MuscleMeat

Mijn squat zuigt... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

(Soulfly)

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2005
Berichten
2.198
Waardering
0
Ik vind mijn squat in verhouding met mijn DL best wel slecht dus ik zou mijn squat wel es serieus willen verbeteren.
Maar ik train nu volgens max-ot en dat bevalt me eigenlijks best, zou ik bv. niet een keer extra kunnen squaten per week? of zou dat niet zoveel uithalen?
 
tja ik ben niet thuis in max-ot. maar t lijkt me dat ze niet voor nix 1 x per week squatten hebben bedacht. als 2 x beter had geweest hadden ze dat wel neergezet denk ik

patience my young padowan :cool:
 
Ik heb maar 3x gemaxed op squat en het gewicht op mijn rug voelt nu relatief licht aan, ik beheers de oefening beter en kan veel langer doorgaan met wat minder gewicht. Je kan dus proberen een paar singles per week in te bouwen, maar ik weet niet hoe je dat concreet in een MAX-OT schema kan passen (ik weet zowieso weinig van MAXOT).
 
kurgan zei:
tja ik ben niet thuis in max-ot. maar t lijkt me dat ze niet voor nix 1 x per week squatten hebben bedacht. als 2 x beter had geweest hadden ze dat wel neergezet denk ik
Kijk Max-ot is een BB programma dat bedoeld is om te groeien. Daarom train je met max-ot 1x je benen per week.
Maar aangezien ik kracht ook belangrijk vind wil ik dus best een een beetje aan het schema aanpassen.
 
huckfinn zei:
Ik heb maar 3x gemaxed op squat en het gewicht op mijn rug voelt nu relatief licht aan, ik beheers de oefening beter en kan veel langer doorgaan met wat minder gewicht. Je kan dus proberen een paar singles per week in te bouwen, maar ik weet niet hoe je dat concreet in een MAX-OT schema kan passen (ik weet zowieso weinig van MAXOT).
Ja ik moet zelf nog even een beetje prutsen en proberen het in een max-ot schema te proppen. Maar wat ik mij dus afvroeg of het nut heeft om een keer extra te squaten in de week. En of dat het beste kan met percentages of gewoon op de max-ot manier dus steeds tot max 6 reps en dan weer verzwaren...
 
squatten maar 1x in de week is een absurde regel, zeker als je hier komtin het powerlifting gedeelte is er denk ik bijna niemand hier die 1x per week squat en echt gelooft daarmee mooie gains te maken.

't probleem is dat de meest bbers hier uitgaan van het supercompensatie trainingsmodel waarbij ze uitgaan van de spier zo hard mogelijk aan te pakken en dan te rusten tot ze in de supercompensatie fase treden om in de piek van de supercompensatiefase. probleem is dat zelfs dit (beetje simplistisch model) complexer is dan "1x per week squatten)

maar goed.

soulfly, ik denk dat ik voor verschillende powerlifters spreek als ik zeg dat als je je voeding goed hebt, en je genoeg traint je ook behoorlijk zal groeien! ik heb verschillende mensen horen zeggen dat hun benen pas zijn beginnen groeien wanneer ze die wat meer op kracht zijn beginnen trainen en ook wat vaker.


wat je kan doen is, 1x in de week je Max OT (als het dan toch gaan om 6RM), zonder daarvoor elke keer tot failure te gaan. dus je voelt dat aan wanneer de volgende rep je wel of niet lukt, dus dat merk je dan wel.
en dan een andere training inlassen waarin je opbouwd naar een double.

een double is gewoon het gewicht voor 2 reps. wat je kan doen (en dit is niet erg moeilijk, hoef je zelfs geen percentages voor te gebruiken) is opbouwen tot zo'n zware doch doenbare double. volgende trainingen ga je proberen met dat gewicht 2 sets van 2 te doen, volgende training misschien 3 sets, en dat bouw je op tot je 6 sets van 2 reps kan doen met dat gewicht, en dan ga je trug opbouwen naar een iets zwaardere double. snapt je wat ik bedoel?
 
