AndroidHealthClinic

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Dat is dus wel gekoppeld aan een betere vetverbranding. In Jip en Janneke taal: Leptine geeft, wanneer het daalt, het signaal om een aantal remmen op het metabolisme te zetten. Hence de naam anti-starvation hormone. Door het leptine-niveau weer te laten stijgen met een refeed (niet een enkele meal, maar gewoon een hele high carb dag op of net iets boven onderhoud) gaan die remmen er weer af en duurt het enkele dagen (soms zelfs een week) voor ze er weer op zitten. Gedurende die paar dagen verloopt je vetverbranding weer tijdelijk een stuk beter.* Maar tegen de tijd dat die remmen er weer op zitten, heb je weer je nieuwe refeed. Werkt prima lijkt me.

*Niet helemaal, want er zijn natuurlijk meerdere hormonen die bij dit proces betrokken zijn en die kunnen niet allemaal met refeeds van zulke korte termijn worden hersteld.
je hoeft mij niet uit te leggen hoe het hormonenstelsel werkt man :o
ik ben alleen benieuwd naar bronnen waaruit blijkt dat een korte piek in leptine zorgt voor een verhoging in het metabolisme; ik moet de eerste namelijk nog tegenkomen! Dus als je wat door kan sturen heel graag
 
Dat is dus wel gekoppeld aan een betere vetverbranding. In Jip en Janneke taal: Leptine geeft, wanneer het daalt, het signaal om een aantal remmen op het metabolisme te zetten. Hence de naam anti-starvation hormone. Door het leptine-niveau weer te laten stijgen met een refeed (niet een enkele meal, maar gewoon een hele high carb dag op of net iets boven onderhoud) gaan die remmen er weer af en duurt het enkele dagen (soms zelfs een week) voor ze er weer op zitten. Gedurende die paar dagen verloopt je vetverbranding weer tijdelijk een stuk beter.* Maar tegen de tijd dat die remmen er weer op zitten, heb je weer je nieuwe refeed. Werkt prima lijkt me.

*Niet helemaal, want er zijn natuurlijk meerdere hormonen die bij dit proces betrokken zijn en die kunnen niet allemaal met refeeds van zulke korte termijn worden hersteld.

Die website is trouwens de website van Lyle McDonald en ik denk niet dat het nodig is om zijn betrouwbaarheid te verdedigen. Die artikelen zijn zeer valide, me dunkt.

Hierzo, eventjes zoeken geeft mij deze ZEER relevante studie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11126336

There was no relationship between changes in leptin concentrations and changes in energy expenditure, suggesting that leptin is not involved in the stimulation of energy metabolism during overfeeding.
Mind you, deze overfeeding duurde meerdere dagen'

De increase in leptin na een refeed gaat dus niks doen voor je metabolisme.

Voor jullie ook wel interessant RFFNCK chrisk replicator
 
Dat is dus wel gekoppeld aan een betere vetverbranding. In Jip en Janneke taal: Leptine geeft, wanneer het daalt, het signaal om een aantal remmen op het metabolisme te zetten. Hence de naam anti-starvation hormone. Door het leptine-niveau weer te laten stijgen met een refeed (niet een enkele meal, maar gewoon een hele high carb dag op of net iets boven onderhoud) gaan die remmen er weer af en duurt het enkele dagen (soms zelfs een week) voor ze er weer op zitten. Gedurende die paar dagen verloopt je vetverbranding weer tijdelijk een stuk beter.* Maar tegen de tijd dat die remmen er weer op zitten, heb je weer je nieuwe refeed. Werkt prima lijkt me.

*Niet helemaal, want er zijn natuurlijk meerdere hormonen die bij dit proces betrokken zijn en die kunnen niet allemaal met refeeds van zulke korte termijn worden hersteld.

Die website is trouwens de website van Lyle McDonald en ik denk niet dat het nodig is om zijn betrouwbaarheid te verdedigen. Die artikelen zijn zeer valide, me dunkt.
Lyle z'n huidige standpunt is overigens ook dat korte refeeds (van 1 a 2 dagen) niets doen qua metabolismesnelheid.
 
