- Waardering
- 5.889
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 89kg
- Vetpercentage
- 12%
Goedemorgen,
Sinds begin dit jaar ben ik actief bezig met fitness. Ik train gemiddeld 5 keer per week en daarnaast steek ik een hoop tijd in goede voeding. In dit topic mijn verhaal.
Stats
Leeftijd - 18 jaar
Huidige gewicht - 66 kg
VP geschat - 11%
Introductie
Wedstrijdzwemmen, daar is het eigenlijk mee begonnen. Negen jaar lang heb ik gemiddeld 3 a 4 keer per week intensief getraind en daarnaast meegedaan aan wedstrijden. Het winnen van wedstrijden, of het zwemmen van records was hierbij eigenlijk nooit mijn hoofddoel. Zwemmen was/is voor mij gewoon een manier om fit te blijven en een goed lichaam op te bouwen. Dat laatste lukt trouwens aardig. Bij een lengte van +- 1.80 woog ik 82,5 kg met een laag VP. Vooral mijn schouders, borst en abs waren goed ontwikkeld! Mijn hele middelbare schoolcarrière heb ik het zwemmen volgehouden.
Ongeval
In de herfst van 2012 in grote tegenslag. 's Ochtends op weg naar school werd ik aangereden door een auto. Daarbij heb ik mijn enkel op twee plaatsen gebroken. Maart 2013 werd daarnaast ook nog eens een ontsteking geconstateerd en al met al heb ik bijna een jaar niets kunnen doen. Ik ben 6 keer geopereerd en een enorme bult medicatie gehad. Het resultaat? +- 20 kg eraf. Ik woog nog maar 62 kg..
Herstel
Vorig jaar heb ik mij langzamerhand hersteld. De conditie was vrij snel weer op pijl en ik had het idee dat ik goede progressie boekte. Achteraf gezien heb ik mij daar echter lelijk op verkeken, want mijn gewicht bleef steken rond de 63-64 kg en dat is bij een lengte van 1.90 natuurlijk veel te weinig. Ik moest maar eens meer gaan eten adviseerden vrienden mij..
Op naar de 80 kg!
Begin dit jaar ben ik verhuisd. Ik studeer nu International Business en woon op mijzelf. Ik was al een poosje geïnteresseerd in fitness en goede voeding en sinds ik op mijzelf woon ben ik er daarwerkelijk serieus mee begonnen. Ik heb nieuwe mensen ontmoet, die dezelfde passie hebben, en daarnaast kan ik nu eindelijk dag in dag uit mijn eigen eten verzorgen.
Wat betreft training heb ik de eerste weken wat aangeklooid met een full-body schemaatje. Opzich niet verkeerd, want daardoor kon rustig ontdekken wat de gym allemaal te bieden heeft. Nu ben ik echter een dikke maand bezig met een split-schema en dat bevalt beter. Ik train gemiddeld 5 keer per week en daarnaast vind ik het heerlijk om een keer hard te lopen. Dat laatste raden mijn vrienden echter af, want als je groot wil worden moet je natuurlijk geen cardio gaan doen..
Progressie tot nu toe
De eerste maand ben ik ongeveer 3 kg aangekomen. Daarnaast ben ik merkbaar sterker geworden. In maart boekte ik echter minder progressie. Ik heb mijn trainingsschema toen omgegooid naar de split en misschien mede door deze switch mijn voeding verkeerd ingeschat. Twee week geleden heb ik hier wat aangedaan door er gewoon lekker 500 kcal bij op te gooien! Ik zit nu op zo'n 3850 kcal per dag (zie bijlage). Ik haal alles uit normale voeding + 1 eiwitshake per dag. 3850 kcal voelt prima tot nu toe en ik zal over twee week eens kijken of ik weer progressie heb geboekt!
Mijn vragen
Zoals je hieronder ziet heb ik een schema verdeeld over 3 dagen. Dit schema pak ik echter een beetje anders aan. In principe werk ik het achter elkaar af en pak ik vervolgens een rust/cardio dagje. Een voorbeeld:
Maandag: Day 1
Dinsdag: Day 2
Woensdag:day 3
Donderdag: Hardlopen (Mijn benen heb ik maandag immers getraind)
vrijdag: Day 2
Zaterdag: Day 3
Zondag: Day 1/cardio/niets
Hoe denken jullie over 1 a 2 keer in de week cardio met mijn stats?
Is het in mijn situatie aan te raden om creatine te gebruiken?
Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor mij?
Ik wou nog ff kwijt dat ik dit forum al een poosje volg en dat het een enorme bron van inspiratie vormt voor mij! Ik ben alle actieve loggers enorm dankbaar en ik sluit niet uit dat ik er ook mee begin binnekort!!