Deejay_Spike zei:
een double is gewoon het gewicht voor 2 reps. wat je kan doen (en dit is niet erg moeilijk, hoef je zelfs geen percentages voor te gebruiken) is opbouwen tot zo'n zware doch doenbare double. volgende trainingen ga je proberen met dat gewicht 2 sets van 2 te doen, volgende training misschien 3 sets, en dat bouw je op tot je 6 sets van 2 reps kan doen met dat gewicht, en dan ga je trug opbouwen naar een iets zwaardere double. snapt je wat ik bedoel?
Ik snap wat je bedoelt. Ik zal es een goeie weekindeling maken en dan zal ik dit erin verwerken. Bedankt voor de tip:thumbs:
 
no problem dude! laat me weten hoe het je bevalt!

belangrijk is om te weten dat je voor massa of voor kracht niet tot failure HOEFT te gaan, voor kracht is dat eigenlijk zelfs afgeraden
 
Meestal train ik tot ik nog net zelfstandig een rep kan volbrengen, dat levert mij het meeste resultaat op:)
 
Ik heb even wat nagedacht en ben tot dit schema gekomen:

MA- Benen/kuiten (squat max-ot sT)

DI- Borst/buik

WO- Rug

DO- rust

VR- Squaten/biceps (squat opwerken naar doubles)

ZA- Schouders/triceps

ZO- rust

Wat denken jullie ervan?
 
Mijn eigen ervaring was toen ik nog BB/fitness deed kwam mijn LG niet hoger als 90kg.
Toen ik ging powerliften was ik binnen een aantal maanden 100kg :P
Ook 1 collega en 1 trainings maat die gewoon een 10-20 weken powerlifting schema hebben gedaan zijn zoveel zwaarder geworden dan toen ze nog aan het bb waren.

Ik vind dat je met PL meer massa aanzet dan met BB.

Dus waarom niet een 10-20 weken zware pl training te gaan doen?
 
btw... mijn squat en deadlift staan verder uit elkaar als jou hehe.
Maar daar wordt aan gewerkt :cool:
 
Insane animal zei:
Mijn eigen ervaring was toen ik nog BB/fitness deed kwam mijn LG niet hoger als 90kg.
Ik herken dat :(

Toen ik ging powerliften was ik binnen een aantal maanden 100kg :P?
10kg vet...netjes ;) :D
Dus waarom niet een 10-20 weken zware pl training te gaan doen?
Omdat Max-ot mij op dit moment bevalt:) en das toch een belangrijk iets.
En ik maak toch nog wel goeie gains met max-ot dus als ik dan vast komt te zitten is het wellicht een goed idee om te gaan PLen.
 
Insane animal zei:
btw... mijn squat en deadlift staan verder uit elkaar als jou hehe.
Dan wordt het es tijd dat je serieus aan je squat werkt ;) :whip:
 
Insane animal zei:
Mijn eigen ervaring was toen ik nog BB/fitness deed kwam mijn LG niet hoger als 90kg.
Toen ik ging powerliften was ik binnen een aantal maanden 100kg :P
Ook 1 collega en 1 trainings maat die gewoon een 10-20 weken powerlifting schema hebben gedaan zijn zoveel zwaarder geworden dan toen ze nog aan het bb waren.

Ik vind dat je met PL meer massa aanzet dan met BB.

Dus waarom niet een 10-20 weken zware pl training te gaan doen?

Ja is niet moeilijk bro, van powerlifting wordt je vet ;):D

Maareuh, je zet idd veel meer massa aan met powerlifting, vooral op triceps, rug, traps en hamstrings. Dat je niet meer symmetrisch bent moet je er maar bijnemen, je kan dus idd best een periode van 10 of meer weken powerliften, en dan bv 10 weken waarop je je dan concentreerd op de achterlopende spiergroepen.
 
ik heb 1 week geleden gemaxt op mijn squat en ik moet zeggen dat ik de week erop makkelijker om kon gaan met mijn 8rep gewicht zelfs zo dat:
week 8: 125kilox8reps
week 9: gemaxt
week 10: 135kilox8reps

dus mss wat vaker maxen?
 
Das wel een groot verschil :eek: daar doe ik 2 maand over zo'n verschil wegwerken :eek:
 
ja, je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat het bij de een wat makkelijker en sneller gaat, ik squat en deadlift nu 10 weken maar met deadliften was mijn max 1x140kg terwijl ik dus met squat een stuk hoger zit. aan jou stats te zien is het bij jou andersom.

probleem bij mij is ook een beetje dat, juist omdat ik snel omhoog ga nogal moet wennen aan de zware gewichten op mijn nek, dat maxen heeft na mijn idee cker geholpen om me wat meer vertrouwen te geven bij lagere gewichten.
 
Daar heb je gelijk in ja, hoe meer je met zware gewichten werkt hoe meer vertrouwen je tijdens je lifts krijgt.
 
Back
Naar boven