Cheatmeals/Refeeds

Heb dit stuk eventjes verplaatst naar hier omdat ik door de interessante discussie van de laatste 2 paginas meer tekst wilde toevoegen terwijl de openingspost vol zat.


Zoals jullie in de openingspost op pagina 1 kunnen lezen zijn de veranderingen die plaats vinden wanneer je in een energietekort verkeert flink; sommige van deze veranderingen vinden plaats op korte termijn, maar er zijn ook veel veranderingen die op lange termijn plaatsvinden;
Puur om je metabolisme een boost te geven zijn cheatmeals of cheatdays echt bullshit; Ja, een deel van de energie zal gaan naar het boosten van je totale energie uitgave; maar het grootste deel van de ingenomen energie zal gewoon gaan naar opslag van reserves;

Echter, een cheatmeal kan mentaal wel absoluut verstandig zijn. Als een cheatmeal of cheatday met regelmaat ervoor zorgt dat jij je aan je dieet kan houden, dan gewoon lekker doen.
Maar kap met de bullshit 'om mn metabolisme te boosten'.

Daarnaast is leptine (dacht ik) voornamelijk een medium/longterm indicator van beschikbare energie, en niet zo makkelijk te ' tricken' door eventjes wat extra carbs te eten.

En zelfs als en refeed leptine tijdelijk boost, mag je er ook vanuit gaan dat deze net zo snel weer af neemt na zo'n refeed; dus het effect, mocht dat er zijn, zal zeer tijdelijk zijn; Take into account dat een refeed je calorietekort verkleint, waardoor je cut langzamer gaat, en je hebt weer een extra spijkertje in de kist.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9024254
We conclude that plasma leptin levels primarily reflect total adipose mass, rather than meal consumption or dietary energy source, but that the reduction in leptin levels with ongoing fasting is disproportionate to the reduction in adipose mass. The ability of fasting to deactivate this presumed physiological satiety system may have been advantageous in environments characterized by rapid changes in food availability.

http://ajpendo.physiology.org/content/277/5/E855
deze studie zegt dus inderdaad dat een cabohydrate rijke maaltijd leptine (tijdelijk) verhoogt, maar dat dit niet gepaard gaat aan meer verzadiging of minder honger
In conclusion, a carbohydrate meal induces higher postprandial leptin levels than an isoenergetic fat meal. Short-term regulation of postprandial satiety and food intake is not influenced by circulating leptin
een dusdanige refeed zal dus niet het beoogde effect hebben.

Tot slot geeft deze studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11126336 een goed antwoord op de vraag die in de afgelopen twee paginas is gesteld; zorgt een refeed (en de daarmee gepaarde korte piek in insuline) voor een verhoging van het metabolisme?
There was no relationship between changes in leptin concentrations and changes in energy expenditure, suggesting that leptin is not involved in the stimulation of energy metabolism during overfeeding.
 
je hoeft mij niet uit te leggen hoe het hormonenstelsel werkt man :o
ik ben alleen benieuwd naar bronnen waaruit blijkt dat een korte piek in leptine zorgt voor een verhoging in het metabolisme; ik moet de eerste namelijk nog tegenkomen! Dus als je wat door kan sturen heel graag

Dat zal deze zijn: http://www.nature.com/ijo/journal/v29/n10/full/0803025a.html
Stukje uit de conclusie:
"There is now compelling evidence that leptin is capable of directly regulating glucose and fatty acids metabolism in skeletal muscle and fat tissue. These tissues play important roles in whole-body glucose and lipid homeostasis, and are implicated in the development of obesity, insulin resistance, and type 2 diabetes. A number of molecular mechanisms and metabolic pathways whereby leptin exerts its direct peripheral effects have been identified. Several connections have been established between the leptin and intracellular signaling pathways in major insulin-sensitive tissues such as skeletal muscle and fat tissue."

