XXL Nutrition

Menstruatie en bodybuilding

Bezoekers in dit topic

Zink (15mg citraat,picolinaat) niet te vergeten en zorgen voor voldoende vitamine b1 50mg (thiamine)
 
Tbh heb ik dit bij mijzelf nooit onderzocht. Op de een of andere manier denk ik dat ik die schommelingen niet heb (maar misschien heb ik ze wel maar nooit gekoppeld aan mijn hormoonhuishouden). Interessant om ook eens te onderzoeken. Ik gebruik verder ook geen anticonceptie.

Zoals nu is mijn menstruatie begonnen en is er gewichtstoename terwijl m'n dieet echt wel op orde was (cut). Is dit toeval of heeft het met elkaar te maken? Ik heb er nooit bij stilgestaan...

Gremlin Kathlinoo MirjamW marina1975 hoe hebben jullie dit onderzocht? Houden jullie een app bij en welke vinden jullie fijn? Welke punten 'monitoren' jullie?

En wellicht zijn er ook mannen die ervaring hebben met het coachen van vrouwen en tips hebben wat het monitoren waard zou zijn?
 
Tbh heb ik dit bij mijzelf nooit onderzocht. Op de een of andere manier denk ik dat ik die schommelingen niet heb (maar misschien heb ik ze wel maar nooit gekoppeld aan mijn hormoonhuishouden). Interessant om ook eens te onderzoeken. Ik gebruik verder ook geen anticonceptie.

Zoals nu is mijn menstruatie begonnen en is er gewichtstoename terwijl m'n dieet echt wel op orde was (cut). Is dit toeval of heeft het met elkaar te maken? Ik heb er nooit bij stilgestaan...

Gremlin Kathlinoo MirjamW marina1975 hoe hebben jullie dit onderzocht? Houden jullie een app bij en welke vinden jullie fijn? Welke punten 'monitoren' jullie?

En wellicht zijn er ook mannen die ervaring hebben met het coachen van vrouwen en tips hebben wat het monitoren waard zou zijn?
Ik hou mijn training bij in fitnotes. En toen ik wat minder in m'n vel zat hield ik mijn stemming bij in daylio, heb een weegschaal die gewicht automatisch opslaat. Vind die grafiekjes altijd wel geinig, maar maakt het voor mij ook altijd wat overzichtelijker. Gewicht schommelt altijd bij mij, maar ik moet altijd een beetje uitzoomen om te zien dat het de goede kant op gaat

Week, maand, jaar
Screenshot_20221112_083805_HealthManager.jpg
Screenshot_20221112_083810_HealthManager.jpg

Screenshot_20221112_083818_HealthManager.jpg
 
Tbh heb ik dit bij mijzelf nooit onderzocht. Op de een of andere manier denk ik dat ik die schommelingen niet heb (maar misschien heb ik ze wel maar nooit gekoppeld aan mijn hormoonhuishouden). Interessant om ook eens te onderzoeken. Ik gebruik verder ook geen anticonceptie.

Zoals nu is mijn menstruatie begonnen en is er gewichtstoename terwijl m'n dieet echt wel op orde was (cut). Is dit toeval of heeft het met elkaar te maken? Ik heb er nooit bij stilgestaan...

Gremlin Kathlinoo MirjamW marina1975 hoe hebben jullie dit onderzocht? Houden jullie een app bij en welke vinden jullie fijn? Welke punten 'monitoren' jullie?

En wellicht zijn er ook mannen die ervaring hebben met het coachen van vrouwen en tips hebben wat het monitoren waard zou zijn?
Sowieso houd je in bepaalde weken meer vocht vast dan in andere door de hormoonschommelingen en kan je je gewicht niet week per week vergelijken. Je moet week 1 van maand x vergelijken met week 1 van maand y, week 2 van maand x met week 2 van maand y, enzovoort.
Eerste week is water retention meestal laag, tweede week wat hoger, derde week weer lager en laatste week het hoogste.

(Ik gebruik de pil dus heb geen cyclus en hierdoor ook geen 'last' van deze dingetjes)
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik geen anticonceptie, maar ik ervaar niet zoveel problemen. Ik train gewoon door, soms gaan dagen wel wat lastiger maar nog nooit aan mijn hormonen gedacht.
ik ga het ook eens bijhouden.
 
Tbh heb ik dit bij mijzelf nooit onderzocht. Op de een of andere manier denk ik dat ik die schommelingen niet heb (maar misschien heb ik ze wel maar nooit gekoppeld aan mijn hormoonhuishouden). Interessant om ook eens te onderzoeken. Ik gebruik verder ook geen anticonceptie.

