AndroidHealthClinic

Mensen met overgewicht leggen oorzaak buiten zichzelf (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2003
Berichten
8.593
Waardering
13
Mensen met overgewicht leggen oorzaak buiten zichzelf

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Mensen met overgewicht hebben allerlei excuses voor hun gewicht, omdat ze te beschaamd zijn toe te geven dat ze te veel eten. Zo klinkt het harde en confronterende besluit van een Britse studie van de universiteit van Warwick, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Social Science and Medicine.

Excuses
Tijdens het onderzoek kwamen drie types ‘excuses’ naar boven, zo legt onderzoeksleidster Karen Throsby uit. De eerste was genetisch. “De mensen met overgewicht verwijzen naar hun genen, dat ze een soort ‘vetgen’ hebben. Dat het in de familie zit of dat ze mensen kennen die (nog) meer eten en die nooit bijkomen.”

“Zever want onze genen zijn niet fundamenteel gewijzigd sinds het stenen tijdperk en overgewicht is pas 30 jaar geleden een probleem geworden”, zo weerlegt ze het argument.

“Op de tweede plaats staat dat hun gewicht stamt uit hun kindertijd. Ze moesten hun bord leeg eten omdat de kinderen in Afrika stierven van de honger of kregen eten als beloning. En tot slot is er hun ongezonde levensstijl. Ziekte, scheidingen of begrafenissen, alles was goed om te dienen als excuus.”

Stigma
De redenen voor deze excuses is het stigma dat rond overgewicht hangt. “Het is voor mensen gemakkelijker iets of iemand anders als oorzaak aan te duiden in plaats van zichzelf. Een rechtstreeks gevolg van de intolerantie van de samenleving tegenover iedereen die wat dikker is. “Mensen die verdikt zijn moeten wel een goede externe reden zoeken om te vermijden dat ze aanzien worden als ‘morele mislukkelingen’.”

Anders gaan leven
Throsby is niet de enige die tot deze conclusie kwam. Ook Hamish Meldrum van de Brittish Medical Association kan zich vinden in deze redenering. “Mensen met overgewicht willen steeds vaker een operatie of pillen om gewicht te doen verliezen, in plaats van anders te gaan eten en leven.” Colin Waine van het Britse National Obesity Forum treedt hen bij. “Mijn patiënten zoeken de oorzaak buiten zichzelf, terwijl het gewoon draait om minder eten en meer bewegen.”

Wat die oorzaak is van ‘te veel eten’, daar gaan deze onderzoekers echter aan voorbij. Dat kan best een oorsprong kan hebben in de genen (waardoor je verzadigingsgevoel minder snel optreedt), in emotioneel moeilijke tijden (wie grijpt nooit naar chocolade op een moeilijk moment?) of door gewoonte, aangeleerd in de kindertijd. (hln)



Ieder pondje gaat door het mondje...
 
Dat is met iedereen zo, die te zwak is om zijn eigen problemen te zien en/of aan te pakken.
 
Die mensen zijn lui, en het kost ook nog eens bakken met geld als die de gezondheidszorg nodig hebben.
 
Interessant zeg.
 
HIer ben ik het dus echt niet helemaal mee eens he. Bij sommige, misschien wel vele gevallen van extreem overgewicht is het vaak een medische conditie waar weinig en soms niets aan gedaan kan worden.
 
"Bart82" is onze anti vet ambassadeur.
 
Die mensen zijn lui, en het kost ook nog eens bakken met geld als die de gezondheidszorg nodig hebben.

Ja zeg dat wel , die lopen er constant.

als ik bij me Fysio ben zie ik er zat , in de sportschool ook bij de cardiotoestellen.

weekje of 2 en je ziet ze niet meer;)
 
Ik gebruikte vroeger ook ook wel eens van die smoesjes, maar feit was gewoon dat
ik 's avonds ook vaak chips at, pizza, met regelmaat naar de frituur ging etc ...

Dus ja, de overgrote meerderheid kan er wel zelf iets aan doen. Maar de wil ontbreekt
vaak, het is erg vermoeiend als je iedere dag tegen jezelf moet vechten. En toegeven
is oh zo makkelijk.

En ja, er is ook een vicious circle waar ze in zitten hé.
En daarbij verkeerde dieten die hun metabolisme helemaal hebben verdoet...

Het zijn allemaal factoren die leven bij die mensen en het is verdorie moeilijk om
de stap naar een ander leven te zetten. Trust me, I've been there.
 
HIer ben ik het dus echt niet helemaal mee eens he. Bij sommige, misschien wel vele gevallen van extreem overgewicht is het vaak een medische conditie waar weinig en soms niets aan gedaan kan worden.

whahahahaha

kom zeg, dat geloof je toch zelf niet :rolleyes:


Jesaja zei:
"Bart82" is onze anti vet ambassadeur.

nog even en overgewicht is nr1 doodsoorzaak en nr1 reden van gezondheidsklachten, alhoewel dat laatste meer dan wss al het geval is. Mensen moeten maar eens gaan beseffen dat een sportieve levensT en gezonde voeding onontbeerlijk zijn.
 
nog even en overgewicht is nr1 doodsoorzaak en nr1 reden van gezondheidsklachten, alhoewel dat laatste meer dan wss al het geval is. Mensen moeten maar eens gaan beseffen dat een sportieve levensT en gezonde voeding onontbeerlijk zijn.

Nobody cares...

Haha, hoezo 'ik leef gezond dus iedereen moet gezond leven'. Jij bent het type dat een hamburger eet in de McDonald en zich irriteert aan dikke mensen die hetzelfde doen :roflol: Je hebt vast een erg boeiend leven.
 
