Fitness Seller

mijn pad naar mijn bodygoals

Bezoekers in dit topic

fit121

Novice
Lid geworden
27 jun 2015
Berichten
2
Waardering
0
Ik ben een vrouw van 21 jaar oud en ik sport 5 dagen in de week.
Ik was 2 jaar geleden hevig begonnen met afvallen d.m.v. sporten en mijn voeding op de (incorrecte manier aan te passen) Ik had op dat moment geen verstand van macro's etc etc.
Ik ben toen meer dan 20 kilo in +- 9 maanden afgevallen. Niet wetende dat mijn afval proces eigenlijk geen strijd was, maar de pad die ik erna zou bewandelen.

Ik verdiepte mij na de 9 maanden in krachttraining, dit vond ik wel bij mij passen en daarnaast houd ik wel van een uitdaging. Helaas had ik daar vorig jaar dus ook geen verstand van en durfde ik ook niet advies en hulp te vragen aan anderen. Ik hield mij teveel bezig met de weegschaal, daarnaast zag ik dat mijn kleding veel strakker begon te zitten. Hoe dit kwam? Ik las natuurlijk op het internet dat je een bepaalde kcal behoefte hebt een zogenoemde TDEE. Je activiteitsbehoefte. Daar stond het dan heel leuk, je mag 1900 tot aan 2000 kcal eten. De niets wetende ik begon dus 1900 a 2000 kcal te nuttigen na eerst op een 1200 dieet te zitten low carb ook nog (ik las dat dit goed was om snel af te vallen, wat ook wel klopt ik zag er vrij strak uit in een paar weken tijd, maar of dit gezond was? nee, niet bepaald.) Dus ik begon 1900 a 2000 kcal te eten op basis van mijn TDEE berekening (op het internet, ik raad dit echter iedere vrouw af die net van een dieet afkomt). Ik ging dus opeens 700 tot aan 800 kcal per dag meer eten en verminderde daarnaast ook nog eens mijn cardio activiteiten, omdat ik aan de kracht gedeelte begon. Ik kwam in een maand a twee 5 kilo aan ik ging van 48/49 kilo naar 55/56 kilo. Op dat moment begon ik mij af te vragen of krachttraining wel voor mij was weggelegd. Ik vond het raar dat ik in twee maanden tijd van 5 kilo naar 20/25 kilo per gewicht onderdeel naar boven ging. Ik snapte niet waarom het zo snel ging en of dit wel goed ging, deed ik niet bepaalde dingen fout dan? (waren gewoon apparaten in de sportschool, kan je nauwelijks fout doen dus). In elk geval ik stopte toen dus met krachttraining, omdat ik dik begon te worden naar mijn idee (heb geen anorexia ofzo, ik ben gewoon klein dus zie er in mijn ogen snel dik uit :p). Daarnaast was het niet alleen in mijn hoofd, mijn kleding begon eenmaal strakker te zitten dat is een alarm. Ik stopte dus met krachttraining en begon weer alleen cardio te doen. Ik viel weer af en ging naar de 50/51 kilo. Dit was naar mijn idee een goed gewicht, omdat ik me oke voelde in mijn eigen lichaam, maarja ik at weer eens 1200 kcal per dag, omdat ik eenmaal niet beter wist. Dus ongeveer in mei begon ik 1900/200 kcal te eten tot aan juni/juli. Augustus at ik weer 1200 kcal tot aan december.
In december begon ik weer 'normaal te eten' (dit was sowieso niet het geval). Ik verveelde me met alleen cardio dus besloot ik bodypump te gaan doen, omdat ik graag mooie ronde billen wilde en gewoon strakker wilde worden. Bodypump vond ik leuk, elke maand/ander halve maand deed ik gewichten erop, zo hield ik de uitdaging erin, maarja jullie kunnen het al raden ik zag dat ik weer aankwam. Heel eerlijk raak ik op dit moment gewoon gefrustreerd nu ik dit verhaal schrijf. Back to the point, ik deed dus bodypump en werd steeds sterker, dit gaf mij een fit en goed gevoel, maarja na de kerstperiode begon ik weer aan te zetten, ik lette niet op mijn voeding, at meer als dat ik dacht en uiteindelijk ook meer als dat ik noteerde in de nu erg bekende myfitnesspall. Ik besloot opnieuw mijn behoefte uit te rekenen en kwam uit op 1800 a 1900 kcal nu. Nou ik begon dus weer 1800 tot aan 1900 kcal te eten en kwam dus opnieuw weer aan, deze keer kwam ik aan tot aan 55 kilo dit was tot aan februari.Natuurlijk lag mij dit opnieuw niet en begon ik weer met afvallen, ik deed dan bodypump en cardio om een grotere deficit te creëren en dit lukte ik ging weer naar 50 kilo