Of deze: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3191548/
"In acutely energy-deprived lean men (i.e., fasted for 3 days) we observed a fall in leptin concentration concomitant with a spectrum of neuroendocrine abnormalities; most of these abnormalities were reversed with physiological replacement doses of leptin (37). In particular, leptin replacement during fasting prevented the starvation-induced changes in the hypothalamic-pituitary-gonadal axis and, in part, the hypothalamic-pituitary-thyroid axis and IGF-I binding capacity in serum but did not reverse the changes in the hypothalamic-pituitary-adrenal axis at an appreciable level and/or the renin-aldosterone system, and GH/IGF-I axes (37)."

Hierzo, eventjes zoeken geeft mij deze ZEER relevante studie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11126336

There was no relationship between changes in leptin concentrations and changes in energy expenditure, suggesting that leptin is not involved in the stimulation of energy metabolism during overfeeding.
Mind you, deze overfeeding duurde meerdere dagen'

De increase in leptin na een refeed gaat dus niks doen voor je metabolisme.

Voor jullie ook wel interessant RFFNCK chrisk replicator

Je hebt niet goed gelezen denk ik. Citaat uit je eigen onderzoek:
"CHO OF increased plasma leptin concentrations by 28%, and 24 h EE by 7%. [...] CHO OF, but not FAT OF, increases energy expenditure and leptin concentration."

Overigens laten meerdere onderzoeken zien dat het herstellen van leptine-niveau een aantal hormonale zaken terugdraait. Kennelijk dus niet alleen bij toedienen van het hormoon, maar ook bij refeeds:

o.a.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16322796
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11994393
 
Lyle z'n huidige standpunt is overigens ook dat korte refeeds (van 1 a 2 dagen) niets doen qua metabolismesnelheid.

Oh dat is interessant! Heb je een link? De onderzoeken waar ik mijn mening op baseerde (en Lyle wss destijds ook) zijn inmiddels iets verouderd. Zo uit mijn hoofd is de meest recente uit 2011, maar ik kan me vergissen. Recentere onderzoeken die iets anders uitwijzen, zou ik graag willen zien!
 
Dat zal deze zijn: http://www.nature.com/ijo/journal/v29/n10/full/0803025a.html
Stukje uit de conclusie:
"There is now compelling evidence that leptin is capable of directly regulating glucose and fatty acids metabolism in skeletal muscle and fat tissue. These tissues play important roles in whole-body glucose and lipid homeostasis, and are implicated in the development of obesity, insulin resistance, and type 2 diabetes. A number of molecular mechanisms and metabolic pathways whereby leptin exerts its direct peripheral effects have been identified. Several connections have been established between the leptin and intracellular signaling pathways in major insulin-sensitive tissues such as skeletal muscle and fat tissue."

Of deze: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3191548/
"In acutely energy-deprived lean men (i.e., fasted for 3 days) we observed a fall in leptin concentration concomitant with a spectrum of neuroendocrine abnormalities; most of these abnormalities were reversed with physiological replacement doses of leptin (37). In particular, leptin replacement during fasting prevented the starvation-induced changes in the hypothalamic-pituitary-gonadal axis and, in part, the hypothalamic-pituitary-thyroid axis and IGF-I binding capacity in serum but did not reverse the changes in the hypothalamic-pituitary-adrenal axis at an appreciable level and/or the renin-aldosterone system, and GH/IGF-I axes (37)."



Je hebt niet goed gelezen denk ik. Citaat uit je eigen onderzoek:
"CHO OF increased plasma leptin concentrations by 28%, and 24 h EE by 7%. [...] CHO OF, but not FAT OF, increases energy expenditure and leptin concentration."

Overigens laten meerdere onderzoeken zien dat het herstellen van leptine-niveau een aantal hormonale zaken terugdraait. Kennelijk dus niet alleen bij toedienen van het hormoon, maar ook bij refeeds:

o.a.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16322796
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11994393

