Fitness Seller

Mijn verhaal (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

martje1989

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
6 dec 2009
Berichten
10
Waardering
1
Lengte
1m66
Massa
71kg
Vetpercentage
25%
Hallo allemaal,

Ik wil me even voorstellen, ik ben een jonge meid van 24 jaar, toen ik jonger was heb ik veel geturnd, toen ik in de puberteit kwam was het sporten niet meer zo leuk en door een knallende ruzie met mijn trainster had ik besloten om abrupt te stoppen met turnen. Ondertussen heb ik nog wel wat aangerommeld in de sportschool, maar niet echt heel intensief ofzo, het was meer voor de gezelligheid.

Toen ik 18jaar was woog ik met mijn 1 meter 63 een beschamende 86 kilo, hier was ik ontzettend van geschrokken en ik ben toen op dieet gegaan(ik snoepte niet meer en at zes kleine maaltijden per dag) met dieëten alleen was ik in een half jaar tijd 25 kilo afgevallen! Toen ik 19 was, woog dus nog maar 61 kilo en doordat ik veel geturnd had was mijn lichaam best oké. Maar tevreden was ik nog niet en daarna ben ik serieus gaan sporten en ben ik begonnen met krachttraining. Na een aantal maanden woog ik 65 kilo en was ik heel was slanker(ik had dus spiermassa gewonnen en nog meer vet verloren). Het ging allemaal super lekker en tot mijn 21ste ging het helemaal goed, ik ging 6 keer per week naar de gym en I loved it! Maar op een gegeven moment was ik steeds vaker moe en op een dag kon ik geen gewicht meer tillen, oefeningen die ik normaal gesproken met veel gewicht kon doen, kreeg ik niet meer van hun plek.

Ik baalde verschikkelijk, was moe, kapot. Ik besloot het sporten eerst te staken en nam het besluit om toch maar naar de dokter te gaan. Eerst waren het overbelaste spieren, toen was het stress, toen was het een hernia. Nou na heel wat doktersbezoeken, een scan, foto's, verschillende fyshiotherapeuten en de revalidatiearts. Was het dan duidelijk dat de spieren om mijn ruggengraat vervet waren, door het vele sporten(turnen) en het abrupt stoppen daarmee. Vervolgens niets meer met die spieren doen en daarna de grotere spiergroepen extreem hard trainen was mijn lichaam teveel. Daarnaast had ik ernorm veel stress rondom mijn familie/school/werk en dit zorgde er ook nog voor dat mijn lichaam constant in vlucht en vecht modus zat(dus ook als ik lag te slapen). Ik had zo'n hoge spierspanning, volgens de dokter liep ik elke nacht een halve marathon.

Ik moest naar de fyshio, bij binnenkomst was het eerste wat die man zei: Zo mevrouw ik kan zien dat u flink gespierd bent, maar ik zie ook dat u wat overgewicht heeft(ja logisch als je al een jaar niets meer hebt kunnen doen en achter de feiten aanhobbelt) Ik leerde daar hoe ik de kleinere spiergroepen moest trainen, alleen van de oefeningen die ik moest doen werden mijn klachten alleen maar erger, omdat de hoge spierspanning nog steeds aanwezig was. Daarnaast werd mij streng toegesproken dat ik op geen enkele voorwaarde veel mocht sporten. Wandelen, dat mocht ik doen, maar ook dat mocht niet teveel vanwege mijn hoge spierpanning. Na een maand of 8 heb ik besloten om te stoppen met de fyshio. Ik was er helemaal klaar mee! Ik probeerde zoveel mogelijk te wandelen, maar ik had vaak daarna erg last van mijn rug. Dus het was vaak: één dag actief, drie of soms vier dagen rusten. Ik ben toen begonnen met elke dag een minuut of 10 wandelen. Dit ging mij aardig af en na een tijdje maakte ik daar 20 minuten van. Zo bouwde ik het langzamerhand op en ik kan nu drie kwartier lopen goed volhouden. Ook fiets ik sinds kort weer wat vaker. Doordat ik een actieve hond heb, is er ook elke dag weer motivatie om in beweging te komen.

