MuscleMeat

Mijn schema, beginner

Bezoekers in dit topic

VitoCorleone

Novice
Lid geworden
28 feb 2011
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
73kg
Graag had ik wat opbouwend kritiek gehad op mijn schema. Mijn schema is gebaseerd op het schema van Big T maar een beetje aangepast naar mijn eigen voorkeur ( eventuele foute hierin zullen hoogst waarschijnlijk van mij afkomstig zijn :p ).

Hieronder even wat aanvullende informatie:
Leeftijd: 18
Lengte: 180 cm
Gewicht: 73 kg
Ervaring sportschool: 3 maanden
Beschikbare tijd: Maandag t/m Vrijdag*
Doel: Spiermassa

* Elke dag is mogelijk. 's Weekends is het erg druk in mijn sportschool, vandaar de voorkeur naar doordeweeks na school.


Mijn schema:
( Setjes x oefening ) in volgorde

Maandag; rug**:
3 x Pull ups ( palmen naar je toe, armen dicht bij elkaar )
3 x Pull ups ( palmen van je af, armen wijdt uit elkaar )
5 x Machine pulldown
5 x Straight arm pulldown
6 x Dumbbell Rows

Dinsdag; borst:
4 x Bench press
7 x Dumbbell Fly's ( bank horizontaal )
3 x Cable Fly's
3 x Vertical bench press machine

Woensdag; benen:
5 x Back Squat
3 x Leg extension
5 x Sled hack Squat
6 x Calf extension

Donderdag; armen:
-> Triceps
4 x Dips
7 x Bent over tricep extension
-> Biceps
4 x Dumbbell Preacher Curl
3 x Barbell Curl
-> Biceps/voorarmen
3 x Hammer Curls

Vrijdag; schouders, trapezius, buik en onderrug:
5 x Barbell upright row
4 x Dumbbell shoulder press
2 x Dumbbell lateral raise
2 x Dumbbell front raise
3 x Military press machine

5 x [Link niet meer beschikbaar] MET extra gewicht ( weet de naam niet, zie link, lijkt er veel op )

5 x Decline crunch


** Reden van geen deadlift: Merk vaak dat ik moeite heb met mijn rug recht te houden. Gaat wel steeds beter, doe soms oefeningen met alleen stang zonder gewicht totdat ik de juiste techniek heb.

Dat was zo'n beetje mijn schema, hopelijk niets vergeten. Houdt me vaak wel strak aan dit schema, maar af en toe vervang ik wel eens iets... Bijv. '21e' i.p.v. 'barbell curls'.

Vroeg me nog wel 2 dingen af;
1. Ken iemand die een soortgelijke schema heeft als mij ( Fullbody ), alleen hij traint elke dag, 7 dagen in de week. Is dit wel goed? Aangezien ik vaak hoor dat je ook rustdagen nodig hebt zoals ik in het weekend heb.
2. Elke keer als ik ga trainen, vooral bij biceps, wil ik nog wel eens doorgaan buiten mijn schema om, als ik het gevoel heb dat ik nog meer aan kan op dat moment. Toch hoor ik weleens dat je ook moet uit kijken dat je niet in een keer TE VEEL traint op een dag omdat dat tegen je kan gaan werken. Terwijl ik altijd ben uit gegaan van; gewoon blijven liften totdat je niet meer kan, als je de juiste techniek maar aanhoudt en een fatsoenlijk gewicht kunt liften ( Dus niet van 16kg naar 8kg bicep curls bijv. ).

Graag reacties.

Cheers.
 
Deadliften gewoon doen, techniek komt met de tijd, vraag gewoon iemand om even je vorm te checken elke keer dat je deadlift. Elke dag fullbody is niet aan te raden en het feit dat je te lang door wil gaan kan te maken hebben met dat je niet intensief genoeg traint.

Military niet in de machine maar gewoon met losse stang
Waarom 7x bent over tricep extensions?
Wederom zo min mogelijk in machines, maar is de vertical bench press dus niet een shoulderpress? of hoe moet ik me dat vertical voorstellen?

Ga deadliften en probeer alles wat zwaarder te knallen, anders de herhalingen misschien wat omlaag halen naar 4x8 of 5x5 of zo.
 
Deadliften gewoon doen, techniek komt met de tijd, vraag gewoon iemand om even je vorm te checken elke keer dat je deadlift. Elke dag fullbody is niet aan te raden en het feit dat je te lang door wil gaan kan te maken hebben met dat je niet intensief genoeg traint.

Military niet in de machine maar gewoon met losse stang
Waarom 7x bent over tricep extensions?
Wederom zo min mogelijk in machines, maar is de vertical bench press dus niet een shoulderpress? of hoe moet ik me dat vertical voorstellen?

Ga deadliften en probeer alles wat zwaarder te knallen, anders de herhalingen misschien wat omlaag halen naar 4x8 of 5x5 of zo.

Bedankt voor je reactie.

Dit is de vertical bench press (<- link).

Wil deze discussie niet weer starten, aangezien hier al ontelbaar veel topics over zijn na mijn weten, maar ik doe altijd 8-10 reps gemiddeld voor elke oefening omdat dit voor massa is. Heb dus bewust niet gekozen voor een 5x5. Maargoed, zal dit nog wel even nakijken.

Zal binnenkort beginnen met deadliften, maar ben bang dat ik mijn rug verkloot =\

De 'bent over tricep extension' vind ik persoonlijk een hele fijne en effectieve oefening om mijn armen breder te maken. Aantal maanden terug deed ik echt 12 setjes ofzo van deze maar ben nu steeds meer op de dips aan 't focussen.

''Elke dag fullbody is niet aan te raden'', hoezo? ???
 
Beetje jammer dat er nog maar 1 iemand gereageerd heeft :o

Wil graag meer meningen horen!
 
Zolang je je rug goed recht houdt bij het liften zal je rug echt niet naar de klote gaan. Belangrijk is wel dat je rug echt recht is, anders zal het wel fout gaan. Puur techniek. Zorg alleen wel dat je geregeld oprekt, zal ook vaak meteen verlichtend werken na het liften :D.
 
Back
Naar boven