MuscleMeat

Mijn trainingsschema, feedback & tips gevraagd! :)

Bezoekers in dit topic

AxlRose

Novice
Lid geworden
3 aug 2016
Berichten
13
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
82kg
Vetpercentage
26%
Hallo allemaal!

Ik ben hier supernieuw op het forum (hoewel ik wel al langer bekend ben met bodybuilding.nl) en ook redelijk nieuw met krachttraining.

In februari ben ik begonnen met een trainingsschema met voornamelijk lichaamsgewicht oefeningen (de BBG van Kayla Itsines maar dat zal hier wel niet zo bekend zijn;)). Na 3-4 weken waren sommige spieren, vooral m'n quads, al best gegroeid en zag ik wat definitie in m'n benen!
In de sportschool deed ik, naast cardio, wat oefeningen gericht op m'n rug (ik heb een scoliose) en m'n billen.
Uiteindelijk had ik de BBG voltooid en begon ik wat oefeningen toe te voegen aan mijn sportschoolroutine.
Ook ben ik toen weer gestart met bootcamp 1x per week wat ik momenteel nog steeds doe.

Uiteindelijk heb een eigen schemaatje 'ontwikkeld' waarbij ik probeer om (voor mijn doen) zwaar te trainen.
Hierdoor is mijn heupomvang in een paar weken tijd met 3-4 cm gegroeid (billuhhhh) en m'n quads, hamstrings, biceps en triceps zijn duidelijk in grootte toegenomen en ondanks m'n dikke speklaag zie ik al definitie in m'n bovenbenen en armen (m.n. triceps). Dit is zo enorm motiverend! En hoewel mijn oorspronkelijke doel was om alleen strakker te worden heb ik nu stiekem de droom om meer spieren te kweken en te werken aan mijn droomlichaam :) denk aan Michelle Lewin, India Paulino, Amber Dawn Orton.

Anyway, ik zou graag feedback willen op mijn trainingsschema aangezien ik deze zelf heb 'samengesteld'. Het schema is eigenlijk beetje bij beetje zo ontstaan aangezien ik eerst alleen cardio+rug deed en uiteindelijk steeds nieuwe oefeningen toevoegde. Cardio doe ik niet meer in de sportschool, wel nog 1-2x per week hardlopen.

Inmiddels train ik 3-4 weken volgens onderstaand schema:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Training 1 - fullbody
  • Cable kickback / 3x10 / 23kg
  • Cable hip adduction / 3x10/ 9kg
  • Cable tricep pushdown / 3x10 / 27kg
  • Cable bicep curl / 3x8-10 / 23kg
  • Seated row close grip / 3x10 / 25kg
  • Lat pulldown / 3x10 / 23kg
  • Assisted pull up / 3x5-8 / 40kg
  • Bulgarian lunge met dumbbells / 3x8 / 18kg
  • Standing tricep extension / 3x10 / 8kg
  • Barbell bicep curl / 4-5x5-8 / 18kg
  • Bridges met barbell / 3x10 / 18kg
  • Leg press / 5 herhalingen per ser, bij elke set gewicht omhoog tot ik niet meer kan
  • Afsluiter: glute extension machine / 1-2x10 / 14kg
Training 2 - booty
  • Hyperextension / 3x10 / 10kg
  • Glute extension machine / 3x10 / 14kg
  • Cable kickback / 3x10 / 23kg
  • Cable hip adduction / 3x10 / 9kg
  • Squat, ass to grass, wide stance / 3x10 / 20kg, net mee begonnen, gewicht kan flink omhoog als ik het squatrek ga gebruiken
  • Hip thrusts met barbell / 3x10 / 30kg, ook net mee begonnen, kan ook nog makkelijk omhoog
  • Single leg deadlift met dumbbell / 3x10 / 10kg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil uiteindelijk wel 4-5x per week trainen en werken met een volledig trainingsschema maar aangezien ik fulltime werk, veel onderweg ben en mijn scriptie aan het schrijven ben, hou ik het voorlopig op 2 dagen trainen in de sportschool (en daarnaast dus bootcamp en hardlopen).

Het eerste schema bestaat uit heel veel oefeningen omdat ik zo veel mogelijk wil doen in die training, maar uiteindelijk ben ik er maar ruim een uurtje mee bezig. Aangezien ik mijn glutes groter/ronder wil hebben, heb ik sinds kort een 2e trainingsmoment ingelast waarbij ik me volledig op m'n glutes focus.

Ik hoop in ieder geval dat mijn schema niet compleet belachelijk is en dat ik nuttige tips/feedback krijg van jullie! :)

Groetjes,

Adriana
 
Oja, ik ben een vrouw en 25 jaar:)
 
Less is more, je doet veel te veel oefeningen. Als je een rondere kont wil zal je moeten gaan squaten met wat serieus gewicht. 2x per week stronglifts 5x5 werkt prima.
 
Bedankt voor je reactie!