Nobody cares...

Haha, hoezo 'ik leef gezond dus iedereen moet gezond leven'. Jij bent het type dat een hamburger eet in de McDonald en zich irriteert aan dikke mensen die hetzelfde doen :roflol: Je hebt vast een erg boeiend leven.

Ik denk dat eerlijk gezegd ook wel eens ... als ik iemand met overgewicht in de winkelstraat met een ijsje
zie rondlopen, denk ik ook vaak: "neem dan een sorbet ofzo"
Je mag wel wat hebben, maar je moet je ook niet helemaal laten gaan.

Een beetje op gewicht blijven lukt per slot van rekening iedereen wel
 
Nobody cares...

Haha, hoezo 'ik leef gezond dus iedereen moet gezond leven'. Jij bent het type dat een hamburger eet in de McDonald en zich irriteert aan dikke mensen die hetzelfde doen :roflol: Je hebt vast een erg boeiend leven.

Spijtig genoeg heb je niet de luxe om te denken "doe maar op", de sociale zekerheid staat nu al op de rand en eens de ziekten als gevolg van vetzucht zich beginnen te manifesteren kan ierdereen er weer democratisch voor opdraaien.
En oordeel niet te snel, ik heb de voorbije tien jaar nog geen 3 maal een fastfoodrestaurant betreden. Ik eet amper chips/koekjes/friet en ik voel me daar totaal niet zielig over want ik ontzeg m'n lijf niks.

En eerijk gezegd heb ik idd een boeiend leven.
 
Dikke mensen leggen zonder enige twijfel de oorzaak buiten zichzelf, voor de buitenwereld. Dikke mensen weten diep van binnen echt wel dat het hun eigen schuld is. Als je met mensen met overgewicht praat over hun lichamelijke conditie dan geven ze echt wel toe dat ze niet goed eten en te weinig bewegen. Het probleem is dat ze niet de discipline hebben om er iets aan te doen. En dan komen inderdaad de excuses als "ik heb geen tijd om te sporten" of "ik heb geen zin om te koken, pizza is makkelijker".

MAAR, hulde aan de dikke mensen!!! Hoe meer dikke mensen op de wereld, hoe beter ik er in verhouding uit ga zien whahahaha ;)
 
kom gewoon bij volvo cars werken in Gent in het team waar ik zit. Ben gisteren 1 kg afgevallen door een ganse dag cardio en overmatige werkstress :(
dat wordt weer keihard trainen en eten om die ene kg er terug bij te krijgen :( gelukkig heb ik vandaag teamfunctie :D dat wordt al een pak minder zwaar dan gisteren :p
 
Nobody cares...

Haha, hoezo 'ik leef gezond dus iedereen moet gezond leven'. Jij bent het type dat een hamburger eet in de McDonald en zich irriteert aan dikke mensen die hetzelfde doen :roflol: Je hebt vast een erg boeiend leven.
ja dus? ik sport 7x per week en kan het hebben, als je al 150kg weegt en weet dat je genetische aanleg hebt om dik te worden ben je gewoon stom bezig om dan alsnog een hamburger te eten.
 
Excuus van mijn zus: "Ik eet echt niets de hele dag!" En als ik bij haar langskom zie ik dat ze donuts van de AH heeft gekocht om samen met haar man te nuttigen. Dat is dan haar ontbijt. Als ik over haar overgewicht praat gooit ze het weer op mijn eigen gewicht. Ik heb nu een BMI van 21.6 gezond gewicht dus. Vreemdgenoeg vinden mensen me te mager, maar dat is een ander verhaal. Gaat over overgewicht.
Ik vind: het ligt vaak bij jezelf. Jij bent degene die je lichaam kan veranderen, niet een ander. Waar een wil is, is een weg.
 
whahahahaha

kom zeg, dat geloof je toch zelf niet :rolleyes:




nog even en overgewicht is nr1 doodsoorzaak en nr1 reden van gezondheidsklachten, alhoewel dat laatste meer dan wss al het geval is. Mensen moeten maar eens gaan beseffen dat een sportieve levensT en gezonde voeding onontbeerlijk zijn.


Ik heb het over EXTREEM overgewicht. DUs niet de patatvretende hangbuikzwijnen die met een hamburger op de hometrainer zitten. Ik heb het over de mensen die 350 kg wegen etc......vaak kunnen ze er niets of weinig aan doen.........voor de rest ben ik het wel met de meerderheid eens hier hoor.
 
Excuus van mijn zus: "Ik eet echt niets de hele dag!" En als ik bij haar langskom zie ik dat ze donuts van de AH heeft gekocht om samen met haar man te nuttigen. Dat is dan haar ontbijt. Als ik over haar overgewicht praat gooit ze het weer op mijn eigen gewicht. Ik heb nu een BMI van 21.6 gezond gewicht dus. Vreemdgenoeg vinden mensen me te mager, maar dat is een ander verhaal. Gaat over overgewicht.
Ik vind: het ligt vaak bij jezelf. Jij bent degene die je lichaam kan veranderen, niet een ander. Waar een wil is, is een weg.

en waar geen wil is, is er een darmverkorting of een maagring ...
 
Wel vreemd, ze immers genoeg omvang om het bij zichzelf kwijt te kunnen.
 
HIer ben ik het dus echt niet helemaal mee eens he. Bij sommige, misschien wel vele gevallen van extreem overgewicht is het vaak een medische conditie waar weinig en soms niets aan gedaan kan worden.

Laten we het maar op een handjevol houden waar dat zo bij is.
 
Back
Naar boven