MuscleMeat

Menstruatie

Bezoekers in dit topic

Fit_Danique

Novice
Lid geworden
24 apr 2017
Berichten
27
Waardering
9
Lengte
1m65
Vetpercentage
23%
Hoi,

Ik train intensief 5x per week en heb nu 1.5jr geen menstruatie meer vanwege een te laag vp. Ik ben al wat maanden aan het bulken en ben nu 8 kilo aangekomen (ongeveer een kilo per maand) maar mijn menstruatie blijft maar uit. De dokters weten zo snel geen raad maar koppelen dit wel aan het intensieve trainen. (geen pilgebruik) (en heb nu een gezond vp al een aantal maanden)

Ik wil wel heel graag mijn menstruatie terug maar wil niet minder gaan trainen... Meer meiden hier ervaring mee? Zoja, is jullie menstruatie wel teruggekeerd en wat hebben jullie daaraan gedaan?

Dankjewel alvast!
 
Zet je nog steeds gewicht aan?
 
Wat is je gewicht en vet%?
Vaak moet je langere tijd op een hoger vet% zitten voordat je menstruatie terugkomt.
 
Hoe laag zat je dan wel niet?

Heb jr wedstrijd prep gedaan, of een eetstoornis gehad?
 
Wat was je BMI en vetpercentage? En wat is dat nu?
Zijn je hormonen bepaald (bloed)?
Had je voor je amenorroe een regelmatige cyclus?

Het kan, na een secundaire amenorroe, door een te laag vetpercentage, sowieso maanden duren voordat je menstruatie weer op gang komt. Dat wisselt per persoon.
 
Wat is je gewicht en vet%?
Vaak moet je langere tijd op een hoger vet% zitten voordat je menstruatie terugkomt.
Mijn gewicht is nu ongeveer 66 kilo. Vetpercentage weet ik niet. ik gok rond de 22 - 25 %.
 
Hoe laag zat je dan wel niet?

Heb jr wedstrijd prep gedaan, of een eetstoornis gehad?
Ja een tijd wedstrijd prep gedaan. Heb een lange tijd op 16% gezeten. Maar niet echt lager dan dat. (heb de wedstrijd niet gedaan omdat de dokter dit niet aanraadde)
 
Wat was je BMI en vetpercentage? En wat is dat nu?
Zijn je hormonen bepaald (bloed)?
Had je voor je amenorroe een regelmatige cyclus?

Het kan, na een secundaire amenorroe, door een te laag vetpercentage, sowieso maanden duren voordat je menstruatie weer op gang komt. Dat wisselt per persoon.
Mijn hormonen zijn meerdere keren geprikt in zh. Ik kan de resultaten hier delen als dat helpt? VP weet ik niet. gok rond 22-25. kom van 16.

Ik had echt een super regelmatige cyclus, kon nog net niet het tijdstip voorspellen.
 
Wat ik al schreef, het kan maanden duren voor je cyclus weer op gang komt. Dat is erg persoonsafhankelijk. Ook komt secundaire amenorroe bij verschillende BMI's voor. De één heeft al een amenorroe bij een BMI van 17 de ander menstrueert gewoon regelmatig bij een BMI van 15.
Vijf keer in de week trainen zal niet de oorzaak zijn en je huidige vetpercentage staat een menstruatie ook niet in de weg. Ik zou het "geduldig" afwachten en als je over een paar maanden nog niet menstrueert zal je arts, op basis van je hormoonstatus, je kunnen vertellen wat de mogelijke oorzaak is.
 
Op dit moment lijkt er geen specifiek aanwijzing te zijn dat het door krachttraining komt, maar uiteraard wel een goede verdachte. Zou ook wat breder kijken naar mogelijk andere oorzaken.

Wat betreft krachttraining, hormonen, e.d. heb je weinig aan de meeste huisartsen in mijn ervaring en zou je inderdaad zoals je nu doet forums kunnen raadplegen, je kunnen laten doorverwijzen of een coach raadplegen die veel vrouwen begeleid.

Zelf verder weinig ervaring met vrouwelijke hormoon issues, behalve het tegenovergestelde dat er wel eens spontane bloedingen ontstaan. Dit probleem nog niet gehoord.

mogelijk lees ik erover heen? hoe zijn je training resultaten, voel je je energiek, libido hetzelfde, etc?

Hoe controleer je je fitheid versus vermoeidheid? deloads, rpe, rustweken, op gevoel, etc?