Je eerste link is gewoon een studie over de werking van leptine en gaat totaal niet over het effect van een korte piek in leptine mbt een refeed; In deze discussie een dus totaal zinloze aanhaling.
Je tweede link zegt dat het terugbrengen naar normale levels van leptine de HPG as weer normaliseert, maar de HPA as niet. Laatstgenoemde is daadwerkelijk belangrijk voor metabolisme, eerstgenoemde niet. Verder is referentie 37 een verwijzing naar deze studie ''
The role of falling leptin levels in the neuroendocrine and metabolic adaptation to short-term starvation in healthy men.'' Short term. Dus niet in een lange periode van energietekort met daarachteraan een korte refeed. Verder is de conclusie van deze studie die je zelf aanhaalt en je eigen verhaal ontkracht als volgt:
In contrast to findings in mice, fasting-induced changes in the hypothalamic-pituitary-adrenal, renin-aldosterone, and growth hormone-IGF-1 axes as well as fuel utilization may be independent of leptin in humans.
Zoals ik zei, het is heel goed dat je zelf leest en onderzoek doet. Maar je moet doorlezen en referenties checken voordat je ze aanhaalt.
En ik lees mijn aangehaalde studie helemaal niet verkeerd, jij wel. Blijkbaar vonden ze ondanks de increase in leptine geen significante samenhang met een stijging in metabolisme.

Als je deze discussie voort wilt zetten dan sta ik daarvoor open, maar kom dan een keer met daadwerkelijk bewijs waarop je hebt doorgelezen. Tot zover heb ik geen enkel artikel gezien dat je verhaal onderbouwt, en ik heb onderhand 10 referenties (deels aangedragen door jou) die mijn verhaal bevestigen
 
Laatst bewerkt:
SNR #65: Lyle McDonald – Fat Loss Adaptations, Water Retention & Leptin
In this episode we discuss:

Metabolic adaptations to dieting
Low calories + lots of cardio = no weight loss??? What’s actually going on
The connection between cortisol and water retention
The central role of leptin in bodyweight regulation
Leptin resistance
Effects of lowered calories on leptin
Gender differences in hormonal responses to dieting
Carbohydrate refeeds: Can they mitigate leptin drops?
Which of Lyle’s books should YOU read?

http://sigmanutrition.com/episode65/

quote:
There is sort of two issues here. the first is that, yes, leptin itself responds very,
very quickly. Like one, even a day of high-carbohydrate eating will raise
leptin levels. The question is; will the brain “notice”? I hate to use that
word because it, basically will signal be sent to the brain that says “okay
food is available again, reverse some of these adaptations so that you can
raise your metabolism” and all these other stuff.

And way back in the day I was a little bit more enthusiastic about short
refeeds, although the first time I wrote about them, I even said not 100%
sure that this is having a big-time effect and I'm now way more convinced
that short refeeds and by short I mean five hours to one day, probably
aren't doing much.
There is an acute increase in energy expenditure but
it's just carbs raising energy expenditure directly but as far as the central
and leptin adaptations and I base it on this fact, even with total starvation
despite the claims that missing a meal puts you in fat storage mode
which is BS.

Even with total starvation, metabolism doesn't start to change till about
day 4. Right, you don't actually see a decrease until about that, so there is
a delay. Right the human body just doesn't respond to either meal to
meal or even day-to-day changes. Even when they've looked at food
intake right if I over-feed you on a Monday, you might not see a change
in your food intake for like two or three days. So there is kind of a
delayed response going on which makes sense right? Humans have long
lived one day without food is no big deal. Right, for a rat or a mouse it's
way different. A mouse lives two years, a meal for a mouse is an
enormous part of their life. Right, a day for a mouse is an enormous part
of their life. Like one day for a mouse is like two weeks for a human. Like
if you scale it up, it's about that right. So that gave all of the early studies
on meal frequency and all that stuff it came from was animal models but
it doesn't work that way. So in humans it takes about four days
for metabolism to adjust downwards.

I suspect that it works the other, that it was the same going the other
direction right. So in the evolutionary logic it's kind of the same. Even if
there is no food for a day, not a big deal. There is no food for two days,
by the time there is no food for four days its probably time for your body
to start responding. There may be a problem but by the same token, if
you've been starving and suddenly you have food there doesn't make any
logical sense for your body to go aha we've got food now, let's reverse it.
Like I suspect it takes a longer time period and I actually took advantage

of this in my Ultimate Diet 2.0 book. I was like: okay, I kept the dieting
phase to 4 days. Just long enough to get some good fat loss but really
without slowing the metabolic rate and then I put it in like a two and a
half-, three-day refeed to sort of reverse leptin and reverse the
adaptations to some degree. Right you’re never going to prevent the
body fat loss issue but at least by cycling calories you’re doing that. So my
gut says that short refeeds like five hours to a day are great for
psychology, they refill muscle glycogen, they let you eat some food that
you would like to eat, they help the person get carbs which helps with
training intensity. I doubt it's really reversing any of the long
term adaptations. I think that takes at least three days.