in april. Ik zag er strakker dan ooit uit en voelde me 'mooi'. Maar ach hier begon het spelletje weer in zo een 'dieet' tijd beperk je jezelf van vele dingen, zowel in eten en drinken, in uitgaan, in etentjes, afspraakjes etc. Dit eist een tol op je geestelijke gemoed toestand, want wie denkt dat afvallen een kwestie is van sporten en minder eten is naïef. In die tijd gingen ik weer richting mijn verjaardag en wilde ik mijzelf niet langer beperken dus besloot ik weer op onderhoud te gaan eten en begon aan kracht training gefocust op compounds, jullie zullen wel denken wat is dit een dom mens 3x je hoofd stoten tegen dezelfde vetophoping hahaha. Oke ja, dat gebeurde hahahaha. Ach in deze tijd begon ik dus veel te lezen en berekende ik mijn kcal behoefte, mijn activiteit behoefte etc etc. Ik dacht dit keer zit het wel goed, want ik heb me ingelezen over IIFYM. Ik keek YouTube filmpjes. Ik las vaak berichten op DBB. Wat kan er mis gaan? Er kan van alles misgaan. Ik kwam weer 5 kilo aan, maar dit keer in 4 maanden tijd. Dan denk je dit is toch netjes? Ho-ho-ho nee ik ben geen man deze 5 kilo is echt geen spiermassa, dat is misschien een tot twee kilo massa, maar voor de rest is het pure vet dat ik aanzet boven op mijn spieren waardoor ik dikker word en lijk.
Voor een vrouw is dit totaal geen fijn gevoel. Ik was weer eens ten einde raad tot dat er iets in mij begon te branden, een zo gezegde lichtje (augustus 2015).
Ik kon wel luisteren naar wat iedereen zei en het advies van andere op bijv. forums en YouTube aannemen en toepassen om mezelf, maar ieder mens heeft een ander lichaamstype en ieder lichaam reageert anders op bepaalde voedingsstoffen en trainingen. De een verteld je dat low carb slecht is en de ander zegt dat het goed is. De een zegt dat je zo en zo moet eten en de ander zo..
Mijn advies naar mezelf was op dat moment luister naar alles, maar sla op wat jij wilt voor jezelf.
Ik besloot mezelf meer te verdiepen in de BMR en TDEE en IIFYM.
Ik kwam erachter dat mijn BMR 1220 is. Ja, weinig he, i wasn't born like a 2m tree unfortunatly, maarja dus. Als ik dus volledig niks doe verbrand mijn lichaam 1220 kcal. Ik besloot toen mijn TDEE zelf te gaan berekenen, want die internet calculators vertrouw ik niet meer.
Ik berekende hoeveel cardio ik op een trainingsdag doe en de krachttraining reken ik +-100 a 150 kcal voor. Dit rekende ik allemaal bij elkaar op en deelde het door 7 dagen vervolgens telde ik mijn BMR hierbij op en kom ik op een geheel ander getal als dat ik kom via de calculators. Dit is natuurlijk geen waterdichte methode, maar als je iemand bent die de neiging heeft om meer te eten als dat je mag zou ik deze manier wel aanhouden, want elke kcal dat je dan eigenlijk extra verbruikt op een dag bereken je niet op deze manier en heb je dus altijd wel wat over. Als je wilt afvallen raad ik deze manier van bereken echt aan, voor je geestelijke gemoedstoestand.
Voorbeeld:
mijn BMR: 1220 (verschilt p.p.)
Cardio activiteit 800 kcal
800 kcal x 5 = 4000 kcal
4000 : 7 dagen = 571
1220+571 = 1791 kcal per dag zelfs op rust dagen
wil je 0.5kg per week kwijt raken dan eet je 500 kcal minder dus 1291 per dag elke dag.
Natuurlijk doe je over de dag ook nog verschillende dingen en werk je bijv. Als je wilt afvallen zou ik het zo aanpakken, want iedereen weet wel dat hoe nauwkeurig je ook je voeding bijhoud dat je er altijd wel overheen gaat of dat je meer eet als dat je denkt. Stiekem een snoepje of iets in die richting, niet noteren, omdat het anders zo tastbaar wordt. I've been there and done that. Wil je afvallen? Houd je aan je macro's en dan komt het goed. Houd inzicht wat je wilt bereiken en hoe je eruit wilt zien. Ik verloor deze zicht door verschillende stemmen vanuit mijn omgeving, maar vooral vanuit mijn eigen hoofd. Heb je problemen met afvallen vraag om hulp. Er zijn genoeg mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en nog steeds meemaken. Zoek elkaar op geef aan dat het niet goed gaat etc.

