Fitness Seller

Mijn cutschema, doe ik het goed?

Bezoekers in dit topic

donnie31

Novice
Lid geworden
19 dec 2015
Berichten
8
Waardering
0
Hallo,

Graag jullie meningen over mijn schema..

Ik ben een man van 34, 1.69 lang, 76kg, 23% BF.

Ik wil naar de 15%BF en daarom ben ik sinds 2 weken aan het cutten. Ik train volgens een split-schema, met 20 min. cardio er achteraan, 3-4 keer in de week. Doe dit voor het eerst en wil daarom wel weten wat jullie van mijn schema vinden. EKV-verhouding van mijn schema is 40-40-20.

Zo ziet ongeveer een dagje cutten voor mij er uit:

Ochtend

Volkorenbrood 2 sneetjes, 162 kcal
Whey, 25gr, 98 kcal
Eieren, 2 stuks, 156 kcal
Pindakaas, 15gr, 92 kcal
Volkorenbrood, 2 sneetjes, 162 kcal
Appeltje, 58 kcal

Middag

Banaan, 1 stuk, 124kcal
Whey, 25gr, 98 kcal
Pasta (gekookt), 150gr, 212kcal
Tonijn, 150gr, 136 kcal
Ei, 1 stuk, 78 kcal

Avond

Kipfilet (gebakken), 135gr, 212kcal
Pasta (gekookt), 120gr, 169kcal
Kwark, 500gr, 250 kcal

Totaal, 1846kcal, e: 201gr, k: 175gr v: 36gr

Ik eet dit allemaal verspreid over 6-7 maaltijden. Ik eet in de avonden ook groente zoals broccoli, tomaat, spinazie, worteltjes enz, maar heb dit niet in mijn schema vermeld, omdat ze weinig kcal bevatten.
 
Al wil je effectief cutten, dan moet je alles meetellen! Ook je groentjes en de vetten waar je je kipfilet in bakt. Handig is om alles eens bij te houden in een app zoals Myfitnesspal:)

Bovendien, als ik de macro's van je huidige schema aanhoud, krijg je veel te weinig vet binnen (genoeg vetten binnenkrijgen is van belang voor een gezonde hormoonhuishouding). Imo zou ik je niet zo sterk vasthouden aan die percentages zoals 40 40 20 en wat nog.
Velen op dit forum raden aan je macros als volgt onder te verdelen:
2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht (4 kcal / gram)
1 gram vet per kg lichaamsgewicht (9 kcal / gram)
De rest vul je aan met koolhydraten (4 kcal / gram)
 
Al wil je effectief cutten, dan moet je alles meetellen! Ook je groentjes en de vetten waar je je kipfilet in bakt. Handig is om alles eens bij te houden in een app zoals Myfitnesspal:)

Bovendien, als ik de macro's van je huidige schema aanhoud, krijg je veel te weinig vet binnen (genoeg vetten binnenkrijgen is van belang voor een gezonde hormoonhuishouding). Imo zou ik je niet zo sterk vasthouden aan die percentages zoals 40 40 20 en wat nog.
Velen op dit forum raden aan je macros als volgt onder te verdelen:
2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht (4 kcal / gram)
1 gram vet per kg lichaamsgewicht (9 kcal / gram)
De rest vul je aan met koolhydraten (4 kcal / gram)

Dat dus. Eet je volkorenpasta of witte pasta? Qua cutten is het natuurlijk beter als je volkorenpasta eet. Wat ik altijd prettig vind als ik wil cutten is het gewicht van de pasta bijv verlagen met 20 gram en het gewicht van de groente verhogen met 50 of 60 gram. Zo krijg je minder calorieën binnen, krijg je meer vitamientjes en mineralen. Daarbij is groente chill, dus meer is altijd beter :) Maar geen idee hoe de rest erover denkt ofc.
 
Ziet er niet verkeerd uit, cutten blijft heel persoonlijk. Je moet zelf eerst je onderhoud ontdekken, 1 keer per week wegen. Ben je meer dan een halve kilo afgevallen, gooi dan iets je Kcal omhoog.

Verder heb ik zelf niet echt een macro % verdeling. Ik hanteer tijdens cutten eiwitten altijd minimal 2.0 tot 2.1 per kg, vet rond de 0.8- 0.9 en de rest vul ik aan met KH. Sportdag iets meer KH dan een rustdag.

Voeding is een beetje wat voor jouw werkt. Hier meer KH rondom training en lunch niet. Blijft een beetje spelen, zolang je Kcal maar goed zit ;)
 
Back
Naar boven