I've been long suggesting people take a two-week diet break between
blocks of dieting and there is no doubt two weeks will have an effect to
sort reverse that stuff and bring the body back to some degree of balance
so that the next dieting phase could be more effective. But I really don't
think short periods...my enthusiasm over them 10 years ago was a little
bit misplaced.
/quote
 
Laatst bewerkt:
Pren citaat hierboven van chrisk is dus de reden dat het altijd goed is om zelf je onderzoek te doen en logisch na te denken. Instinctief dacht ik al dat short Refeeds je leptinespiegel/aanpassingen niet konden tricken, en daar had ik dus gelijk in. Voor hetzelfde geld had ik ongelijk, daarom heb ik jouw referenties objectief nagelezen, maar die bleken uiteindelijk mijn visie te onderbouwen.

Bovenstaand citaat is dus de reden dat je altijd meerdere bronnen moet aanspreken. Ondanks dat lyle absoluut een genie is kan het best zijn dat hij in zijn enthousiasme oogkleppen op heeft gehad. Wanneer je dan alles klakkeloos aanneemt wat hij beweert zonder het te toetsen ga je goed de mist in.
 
CLEAN AND DIRTY


49070888.jpg


jongens en meiden, knullen en grieten,

we gaan weer verder waar we gebleven zijn. Deze keer zal ik na redelijk wat aanvraag het topic clean en dirty voedsel behandelen. Met andere woorden, een calorie is een calorie.

Hier zijn echt ENORM veel discussies over, ook op dit forum. Zo zijn er de de mensen die zeer gevarieerd eten; kip met rijst en broccoli. Broccoli met kip en rijst. Rijst met broccoli en kip. Kip met broccoli en rijst. Broccoli met rijst en kip. En soms als ze zich echt laten gaan rijst met kip en broccoli. Niks mis mee natuurlijk, behalve de belachelijk lage vet inname; maar ergens in mijn hoofd zijn dit de guys die tijdens het trainen elke dag een andere pet op hun hoofd hebben met random coole engelse teksten erop (inclusief sticker die ze zijn vergeten eraf te halen) en zo hard en veel mogelijk schreeuwen tijdens het trainen.


Maar laten we niet afdwalen; is een calorie een calorie? tellen 100 calorieen uit kip evenzwaar als 100 calorieen uit suiker?

Uiteraard zitten er tussen voedingsmiddelen enorm veel verschil in voedzaamheid, biologische waarde, vezelgehalte, etc etc.

Maar als we nu eventjes ervan uitgaan dat het binnenkrijgen van mineralen, vitamines, vezels, eiwitten, gezonde vetten, etc voor elkaar is, en je hebt nog 1000 kcal over voor die dag; Gaat het voor je lichaamssamenstelling dan uitmaken of je die 1000 kcal uit junk haalt of uit het schoonste voedsel dat je ooit hebt schoongemaakt (elk rijstkorreltje drie keer afgespoeld onder de kraan en schoongeveegd met kleenex, en je kip komt uit een steriel laboratorium)? Laten we voor het gemak ook eventjes voorbij gaan aan TEF, verzadiging en whatever not.
JAMAAR TEF ENZO TELT WEL JONGON ZIEJEWEL WIJ HEBBON GELIJK!


1007-tsst-new.jpg?quality=0.jpg



Veel bro's en sisters claimen hier dat dat effect VEEELENNN malen groter is dan vanuit TEF te verklaren.


begrijp onderstaande tekst niet verkeerd, er zijn veel voordelen aan clean voedsel, ook los van alle bovengenoemde; tijdens een cut helpt het daadwerkelijk om zo bro mogelijk te eten; je zal serieus minder honger hebben omdat je veel minder gevarieerde smaken eet. Maar daar gaan we het nu niet over hebben;ik wil nu graag het heilige huisje van de bro's die beweren dat ' zij alleen clean kunnen eten omdat ze anders alleen maar dik worden' afbranden tot de grond.


