bijvoorbeeld wat high volume Basic dingen doen, of ietd van youtube

Vanavond/morgen plaats ik nog wat vorm filmpjes
    Je kan allerlei BW dingen doen, maar ik verwacht niet dat het op 2 weken veel verschil maakt.

Stimulans is stimulans. Als je de oefeningen goed genoeg kunt om die te bereiken zal het prima tijdelijk vervanging kunnen zijn, of tenminste helpen behouden.

Maar die bodyweight oefeningen zijn volwaardige oefeningen voor upperbody. Als je er minder dan 30 reps op kunt is daarop zelfs de maximale stimulans voor je mogelijk. Dus dat kan zelfs door gaan hoewel het dan eventueel weer even wennen en de progressie oppakken is als je weer terug gaat naar de barbells. Misschien goed/leuk om altijd wat van die bw oefeningen er in te houden.

Lowerbody is wat lastiger zonder gewichten, maar als beginner heb je ook niet zoveel stimulans nodig. Maar split squat en bodyweight squats maximaal uitreppen doet ook heel wat. Back extensions, hamstring raises, sissy squat, zo zijn er wat dingen te verzinnen maar daar moet je dan misschien weer skills voor opbouwen voordat ze echt nuttig gaan zijn. Met wat op de basics lijkt kun je wel even een weekje of wat mee helpen behouden.

Vooral deadlift vervangen is lastig.

Je ziet er niet dik uit in je video's

Zouden twee van zulke progressive overloads elkaar wel positief kunnen beinvloeden? Als je bijv even bodyweight hen gedaan en dan weer terug naar je compounds.

Dank jullie voor de antwoorden

Zouden twee van zulke progressive overloads elkaar wel positief kunnen beinvloeden? Als je bijv even bodyweight hen gedaan en dan weer terug naar je compounds.

Dank jullie voor de antwoorden
    Ja kan. Je groeit en wordt ook sterker terwijl je wekenlang achter elkaar hetzelfde gewicht en reps zou doen, als dat maar voldoende uitdagend werk is om een groei stimulans te geven. (dan zul je merken dat diezelfde training steeds makkelijker wordt) Die hoeveelheid uitdagend werk kun je ook opeens met een andere oefening doen.

Progressie op verschillende soortgelijke oefeningen kan op een juiste manier ook samengewoven worden.

Maar het kan wel een onderbreking zijn die maakt dat je gewone oefeningen bij terugkomst weer wat moeten wennen. Als je in zo'n onregelmaat blijft zitten kan dat wel je progressie op eender van de oefeningen beperken. Wanneer dat precies optreed hangt af van de details en hoe gevoelig je ervoor bent.

Dat zal minder erg spelen als absolute beginner waar alles wat je doet makkelijk resultaat geeft en zo meehelpt en je niet extreem specifiek aan techniek gewend hoeft te zijn om verder nuttig te kunnen trainen.

En maar eenmalig 2 weken...

Lekker vakantie-en. Hoewel ik er alles neurotisch hetzelfde zou blijven doen; werklading evenaren met vervangende oefeningen, macros bijhouden, etc.

Back
    Naar boven