Groter veranderingen gehad in je training?

Nog stressvolle dingen erbij gekregen naast de training? ieder vorm van stres is een schepje erbij, soms kan iets simpels net de druppel zijn.
 
Op dit moment lijkt er geen specifiek aanwijzing te zijn dat het door krachttraining komt, maar uiteraard wel een goede verdachte.

Puur alleen krachttraining is geen reden voor een amenorroe. Tenzij: veel vetverlies, hormoongebruik, enz.

Wat betreft krachttraining, hormonen, e.d. heb je weinig aan de meeste huisartsen in mijn ervaring en zou je inderdaad zoals je nu doet forums kunnen raadplegen, je kunnen laten doorverwijzen of een coach raadplegen die veel vrouwen begeleid.
Als de huisarts het niet (meer) weet kan hij/zijn verwijzen/overleggen met gynaecoloog. Deze weet alles van de vrouwelijke hormonen. nb wat weet een coach nou van hormonen als deze geen bepalingen kan laten doen.

mogelijk lees ik erover heen? hoe zijn je training resultaten, voel je je energiek, libido hetzelfde, etc?
Hoe controleer je je fitheid versus vermoeidheid? deloads, rpe, rustweken, op gevoel, etc?
Groter veranderingen gehad in je training?
Onbelangrijk voor het probleem.

Nog stressvolle dingen erbij gekregen naast de training? ieder vorm van stres is een schepje erbij, soms kan iets simpels net de druppel zijn.
Stress kan een dingetje zijn. Maar als de stress dusdanig is dat er een amenorroe optreedt dan heeft TS zéér waarschijnlijk wel meer klachten.
 
Puur alleen krachttraining is geen reden voor een amenorroe. Tenzij: veel vetverlies, hormoongebruik, enz.


Als de huisarts het niet (meer) weet kan hij/zijn verwijzen/overleggen met gynaecoloog. Deze weet alles van de vrouwelijke hormonen. nb wat weet een coach nou van hormonen als deze geen bepalingen kan laten doen.


Onbelangrijk voor het probleem.


Stress kan een dingetje zijn. Maar als de stress dusdanig is dat er een amenorroe optreedt dan heeft TS zéér waarschijnlijk wel meer klachten.
Waarom zou een coach geen bloedmetingen kunnen laten doen?
 
Hormoonstatus in het bloed via een (ziekenhuis)laboratorium?
Ja? Dat kan al heel veel jaren via privé-instellingen, daar komt geen arts aan te pas. Alleen je portemonnee.
 
Ik loop al 1,5jr bij gyn. Oestrogeen meerdere keren laag geprikt. Bedankt vd tips. Ik heb een afspraak gemaakt met een orthomoleculair eind deze maand (instagram: ‘fitmetiris’, heeft ervaringen met amenorroe + hormoonanalyses). Twijfel ook om mijn (vrouwelijke) coach destijds te benaderen. Marjolein Schilperoort. Ik word in het ziekenhuis van kastje naar de muur gestuurd maar alles behalve mijn eigen menstruatie terug. Dokter raadde aan gewicht aan te komen destijds dus toen besloten wedstrijd niet te doen en te gaan bulken!. Stress; nee. Natuurlijk een druk leven 5 dagen werken 5 dagen trainen en deeltijd hbo studente maar dit lijkt me geen probleem. Rustweek alleen als het niet anders kan : 1 of 2 x per jaar. Resultaten van mn bulk gaan super. Zie ontzettend veel progressie en zet veel massa aan.. eigenlijk niks te klagen.

Ik wil vanaf februari eigenlijk langzaamaan weer gaan cutten maar twijfel of dit niet ten nadele is v mijn cyclus maar wil wel graag droger worden ...

Vind het gewoon super vervelend! Bedankt voor ze reacties iig.... geduld is een schone zaak maar ben nu 6 maanden geduldig..
 
Ps. Ik heb bijna 2 jr geen menstruatie , 6 maanden geduld is tijdens een ‘gezond’ vp
 
Volgende week vrijdag ook afspraak weer met gyn voor nieuwe bloeduitslagen. Kan alles hier delen als mensen verstand hebben van hormoonwaardes ?
 
De gyn zei 6 maanden terug: meer eten, minder sporten. Dat eerste heb ik gedaan en het tweede weiger ik...
 
Back
Naar boven