Groeten,
Bas
BIJLAGE
Fitness schema
TRAINING
Day 1 - borst/benen
Lunges - 12 kg 3x15 beide kanten
Leg curl straight- 30 kg 4 x 10
Leg curl seated - 41 kg 4 X 15
Seated Calf Raises - 20 kg 4 x 10
Inner/outer tigh - 45/41 kg 4 x 12
Chin ups BW 5 X 10
Incline Bench press dumbels - 2 x 16 kg 4 x 10
Bench Press - 40 kg 4 x 10
Dumbell flyes ... kg 4 x 8
Pec flyes 55 kg 4 x 8
Chest flyes - 45 kg [Link niet meer beschikbaar]
Day 3 - biceps - rug
Deadlift - 30 kg 4 x 10
(Bent over barbell [Link niet meer beschikbaar])
Lower back extension- 45 kg 4 x 12
Bent Over Rows 18 kg 4 x 10
upper back pully 45 kg 4 x 10
horizontal lat pully 40 kg 4 x 8
Deadlift machine 30 kg 4 x 10
Pull ups (Wide-grip) BW 4 x 7
Biceps curl 8 kg 10 x 10
Bicep curl barbell + 2 x 5 kg (21en)
Push-ups 4 X 10
Hammer curls 9 kg
Day 5 - schouders/ triceps
Barbell neck press - barbell + 2 X 7,5 kg (4 x 10)
UPRIGHT BARBELL ROW - Long barbell + 2 x 7,5 kg (4 x 10)
Barbell front raises - Long barbell + 2 x 5 kg (4 x 10)
Lateral Raises - 2 x 5 kg (4 x 10)
Military Press 2 X 10 kg (4 X 12)
Arnold press 2 x 8 kg (4 x 10)
SG bench press - 25 kg (4 x 8)
Dips stand 9/10 - ? kg (4 x 10)
Pull-ups BW (4 x 8)
Dumbbell Tricep Extensions - 20 kg (cable) 5 x 10) (superset met tricep extension tussen 2 bankjes op BW)
Horizontal lat pully - 35 kg (4 x 10)
Overhead extensions - 14 kg (4 x 10) (Superset met tricep extension tussen 2 bankjes op BW)
VOEDING/GEWICHT
Februari - april
Voeding: 3350 kcal ; EKV 20/45/35
gewicht: 62,7 kg - 66 kg
April - heden
voeding: 3850 kcal ; EKV 25/40/35
gewicht: 66 kg -
Sinds begin dit jaar ben ik actief bezig met fitness. Ik train gemiddeld 5 keer per week en daarnaast steek ik een hoop tijd in goede voeding. In dit topic mijn verhaal.
Stats
Leeftijd - 18 jaar
Huidige gewicht - 66 kg
VP geschat - 11%
Introductie
Wedstrijdzwemmen, daar is het eigenlijk mee begonnen. Negen jaar lang heb ik gemiddeld 3 a 4 keer per week intensief getraind en daarnaast meegedaan aan wedstrijden. Het winnen van wedstrijden, of het zwemmen van records was hierbij eigenlijk nooit mijn hoofddoel. Zwemmen was/is voor mij gewoon een manier om fit te blijven en een goed lichaam op te bouwen. Dat laatste lukt trouwens aardig. Bij een lengte van +- 1.80 woog ik 82,5 kg met een laag VP. Vooral mijn schouders, borst en abs waren goed ontwikkeld! Mijn hele middelbare schoolcarrière heb ik het zwemmen volgehouden.
Ongeval
In de herfst van 2012 in grote tegenslag. 's Ochtends op weg naar school werd ik aangereden door een auto. Daarbij heb ik mijn enkel op twee plaatsen gebroken. Maart 2013 werd daarnaast ook nog eens een ontsteking geconstateerd en al met al heb ik bijna een jaar niets kunnen doen. Ik ben 6 keer geopereerd en een enorme bult medicatie gehad. Het resultaat? +- 20 kg eraf. Ik woog nog maar 62 kg..
Herstel
Vorig jaar heb ik mij langzamerhand hersteld. De conditie was vrij snel weer op pijl en ik had het idee dat ik goede progressie boekte. Achteraf gezien heb ik mij daar echter lelijk op verkeken, want mijn gewicht bleef steken rond de 63-64 kg en dat is bij een lengte van 1.90 natuurlijk veel te weinig. Ik moest maar eens meer gaan eten adviseerden vrienden mij..
Op naar de 80 kg!
Begin dit jaar ben ik verhuisd. Ik studeer nu International Business en woon op mijzelf. Ik was al een poosje geïnteresseerd in fitness en goede voeding en sinds ik op mijzelf woon ben ik er daarwerkelijk serieus mee begonnen. Ik heb nieuwe mensen ontmoet, die dezelfde passie hebben, en daarnaast kan ik nu eindelijk dag in dag uit mijn eigen eten verzorgen.