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik gestopt met met de fyshio en nu ben ik op een punt aanbeland dat ik de klachten redelijk onder controle heb en ik heb besloten om langzaam aan weer te beginnen met krachttraining. Ik weeg nu 77 kilo(ik ben dus flink wat aangekomen in een paar jaar tijd), ik moet ook eerlijk zeggen dat ik qua voeding ook niet meer zo goed heb opgelet! Ik heb thuis dumbels, zo'n stang met gewichten, van die elastic bands(lijkt heel makkelijk, maar is best zwaar), een balance bal en heel veel motivatie! haha...
Ik ben heel licht begonnen, zonder gewichten met als weerstand voor sommige oefeningen de lichtste elastic band en een full body schema. Het was heerlijk om even weer goed te zweten. En de spierpijn! Ahum.....ja zelfs dat heb ik gemist:P

Voor mijn voeding ben ik nog bezig met een schema dat de juiste balans heeft tussen eiwitten, vetten en koolhydraten. Ik maakte vaak schema's, ook voor anderen. Ze gaven mij hun lengte, gewicht, vetpercentage, doel en wat ze wel en niet lusten en ik maakte ze zo een schema. Maar ik merk wel dat nu ik een aantal jaren er niet mee bezig ben geweest, het wel even weer lastig is om in te komen.

Ik heb ook regelmatig op deze site gekeken en ik vond het altijd heel erg motiverend.
Ik heb nog wel een aantal vragen;
* Doen jullie ook cardio op een nuchtere maag, zelf deed ik dat nooit, maar ik heb gehoord dat dat goed werkt als je vet kwijt wil raken.
* Ik heb heel onregelmatig en mentaal zwaar werk, zijn er mensen die dat ook hebben en hoe gaan jullie daar mee om?
* Ik ben even de basisoefeningen kwijt, welke oefeningen zou ik het beste kunnen doen? Ik doe nu sowieso: Squats/Lunges/Push ups/Chest press/Chest fly//Deadlift zonder gewicht/Low row/Tricep pulldown/Tricep dips/Bicep curl/Verschillende buikspieroefeningen met zoveel mogelijk herhalingen.
* Daarnaast doe ik nog wat oefeningen voor de kleinere binnenste spieren. Weet iemand oefeningen voor de kleinere spieren? Tips?

Na een tijdje wil ik proberen om weer naar de sportschool te gaan, maar dan wil ik eerst zeker weten dat ik het vol kan houden wat betreft mijn rug. Dit was wel ongeveer mijn verhaal, haha..... Ik ga ervoor en ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes Martje
 
Succes!

Bij zo'n vetpercentage maakt het voor je verbranding niet uit of je voor of na je ontbijt cardio doet.

Inderdaad squats, lunges, deadlift, bench press, bent-over-row, overhead press, dat zijn wel een beetje de basisoefeningen.

Wat zijn kleinere binnenste spieren? Core ofzo?
 
Succes!

Bij zo'n vetpercentage maakt het voor je verbranding niet uit of je voor of na je ontbijt cardio doet.

Inderdaad squats, lunges, deadlift, bench press, bent-over-row, overhead press, dat zijn wel een beetje de basisoefeningen.

Wat zijn kleinere binnenste spieren? Core ofzo?

Bedankt! Oké, dus dat maakt niet zo heel veel verschil qua cardio, nja kan het proberen en kijken wat ik zelf het fijnst vind.

Dus ik zit redelijk in de richting met mijn basisoefeningen:D fijn!

De kleinere spieren zitten binnenin je rug, om je ruggegraat heen en voor bij je onderste buikspieren. Zijn heel moeilijk te trainen, vooral de kleine spieren in je rug, er staat wel het een en ander op internet, maar dacht misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Groetjes Martje

PS: Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn lange verhaal te lezen;)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt heel wat meegemaakt zo te horen. De wil is er in ieder geval lees ik uit je verhaal.
De basisoefeningen weet je nu wel. Je zou inderdaad kunnen proberen je core wat te trainen.
Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn rug en deed daarvoor hyper extensions en barbell core rotation.
Dat heeft mij wel geholpen en heb zelf nu geen last meer. maar verder zou ik het eigenlijk niet weten.

In ieder geval succes!
 
Back
Naar boven