XXL Nutrition

Middag dutje (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

builderB zei:
je slaap kent is als het ware in twee delen te verdelen

Non-REM slaap
REM slaap

In de non-REM slaap, die vier fasen kent, herstel je lichaam zich, in de REM slaap herstel je psyche zich. (resp. dus de motoristatis en sensoristasis)
Tijdens de vier fasen van de non-REM slaap ga je steeds dieper slapen. En wordt het dus ook steeds moeilijk om wakker te worden. Na de NREM slaap volgt de REM slaap, waarin je bekende 'dromen' hebt. (in NREM slaap ook wel, maar zijn veel realistischer ahw en minder doorspekt van emoties)
Een totale slaapcyclus van de 4 NREM fases en de REM fase duurt in het begin van de (nacht) rust ong 90 min. Je hebt een aantal van dergelijke cyclussen in je slaap (ong 4 - 6)
Later in de nacht duren de REM fasen langer en de NREM wat minder lang.
Het kan dus zijn dat je in fase 3 of 4 wakker wordt. Dan voel je je dus goed brak. Probeer het dutje eens anderhalf uur te laten duren. Misschien helpt het.
Dan wordt je in de REM slaap wakker. Vaak zul je dan ook nog een droom herinneren..

veel succes :D

Het is gedeeltelijk waar wat je zegt. Ik merk dat je hier info uit een boek hebt gehaald met je eigen intepretatie eraan. De info qua slaapfases klopt. Maar dat je je brak voelt als je in de 3e of 4e (is tussen de 4 en 6 uur na inslapen)fase wakker wordt is niet juist. En is tevens niet wetenschappelijk aangetoond. Wel is het zo dat als je gewekt wordt in je REM-slaap je eerder klaar wakker bent dan wanneer je uit je diepe slaap wordt gewekt.
Is dat wat jij bedoelt met brak zijn?
Wat wel het geval is, is dat in deze periodes (3e en 4e fase) een verhoogde afgifte van het groeihormoon is.

Tussendoor een dutje doen is prima maar mijn advies is om het op 15 min. tot hooguit een half uur te houden. Uit onderzoek is gebleken bij kantoormedewerkers dat als die in de pauze 15 min. sliepen ze gedurende de dag een hogere productie draaiden als mensen die dat dutje niet hadden.

Ik weet het niet zeker maar alles wat langer dan deze periode is kan je biologische ritme aanpassen.
 
The_Oak zei:
Het is gedeeltelijk waar wat je zegt. Ik merk dat je hier info uit een boek hebt gehaald met je eigen intepretatie eraan. De info qua slaapfases klopt. Maar dat je je brak voelt als je in de 3e of 4e (is tussen de 4 en 6 uur na inslapen)fase wakker wordt is niet juist. En is tevens niet wetenschappelijk aangetoond. Wel is het zo dat als je gewekt wordt in je REM-slaap je eerder klaar wakker bent dan wanneer je uit je diepe slaap wordt gewekt.
Is dat wat jij bedoelt met brak zijn?
Wat wel het geval is, is dat in deze periodes (3e en 4e fase) een verhoogde afgifte van het groeihormoon is.

Tussendoor een dutje doen is prima maar mijn advies is om het op 15 min. tot hooguit een half uur te houden. Uit onderzoek is gebleken bij kantoormedewerkers dat als die in de pauze 15 min. sliepen ze gedurende de dag een hogere productie draaiden als mensen die dat dutje niet hadden.

Ik weet het niet zeker maar alles wat langer dan deze periode is kan je biologische ritme aanpassen.

ah thnx voor je reply

ik bedoelde idd dat als je 'brak' wakker wordt het langer duurt voor je weer helemaal wakker bent. beetje populair taalgebruik zeg maar... :D
dat van het groeihormoon in de 3e en 4e fase wist ik niet, had wel gelezen dat vooral in het begin van de slaap het meeste groeihormoon wordt aangemaakt. Is dit dan in de 3e en 4e fase van de 1e cyclus?
 
builderB zei:
ah thnx voor je reply

ik bedoelde idd dat als je 'brak' wakker wordt het langer duurt voor je weer helemaal wakker bent. beetje populair taalgebruik zeg maar... :D
dat van het groeihormoon in de 3e en 4e fase wist ik niet, had wel gelezen dat vooral in het begin van de slaap het meeste groeihormoon wordt aangemaakt. Is dit dan in de 3e en 4e fase van de 1e cyclus?

