XXL Nutrition

Metabolisme?

Bezoekers in dit topic

Gregoryq

Novice
Waardering
6
Lengte
1m68
Hi,

Weet niet of dit de juiste plek is voor dit topic, excuses alvast als dit niet zo is.

Ik heb een brandende vraag. Ik ben sinds begin januari aan het cutten. Ik ben nu zo’n 7,5kg kwijt sinds die tijd. M’n stats nu:
165cm
68.5kg
Rond de 18% bf (als ik de weegschaal moet geloven, ik heb wel zo’n normaal meetding thuis liggen maar die gaf steeds andere dingen aan)

Nu sport ik 5 dagen in de weeg, meestal 3 dagen hiit (Hyrox) en 2 dagen spinning (ben even gestopt met krachttraining omdat de hiit die ik doe al veel kracht onderdelen heeft).

Ik eet 1750kcal op een dag. Kan soms verschillen met hier en daar +- 20kcal.

Ik merk nu dat ik al 14 dagen aan het schommelen ben tussen de 69 kilo (hoogste van de afgelopen 2 weken) en de 68,3 kilo (laagste van de afgelopen 2 weken). Zie bijgevoegde foto. Ik kom hier op de een of andere manier dus niet onder????

Nu is mijn vraag; heeft dit te maken met de aanpassingen van je metabolisme? Ik lees zoveel verschillende verhalen hier. De een zegt fabel, de ander zegt feit. Of moet ik gewoon niet zeiken, hoort dit er soms gewoon bij en doorzetten?

Bijlagen

• IMG_4823.jpeg
    IMG_4823.jpeg
    40,5 KB · Weergaven: 29
  • IMG_4822.jpeg
    IMG_4822.jpeg
    43,9 KB · Weergaven: 25
Als je met die 1750kcal die je nu per dag binnenkrijgt op dit gewicht blijft en je wilt er onder.......dan moet je minder kcal binnekrijgen. Ga bijvoorbeeld naar 1600kcal voor een week of twee en kijk wat dat doet met je gewicht.

OF

Je blijft op dezelfde kcal en je kan gewoon je voeding dus hetzelfde houden maar je gaat dan MEER bewegen.

Het is één van de twee.

Maar wat is je leeftijd eigenlijk als ik vragen mag? Wel handig om te weten als je antwoorden wilt op je vraag.

Succes!

Je BMR is ~ 1550Kcals, dus je kunt nog wel zakken. zou eerst beginnen met NTD 250Kcals te verlagen.

weeg je elke dag naakt bij opstaan na wc-bezoek, meet elke 3-5 dagen je buikomtrek op ruimste punt. zo heb je een gem overzicht over afgelopen week.

• Like
Waarderingen: K82
Je maximum/gemiddelde gewicht is nog dalende dus ik zou 1-2 weken wachten en kijken of het toch nog doorzet.

Ik vind 1750 kcal al best weinig inname en zou liever weer krachttraining toevoegen dan nog lager te moeten gaan.

HIIT verbruikt niet zoveel kcal in absolute zin. Ik vermoed dat je per dag meer kunt verbranden met spinning/fietsen/low intensity cardio omdat je dat langer kunt doen. Dus HIIT vervangen met (langere) LISS cardio is ook nog een optie.

En ja je metabolisme kan zich een beetje aanpassen tijdens het afvallen, misschien een paar %, maar door alsmaar nog minder te eten of meer te doen kun je blijven afvallen.

Als je met die 1750kcal die je nu per dag binnenkrijgt op dit gewicht blijft en je wilt er onder.......dan moet je minder kcal binnekrijgen. Ga bijvoorbeeld naar 1600kcal voor een week of twee en kijk wat dat doet met je gewicht.

OF

Je blijft op dezelfde kcal en je kan gewoon je voeding dus hetzelfde houden maar je gaat dan MEER bewegen.

Het is één van de twee.

Maar wat is je leeftijd eigenlijk als ik vragen mag? Wel handig om te weten als je antwoorden wilt op je vraag.