Mijn doelen op dit moment?

Op dit moment heb ik besloten om alleen cardio tot aan november te gaan doen. Ik heb berekend hoeveel kcal ik per dag wil verbranden met cardio, hoeveel ik moet eten om per week het gewenste effect te hebben. Ja, dan hoor ik jullie weer zeggen daar gaat ze weer met haar cardio. Ik vind het heel leuk en fijn voor iedere vrouw die is afgevallen met alleen krachttraining te doen en daardoor blij is met haar fysiek, maar op dit moment heb ik geestelijk gezien geen kracht om zolang en gedisciplineerd af te vallen d.m.v. krachttraining. Ik heb nog teveel vet op mijn lichaam zitten en wil dit eerst weg hebben voordat ik serieus aan de krachttraining circuit kan en wil beginnen. Ik heb het geluk dat ik als vrouw zijnde best snel in kracht groei dus dat komt wel weer goed. Dan nu niet gaan zeggen ja, met krachttraining is je fysiek steviger en blablabla. Ja nadat ik ben afgevallen heb ik nog genoeg tijd om mij te focussen op het shapen van mijn lichaam. Ik ben pas 21 en heb nog genoeg tijd om mijn lichaam te vormen zoals ik dat wil. Het zal niet gebeuren van de ene dag naar de andere dag, but guess what rome wasn't build in one day either.
Oja, begrijp me niet verkeerd het is niet zo dat ik cardio gebruik alleen voor het afvallen, ik houd echt van cardio. Cardio is echt mijn ding. Muziek in, interval trainingen, HIIT, conditie trainingen vind ik heerlijk om te doen. De inspanning, de verbetering van mijn conditie, mijn eigen weerstand opbouwen en vooruit zien gaan vind ik fantastisch, dus het is niet alleen voor het afvallen bestemd, ik vind er ook enorme plezier en haal hier ook mijn voldoening uit. Wanneer ik krachttraining doe voel ik mij de vrouwelijke hulk,ik voel me sterk, fit en groot. Wanneer ik cardio doe voel ik me net serena williams op een tennisbaan, krachtig, snel, fit en sportief.

Naast het feit dat ik wil afvallen wil ik nu ook meer tijd besteden aan mijn lichaam, mijn lichaam de rust geven die het verdient na het afvallen voor een optimale herstel. Mijn stofwisseling weer geleidelijk naar de juiste punt te brengen en niet abrupt van het ene eetpatroon naar het andere gaan. Tijd is the key.

Overigens heb ik nu genoeg ervaring opgedaan met mijn eigen lichaam en eet stijl. Ik weet wat ik wel en niet kan hebben en ik weet op dit moment wat wel en niet goed werkt. Ik ben van plan om +- 10 kilo af te vallen in een periode van 4 maanden tijd.
Ik ben van plan in mijn log bij te houden waar ik tegen aanloop en hoe mijn weg verloopt, ik zal het eigenlijk gebruiken als mijn persoonlijke dagboek en als tastbare geestelijke spiegel.
Op naar 2016 en natuurlijk #mybodygoals he!

Een lang verhaal, maar het voelt goed nu ik mijn weg tastbaar heb kunnen maken voor mezelf.
 
Als jij wil afvallen eet je 1200 kcal per dag, en dan vind je t gek dat je moeite hebt je aan je schema te houden? :/
 
Wat een langdradig verhaal zeg. Weet niet wat precies je punt is, maar die heb je bij deze niet gemaakt. Ik snap ook niet hoe je "dik" kunt zijn met 55 kilo, ben je maar 1 meter lang of?
 
Als jij wil afvallen eet je 1200 kcal per dag, en dan vind je t gek dat je moeite hebt je aan je schema te houden? :

Nee, dit hoeft niet het ligt aan hoeveel cardio ik per week doe en hoeveel ik verbruik. Hoe meer ik verbruik hoe meer ik kan eten ligt geheel aan mezelf. Daarnaast hoef ik geen nauwkeurige schema te volgen met macro's etc. kcal in - kcal uit maakt het makkelijker plus doordat ik veel op mijn macro's heb gelet voorheen wijkt mijn voedingspatroon hier niet heel veel van af. Ik neem het met een korreltje zout en let gewoon op de weegschaal zie ik dat ik niet afval zoals ik hoor dan weet ik dat ik toch stiekeme kcal binnen krijg en dat ik wat beter moet opletten maarja ik weeg mezelf nu ook maar 1x in de 10 dagen dat werkt ook wel goed. Al deze dingen maken het tot nu toe makkelijker als voorheen.


Wat een langdradig verhaal zeg. Weet niet wat precies je punt is, maar die heb je bij deze niet gemaakt. Ik snap ook niet hoe je "dik" kunt zijn met 55 kilo, ben je maar 1 meter lang of?

Jammer dat ik gelijk een punt moet maken voor een ander terwijl dit een persoonlijke ervaring en verhaal is, maar goed.
Met mijn ervaring en verhaal hoop ik dat anderen die dit meemaken doorhebben dat zij niet de enigen zijn die met hetzelfde of soortgelijke probleem kampen, ik haal er in elk geval wel iets uit en dat voldoet.
Overigens hoef je geen 1 meter te zijn om klein te zijn en vind het maar een neerbuigende opmerking, maar goed ben je klein dan zie je er nou eenmaal wat molliger uit als je wat meer vlees hebt dus ja met 55 kilo kan je best 'dik' eruit zien. Uitgaande van mijn lengte (dus geen 1 meter :) ) hoor ik tussen de 41 en 45 kilo te wegen en als mijn BMI met 55 kilo richting de 25 gaat wat inhoud dat ik richting de overgewicht ga, vind ik het raar dat je dat niet kunt snappen.
 
Back
Naar boven