Wat betreft training heb ik de eerste weken wat aangeklooid met een full-body schemaatje. Opzich niet verkeerd, want daardoor kon rustig ontdekken wat de gym allemaal te bieden heeft. Nu ben ik echter een dikke maand bezig met een split-schema en dat bevalt beter. Ik train gemiddeld 5 keer per week en daarnaast vind ik het heerlijk om een keer hard te lopen. Dat laatste raden mijn vrienden echter af, want als je groot wil worden moet je natuurlijk geen cardio gaan doen..
Progressie tot nu toe
De eerste maand ben ik ongeveer 3 kg aangekomen. Daarnaast ben ik merkbaar sterker geworden. In maart boekte ik echter minder progressie. Ik heb mijn trainingsschema toen omgegooid naar de split en misschien mede door deze switch mijn voeding verkeerd ingeschat. Twee week geleden heb ik hier wat aangedaan door er gewoon lekker 500 kcal bij op te gooien! Ik zit nu op zo'n 3850 kcal per dag (zie bijlage). Ik haal alles uit normale voeding + 1 eiwitshake per dag. 3850 kcal voelt prima tot nu toe en ik zal over twee week eens kijken of ik weer progressie heb geboekt!
Mijn vragen
Zoals je hieronder ziet heb ik een schema verdeeld over 3 dagen. Dit schema pak ik echter een beetje anders aan. In principe werk ik het achter elkaar af en pak ik vervolgens een rust/cardio dagje. Een voorbeeld:
Maandag: Day 1
Dinsdag: Day 2
Woensdag:day 3
Donderdag: Hardlopen (Mijn benen heb ik maandag immers getraind)
vrijdag: Day 2
Zaterdag: Day 3
Zondag: Day 1/cardio/niets
Hoe denken jullie over 1 a 2 keer in de week cardio met mijn stats?
Is het in mijn situatie aan te raden om creatine te gebruiken?
Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor mij?
Ik wou nog ff kwijt dat ik dit forum al een poosje volg en dat het een enorme bron van inspiratie vormt voor mij! Ik ben alle actieve loggers enorm dankbaar en ik sluit niet uit dat ik er ook mee begin binnekort!!
Groeten,
Bas
BIJLAGE
Fitness schema
TRAINING
Day 1 - borst/benen
Lunges - 12 kg 3x15 beide kanten
Leg curl straight- 30 kg 4 x 10
Leg curl seated - 41 kg 4 X 15
Seated Calf Raises - 20 kg 4 x 10
Inner/outer tigh - 45/41 kg 4 x 12
Chin ups BW 5 X 10
Incline Bench press dumbels - 2 x 16 kg 4 x 10
Bench Press - 40 kg 4 x 10
Dumbell flyes ... kg 4 x 8
Pec flyes 55 kg 4 x 8
Chest flyes - 45 kg [Link niet meer beschikbaar]
Day 3 - biceps - rug
Deadlift - 30 kg 4 x 10
(Bent over barbell [Link niet meer beschikbaar])
Lower back extension- 45 kg 4 x 12
Bent Over Rows 18 kg 4 x 10
upper back pully 45 kg 4 x 10
horizontal lat pully 40 kg 4 x 8
Deadlift machine 30 kg 4 x 10
Pull ups (Wide-grip) BW 4 x 7
Biceps curl 8 kg 10 x 10
Bicep curl barbell + 2 x 5 kg (21en)
Push-ups 4 X 10
Hammer curls 9 kg
Day 5 - schouders/ triceps
Barbell neck press - barbell + 2 X 7,5 kg (4 x 10)
UPRIGHT BARBELL ROW - Long barbell + 2 x 7,5 kg (4 x 10)
Barbell front raises - Long barbell + 2 x 5 kg (4 x 10)
Lateral Raises - 2 x 5 kg (4 x 10)
Military Press 2 X 10 kg (4 X 12)
Arnold press 2 x 8 kg (4 x 10)
SG bench press - 25 kg (4 x 8)
Dips stand 9/10 - ? kg (4 x 10)
Pull-ups BW (4 x 8)
Dumbbell Tricep Extensions - 20 kg (cable) 5 x 10) (superset met tricep extension tussen 2 bankjes op BW)
Horizontal lat pully - 35 kg (4 x 10)
Overhead extensions - 14 kg (4 x 10) (Superset met tricep extension tussen 2 bankjes op BW)
VOEDING/GEWICHT
Februari - april
Voeding: 3350 kcal ; EKV 20/45/35
gewicht: 62,7 kg - 66 kg
April - heden
voeding: 3850 kcal ; EKV 25/40/35
gewicht: 66 kg -