AndroidHealthClinic

Mijn moeder en afvallen...

Bezoekers in dit topic

TrickyTatsu

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 apr 2005
Berichten
458
Waardering
100
Lengte
1m78
Massa
78kg
Vetpercentage
10%
Het zit zo: mijn moeder heeft last van overgewicht (120 kg) en ze heeft weer eens besloten te gaan afvallen. Ze heeft het vaker geprobeerd met die zwakke sapjes dieten en dergelijke troep, en altijd gaat ze terug naar verkeerde eetgewoontes. Als ze emotioneel wordt gaat ze ook verkeerd en te veel eten. Het is allemaal verdomt vervelend en ik heb haar vaker geprobeerd te helpen, omdat ik zelf veel dingen heb geleerd kwa voeding en dieet afgelopen jaar...

Ze wilt het dus alweer gaan proberen. Ik stel weer voor een dieet te maken (paar maanden geleden had ik er een voor haar gemaakt maar dat is nooit wat geworden), en te beginnen ergens rond de 2000 calorien. En alweer krijg ik de godverdomde opmerkingen van 'oooh maar dat is veel te hoog! ik moet maximaal 1000 calorien!'. Ik heb hierna gelijk al helemaal geen zin meer om ergens aan te beginnen omdat ik vaker heb geprobeerd uit te leggen dat dat gewoon slecht voor je is, zo laag.

Kan iemand aub zo 'wetenschappelijk' mogelijk vertellen waarom je niet zo laag mag zitten? Dan print ik het uit en geef ik het aan haar om te lezen... Ze trekt zich niks van mijn opmerkingen over 1000 kcal dieten aan, dat je veel meer nodig hebt om te blijven functioneren etc. Ik weet niet hoe mensen dit in hun kop gebrandt krijgen, 1000 kcal houd je sowieso niet lang vol. Ik werd er gewoon bijna weer kwaad van, ze weet dat ik ben afgevallen omdat ik me dieet volledig onder controle heb (als ik bulk 'goh je wordt wel heel groot' en als ik cut 'goh je wordt wel magertjes') maar toch luistert ze niet naar me. Ze wilt me bv ook niet geloven iedere 2-4 uur wat te eten (minimaal 5 maaltijden per dag)... zucht, het is allemaal zo moeilijk. Ik snap niet dat ze me gewoon niet kan vertrouwen :(

Alvast bedankt...
 
Laat haar gewoon eten, met water, proteine, groenten en vetten als basis.
Niet tellen of wegen, zoals je zelf ziet geeft dat van beide kanten stress wat meer cortisol opwekt en weer meer vet vasthoudt en voor menopausale dames is dat niet echt geweldig.

Richt je vooral op de regulatie van haar insuline spiegels, dan kom je al een eind.

Wat voor oefenprogramma of sport is ze van plan te doen?
 
Laat haar eerst eens wat meer bewegen. Beginnen met iedere dag een half uurtje wandelen. Eten zoals BOS zegt in eerste instantie alleen beter verdelen over de dag.
 
Ik denk idd dat beter eten al een verschil van nacht en dag uitmaakt.
 
Bedankt voor de replies... ik denk dat ik haar idd maar eerst gewoon 'gezond' laat eten, een bron van eiwit bij iedere maaltijd en groenten etc...

Tsja ze heeft niet echt een serieus trainingsprogramma, ze doet 3/4 keer per week 'vrije fitness' en ze doet ook aan die taebo aerobics-iets... verder werkt ze in de thuiszorg dus beweegt ze redelijk veel met schoonmaken etc.
 
3 maaltijden per dag werkt net zo goed hoor.
 
Voor veel mensen is 5 maaltijden of meer , te veel 'gedoe'. Als ze zich aan 3 maaltijden houdt en iig haar ontbijt vergroot zodat daar afdoende eiwit in zit is ze al een heel eind. En dan de bekende gezonde tussendoortjes voor de trek : half bakje kwark, bakje huttenkaas, plakjes vlees en evt er een appeltje bij.
 
Back
Naar boven