Bragging rights, bragging rights!
Werd altijd als laatste gekozen op school voor groepsporten, dat hakt behoorlijk in je zelfvertrouwen.
Ik blijk erg goed te zijn in duursport, wel heel langzaam maar kan heel lang doorgaan op mijn spaarbrandertje.
Het is geen wedstrijd, sommigen maken er dat wel van.. Parijs-Brest-Parijs is de oudste lange-afstandstocht ter wereld (vanaf 1890 of zo verreden) en is na zo'n 50-60 jaar niet meer op de wedstrijdkalender te vinden.
Toen elke 10 jaar, nu elke 4 jaar voor de liefhebbers.
1200 km fietsen.. de snelsten doen het nonstop in 44 uur of zo.. de langzaamsten komen strompelend over de finish na 90 uur.. ik heb zelfs meegemaakt dat iemand 'm uitreed na een val en na afloop bleek dat hij zijn heup had gebroken!
Het verbaast me af en toe wel dat ik zo'n blinde gedrevenheid kan opbrengen.. er gaat een soort knop om en dan ga je door tot je er ahw bij neervalt.. beetje slecht voor mijn vet% merk ik (29% nu na zeer streng lijnen),dus ik denk dat ik het bij 1 keer laat,... 400km is een mooie max..
Maar ja, veel mensen zeggen na afloop: dat nooit meer en 4 jaar later staan ze weer aan de start..
Er zijn dan ook erg veel blessures, zelf had ik een teenkootje uit de kom en heb daar 3 maaanden mee rondgelopen. Ook ben ik toen op de 600km aangereden en heb er een jaar kniepijn van gehad...
Beetje getikt wel dus.... maar er zijn mensen die zonder problemen elk jaar wel zo'n tocht rijden . Er zijn er nu ongeveer 10 van of zo, dus je kunt als je wilt elk jaar wel een paar keer aan de bak : London-Edinburgh-London, Rocky Mountains, Boston-Montreal-Boston en nu ook 1 in California, dan nog 1 in Australië, Sofia-Varna-Sofia in Bulgarije.. de rest ken ik niet, maar de lijst lijkt alleen nog maar langer te worden..
Ik ga denk ik in de toekomst gewoon meer op collenjacht.. 100 colstochten samenstellen lijkt me wel gaaf!
O ja, die vraag. Of je alleen of in de groep rijdt hangt van je snelheid af.. of je karakter. Op een ligfiets bijv is groepsrijden niet zo handig. Zelf ben ik domweg te langzaam met zo''n zware fiets als ik nu heb (bijna 14 kg wegende vakantiefiets, mijn 11 kg zware racefiets is gestolen). Kwam voorheen neer op 5 km met groep en rest solo rijden... . Nu kan ik het rond 50-80 km bijbenen tot de eerste heuvels, dan word ik genadeloos gelost... en kan opnieuw de rest alleen rijden.. werk dus met rijschema's (3 verschillende). Merk ook dat als ik in het begin bij de groep kan blijven ik wel blij ben weer alleen te rijden (eigen tempo, genieten van landschap), ook al scheelt het HEEL veel energie (kan veel sneller in een groep rijden, niet alleen wegens motivatie, maar ook en vooral weerstand).
Espi (beetje hyper weer)
PS: zal ook wel de adrenaline rush zijn... vooral bij PBP gaat er een giga-stoot door je heen als je met 4000 mannen (en plm 600 of zo aan vrouwen) aan de start staat om 22:00 uur 's avonds...met duizenden toeschouwers langs de weg.
Het dichtste bij een wedstrijd wat je als slome slak ooit zult meemaken.. alleen daarom al komen er velen steeds weer terug.