Zoals nu is mijn menstruatie begonnen en is er gewichtstoename terwijl m'n dieet echt wel op orde was (cut). Is dit toeval of heeft het met elkaar te maken? Ik heb er nooit bij stilgestaan...

Gremlin Kathlinoo MirjamW marina1975 hoe hebben jullie dit onderzocht? Houden jullie een app bij en welke vinden jullie fijn? Welke punten 'monitoren' jullie?


Ik gebruik de app Flo, je kan in deze app je mood, symptomen, je menstruatie flow, dagboekje onderandere bijhouden. Je houdt dit elke dag bij, het kost nog geen 1min. Ik heb nu veel meer inzicht hoe mijn gemoedstoestand zich uit de gehele cyclus. Van eisprong tot menstruatie. Je krijgt ook meer inzicht hoeveel dagen je cyclus is. Ideaal. Vroeger was het altijd een verrassing wanneer ik zou moeten menstrueren en nu ben ik er optijd bij.
 

Bijlagen

Goeie, ijzer!

Maca is ginseng, toch?
Klopt! ☺️, ginseng uit de Andes om precies te zijn. Deze link is handig vertrekpunt voor meer uitleg. Uiteraard zijn er ook veel wetenschappelijke oz n naar gedaan.

 
ik gebruik geen anticonceptie, maar ik ervaar niet zoveel problemen. Ik train gewoon door, soms gaan dagen wel wat lastiger maar nog nooit aan mijn hormonen gedacht.
ik ga het ook eens bijhouden.

Ja, krijg je zeker meer inzicht.
 
Kijk aan, dat slik ik nog niet. Ik ga mij hier in verdiepen, waar koop jij kwalitatieve Maca? Ik gebruik veel suppletie van Vitakruid, dus dan kijk ik of deze ook te koop is.


Ik heb deze en de andere variant een tijd gekocht, heel lekker ook in smoothies, shakes en met sap maar heb ook al op bodyenfit besteld (in pil vorm) en diewas evenzeer prima maar ik ben meer fan van zo puur mogelijk…😊
 
Ik gebruik de app Flo, je kan in deze app je mood, symptomen, je menstruatie flow, dagboekje onderandere bijhouden. Je houdt dit elke dag bij, het kost nog geen 1min. Ik heb nu veel meer inzicht hoe mijn gemoedstoestand zich uit de gehele cyclus. Van eisprong tot menstruatie. Je krijgt ook meer inzicht hoeveel dagen je cyclus is. Ideaal. Vroeger was het altijd een verrassing wanneer ik zou moeten menstrueren en nu ben ik er optijd bij.
Helemaal herkenbaar, ik heb ook een gelijke app gebruikt de eerste drie maanden, maar moet eerlijk zeggen dat ik het best belangrijk vond om na een tijd los te komen van de app en meer en meer in mn lichaam te gaan staan en met een goed bewustzijn meer leren kennen en dus meer in mezelf te vertrouwen en geloven … de app is wel een enorm handig vertrekpunt geweest. Evt kun je er zelfs twee bijhouden als t niet teveel tijd inneemt . Je gaat zien dat idd alles samenhangt, je voeding (ook vaak veel hormonen in die invloed hebben of bergen E nummers enz) , je training, je slaap, je dagritme en routine en dus ook je eigen hormoonhuishouding 😊 en eenmaal dat je twat kent wordt beveel minder overvallen met cravings of n slecht humeur, vermoeidheid of onverklaarbare irritatie naar eender wie rondom je 😂
 
Hi dames,

Bij deze een topic geopend. Vlak voor mijn menstruatie ervaar ik altijd minder kracht en uithoudingsvermogen vanwege daling van de testeron. Ik heb niet de pil of iets dergelijks, daar ga ik niet meer aan beginnen. Ben nog niet zo lang gestopt en wil gewoon geen kunstmatige hormonen meer.

Hoe lossen jullie tijdens trainingsdagen dit op? Mits jullie hier ook last van hebben. Ook als ik menstrueer heb ik nooit geen energie, maar dat is normaal. Ik ga niet een aantal dagen voor m'n menstruatiecyclus stoppen met krachttraining en dan maar gewoon gaan hardlopen of iets. Dan kan ik ruim 10 dagen niet trainen, door gebrek aan energie in de maand.

Jullie tips hiervoor om te gaan?
Je trainings intensiteit aanpassen. Tijdens de 2 weken dat je minder kracht hebt kan je iets lager in gewicht gaan zitten en hogere rep-range gebruiken. en tijdens de andere 2 weken juist meer op kracht trainen dus hoger in gewicht en gemiddelde rep-range.
Dit is overigens vrij normaal om te programmeren voor vrouwen. En niet elke vrouw heeft er evenveel last van zeker voor de pil en prikpil gebruikers.
 
Back
Naar boven