Dus, ja. Iedereen kan chocola eten zonder dat ze vet worden. En iedereen kan chips eten zonder dik te worden. Of je een vet zwijn wordt hangt af van de rest van je inname; niet aan chocola of snoep of chips zelf.

Ik herinner me nog mijn eerste college op mijn studie, waarin de prof vragen ging stellen, en de leerlingen vervolgens hun hand moesten opsteken als ze het ermee eens waren ja of nee.

Toen de vraag kwam ' sommige mensen hebben een heel langzaam metabolisme en kunnen dus maar heel weinig eten en alleen gezonde dingen, terwijl anderen alles kunnen eten wat ze willen zonder aan te komen'' stak een flink arrogante chick formaat zeug heel enthousiast dr hand op en zei tegen t meisje naast dr 'mijn zusje kan echt alles eten en komt niet aan, en ik heb echt last van een langzaam metabolisme' . T meisje naast dr knikte even enthousiast alsof ze de situatie herkende. Ik kon het niet laten om te zeggen dat haar zusje waarschijnlijk een stuk minder zin had om te eten dan zij, als ze alles at wat ze wou en niet aankwam. Dit nam ze me niet in dank af, maar toen het antwoord van de prof kwam dat metabolisme onderling maar iets van 10% scheelt wanneer er geen sprake is van ernstige metabole afwijkingen keek ze toch wel een beetje geirriteerd mijn kant op.


Zoals deze meid zijn er duizenden en duizenden mensen, ook hier op het forum.


En waar het zeker zo is dat je door het eten van gefrituurde bollen boter met slagroom vast en zeker sneller dik zal worden dan van een paar stukken winterpeen met het zand en klei er nog op, beweer ik dus hierzo dat kcal in kcal uit het hele verhaal is. Ja, je leest het goed; of je aankomt of afvalt is een simpele optelsom van je energiebalans.


Hoe ik dit het beste kan uitleggen voor jullie is denk ik als volgt:

Op het moment van opname, (dus niet wanneer je je gezicht volpropt, maar echt opname in de darm) is er allang geen grootonderscheid meer tussen voedingsmiddelen. Zo worden bijvorbeeld ALLE koolhydraten, of het nu suiker is met schenkstroop of zilvervliesrijst met extra zilver afgebroken door enzymen tot HEEEELLLLL kleine componenten, namelijk mono en di saccharides.

Wat bedoel ik met klein?

sizes.gif


De punt die ik hier typ >>> . <<<< is in tekstboek grootte 500,000 nanometer in diameter, en daarmee 10 keer zo groot als de paarse bol die je ziet op dit plaatje. Die paarse bol is de grootte van een gemiddelde Eukaryotische cel (cellen in bijvoorbeeld mensen en dieren) Een bacterie is in deze schaal zo groot als het groene rondje, en daarmee dus 1/100e van deze punt >> . <<. Een glucose molecuul is daar 1/10.000e van. Op het moment van opname is je banaan of rijst dus afgebroken tot de grootte van 1/1.000.000e van deze punt >> . <<<. To put that in perspective, 1 glucosemolecuul is voor een klein rotpuntje uit een boek evenveel als 1 stap is voor jou als je besluit om van amsterdam naar zuid frankrijk te lopen.


En jij gelooft nog steeds dat er op die schaal onderscheid gemaakt wordt tussen clean en dirty eten? Dat een glucose molecuul (of fructose, of lactose, of noemeenpaardisaccharides) uit fruit gezonder is dan een dusdanig molecuul uit een reep chocola die iemand door zn vieze onderbroek heeft gehaald?


Ik zal het antwoord vast verklappen, het begint met een N en eindigt op EE.

Added op 18-3:

Er zijn voor zover ik weet geen studies naar 'gezond' tegenover 'ongezond' gedaan, alsin clean tegenover dirty.