Je hebt idd gelijk, de piek van afgifte van het groeihormoon komt voor in de eerste drie uur van het slapen. De 3e en 4e fase zijn de fases van diepte van de slaap. Dus als je in fase (of stadium) 3 of 4 zit, zit je in een diepe slaap.
Des te verder je in je slaap over de nacht zit des te minder vaak je deze periodes van diepe slaap hebt.
Je hebt over het algemeen maar 2 periodes van slaap van fase 3 of 4. Dus je hebt maar 2 periodes van diepe slaap.
Kan je het nog volgen? Het is zeer verwarrend die woordhusselingen tussen stadiums en fases...
 
Ik probeer het vaak genoeg, maar ik heb altijd wat moeite om in slaap te komen. Maar als het lukt, dan is een half uurtje slapen echt wel relaxed.
 
Slaap zelf ook altijd een uurtje als ik thuis ben van het werk, ben dan echt kapot. Moet werken van 07.00 tot 18.00 en de hele dag zware dingen tillen, na een dutje ben ik weer superfit :)
 
Van 23u tot 06u slapen, gaan werken, 14u30 thuis, dan een middagdutje van 15u tot 17u, opstaan en eten, gaan trainen en 22u/23u er terug in. Beetje mijn leven momenteel, bevalt me goed, alleen bitter weinig tijd voor men vriendin da's wel jammer. Gelukkig trainen we samen, ook iedere dag uurtje of 2 samen :)
 
The_Oak zei:
Je hebt idd gelijk, de piek van afgifte van het groeihormoon komt voor in de eerste drie uur van het slapen. De 3e en 4e fase zijn de fases van diepte van de slaap. Dus als je in fase (of stadium) 3 of 4 zit, zit je in een diepe slaap.
Des te verder je in je slaap over de nacht zit des te minder vaak je deze periodes van diepe slaap hebt.
Je hebt over het algemeen maar 2 periodes van slaap van fase 3 of 4. Dus je hebt maar 2 periodes van diepe slaap.
Kan je het nog volgen? Het is zeer verwarrend die woordhusselingen tussen stadiums en fases...

aha, dus omdat je in de 3e en 4e fase het meeste groeihormoon aanmaakt en die 2 fasen maar twee keer per nacht voorkomen, te weten in de eerste 2 cycli maak je in het begin van je slaap het meeste groeihormoon aan. is dus de eerst 2 - 3 uur.

ich versteh :D
 
Wanneer ik terug ben van mijn werk ff een uurtje knorren, hééérlijk!
 
zzzzzzzzzzzzzz...(snurkt een eind weg bij zn PC)
 
*Gaaaaap* Ben nu 20 minuten wakker. Was om 5 uur weer in slaap gevallen op de bank. Vakantie, wat is het een mooie uitvinding. Dadelijk ff raggen in de gym.
 
Heerlijk, tijdens de middag slapen. Ik kan soms zo ongelofelijk slaperig worden rond 2u. Siësta op het werk zouden ze moeten uitvinden, lekker pitten met z'n allen om dan weer aan de slag te gaan. Ik denk dat het de prestaties aardig bevordert!
 
de spelers van ajax hadden een verplichte siesta om 4 uur.

Mensen hebben rond 4 uur smiddags een natuurlijk 'instinct' om te slapen. Ik zelf doe ook wel is een middag dutje, maar dat komt omdat ik vr+za nacht maar 3,5 uur kan slapen.
Ik heb er ook wel is aan gedacht Uberman's sleep schedule te gaan volgen. Dit houdt in dat je elke 4 uur 30 minuten gaat slapen (3 uur op een dag dus). Als je dat twee weken volhoudt val je bij het sluiten van je ogen direct in de REM-slaap en de andere fasen sla je dus over. Zo heb je op een dag dus 3 uur REM-slaap in plaats van 2 als je op een normale manier slaapt.
De stoffen die tijdens andere fasen worden bijgemaakt moet je supplementeren met druiven en ananas.

/lange termijn effecten zijn niet goed bekend, en als je 1 dutje overslaat stort je in...
link: http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720
 
Laatst bewerkt:
Ik doe nooit een middagdutje, alleen als ik op vakantie ben en van het strand kom. Moet echter niet langer dan een half uurtje gaan slapen, anders kan ik s' avonds niet in slaap komen.
 
Ik las ook reacties van mensen die na de sport eerst eten en dan een middagdutje doen, ik las ooit eens dat dit niet goed voor je is, omdat je dan tegen je lichaam zegt dat het moet rusten terwijl je lichaam juist energie wil verbranden... klinkt wel logisch, ik eet ook nooit voordat ik een middagdutje ga doen. Het is erg goed voor je spieren om na de sport even lekker tot rust te komen. Minder kans dat je spierpijn krijgt.
 
Robin raadde me eens aan om een tukje te doen, in mijn eigen bewoordingen werd dit een 'powernap' na het eten voor de training even liggen en ontspannen
 
Back
Naar boven