Ik was idd al bang dat het te veel oefeningen zijn. Heb even snel gegoogled naar StrongLifts 5x5 en dat ziet er heeel anders maar wel aantrekkelijk uit! Wellicht ga ik vrijdag een schema volgens StrongLifts 5x5 uitproberen.

Wat betreft het squatten: ik heb het idee dat m'n quads daar meer van groeien dan m'n billen en ik wil geen massive benen :( vandaar dat ik wat oefeningen heb uitgezocht die, als het goed is, meer de glutes aanspreken.
Wat is volgens jou een goed squat gewicht voor een beginner?

Is het trouwens beter om minder herhalingen maar meer sets te doen? Is het dan ook de bedoeling dat ik het gewicht omhoog gooi?
 
Mijn vrouw squat zwaar en heeft een paar mooie billen en benen. Squats en deadlifts zijn fantastische bouwers en je wordt er ook nog eens sterk van.

Wel belangrijk is dat je de oefening technisch goed uitvoert, daarnaast is de gewichten verhogen (progressive overload) heel belangrijk omdat je dat in deze fase de beste en snelste resultaten geeft.

Don't overthink it.
 
Je kan na de deadlift in SL5x5 nog extra hipthrusters erin gooien.
 
Heb inmiddels wat meer info opgezocht over StrongLifts en ben toch wel heel benieuwd :). Ik ga de oefeningen vrijdag uitproberen.

Heb de app gedownload, deze geeft aan dat ik maar 17,5kg moet squatten, barbell row en bench press 10kg, overhead press 7,5kg en deadlift 40kg.
Is dit niet te weinig of zijn het goede richtlijnen met het oog op de ´progressive overlead´?

Extra hipthrusts lijken me een mooie aanvulling voor extra bil oefeningen.
 
Dat zijn prima richtlijnen. Hou er rekening mee dat je iedere training je gewicht op een oefening verhoogd, dus het gaat heel snel.
 
Okido, bedankt voor je advies!

En is het beter om te beginnen met bulken of eerst met cutten?
Ik wil namelijk en meer massa en een lager vetpercentage:rolleyes:.
M'n huidige vetpercentage is best hoog, zo een 26%.
 
Dan zou ik eerst wat gaan cutten. Juist omdat de gewichten nog redelijk licht zijn en je als beginner in staat bent om vet te verliezen EN wat spiermassa te kweken is dit het moment om dit te doen. Maar geen rare soep diëten of dat soort onzin natuurlijk. :p
 
Haha neee heb ooit eens Cambridge gedaan. Wat een verschrikking, echt nooit meer.

Mijn onderhoud zit rond de 2550, berekend obv m'n vetpercentage maar dit is denk ik wel te veel.
Ik eet nu zo een 1800 kcal per dag en heb denk ik wel een goed, gezond en uitgebalanceerd voedingsschema.

Is dat voldoende denk je of moet ik meer/minder eten?

Op het forum las ik ook iets over krachttrainen en op onderhoud eten en daarnaast cardio gebruiken om te cutten zodat je spieren iig voldoende voedingsstoffen binnen krijgen om te groeien of iig niet af te nemen.

Opzich klinkt dit wel logisch, denk je dat dat voor mij aan te raden is?

Zo veel vragen haha:o
 
Ik persoonlijk zou altijd 200-500 kcal onder mn onderhoud gaan om het verlies van spiermassa zo klein mogelijk te maken, vooral als je beginnergains maakt zou ik zo dicht mogelijk bij je onderhoud blijven, misschien 200 eronder.

Het is of afvallen of aankomen. Tenzij je beginner bent of steroiden gebruikt kan je niet afvallen en spiermassa opbouwen tegelijk.
 
Stronglifts 5x5 topic, yes! Ik lees mee. :)
Ook de app gedownload en ik begin morgen hiermee. Ik ben benieuwd :)
 
Hi Laura!
Wat leuk dat jij hier ook mee begint:) hoe is het gegaan?

Ik heb net de eerste training er op zitten.
Ging best goed! Alleen de bench press deed ik met dumbells want de stang was wat te zwaar voor me en jk train alleen dus durfde het nog niet aan..
Ik heb volgens mij wel te zwaar gesquat want ik heb 20kg aan gewichten aan de stang gehangen ipv 20 in totaal ..:(

Weet iemand hoe zwaar zo'n stang is? Ik train bij de f4f en het is zo'n stang met dikkere uiteinden (olympic barbell?).
 
Oo tussen de 7,5 en 10 kg volgens een ander topic hier :o
 
Een 220cm barbell is vaak 18-20kg. Maar je gebruikt dus een kleine? Of een vrouwen halter?
 
Nee hij was heel lang, dus ik denk dat het die van 18-20kg was.
Ben ik dan niet te zwaar begonnen?
 
Gewoon met lege halter beginnen.
 
begin eerst maar met cutten want de gewichten gaan nu heel laag blijven en als ze naargelang zwaarder worden ga je uw voeding nodig hebben en dan gaat bulken beter zijn
stronglifts is een top schema
 
Back
Naar boven