Welk onderwerp wel redelijk vaak is bestudeerd is glycemic index; Low gi producten zijn vaak de meer onbewerkte producten, high gi vaak de wat 'ongezondere' Als we hier nu naar kijken dan zien we bijvoorbeeld
http://ajcn.nutrition.org/content/80/2/337.short This study does not support the contention that low-fat LGI diets are more beneficial than HGI diets with regard to appetite or body-weight regulation as evaluated over 10 wk. However, it confirms previous findings of a beneficial effect of LGI diets on risk factors for ischemic heart disease.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16177201 In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12458971 The average weight loss was 1.5 kg on a low-GI diet and 1.6 kg on a high-GI diet. To conclude, there is no evidence at present that low-GI foods are superior to high-GI foods in regard to long-term body weight control.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj02a2RnsrLAhWCHw8KHZSID3gQFgghMAA&url=http://www.foodandnutritionresearch.net/index.php/fnr/article/download/1525/1393&usg=AFQjCNFk7EVOLp5iH61sTbaHeFLjNWVIlA&sig2=RL5FZ1UwycOQo1aeSqTQcQ However, at present the compiled data are not in favour of the contention that low-GI diets are more satiating, result in lower ad libitum energy intake or reduce body weight compared with high-GI diets with similar fibre and macronutrient contents

Om maar eventjes een paar studies aan te halen; mind you, ik heb het hier over weight loss/body composition, niet over gezondheid.
Daarnaast zijn veel van deze studies gedaan naar het effect op verzadiging en energie inname, en daar was al geen verschil te vinden; waren alle studies op dit gebied gecorrigeerd voor energie inname, dan was t helemaal einde discussie.
 
Laatst bewerkt:
Hetgeen jij hier hebt beschreven heb ik mensen maar al te vaak verteld. Echter krijg ik vervolgens vaak te horen dat ik makkelijk praten heb met mijn grotere caloriereserve. met een onderhoud van 2000-2500 kcal valt er natuurlijk maar weinig inpassen, als je al je vezels, vitamines en mineralen binnen wilt krijgen.
Ik begin deze discussie daarom liever niet meer, want uiteindelijk loopt het toch uit op jaloezie of onbegrip :P.
 
'Zilvervliesrijst met extra zilver' hahahahaha. Heerlijk stuk weer Jwdoetookmee !! Karma en op de een of andere manier inspireren jouw stukken me altijd om cleaner te eten, thanks!!
 
Nu ben ik wel benieuwd hoe je denkt over het min. 2 gram eiwitten en 1 gram vet per kg lichaams gewicht?
Is het nou echt zo belangrijk om aan je vetten en eiwitten te komen of maakt het (weinig) of niet uit?
Ook benieuwd hiernaar, en dan weggezet tegen je doelen/inspanning (cutten/bulken/wel of geen cardio).
 
Nu ben ik wel benieuwd hoe je denkt over het min. 2 gram eiwitten en 1 gram vet per kg lichaams gewicht?
Is het nou echt zo belangrijk om aan je vetten en eiwitten te komen of maakt het (weinig) of niet uit?
+1 Ook in hiervoor!
 
Nu ben ik wel benieuwd hoe je denkt over het min. 2 gram eiwitten en 1 gram vet per kg lichaams gewicht?
Is het nou echt zo belangrijk om aan je vetten en eiwitten te komen of maakt het (weinig) of niet uit?
Ben ik ook benieuwd naar!
 
Nu ben ik wel benieuwd hoe je denkt over het min. 2 gram eiwitten en 1 gram vet per kg lichaams gewicht?
Is het nou echt zo belangrijk om aan je vetten en eiwitten te komen of maakt het (weinig) of niet uit?
Goeie. Wil post on this
 
Dirty foods stillen mn honger alleen minder, waardoor ik eerder ga "overeaten" verder maakt t geen klap uit inderdaad.
Absoluut, daar heb je gelijk in. Het blijft feit dat clean voedsel vaak een stuk minder caloriedicht is, en vezels ook voor een voller gevoel zorgen (en vezels eigenlijk niet in dirty voorkomen) . Maar voor 90% vd bodybuilders die kcals tracked is dit pas interessant als compliance een rol gaat spelen.
 
Back
Naar boven