Succes!
Oh vergeten er bij te zetten! Ik ben 25 :)

NTD= Niet Trainingsdag. en pas verlagen als je stagneert. Zie nu, en door bericht van Chris, dat je nog afvalt. 69.4kg - 68.5kg is nog steeds gewichtsverlies

OF

Het is één van de twee.

Succes!

Je maximum/gemiddelde gewicht is nog dalende dus ik zou 1-2 weken wachten en kijken of het toch nog doorzet.

Ik vind 1750 kcal al best weinig inname en zou liever weer krachttraining toevoegen dan nog lager te moeten gaan.

HIIT verbruikt niet zoveel kcal in absolute zin. Ik vermoed dat je per dag meer kunt verbranden met spinning/fietsen/low intensity cardio omdat je dat langer kunt doen. Dus HIIT vervangen met (langere) LISS cardio is ook nog een optie.

En ja je metabolisme kan zich een beetje aanpassen tijdens het afvallen, misschien een paar %, maar door alsmaar nog minder te eten of meer te doen kun je blijven afvallen.
Hmm oké, ja ik vergeet steeds dat week gemiddelde te berekenen. Goed punt!

En ja ik weet niet echt of het exact een HIIT is hoor. Het zijn Hyrox trainingen en er zit best veel kracht in. Ik train met sensor (eentje van de gym zelf en tegelijk ook m’n eigen Apple Watch) weet dat dat niet erg accuraat is altijd, maar die geven allebei na zo’n training van 3 kwartier wel rond de 500 verbrande kcal aan. Met spinning meestal rond de 450.

Ik zie het inderdaad niet echt zitten om nog lager dan die 1750 kcal te gaan, omdat ik me bijna niet kan voorstellen dat ik met dit huidige dieet niet afval, maar toch gebeurt het niet haha. Heel frustrerend maar inderdaad meer focus op weekgemiddelde dan maar.

Ik wandel trouwens ook nog vaak op m’n rustdag rond de 8/9km

NTD= Niet Trainingsdag. en pas verlagen als je stagneert. Zie nu, en door bericht van Chris, dat je nog afvalt. 69.4kg - 68.5kg is nog steeds gewichtsverlies
Ja precies, dat is natuurlijk ook zo. Ik ben wel redelijk schommelingen gewend van mezelf, maar meestal niet zo’n lange periode. Dus dat gooide me een beetje van m’n apropo

Als je het 3 kwartier lang doet/kunt is het in elk geval iets anders dan ik als HIIT ken :) (dat lukt maar een paar minuten) misschien is het meer iets van circuitjes met kracht oefeningen inderdaad.

Ja precies, dat is natuurlijk ook zo. Ik ben wel redelijk schommelingen gewend van mezelf, maar meestal niet zo’n lange periode. Dus dat gooide me een beetje van m’n apropo
Ken het. heb 2 dochters en vrouw die trainen, en ze staan te vaak op de weegschaal :D

Maar even hier op terug komende: het is dus nog steeds niet zo dat je metabolisme drastisch veranderd? Als ik sommige topics moet geloven moet ik namelijk 2 weken op onderhoud gaan eten, maar daar voel ik ook niet veel voor… tenzij het écht werkt natuurlijk.

Als je het 3 kwartier lang doet/kunt is het in elk geval iets anders dan ik als HIIT ken :) (dat lukt maar een paar minuten) misschien is het meer iets van circuitjes met kracht oefeningen inderdaad.
Haha ja precies. Dacht al dat ik het niet goed uitlegde. Het is een mengelmoes van cardio & kracht (denk aan 4 min loopband - 1,5 min rust, 150kg sled push 4 min - 1,5 rust - deadlifts 4 min, 1,5 rust) Meestal bestaat zo’n les uit 8 onderdelen en in totaal ben je 3 kwartier bezig.

Maar even hier op terug komende: het is dus nog steeds niet zo dat je metabolisme drastisch veranderd? Als ik sommige topics moet geloven moet ik namelijk 2 weken op onderhoud gaan eten, maar daar voel ik ook niet veel voor… tenzij het écht werkt natuurlijk.
Je metabolisme kan nooit zo ver blijven aanpassen dat je onmogelijk kunt afvallen, dan zouden mensen niet kunnen verhongeren. Dus dat het zich aanpast is geen mythe, vooral door onbewust minder te bewegen trouwens, maar dat je daardoor niet zou kunnen afvallen is de mythe.

