MuscleMeat

Metastudie:groene thee

Bezoekers in dit topic

hardbody

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
20 jan 2004
Berichten
799
Waardering
4
Lengte
1m79
Massa
101kg
Vetpercentage
7%
De efedravrije stackers met extracten van groene thee en cafeïne helpen het verminderen van de hoeveelheid lichaamsvet in de hand. Dat concluderen farmacologen van de University of Connecticut in een metastudie waarin ze de gegevens van 15 humane studies bijelkaar veegden en nog eens analyseerden. In veel studies is het effect niet erg groot - maar dat je sneller kunt afvallen met groene thee-stackers staat nu wel vast.


Fenolen in groene thee remmen de enzymen die de pephormonen adrenaline en nor-adrenaline afbreken. Meer adrenaline en nor-adrenaline betekent dat de vetcellen makkelijker hun inhoud vrijgeven aan het bloed, zodat de spieren en de organen ze kunnen verbranden. Op celniveau hebben de fenolen een soortgelijk effect, suggereren recente studies. Fenolen in groene thee, zoals EGCG, laten de mitochondria in de cellen meer vetzuren verbranden. Cafeïne maakt cellen gevoeliger voor adrenaline en groene thee. Ziedaar de ratio achter de afslankproducten met groene thee en cafeïne.

Ter illustratie: geef je gezonde mannen - die doorgaans geen cafeïne-houdende levensmiddelen gebruiken - 150 mg cafeïne, dan stijgt hun vetverbranding met 33 procent. Doe je daar nog 270 mg EGCG bij, het meest actieve polyfenol in groene thee, dan stijgt de vetverbranding met 41 procent.

In de studies die de onderzoekers opnieuw analyseerden kregen de proefpersonen gemiddeld zo'n 580 mg fenolen [eigenlijk: catechines] uit groene thee en zo'n 415 mg cafeïne per dag. De studies duurden 8-24 weken.

Hieronder zie je dat de combinatie van groene thee en cafeïne in de trials het lichaamsgewicht gemiddeld vermindert met een half kilootje.













Opvallend is dat de catechines in groene thee alleen geen effect hebben. Ze hebben pas effect in combinatie met cafeïne.

Het effect op de taille-omvang zie je hieronder. Gemiddeld is het nog geen centimeter. Weer hebben catechines pas effect in combinatie met groene thee.













De bescheiden resultaten die de onderzoekers rapporteren doen geen recht aan wat de combinatie EGCG en cafeïne vermag, en zeggen meer over de geringe doses die onderzoekers hebben uitgeprobeerd.

In een recente studie waarin proefpersonen dagelijks 600 mg cafeïne en 1200 mg EGCG binnenkrijgen verbranden de proefpersonen dagelijks 197 kcal meer dan normaal. Dat kan in 36 dagen een kilo vet schelen.

Bron:http://www.ergogenics.org/vetzucht99.html#1
 
Straks ff wat eccg pillen kopen dus. Zitten hier ook de anti oxidanten van groene thee in?
 
vergeet dat anti oxidanten gedoe:) staat nog niet op zijn punt en is helemaal nog niet bewezen!Ik Zit op een gezondheidszorg school en een dokter heeft me dit verteld!
 
vergeet dat anti oxidanten gedoe:) staat nog niet op zijn punt en is helemaal nog niet bewezen!Ik Zit op een gezondheidszorg school en een dokter heeft me dit verteld!

De dokter vertelde me ook dat krachttraining slecht is..
 
slechte dokter dan:)
 
Back
Naar boven