Maar een diet break van enkele weken op onderhoud kan je ook helpen, vooral om er mentaal en qua hongergevoel weer een beetje fris in te gaan wanneer het gehele proces zo lang duurt. Zal ook een punt geven waarop je je onderhoud kcal in/out kunt ijken, gewicht en vocht schommelingen even kunnen stabiliseren. Allemaal handig voor een verder vervolg.

De aanpassingen van het metabolisme op je verbruik kunnen met een paar weken weer terugdraaien, maar wanneer je dan weer verder gaat met afvallen dan past het zich daar ook weer terug op aan dus of dat uiteindelijk in het vervolg je kcal balans echt iets helpt... Ik denk meer op die andere punten.

Gefeliciteerd net je resultaat, 7,5 kg is best wat in minder dan maanden.

Een weegschaal kan geen vetpercentage meten. Voor een indicatie welke richting je VP beweegt volg je Bullshark's advies over wegen én het meten van je taille-omvang.

Het is niet gek als je gewichtsverlies minder snel gaat na de eerste weken.

Je metabolisme kan nooit zo ver blijven aanpassen dat je onmogelijk kunt afvallen, dan zouden mensen niet kunnen verhongeren. Dus dat het zich aanpast is geen mythe, vooral door onbewust minder te bewegen trouwens, maar dat je daardoor niet zou kunnen afvallen is de mythe.

Maar een diet break van enkele weken op onderhoud kan je ook helpen, vooral om er mentaal en qua hongergevoel weer een beetje fris in te gaan wanneer het gehele proces zo lang duurt. Zal ook een punt geven waarop je je onderhoud kcal in/out kunt ijken, gewicht en vocht schommelingen even kunnen stabiliseren. Allemaal handig voor een verder vervolg.

De aanpassingen van het metabolisme op je verbruik kunnen met een paar weken weer terugdraaien, maar wanneer je dan weer verder gaat met afvallen dan past het zich daar ook weer terug op aan dus of dat uiteindelijk in het vervolg je kcal balans echt iets helpt... Ik denk meer op die andere punten.
Thanks voor de duidelijke uitleg! Snap nu een beetje beter wat de misverstanden zijn mbt metabolisme.

Maar als je in mijn schoenen stond, wat had jij dan nu gedaan? Gewoon nog even doorgaan of toch aanpassingen maken?

Ik had wel echt het gevoel er lekker in te zitten, tot ik nu dan tegen deze frustratie met de weegschaal aan liep, en had niet mega erg last van hongergevoel. Ik pas ook iifym toe vanaf het begin & dat helpt al ontzettend mentaal! Dus weet niet in hoeverre ik nu “baat” heb bij een diet break (denk ik dan)

Gefeliciteerd net je resultaat, 7,5 kg is best wat in minder dan maanden.

Een weegschaal kan geen vetpercentage meten. Voor een indicatie welke richting je VP beweegt volg je Bullshark's advies over wegen én het meten van je taille-omvang.

Het is niet gek als je gewichtsverlies minder snel gaat na de eerste weken.
Bedankt! Moet zeggen dat ik er ook wel trots op ben :)

Thanks voor de duidelijke uitleg! Snap nu een beetje beter wat de misverstanden zijn mbt metabolisme.

Maar als je in mijn schoenen stond, wat had jij dan nu gedaan? Gewoon nog even doorgaan of toch aanpassingen maken?

Ik had wel echt het gevoel er lekker in te zitten, tot ik nu dan tegen deze frustratie met de weegschaal aan liep, en had niet mega erg last van hongergevoel. Ik pas ook iifym toe vanaf het begin & dat helpt al ontzettend mentaal! Dus weet niet in hoeverre ik nu “baat” heb bij een diet break (denk ik dan)
Flexibel eten is goed :thumbup: Het klinkt voor mij alsof ik rustig door zou gaan met hoe je het doet, en ik heb gedeeld wat ik anders verder als opties zou zien, maar ik weet niet wat je vet% echt is en daarmee hoe ver je nog moet/wilt.

Back
Naar boven